نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

استراتژی نیسان برای بقا: تعدیل نیروی گسترده و تعطیلی کارخانه‌ها

منبع
پدال
بروزرسانی
استراتژی نیسان برای بقا: تعدیل نیروی گسترده و تعطیلی کارخانه‌ها

پدال/ نیسان ژاپن برای حفظ خود به دنبال تعدیل گسترده نیروها و همچنین تعطیلی چندین کارخانه است.

لغو رسمی ادغام نیسان و هوندا بر روی یکی دیگر از اقدامات مهم این خودروساز سایه انداخته است. نیسان چند سال قبل اعلام کرد به تنهایی مسیر خود در این صنعت پر از چالش را ادامه خواهد داد. همان‌طور که می‌دانید هوندا به دنبال تبدیل کردن نیسان به یکی از زیرمجموعه‌های خود بود اما نیسان با این موضوع مخالفت کرد و حالا نیز تصمیمات جدیدی برای بقای خود گرفته است. اولین دستور کار این برند ژاپنی تعدیل ۶۵۰۰ نفر در کارخانه‌های تولید خودرو و پیشرانه است. در فاز اول این اقدام، ۵۳۰۰ نفر از کارکنان نیسان تا پایان مارس ۲۰۲۶ از کار اخراج خواهند شد و تا ۳۱ مارس ۲۰۲۷ نیز ۱۲۰۰ نفر دیگر تعدیل خواهند شد. قرار است تعدیل نیروی بیشتری هم در راه باشد چراکه نیسان سال قبل اعلام کرده بود به دنبال اخراج ۹ هزار نفر است. با این حساب، ۲۵۰۰ نفر دیگر نیز با برنامه‌هایی همچون استعفای داوطلبانه و حذف پست‌های اداری از نیسان جدا خواهند شد.

این برند ژاپنی مجدداً تأکید کرده ظرفیت تولید جهانی خود را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد و از ۵ میلیون دستگاه در سال به ۴ میلیون تا سال ۲۰۲۶ خواهد رساند. سه کارخانه نیسان نیز تعطیل خواهند شد که اولین آن‌ها کارخانه تولید خودروی تایلند است. فعلاً مشخصات دو کارخانه دیگری که تعطیل خواهند شد مشخص نشده اما یکی از آن‌ها در سه‌ماهه سوم امسال و دیگری نیز در سال ۲۰۲۶ تعطیل می‌شوند. همچنین ژاپنی‌ها در حال کاهش شیفت‌های کاری خود در دو کارخانه تنسی و می‌سی‌سی‌پی آمریکا هستند.

جدای از تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش شیفت‌های کاری و تعدیل نیروی چند هزار نفری، نیسان روش‌های دیگری را نیز برای کاهش هزینه‌ها در نظر دارد. این برند به دنبال کاهش ۱۵ ماهه زمان توسعه یک نسل از خودروست تا این بازه زمانی را از ۵۲ به ۳۷ ماه برساند. همچنین مدل بعدی تنها ۳۰ ماه بعد در دسترس خواهد بود که در مقایسه با استراتژی فعلی کاهش ۲۰ ماهه را نشان می‌دهد. این بازه‌های زمانی اعلامی به شروع توسعه یک محصول تا آغاز تولید آن اشاره دارند. نیسان می‌خواهد استراتژی ساده‌سازی طراحی را با شش محصول جهانی مهم کلید بزند. کمپانی موردبحث ظاهراً خواهان یکسان‌سازی زبان طراحی محصولات جهانی خود است و تا ۷۰ درصد پیچیدگی قطعات خود را کاهش خواهد داد که البته برنامه‌ای جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد.

جدای از کاهش حداکثری هزینه‌ها، نیسان می‌خواهد محصولات جدیدی را نیز تولید کند. در سال جاری میلادی روگ پلاگین هیبریدی از راه خواهد رسید و یک سال بعد نیز نسخه برقی آن در دسترس خواهد بود. این خودرو احتمالاً از پیشرانه درون‌سوز به عنوان ژنراتور استفاده خواهد کرد تا باتری شارژ شود و موتورهای برقی باعث به حرکت درآمدن چرخ‌ها شوند. همان‌طور که در قشقایی برقی دیده شده است، پیشرانه درون‌سوز این مدل ارتباطی با چرخ‌ها نخواهد داشت. ژاپنی‌ها نسل بعدی لیف را نیز در حال توسعه دارند و قرار است یک خودروی kei جدید را نیز تولید کنند. در سال ۲۰۲۶ یک مینی ون بزرگ در ژاپن با سومین نسل سیستم E-Power تولید خواهد شد. گفته می‌شود مصرف سوخت این مجموعه نسبت به نسل اول ۲۰ درصد کاهش یافته است. خودروی N7 بازار چین نیز به زودی در دسترس مشتریان خواهد بود.

با اینکه برنامه ادغام با هوندا از بین رفته اما دو خودروساز همچنان خواهان همکاری در زمینه تولید خودروهای برقی و بخش نرم‌افزار هستند. نیسان همچنان به دنبال نوع خاصی از همکاری با شرکت‌های دیگر برای ایجاد فرصت‌های استراتژیکی است که به‌طور قابل‌توجهی ارزش همکاری را بالا ببرند. هنوز مشخص نیست که این گفته‌ها چه نتایجی خواهند داشت و آیا یک خودروساز یا کمپانی دیگر همچون فاکسکان خواهان همکاری با نیسان خواهد بود یا خیر. شاید وضعیت کنونی نیسان بسیار بد باشد اما نمی‌توان تصور کرد که به زودی ورشکسته شود. امیدواریم این برند دوست‌داشتنی دوباره احیا شود و به روزهای خوش قبلی بازگردد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره