نماد آخرین خبر

همه چیز درمورد کیا استونیک

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
همه چیز درمورد کیا استونیک

آخرین خودرو/کیا استونیک (Kia Stonic) هاچبکی نسبتا جدید از برند کیا است که در دور جدید واردات خودرو های خارجی در بازار ایران عرضه می شود.

در سبد محصولات کیا موتورز یکی از خودرو هایی که بسیار به چشم می آید کیا استونیک است. کیا استونیک در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودروی آلمان رونمایی شد. این خودرو توانست در بازار های اروپا، چین، فیلیپین و… حضور موفقی داشته باشد ولی در بازار خود کره جنوبی به دلیل عدم تقاضا در سال ۲۰۲۰ فروش آن متوقف شد. استونیک بر اساس پلتفرم کیا-هیوندای GB توسعه یافته است که با کیا ریو نسل چهار بیشترین شباهت را دارد. نام کیا استونیک (Kia Stonic) ترکیبی از دو واژه‌ ی “Speedy” (به معنی سریع) و “Tonic” (به معنی نیرو بخش یا انرژی‌ دهنده) است.


کیا این نام را انتخاب کرده تا حس یک خودروی کراس ‌اوور چابک و پرانرژی را منتقل کند. این خودرو از نظر ابعاد و سگمنت در دسته B-SUV جای می ‌گیرد، به عبارت دیگر این خودرو کوچک ‌تر از کراس ‌اوور های کامپکت معمولی (مثل کیا اسپورتیج) و بزرگ‌ تر از هاچ ‌بکی مثل کیا پیکانتو است. کیا استونیک بر پایه پلتفرم کیا ریو ساخته شده و طراحی آن ترکیبی از ویژگی ‌های هاچ‌ بک و کراس اوور شهری است.
کیا برای بازار چین نسخه ای اختصاصی استونیک را توسعه داد، نسخه بازار چین با نام KX1  شناخته می شود که در بحث ظاهری تغییراتی نسبت به استونیکی که در سال ۲۰۲۰ فیس لیفت شده بود دارد.
طراحی بدنه KIA STONIC
با توجه به قدیمی تر بودن این خودرو نسبت به تحولات سبک طراحی خودرو در کمپانی کیا، این خودرو از چهره ساده تر و غیر رادیکال تری نسبت به محصولات کیا که در سال های ۲۰۲۳ به بعد معرفی شدند دارد. طراح کیا استونیک پیتر شرایر المانی بوده که سابقه حضور چندین ساله در آئودی و کیا دارد.
چراغ ها در این خودرو به همان سبک خودرو های قبل ۲۰۲۰ است که ابعاد درشتی دارد و از فناوری پرژکتور لنز و لامپ هالوژن بهره می برد. جلو پنجره استونیک از سبک طراحی تایگر نوز کیا پیروی می کند  که نشان دهنده خط طراحی و اصالت کیا است. در گوشه خارجی  مجرا های فیک ورودی هوا در بغل  این خودرو دی لایت به شکل فلش به کار رفته است و نمای قشنگ و تا حدودی اسپورت به آن داده است.
در نما های جانبی اولین چیزی که جلب توجه می کند تفاوت رنگ ستون و سقف و با بدنه است. کیا برای القاء حس یک کراس اوور با ارتفاع بالا از فلاپ سراسری استفاده کرده است که از گلگیر جلو شروع شده و به دور قسمت پایینی درب ها  و تا گلگیر عقب ادامه پیدا کرده است.
در بخش عقب نیز همانند دیگر قسمت های این خودرو طراحی مینیمالی داریم، درب صندوق عقب در وسط فرورفتگی پیدا کرده، که در وسط آن لگوی جدید کیا نقش بسته است. در سپر عقب که هم رنگ دیگر بخش های خودرو نیست دیفیوزری با رنگ نقره ای بکار رفته است که شکل زیبا و اسپورتی دارد.
مشخصات فنی کیا استونیک
قلب کوچک استونیک از یک موتور ۱۴۰۰ سی سی تنفس طبیعی است که حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور 132نیوتن متری را تولید می کند و از طریق گیربکس IVT (گیربکس های CVT با تکنولوژی هیوندای )  به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند. اعداد و ارقام خروجی این موتور نشان می دهد که هدف کیا در ساخت این موتور دوام و کارایی بوده است.
سیستم تعلیق استفاده شده در محور جلو کیا استونیک از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع توییست بیم است که عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش می گذارد.
مصرف سوخت استونیک در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین ۶.۲ لیتر است که این خودرو را برای استفاده های شهری بسیار مناسب ساخته است.
طراحی داخل کابین و امکانات کیا STONIC
استونیک در بازار های جهانی یک خودرو اقتصادی است و در ساخت آن متریالی مانند سافت تاچ بکار نرفته است و پلاستیک خشک اکثر بخش های پلاستیکی این خودرو را تشکیل می دهد.
داشبورد استونیک همانند ظاهر آن از همان سبک طراحی خودرو های نه چندان بروز بهره می برد و شاهد نو آوری یا طراحی های عجیب در آن نیستیم. نمایشگر مالتی مدیا در وسط داشبورد قرار دارد و دریچه های تهویه در کنار آن به شکلی کاملا ساده و عمودی  بکار رفته است، اما دریچه های جانبی شکل جالبی دارند.
فرمان همان شکل رایج فرمان ها را دارد و در آن خبری از دی کات نمی باشد که این سادگی با کلاستر آنالوگ آن همخوانی دارد. در بخش کنسول میانی خبری از دسته دنده الکتریکی و ترمز پارک برقی نیست  و هر دو مکانیکی می باشند.
ابعاد این خودرو در کلاس خود در سطح مناسبی قرار دارد و نباید با فاصله محوری ۲۵۷۰ میلی متری آن انتظار زیادی از آن داشت.
از جمله امکانات این خودرو می توان به ۴ کیسه هوا، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، ایزوفیکس، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سانروف، تریم چرم مصنوعی، کامپیوتر سفری، استارت دکمه ای، کروز کنترل، آنتن کوسه ای، شارژر ۱۲ ولت، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، کلید های کنترلی روی فرمان و…  اشاره کرد.
رقبای KIA STONIC
از رقبای این خودرو می توان به سوزوکی بالنو و ام جی ۳ اشاره کرد، در این رده رقیب های سرسختی برای کیا استونیک هستند البته برای کسانی که دنبال یک خودرو با کمپانی مادر با سابقه و اصیل هستند یک انتخاب جذاب است.



به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir