الگوبرداری مرسدس از ب ام و؛ خودروهای برقی و بنزینی کمپانی یکپارچه سازی می شوند

آخرین خودرو/ مرسدس بنز در مسیر جدیدی گام برداشته و قصد دارد همانند ب ام و، زبان طراحی خودروهای برقی و درونسوز خود را یکپارچه کند. به گفته مقامات این برند آلمانی، این تصمیم بدون هیچگونه قربانی کردن فاکتورهایی مثل جاداری، راحتی، ظرافت یا کارایی خواهد شد.
یکپارچگی در طراحی، بدون افت کیفیت
مرسدس بنز اعلام کرده که مدلهای برقی و درونسوز آینده از زبان طراحی یکسانی بهره خواهند برد و تفاوتهای ظاهری میان این خودروها به حداقل خواهد رسید. این استراتژی جدید، یکی از مهمترین تغییرات در طراحی خودروهای آتی کمپانی مرسدس خواهد بود.
نمونههایی از این رویکرد را قبلاً در برخی مدلهای مرسدس دیدهایم. برای مثال، مدلهای GLA و EQA یا GLB و EQB شباهت زیادی به یکدیگر داشته و از پلتفرم مشترکی بهره میبرند. همچنین، G کلاس برقی ارتباط تنگاتنگی با نسخه درونسوز خود دارد. حالا مرسدس قصد دارد این استراتژی را به صورت گستردهتری در تمام سبد محصولات خود پیاده کند.
چرا مرسدس به این سمت حرکت کرده است؟
یکی از دلایل اصلی تغییر رویکرد مرسدس بنز، کاهش تقاضا برای خودروهای برقی کمپانی در سال گذشته است. طبق آمار، میزان فروش مدلهای الکتریکی مرسدس بنز در سال ۲۰۲۴ با افت ۲۳ درصدی به ۱۸۵,۱۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده؛ این رقم همچنان از میزان فروش خودروهای برقی آئودی (۱۶۴,۰۰۰ دستگاه با کاهش ۸ درصدی) بیشتر است، ولی نسبت به ب ام و اختلاف قابل توجهی دارد. شاید بدانید ب ام و بدون احتساب محصولات برند مینی، با فروش ۳۶۸,۵۲۳ دستگاه، دو رقیب هموطن خود را با فاصله زیادی پشت سر گذاشته و رشد ۱۱.۶ درصدی را تجربه کرده است.
مرسدس امیدوار است که با تغییر زبان طراحی و دور شدن از رعایت افراطی مباحث آیرودینامیک و استفاده گسترده از پنلهای سیال بدنه، جذابیت مدلهای الکتریکی خود را افزایش دهد و از این طریق، به رشد فروش آنها کمک کند.
تمرکز بر تنوع و نوآوری در مدلهای جدید
مرسدس بنز قصد دارد دهها مدل جدید یا بروزرسانیشده را تا سال ۲۰۲۷ معرفی کند که شامل طیف وسیعی از خودروهای برقی خواهد بود. این تغییرات بهمنظور افزایش رقابتپذیری در برابر ب ام و و سایر برندهای لوکس انجام میشود. باید منتظر ماند و دید که آیا مرسدس بنز با این تغییرات خواهد توانست در بازار خودروهای برقی جایگاه خود را بهبود ببخشد یا خیر.