تاریخ سازی دوباره مرسدس بنز؛ فروش جواهر کلاسیک به قیمت ۴.۵ هزار میلیارد تومان!
آخرین خودرو/ مرسدس بنز بار دیگر رکوردی تاریخی در دنیای خودرو به ثبت رساند. این بار، مدلی بسیار نادر از خودروی مسابقهای W196 Stromlinienwagen در یک حراجی با قیمتی باورنکردنی به فروش رسیده است. جواهر کلاسیک مرسدس بنز در این حراجی با قیمت ۵۱.۲ میلیون یورو (معادل ۵۲.۷ میلیون دلار یا ۴.۵ هزار میلیارد تومان) معامله شده؛ این رکورد مدل مذکور را از نظر بالاترین قیمت پرداختشده برای یک خودرو در تاریخ حراجیها در جایگاه دوم قرار میدهد.
رکوردی استثنایی در دنیای حراجیها
به گزارش آخرین خودرو، این خودروی خاص حامل شماره شاسی ۰۰۰۰۹/۵۴ بوده و در حراجی شرکت معروف RM Sotheby’s که در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان برگزار شد، به فروش رفته است. جالب اینکه مالک پیشین این خودرو، موزه ایندیاناپولیس موتور اسپیدوی بوده؛ این موزه هدف از فروش مرسدس W196 Stromlinienwagen را تأمین منابع مالی لازم برای بازسازی مجموعه خود عنوان کرده است. بد نیست اشاره کنیم شرکت مرسدس بنز این خودرو را در سال ۱۹۶۵ به موزه ایندیاناپولیس اهدا کرده بود.
با این معامله تاریخی، مرسدس بنز اکنون در فهرست گرانترین خودروهای فروختهشده در حراجیها دو رتبه اول و دوم را در اختیار دارد. شاید بدانید رتبه نخست همچنان در اختیار مرسدس ۳۰۰ SLR Uhlenhaut Coupe است که در سال ۲۰۲۲ با قیمت باورنکردنی ۱۴۳ میلیون دلار فروخته شد. بعد از این دو مدل، فراری ۲۵۰ GTO با ثبت رکورد فروش ۵۱.۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ در رتبه سوم ایستاده است.
نگاهی به تاریخچه پرافتخار مرسدس بنز W196 Stromlinienwagen در مسابقات فرمول ۱
مرسدس بنز در دسامبر ۱۹۵۴ آزمایشهای اولیه W196 Stromlinienwagen را آغاز کرد. خودروی مزین به شماره شاسی ۰۰۰۰۹ ابتدا در قالب یک مدل مسابقهای اوپن ویل (بدون پوشش چرخها) طراحی شد و اولین حضور خود در یک رقابت رسمی را در ژانویه ۱۹۵۵ در آرژانتین تجربه کرد. در آن مسابقه، اسطوره فرمول ۱ یعنی خوان مانوئل فانجیو پشت فرمان این مدل نشست.
آخرین حضور رسمی این خودرو در مسابقات اتومبیلرانی به گرندپری ایتالیا در سپتامبر ۱۹۵۵ بر میگردد. در این مسابقه، سر استیرلینگ ماس، دیگر راننده نامدار آن دوران، هدایت این خودرو را بر عهده داشت. خودروی W196 در آن مسابقه با بدنه موسوم به استریملاینر شرکت کرد و عملکرد قابل قبولی داشت، اما پس از ۲۷ دور به دلیل مشکل در سیلندر شماره پنج از دور رقابتها خارج شد. با این وجود، استرلینگ ماس توانست سریعترین دور مسابقه را با سرعتی معادل ۱۳۴ مایل بر ساعت (۲۱۵ کیلومتر) ثبت کند.
مشخصات فنی
در بخش مشخصات فنی باید گفت مرسدس W196 Stromlinienwagen نیروی خود را از پیشرانه ۳ لیتری با کد M196 دریافت میکند؛ انتقال نیرو هم توسط گیربکس دستی ۵ سرعته انجام میگیرد. مرسدس بنز در مجموع تعداد بسیار محدودی از بدنههای استریملاینر را تولید کرد که همگی از جنس منیزیم هستند. این بدنهها تنها ۴۰ کیلوگرم وزن دارند و با هدف بهبود آیرودینامیک خودرو در پیستهای پرسرعت طراحی شده بودند. از این طراحی ویژه، مرسدس بنز در برخی از مسابقات فصلهای ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ استفاده کرد.
فروش این خودروی تاریخی با قیمتی استثنایی، یک بار دیگر نشان داد که مدلهای مسابقهای کلاسیک مرسدس بنز همچنان در دنیای کلکسیونرها فوقالعاده ارزشمند هستند.