آخرین خودرو/سانتافه شاسی بلند باسابقه هیوندای که دوباره توسط هرمس خودرو در نسخه جدید به بازار ایران بازگشته است. در ادامه به بررسی این خودرو می پردازیم.
درباره هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه یکی از شناخته شده ترین شاسی بلند های کره ای است که از سال ۲۰۰۰ تاکنون در چندین نسل تولید شده و توانسته جایگاه ویژه ای در بازار جهانی به دست آورد. این خودرو نام خود را از شهری در ایالت نیومکزیکوی آمریکا گرفته و در ابتدا به عنوان اولین شاسی بلند میان سایز هیوندای معرفی شد. استقبال خوب از سانتافه باعث شد که این مدل به سرعت در سبد محصولات هیوند ای تثبیت شود و با هر نسل جدید، طراحی مدرن تر، امکانات بیشتر و تکنولوژی های به روز تری را ارائه دهد.
بازار
اولین نسل سانتافه که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، طراحی ساده و کاربردی داشت و در نسخه های دو و چهار چرخ متحرک عرضه می شد. موتور های ۲.۴ لیتری چهار سیلندر و ۲.۷ لیتری V6 برای این مدل در نظر گرفته شده بود و اگرچه طراحی آن چندان جذاب نبود، اما به دلیل فضای مناسب و عملکرد فنی قابل قبول، توانست توجه خریداران را به خود جلب کند. با ورود به نسل دوم در سال ۲۰۰۶، سانتافه به روزتر و جذاب تر شد. طراحی آن مدرن تر و ابعادش کمی بزرگ تر شد تا فضای داخلی جاداری را فراهم کند. در این مدل از موتور های قدرتمند تری مانند ۳.۳ لیتری V6 استفاده شد که عملکرد بهتری را ارائه می داد. این نسل از سانتافه را می توان زیبا ترین و بهترین نسل سانتافه خواند.نسل دوم سانتافه فروش خوبی نیز در ایران تجربه کرد و توانست جایگاه خوبی در بازار بیابد. نسل سوم که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، تغییرات بیشتری را تجربه کرد. در این دوره، هیوندای سانتافه را در دو نسخه مختلف به بازار عرضه کرد؛ مدل کوچک پنج نفره و مدل استاندارد که بزرگ تر و هفت نفره طراحی شد بود. این تغییر باعث شد سانتافه بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و در کنار بهینه سازی مصرف سوخت، همچنان به یکی از گزینه های پرطرفدار بازار تبدیل شود. این نسل از سانتافه نیز در ایران حضور یافت و فروش قابله توجه ای نیز داشت اما یکی از پاشنه آشیل های این خودرو موتور ۲۴۰۰سی سی آن بود که مشکل یاتاقان زدن دارد.
نسل چهارم که از سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد، با طراحی جسورانه تر و امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته تری همراه بود. در این دوره، نسخه های هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیز به خط تولید اضافه شدند که سانتافه را از نظر مصرف سوخت و سازگاری با محیط زیست ارتقا دادند. این نسل از سانتافه یکی از الگو های طراحی ری را محصول ایران خودرو بود. نهایتاً، در سال ۲۰۲۴، نسل پنجم این خودرو با طراحی متفاوت و جعبه ایشکل معرفی شد که فضای داخلی آن را جادارتر کرده و تکنولوژی های مدرن تری را در اختیار رانندگان قرار داده است. سانتافه نسل چهار بر اساس پلتفرم N3 هیوندای-کیا توسعه یافته که از بروز ترین و جدید ترین پلتفرم های این دو خودرو ساز است.
طراحی بدنه سانتافه
سانگ پاپ لی سر طراح هیوندای در جواب نقد هایی که به طراحی این خودرو گرفته شد می گوید: سانتافه برای آینده طراحی شده است. در واقع صحبت طراح این خودرو که سابقه کار در شرکت های مثل فولکس واگن و جنرالز موتور را دارد و در کارنامه خود طراحی خودرو هایی مثل شورولت کامارو (۲۰۱۰) ، بنتلی کانتیننتال GT و بنتلی فلایینگ اسپور را ثبت کرده تا حدودی درست است. سانتافه واقعا آینده نگرانه و متفاوت است. الگو های طراحی این خودرو مجموعه ای از مربع و مکعب هایی بوده که انگار به هم چسبیده اند. چراغ ها، آینه، گوشه های خودرو همه بیشتر متمایل به مربع بودن دارند. اما هیوندای برای افزودن اصالت خود به طراحی جدید و فضایی این خودرو از المان هایی استفاده کرده است که بیننده را بیشتر به یاد هیوندای بندازد و حس غریب آن را آشنا تر کند. در نمای روبه رویی و داخل کاسه چراغ به دو شکل و سه بار حرف H که نماد هیوندای می باشد به نوعی نشان داده شده است. در داخل کاسه چراغ به صورت دو ستون عمودی و خط کوچک LED حرف H تشکیل شده است. به صورت عرضی نیز در جلو پنجره دی لایت به کار رفته که منتهی به ستون های داخلی H شکل چراغ های اصلی می شود و دوباره حرف H را تشکیل می دهند. اما بنظر می رسد این کار هیوندای تا حدودی بی تاثیر بوده و مخاطبی که شناختی از هیوندای ندارد با دیدن این خودرو به یاد خودرو ساز ژاپنی هوندا می افتد. از دیگر نشانه های لگوی هیوندای می توان به اچ دیگری اشاره کرد که ستون های آن مجرا های جانبی ورودی هوای است و خط عرضی سپر نیز بخش وسطی اچ را تشکیل می دهد.

ترکیب فلاپ ها با خطوط ذوزنقه ای شکل بر روی گلگیر، حس عضلانی بودن را به سانتافه بخشیده است که با توجه با ابعاد و سایز بزرگ قطعات بدنه مثل اینه، دستگیره ها و روف رک سقف بسیار شیک شده است و حس قدرت را به بیننده انتقال می دهد. از دقت به جزییات در این خودرو می توان هماهنگ کردن رنگ پره های رینگ و خط وسط فلاپ دور بحش پایینی درب ها گفت که در نوع خود بسیار جالب است. قسمت جنجالی طراحی سانتافه جدید، صندوق عقب آن است.

اوایل معرفی سانتافه ۲۰۲۴ در فضای مجازی ایران نکته ای که درباره این خودرو سوژه شد، شبیه بودن بخش عقبی این خودرو به آردی ایران خودرو بود که تا حدودی درست و غیر قابل انکار است. در داخل چراغ ها عقب به سبک چراغ های جلو همان H ها تکرار شده است. نام سانتافه با به صورت بزرگ و عرضی بر روی درب صندوق عقب نوشته شده است که در بالای آن نشان هیوندای قرار دارد. مه شکن های این خودرو به صورت دو رنگ بوده که با قرار گرفتن در سپر با رنگی متفاوت از بدنه نمایی متفاوت به این خودرو داده است.
مشخصات فنی هیوندای سانتافه
قلب تپنده سانتافه ۲۰۲۵ یک موتور ۲۰۰۰ سی سی T-GDI از سری موتور های اسمارت استریم هیوندای-کیا است که از فناروی های جدید برای کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی استفاده می کند. این موتور می تواند در دور موتور ۶۰۰۰ حداکثر ۲۴۰ اسب بخار قدرت خروجی بدهد و در دور موتور ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ گشتاور 353 نیوتن متری تولید کند.
گیربکس ۸ سرعته AT ساخت هیوندای پاور تک این توان را به چرخ های جلو انتقال می دهد. نداشتن قابلیت چهار چرخ محرک در این خودرو می تواند ضعف باشد.
تعلیق بکار رفته در بخش جلویی سانتافه مک فرسون و عقب آن مولتی لینک است که در فاکتور اصلی هندلینگ و راحتی سرنشینان را به خوبی فراهم می کند. مصرف سوخت این موتور با استاندارد آلایندگی یورو شش در هر ۱۰۰ کیلومتر به طور میانگین ۸ لیتر می باشد.
کابین و امکانات Santa Fe
تمامی ترکیب رنگی هایی که برای سانتافه استفاده شده سلیقه خوب دیزاینر های آن را نشان می دهد. متریال کابین حس دوام و کیفیت را انتقال می دهد. در داشبورد و رودری ها از ترکیب سافت تاچ های نسل جدید که از فوم های ۳ لایه و چرم می باشد و جیر باکیفیت با دوخت منظم استفاده شده است. صندلی ها را چرم با کیفیتی پوشش می دهد که ظاهرا می تواند در کارکرد های بالا هم دوام بیاورند.

مالتی مدیا و کلاستر به ترند روز یکپارچه بوده اما با این تفاوت که در بخش نمایشگر اطلاعات سرگرمی به مقدار چند درجه به سمت راننده متمایل شده است. این نوع طراحی هرچند که دید خوبی به راننده می دهد و راننده می تواند به راحتی از امکانات رفاهی خودرو استفاده کند اما مقداری دید سرنشینان به مالتی مدیا را محدود می کند. خروجی های تهویه بجز جانبی راننده در این خودرو به صورت یکپارچه در داخل پنلی قرار گرفته اند که طراحی زیبا و ترند روز است. از نکات مثبت در طراحی سانتافه می توان به جانمایی خوب شارژر های بیسیم (وایرلس) اشاره کرد که دسترسی مناسبی به تلفن همراه می دهد. در این شاسی بلند هیوندای خبری از فرمان دی کات نیست و فرمان همان شکل معمولی خود را دارد و اندازه آن نیز بسیار مناسب می باشد ولی نکته حائز اهمیت شباهت این فرمان و فرمان لندکروز سری ۳۰۰ است. در بحث فضای کابین سانتافه همیشه یکی از بهترین ها بوده است و در تمامی نسل های آن طراحان این خودرو به این مورد توجه ویژه ای داشته اند و فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی متری و ارتفاع ۱۷۷۰ میلی متری سانتافه ۲۰۲۵اثبات گر این موضوع است. صندوق عقب نیز در حالت معمولی می تواند چنیدن چمدان بزرگ را در خود جایی دهد که با وجود قابلیت صندلی های تاشونده این فضا بیشتر هم می شود.

از جمله امکانات این خودرو می توان به ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، هشدار پارک عقب، دوربین دنده عقب، سیستم پایش وضعیت راننده، سامانه کنترل پایداری، سامانه پایش فشار باد تایر ها، هشدار برخورد از جلو، رادار خط خوان، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، نمایشگر سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال، مود های رانندگی، تابلو خوان، استارت دکمه ای، فناوری LED چراغ ها، گرم کن آینه های جانبی، دریچه سیستم تهویه عقب و… اشاره کرد.