غبار ترمز خطر پنهان خودروهای برقی؛ آلایندهای سمی تر از دود دیزل !

آخرین خودرو/ خودروهای برقی به عنوان راهکاری مؤثر برای کاهش گرمایش جهانی و بهبود کیفیت هوا معرفی میشوند. اما تحقیقات جدید نشان میدهند که این نوع وسایل نقلیه ممکن است آنطور که تصور میشود، دوستدار محیط زیست نباشند. محققان دریافتهاند که غبار ناشی از ترمزها، چه در خودروهای برقی و چه در مدلهای دارای پیشرانه درونسوز، به شدت سمی است و حتی میتواند از دود دیزل مضرتر باشد!
ترمزهای خودرو، منبعی برای سموم خطرناک
به گزارش آخرین خودرو، اگرچه خودروهای برقی فاقد خروجی اگزوز هستند و انتشار گازهای گلخانهای آنها صفر است، ولی هر بار ترمز گیری آنها باعث تولید و انتشار غبار میشود. نکته جالب اینجاست که این غبار در برخی موارد از آلایندههای خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی، سمی تر و خطرناکتر میباشد.
خودروهای برقی از سیستم بازیابی انرژی ترمز بهره میبرند، به همین خاطر میزان استفاده از ترمزهای اصطکاکی در آنها کمتر است. اما از طرفی این نوع خودروها وزن بیشتری نسبت به مدلهای بنزینی دارند. همین وزن بالا باعث میشود که هنگام استفاده از ترمز اصلی، میزان بیشتری از غبار ترمز تولید گردد.
خطرات مواد سمی به کار رفته در لنت ترمزها
محققان دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان تأثیر ذرات آلاینده ناشی از ترمز را بر سلامت ریهها مورد بررسی قرار دادهاند. آنها چهار نوع مختلف از لنت ترمز را آزمایش کردهاند که عبارتند از:
– لنتهای دارای فلز کم
– لنتهای نیمه فلزی
– لنتهای غیرآزبستی ارگانیک (NAO)
– لنتهای سرامیکی ترکیبی
یافتههای محققان حکایت از آن دارد ذرات به جا مانده از لنتهای غیرآزبستی ارگانیک بیشترین میزان التهاب را در بافتهای ریه ایجاد میکنند. این لنتها حتی از دود دیزل نیز سمیتر ارزیابی شدهاند!
چرا لنتهای ترمز مدرن مضر هستند؟
لنتهای غیر آزبستی ارگانیک به عنوان جایگزینی برای نمونههای قدیمیتر که حاوی آزبست بودند، معرفی شدهاند. این لنتها دارای الیاف مسی هستند که به بهبود هدایت حرارت و مدیریت آن کمک میکنند. با این حال، ذرات مس موجود در غبار ترمز میتوانند زمینهساز مشکلات ریوی جدی مانند آسم، سرطان و بیماریهای مزمن تنفسی شوند.
قوانین جدید در راهند
برخی ایالتهای آمریکا از جمله کالیفرنیا و واشنگتن قوانینی را برای کاهش میزان مس در ترکیب لنتهای ترمز تصویب کردهاند. اما این قوانین بیشتر با هدف محافظت از آبزیان در برابر آلودگیهای ناشی از روان آبها وضع شدهاند، نه با هدف حفاظت از سلامت انسانها.
در اروپا نیز استاندارد یورو ۷ که قرار است از سال ۲۰۲۶ اجرا شود، محدودیتهایی را برای انتشار غبار ترمز در خودروهای جدید خواهد داشت. البته این استاندارد فقط خودروهای جدید را شامل میشود و احتمالاً تأثیری بر قطعات یدکی موجود در بازار نخواهد گذاشت.
منابع پنهان دیگر آلودگی در خودروها
علاوه بر غبار ترمز، لاستیکها نیز یکی دیگر از منابع اصلی آلودگی هوا هستند. هرچند در خودروهای برقی سیستم بازیابی انرژی ترمز میزان استفاده از ترمزهای اصطکاکی را کاهش میدهد، اما به دلیل وزن بیشتر، لاستیکهای آنها زودتر فرسوده شده و آلودگی بیشتری را ایجاد میکنند.
خودروهای برقی واقعاً پاک هستند؟
اگرچه خودروهای برقی نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانهای دارند، اما نباید تصور کرد که کاملاً عاری از آلایندگی هستند. برای بهبود واقعی کیفیت هوا، تنها تغییر نوع پیشرانه خودرو کافی به نظر نمیرسد و باید در رابطه با غبار ترمز و ذرات لاستیک که با افزایش تعداد مدلهای برقی میزان آنها نیز افزایش خواهد یافت، راهکار مناسبی پیدا کرد.