سرمای زمستان ؛ قاتل خودروهای برقی؛ افت ۲۰ درصدی برد حرکتی در دمای صفر درجه
آخرین خودرو/ خودروهای برقی در برابر دماهای شدید حساس هستند، به همین خاطر برد حرکتی آنها در یک روز سرد زمستانی به میزان قابل توجهی افت میکند. اما سوال مهمی که پیش میآید اینست که میزان دقیق این افت چقدر است؟ مطالعه اخیر شرکت Recurrent تلاش کرده به این سوال پاسخ دهد.
به گزارش آخرین خودرو، در این مطالعه، از دادههای بیش از ۱۸ هزار دستگاه از ۲۰ خودروی محبوب و پرفروش ایالات متحده استفاده شده تا میزان تأثیر سرما بر برد حرکتی مشخص شود. بر اساس یافتههای این مطالعه، خودروهای برقی در دمای ۰ درجه سانتیگراد به طور میانگین حدود ۲۰ درصد از برد حرکتی خود را از دست میدهند.
برندگان و بازندگان
دادههای Recurrent نشان میدهند تسلا مدل X بهترین عملکرد را در سرما دارد. این کراس اوور برقی در آزمایشهای انجامشده تا ۸۹ درصد از برد حرکتی خود را حفظ کرده است. پس از این خودرو، تسلا مدل S با ۸۸ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. آئودی e-tron و تسلا مدل ۳ هر دو با ۸۷ درصد برد حفظ شده به طور مشترک در رتبه سوم قرار گرفتهاند. رتبههای بعدی هم به تسلا مدل Y با ۸۶ درصد، هیوندای آیونیک ۵ با ۸۵ درصد و هیوندای کونا با ۸۴ درصد رسیده است.
نکته جالب اینجاست که ۱۱ مدل از ۱۳ خودرویی که در هوای سرد عملکرد خوبی دارند، از پمپ حرارتی سود میبرند. در مقابل، ۷ خودرو از ۹ مدل با بدترین عملکرد، فاقد این ویژگی هستند. پمپهای حرارتی نقش مهمی در افزایش راندمان خودروهای برقی دارند، زیرا با استفاده از چرخه تبرید، گرما را از هوای بیرون جذب کرده و به داخل کابین منتقل میکنند. این روش مصرف انرژی را کاهش داده و وابستگی خودرو به گرمکنهای مقاومتی کمبازده را کاهش میدهد.
عملکرد محصولات ریوین بدون پمپ حرارتی؛ بهتر از حد انتظار
در میان خودروهایی که فاقد پمپ حرارتی هستند، ریوین R1S و R1T عملکرد نسبتاً خوبی داشتهاند. شاسیبلند R1S موفق شده ۸۳ درصد از شارژ دهی خود را در سرما حفظ کند. این رقم برای پیکاپ R1Tبا ۸۱ درصد برابر است. با توجه به عملکرد خوب میتوان نتیجه گرفت طراحی بهینه باتری و مدیریت انرژی در این خودروها تا حد زیادی افت برد را جبران کرده است.
کدام خودروهای برقی در سرما ضعیفترین عملکرد را دارند؟
برخی خودروهای برقی در دمای پایین برد قابلتوجهی را از دست میدهند. در میان این مدلها، نام خودروهایی مثل نیسان لیف با حفظ ۷۸ درصد شارژدهی، فورد F-150 لایتنینگ با ۷۴ درصد، شورولت بولت با ۶۹ درصد، فورد موستانگ Mach-E با ۶۶ درصد و فولکس واگن ID.4 با ۶۴ درصد دیده میشود. نکته عجیب اینکه شورولت اکویناکس و کادیلاک لیریک علیرغم داشتن پمپ حرارتی به ترتیب با حفظ ۷۴ و ۷۲ درصد شارژدهی ، عملکرد ضعیفی از خود نشان دادهاند.
نتایج کلی مطالعه؛ نقش پمپ حرارتی و نوع باتری
این مطالعه گویای آن است که خودروهای مجهز به پمپ حرارتی بهطور متوسط ۸۳ درصد از برد خود را در دمای انجماد حفظ میکنند، در حالی که خودروهای بدون پمپ حرارتی فقط ۷۵ درصد از برد خود را نگه میدارند.
همچنین، برخلاف برخی تصورات، خودروهایی که از باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) استفاده میکنند، در هوای سرد خیلی عملکرد بدتری نسبت به مدلهای مجهز به باتریهای نیکل-کبالت-آلومینیوم (NCA) ندارند. این امر نشان میدهد که فناوری مدیریت حرارتی و سیستم گرمایش کابین، تأثیر بیشتری بر برد خودروهای برقی در سرما دارد تا نوع باتری.