نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

خودروسازی آلمان در بحران

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
خودروسازی آلمان در بحران

دنیای اقتصاد/ صنعت خودروی آلمان که دهه‌‌ها نماد قدرت و نوآوری این کشور بود، اکنون با چالش‌‌های جدی روبه‌روست. فولکس‌‌واگن، مرسدس بنز و بی‌‌ام‌‌و که به خاطر کیفیت و مهندسی دقیق شهرت جهانی داشتند، با کاهش تولید، فروش و سودآوری مواجه شده‌‌اند.
 
آمارها نشان می‌دهد تولید خودرو در آلمان از ۵.۶۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ به ۴.۱ میلیون در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. این صنعت که یک‌پنجم تولیدات صنعتی و ۶‌درصد تولید ناخالص داخلی آلمان را تشکیل می‌دهد، با ۷۸۰‌هزار شغل مستقیم، نقش کلیدی در اقتصاد این کشور دارد.

به گزارش BBC هزینه‌‌های بالای تولید یکی از چالش‌‌های اصلی است. دستمزد در خودروسازی آلمان با میانگین ۶۲ یورو در ساعت، بالاترین در جهان است، در حالی که این رقم در اسپانیا ۲۹ یورو و در پرتغال ۲۰ یورو است. علاوه بر این، قیمت انرژی در آلمان سه تا پنج برابر چین و آمریکاست که رقابت‌‌پذیری را کاهش داده است.

گذار به خودروهای برقی چالش دیگری است که میلیاردها یورو سرمایه‌گذاری را می‌‌طلبد. اگرچه خودروهای برقی اکنون ۱۳.۶‌درصد فروش در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند، اما رشد بازار کندتر از انتظار بوده است. در آلمان، حذف یارانه‌‌های دولتی در سال ۲۰۲۳ به کاهش ۲۷ درصدی فروش خودروهای برقی انجامید.


چین که زمانی بازاری پرسود برای خودروسازان آلمانی بود، اکنون به چالش جدی تبدیل شده است. سهم برندهای آلمانی در بازار چین از ۲۶.۲درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۸.۷‌درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۲۳، فروش فولکس‌‌واگن در چین ۹.۵ درصد، مرسدس بنز ۷‌درصد و بی‌‌ام‌‌و ۱۳.۴‌درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، خودروسازان چینی با هزینه‌‌های تولید پایین‌‌تر و حمایت دولتی، به بازار اروپا نیز وارد شده‌‌اند.

در واکنش به این شرایط، شرکت‌های آلمانی برنامه‌‌های گسترده کاهش هزینه را آغاز کرده‌‌اند. فولکس‌‌واگن اعلام کرده تا پایان دهه ۳۵‌هزار شغل را به شیوه‌‌ای «مسوولانه و اجتماعی» حذف خواهد کرد. مرسدس بنز نیز برنامه صرفه‌‌جویی چند میلیارد یورویی را در دست اجرا دارد.

تهدید تعرفه‌‌های جدید از سوی آمریکا و تنش‌‌های تجاری با چین نیز نگرانی‌های دیگری را برای این صنعت صادرات‌‌محور ایجاد کرده است. اتحادیه اروپا در واکنش به رقابت چین، تعرفه‌‌های جدیدی بر واردات خودروهای برقی چینی وضع کرده، اگرچه خودروسازان آلمانی نگران اقدامات تلافی‌‌جویانه هستند.

کارشناسان معتقدند آینده این صنعت به توانایی آن در افزایش رقابت‌‌پذیری، هم از نظر هزینه و هم از نظر فناوری بستگی دارد. برخی پیشنهاد می‌کنند شرکت‌ها باید بخشی از تولید خود را به خارج از آلمان منتقل کنند. با این حال، اهمیت این صنعت برای اقتصاد آلمان به حدی است که هرگونه تغییر ساختاری باید با دقت و به تدریج انجام شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره