نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه هوندا سیویک و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؛ رقابت دو سدان محبوب ژاپنی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه هوندا سیویک و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؛ رقابت دو سدان محبوب ژاپنی

آخرین خودرو/ هوندا سیویک و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دو سدان جذاب ژاپنی هستند که به نسل جدید آنها به تازگی وارد بازار ایران شده است.
 
مدت‌ها بود که سدان‌های وارداتی ژاپنی در بازار ایران رنگ و بوی کهنگی گرفته بودند و مدل‌های جدید آنها مجوز حضور در ایران را نداشتند. اما بالاخره این طلسم شکسته شده و حالا محصولاتی نظیر هوندا سیویک مدل ۲۰۲۴ و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن در جدیدترین نسل و مدل‌های خود به مشتریان ایرانی سلام می‌کنند.
 
مسلم است که هر دوی این خودروهای ژاپنی طرفداران فراوانی دارند و انتخاب یکی از آنها برای مشتریان کاری دشوار و سرشار از سوالات بی‌پاسخ است. در ادامه به مقایسه هوندا سیویک و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن می‌پردازیم تا یک راهنمای کلی در مورد خرید هر یک از این دو سدان ژاپنی به شما ارائه دهیم.

درباره هوندا سیویک و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
هوندا سیویک یکی از قدیمی‌ترین محصولات شرکت ژاپنی هوندا به حساب می‌آید که تا ۶ نسل اول به‌صورت هاچبک عرضه می‌شد و از نسل ششم به بعد وارد سگمنت سدان‌های خانوادگی شد. این خودرو اولین بار در سال ۱۹۷۲ روی کار آمد، اما ۱۱مین نسل آن از سال ۲۰۲۲ در میدان‌ها حضور دارد. شرکت آذریوردسال نیز به‌عنوان نماینده واردات محصولات هوندا به کشور تصمیم گرفت تا یک تیپ از این خودرو را با مدل ۲۰۲۴ به فروش برساند.

اما مزدا ۳ نامی آشنا و قدیمی برای بازار ایران است که دو نسل اول آن با طرفداران فراوانی روبه‌رو شدند. اما به دلیل محدودیت‌های موجود، نسل‌های جدیدتر این خودرو اجازه ورود به کشور را پیدا نکردند. شرکت بهمن دو نسل اول مزدا ۳ را به‌صورت مونتاژی در اختیار مشتریان ایرانی قرار داد. اما حالا نسل چهارم این خودرو، که از سال ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی عرضه می‌شود، با مدل ۲۰۲۴ توسط شرکت آفتاب خودرو و بی‌ام کارز، زیرمجموعه گروه بهمن، به دست مشتریان ایرانی رسیده است.

ویدیوی تست و بررسی مزدا ۳

ویدیوی معرفی هوندا سیویک

مقایسه طراحی بدنه

اگر طرفدار خودروهای ژاپنی باشید، می‌دانید که هم طراحی هوندا سیویک بسیار اصیل و معتبر است و هم طراحی بدنه مزدا ۳ بر اساس زبان طراحی «کودو» صورت گرفته و آن نیز اعتبار بالایی میان هواداران دارد. در این بین، به نظر می‌رسد که هوندا سیویک کمی محافظه‌کارانه‌تر استایل خود را آرایش و پیرایش کرده است، اما مزدا ۳ وقت بیشتری گذاشته و طرحی خلاقانه و تا حدودی متمایز نسبت به سایر خودروهای هم‌رده را به مشتریان ارائه کرده است.

بدنه هوندا سیویک از خطوط زاویه‌دار و هندسی بیشتری برخوردار شده و همین مورد می‌تواند پیکره آن را کمی زمخت‌تر نسبت به مزدا ۳ نشان دهد. اما نسل چهارم مزدا ۳ با انحناهای بیشتری همراه است و علی‌رغم آنکه ظاهر آن در مقایسه با سدان‌های امروزی کمی ساده به نظر می‌آید، نسبت به حریف خود ظرافت بیشتری به خرج داده و در عین حال فرمی اسپرت را ارائه می‌دهد. با این حساب، هر دو خودرو استایل دلنشین و موردپسند اصیل‌پسندان را ارائه می‌دهند که بر اساس سلیقه مشتری می‌توان هر یک را به‌عنوان یک خودروی جذاب انتخاب کرد.

مقایسه مشخصات فنی هوندا سیویک و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
با وجود آنکه امروزه بسیاری از خودروها به سراغ موتورهای توربوشارژ رفته‌اند، اما مزدا ۳ همچنان اصرار دارد که پیشرانه تنفس طبیعی ۲ لیتری ۴ سیلندر به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۲۲ نیوتن‌متر را به خدمت بگیرد. اما هوندا سیویک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم خود را به یک گیربکس اتوماتیک CVT متصل کرده تا توانی در حد ۱۸۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر را از این طریق به چرخ‌های جلو منتقل کند.

این ترفند باعث شده تا شتاب صفر تا صد هوندا سیویک ۲۰۲۴ در حد بسیار دلچسبی قرار بگیرد و تنها به ۸.۱ ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اما این رقم برای مزدا ۳ معادل ۹.۵ ثانیه است که اگرچه به‌عنوان یک ماشین خانوادگی، شتابی نسبتاً سریع محسوب می‌شود، اما در مقایسه با هوندا سیویک حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

باید بدانید که مزیت مزدا ۳ در بروز استهلاک کمتر، دوام فنی بالاتر و طول عمر بیشتر موتور و گیربکس است؛ چراکه پیشرانه‌های تنفس طبیعی اصولاً استهلاک پایین‌تری نسبت به مدل‌های توربوشارژ دارند. از سوی دیگر، گیربکس اتوماتیک ۶سرعته AT معمولی به‌کاررفته در این خودرو نسبت به جعبه‌دنده CVT هوندا سیویک احتمالاً طول عمر بیشتری خواهد داشت و هزینه تعمیرات آن نیز پایین‌تر خواهد بود. همچنین مزدا ۳ از لحاظ مصرف سوخت کمی مقتصدانه‌تر عمل می‌کند و ۶.۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی می‌سوزاند. این رقم برای هوندا سیویک معادل ۶.۷ لیتر است.

خودروهوندا سیویک ۲۰۲۴مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
موتورچهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربوTGDiبنزینی- چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۵ لیتر۲ لیتر
توان خروجی۱۸۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر۱۵۵ اسب بخار – ۲۰۲ نیوتن متر
گیربکسCVT اتوماتیک۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰۸.۱ ثانیه۹.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر۶.۱  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۰ کیلومتربرساعت۲۱۶ کیلومتربرساعت
وزن۱۳۸۹ کیلوگرم۱۴۳۴ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر۵۱ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۰۷-۱۸۰۲-۴۶۷۷ میلیمتر۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۳۳ میلیمتر۲۷۲۵ میلیمتر
حجم صندوق ۵۱۲ لیتر۴۵۰ لیتر

یکی دیگر از مزایای هوندا سیویک به‌کارگیری سیستم تعلیق مستقل چنداتصالی یا مالتی‌لینک برای بخش عقب است که موجب ارتقای هندلینگ خودرو هنگام ورود و خروج به پیچ یا دور زدن‌های پرشتاب خواهد شد.

مقایسه کابین و فضای داخلی
طراحان داخلی هوندا سیویک سعی داشتند تا آرامش ذهنی زیادی در کاربران این خودرو ایجاد کنند. به همین دلیل، کابینی ساده اما با المان‌های نوین و عناصر طراحی آرامش‌بخش برای داشبورد این خودرو طراحی کردند. حالت به‌هم‌پیوسته دریچه‌های تهویه به‌صورت افقی و کلیدهای پنل تهویه مطبوع در قسمت وسط، از یک نوع نظم اصولی برخوردارند که مشابه آن در داشبورد مزدا ۳ پریمیوم ادیشن دیده نمی‌شود.

طراحی طبقات داشبورد کابین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن به نحوی است که مشابه آن در خودروهای هم‌رده دیده نشده و یک ترکیب کاملاً خاص برای این خودرو به وجود آورده است. این سبک طراحی مخصوص مزدا بوده و اصالت و هیجان بصری را به کابین این خودرو برگردانده است. بنابراین اگر به دنبال یک طراحی داخلی نسبتاً معمولی اما زیبا و کارآمد هستید، کابین هوندا سیویک می‌تواند موردپسند شما باشد. اما اگر به دنبال طرح‌های هیجان‌انگیز و خلاقانه‌تر هستید، داشبورد و نمای داخلی کابین مزدا ۳ پریمیوم ادیشن بیشتر به کار شما خواهد آمد.

خوشبختانه، از مواد و متریال باکیفیت در ساخت پوسته داشبورد و پنل درها در این دو خودرو استفاده شده است که موجب ارتقای سطح رضایت مالک و کاربران خواهد شد. ابعاد اتاق و فاصله بین محور چرخ‌های این دو سدان ژاپنی تقریباً به هم نزدیک است و مجوز ارائه یک کابین نسبتاً جادار را برای ۵ سرنشین صادر می‌کند.

در این میان، شاید به نظر برسد که فضای صندلی‌های ردیف دوم هوندا سیویک کمی نسبت به مزدا ۳ جادارتر باشد و سرنشینان بزرگسال در این بخش احساس راحتی بیشتری کنند. میزان حجم صندوق مزدا ۳ برابر ۴۵۰ لیتر و گنجایش صندوق هوندا سیویک نیز معادل ۵۱۲ لیتر است که کمی نسبت به صندوق دنا پلاس فضای بیشتری دارد.

مقایسه تجهیزات و امکانات هوندا سیویک و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
خوشبختانه با وجود محدودیت‌های ناشی از اعمال سقف قیمتی واردات خودرو در حد ۲۰ هزار یورو، باز هم هوندا سیویک و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن با سطح قابل قبولی از امکانات مدرن وارد ایران شده و تجهیزاتی نظیر کروز کنترل تطبیقی، رادار خط‌خوان، رادار تابلوخوان، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از جلو، شیفتر دنده پشت فرمان، ترمز پارک برقی، اتوهلد و بسیاری دیگر از تجهیزات کارآمد در فهرست امکانات این دو خودرو حضور دارند.

با این حال، به نظر می‌رسد نسخه‌های فعلی مزدا ۳ به دلیل برخورداری از رادار نقطه کور، تنظیم برقی صندلی راننده و تهویه اتوماتیک دو کاناله، نسبت به حریف از امکانات بیشتری برخوردار باشد. البته باید بدانید احتمال تغییر فهرست آپشن‌های این دو خودرو در نسخه‌های وارداتی آینده وجود دارد و باید هنگام خرید، به‌طور دقیق لیست آپشن‌های آنها را بررسی کنید.

خودرومزدا ۳ پریمیوم ادیشنهوندا سیویک ۲۰۲۴
کروز کنترل دارد (تطبیقی)دارد(تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
هشدار نقطه کورداردندارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکدارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکدارددارد
دیلایتدارددارد
سنسور نوردارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهنداردندارد
کیسه هوادارد (۷ عدد)دارد (۸ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهداردندارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلونداردندارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرمکن صندلی جلوندارددارد
شارژر وایرلسنداردندارد
دنده پشت فرماندارددارد
اتوپارکنداردندارد
سنسور باراندارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری: هوندا سیویک ارزنده‌تر است یا مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؟
خوشبختانه با دو محصول از دو برند بسیار معتبر ژاپنی روبرو هستیم که از لحاظ کیفیت ساخت و جذابیت در حد بالایی قرار دارند. قطعاً خرید و فروش آنها نیز در بازار آزاد بسیار گرم دنبال می‌شود. اما از جنبه کارشناسی می‌توان نتیجه گرفت که هوندا سیویک گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال یک خودروی نسبتاً پرشتاب با قابلیت رانندگی مهیج‌تر، کابین کمی بزرگ‌تر، صندوق جادارتر و طراحی ظاهری و داخلی کمی محافظه‌کارانه‌تر هستند. این خودرو امکانات مناسبی دارد و انتخاب مطلوبی برای خانواده‌ها به شمار می‌رود.

اما مزدا ۳ بیشتر مناسب کسانی است که از استهلاک موتورهای توربوشارژ ترس دارند و نمی‌خواهند با فرایند نگهداری از این‌گونه پیشرانه‌ها سر و کله بزنند. از لحاظ نوع گیربکس نیز استهلاک فنی مزدا پایین‌تر ارزیابی می‌شود و به دلیل برخورداری از برخی امکانات بیشتر، می‌تواند برای بعضی مشتریان جذاب‌تر باشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir