هوندا CR-X دو موتوره؛ کوپه منحصربهفرد با دو پیشرانه آکورد در جلو و عقب!

پدال/ در سال ۱۹۸۴، مهندسان کارانددرایور یک هوندا CR-X را به موتور دوم در عقب مجهز کردند و قدرت آنرا به ۲۰۲ اسب بخار رساندند.
تاکنون در پدال به خودروهای دو موتورهٔ مختلفی مثل سیتروئن 2CV صحرا، مرسدس A38 و فولکسواگن شیراکو WRC پرداختهایم ولی شاید هیچکس تاکنون در مورد این هوندای منحصربهفرد نشنیده باشد. این خودرو که C-RX۲ نام دارد، در سال ۱۹۸۴ توسط کارانددرایور ساخته شد. به دلیل کمبود خودروهای اسپرت و پرفورمنس در اواسط دههٔ ۸۰ میلادی، سردبیران کارانددرایور تصمیم گرفتند خودشان چنین خودرویی بسازند.
بدین منظور، CR-X به دلیل وزن سبک و فرم هاچبک جادار انتخاب شد. تیم توسعه با درخواستی عجیب سراغ هوندا رفت. آنها از شرکت ژاپنی یک موتور اضافی خواستند و در کمال تعجب، هوندای آمریکا با این درخواست موفقت کرد. هوندا حتی در انجام این پروژه به مردان کارانددرایور کمک کرد و یک CR-X لخت با تمام قطعات لازم را در اختیار آنها گذاشت. بااینحال، عامل اصلی پیشرفت این پروژه، یک شرکت تیونینگ تخصصی مزدا بنام ریسینگ بیت در کالیفرنیا بود که سریعترین مزداهای مجهز به موتور وانکل روی کره زمین را میساخت.
این خودرو ابتدا در عقب به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری استاندارد C-RX مشابه چیزی که در جلو قرار داشت مجهز شد. انتقال نیروی موتورها هم توسط دو گیربکس سه سرعته اتوماتیک صورت میگرفت ولی این کار وزن خودرو را بسیار سنگین کرد که حتی دو برابر شدن قدرت هم کفاف آن را نمیداد. به همین دلیل، تیم توسعه دوباره از هوندا کمک گرفت و هردو موتور با نمونههای ۱.۸ لیتری متعلق به آکورد ۱۹۸۵ جایگزین شدند. همچنین گیربکسها هم با دو نمونه چهار سرعتهٔ اتوماتیک تعویض شد که از آکورد گرفته شده بود. درحالیکه موتورهای ۱.۵ لیتری قبلی هرکدام ۷۶ اسب بخار قدرت داشتند، این رقم برای هرکدام از موتورهای جدید ۱۰۱ اسب بخار بود که مجموع خروجی C-RX۲ را به ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۲ نیوتن متر گشتاور رساند.
هرچند این اعداد طبق استانداردهای امروزی چندان زیاد به نظر نمیرسند ولی در سال ۱۹۸۴، شورلت کوروت تنها ۲۰۵ اسب بخار قدرت داشت. به لطف این نیرو، C-RX۲ ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۵ ثانیه طی میکرد. این اعداد باعث میشد رانندهٔ یک فراری ۳۰۸ به چراغهای عقب CR-X خیره شده و متحیر بماند که چه اتفاقی افتاده است! این هوندای منحصربهفرد در پاییز ۱۹۸۵ به کیت بدنهٔ موگن هم مجهز شده که نمایی تهاجمیتر به ظاهر آن بخشید ولی هنوز هم از بیرون نشان نمیداد که دو موتور دارد.
برای ساخت این CR-X دو موتوره، در عقب یک سابفریم کامل با پیشرانه، گیربکس و هر چیز دیگری که یک قوای محرکه نیاز دارد تعبیه شد. البته برای نصب موتور دوم در عقب به اصلاحاتی مثل ایرباکس جدید و تغییرات جزئی دیگری نیاز بود که توسط ریسینگ بیت انجام شد. خنککاری هردو موتور نیز توسط رادیاتور جلو انجام میشد. برای راهاندازی این ماشین ابتدا باید سوئیچ چرخانه میشد تا موتور جلو روشن شود و سپس یک بار دیگر سوئیچ چرخانده میشد تا موتور دوم روشن شود. جالب اینکه مردان کارانددرایور این ساختهٔ خود را هزاران کیلومتر آزمایش کردند و خودرو خیلی خوب کار میکرد.
پسازاین اما هوندای دو موتوره برای سالها در پارکینگی در فلوریدا رها شد و بهتازگی دوباره پیدا شده است. C-RX۲ هماکنون کاملاً بازسازی شده و مثل روز اول کار میکند. این خودرو با کارکرد ۸۲ هزار کیلومتر، چندی پیش به حراج گذاشته شد و توسط شخصی بنام «رندی کالرسون» با قیمت ۴۱ هزار دلار خریداری شد.