رونمایی مازراتی از نسخه خودران MC20

خودرو نویس/ مازراتی جدیدترین خودروساز است که وارد فضای رانندگی هوشمند شده و با نسخه خودران MC20 خود، بازدیدکنندگاه نمایشگاه CES 2025 را به وجد آورد.
پروژه مازراتی نسخه خودران MC20 با همکاری دانشگاه پلیتکنیک میلان، پیشروترین دانشگاه علوم و فناوری ایتالیا و مرکز ملی حمل و نقل پایدار (MOST) انجام خواهد شد. این سه نهاد قصد دارند یک MC20 Cielo را با تکنولوژی رانندگی خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی بهروز شده تجهیز کرده تا به توسعه بیشتر این تکنولوژی برای استفاده در دنیای واقعی کمک کنند.
نسخه خودران MC20 اولین پروژه خودران مازراتی نیست
یک مازراتی MC20 خودکار دیگر که البته به جای Cielo نسخه کوپه بوده است، قبلا در رویدادهای گذشته تواناییهای خود را اثبات کرده است. آن مدل در مسابقات Mille Miglia سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، بخشی از مسیر را به طور کامل در حالت خودکار رانده بود. البته راننده همکار یعنی «متئو مازوتو» مجبور بود در خودرو باشد تا برخی از الزامات رویداد را برآورده کند، اما در زمانی که هوش مصنوعی در حال هدایت بود، او هیچ دخالتی نداشت.
مازراتی در نوامبر ۲۰۲۴ نیز مدل MC20 Coupe را به باند فرودگاه Piacenza-San Damiano برای یک تست رانندگی با سرعت بالا در مه غلیظ و دید کم آورد. بدون حضور هیچ راننده انسانی در خودرو، این مدل اسپرت خودران به سرعت نهایی ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت رسید.
سرجیو ماتئو ساوارسی، رهبر علمی پروژه و مدیر دپارتمان الکترونیک، علوم کامپیوتر و مهندسی در پلیتکنیک میلان درباره این پروژه گفته است: «هدف این است که واکنشپذیری ربات راننده را تحت شرایط بسیار سخت آزمایش کنیم. این رویکرد به ما اجازه میدهد تا حدود فناوری را تحت فشار قرار دهیم و ایمنی و اطمینانپذیری خودروهای خودکار را بهبود بخشیم.»
نسخه خودران MC20 کوپه نیز در چالش Indy Autonomous شرکت خواهد کرد. همان خودروی MC20 Coupe نیز به عنوان خودروی ایمنی در چالش Indy Autonomous در پیست موتور لاس وگاس در ۹ هم شرکت کرده بود. این مسابقه خودروهای مسابقهای خودران از ۱۰ تیم دانشگاهی را در یک مسابقه رو در رو قرار داد تا به شرکتکنندگان «یک نگاه نزدیک به تکامل هوش مصنوعی در مسابقات حرفهای موتوراسپرت با سرعت بالا» بدهد.
نسخه خودران MC20 در غرفه آژانس تجارت ایتالیا (ITA) و ANFIA در سالن غربی مرکز کنوانسیون لاس وگاس در رویداد CES 2025 به نمایش گذاشته شده بود.
مشاهده توسعه تکنولوژی رانندگی خودران توسط هر شرکتی غیر از تسلا واقعا امیدوارکننده است. رقابت همیشه خوب است و شرکتها را به بهبود بیشتر محصولاتشان مجبور میکند تا با دیگران همگام شوند یا از آنها پیشی بگیرند.
حالا که جنرال موتورز از صحنه خارج شده، تسلا فقط باید مراقب ویمو (Waymo) از شرکت آلفابت باشد. با رونمایی از نسخه خودران MC20 در نمایشگاه CES 2025، گمانهزنیهایی نیز درباره احتمال علاقهمندی این برند به حملونقل عمومی نیز وجود دارد. البته فعلا مازراتی هیچ اشاره رسمی و قابل اتکایی به این موضوع نداشته است. با این حال، مشاهده رقابت این برندها در عرضه عمومی نیز میتواند به یکی از جذابیتهای دنیای خودرو در آینده تبدیل شود.