مزدا به کلاسی بالاتر می رود؛ خودروساز ژاپنی به دنبال عرضه محصولاتی با کیفیت تر

آخرین خودرو/ در سالهای اخیر، بازار خودروهای لوکس رشد چشمگیری داشته است. برند هایی مانند بنتلی، فراری، لامبورگینی و رولزرویس در پنج سال گذشته به رکوردهای فروش جدیدی دست یافتهاند. این روند نشان میدهد که تعداد افرادی که توانایی خرید خودروهای گرانقیمت را دارند، رو به افزایش است.
به گزارش آخرین خودرو، اما این موفقیت تنها محدود به خودروسازان بالا رده نیست. برخی برند های لوکس با درآمد بالایی که کسب کردهاند، در حال ورود به حوزههایی مانند مد و املاک لوکس هستند. در همین راستا، شرکتهایی که تاکنون در رده خودروهای اقتصادی و نیمه لوکس فعالیت داشتند نیز به سمت بازار مدلهای اصطلاحاً پریمیوم حرکت میکنند. یکی از این شرکتها، مزداست که سه سال پیش اعلام کرد قصد دارد به یک برند «پریمیوم سنتی تولید انبوه» تبدیل شود.
اما سوال اینجاست که مفهوم پریمیوم برای مزدا دقیقاً به چه معناست و این تغییر استراتژی چه تأثیری بر آینده مدلی مثل میاتا خواهد داشت؟
لوکس نه، پریمیوم
برخلاف تصورات اولیه، مزدا نمیخواهد به یک برند لوکس تبدیل شود، بلکه به دنبال ایجاد جایگاهی متفاوت در بازار خودروهای پریمیوم است. جان لورت (Jon Leverett)، مدیر برنامهریزی استراتژیک مزدا، درباره این تغییر رویکرد میگوید:
«این تغییر به معنای خروج از بازار خودروهای عادی و تولید انبوه نیست. ما میخواهیم گزینههای بالارده خود را گسترش دهیم، بهویژه با مدلهای CX-70 و CX-90. ما از واژه پریمیوم استفاده میکنیم، چون از یک برند لوکس سنتی متفاوت هستیم. این تغییر بیشتر بر ارزش خودرو متمرکز است تا قیمت آن. ما خودروهایی با قیمت مناسب ارائه میدهیم که نه ارزانترین هستند و نه گرانترین، اما ارزش ارائهشده در آنها کاملاً محسوس است.»
مدلهای CX-70 و CX-90 نمونههایی از این استراتژی جدید مزدا هستند. این خودروها شاید نتوانند با لوکسترین مدلهای آلمانی رقابت کنند، اما نسخه فول آپشن CX-70 توربو S پریمیوم پلاس از نظر کیفیت و امکانات میتواند در برابر تیپهای میان رده مدلی مانند ب ام و X5 حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
افزایش فروش مزدا و کاهش محبوبیت میاتا
به نظر میرسد استراتژی جدید مزدا جواب داده است، زیرا این برند در سال ۲۰۲۴ موفق شده ۴۲۴,۳۸۲ دستگاه از محصولات خود را به مشتریان در سرتاسر جهان تحویل دهد. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳ رشدی ۱۶.۸ درصدی دارد. مدل CX-5 همچنان پرفروشترین محصول این برند به حساب میآید و بیشترین سهم از رشد کمپانی را به خود اختصاص داده است.
اما در مقابل، فروش میاتا با کاهش ۹.۷ درصدی مواجه شده و مزدا تنها ۸,۱۰۳ دستگاه از این مدل را در سال ۲۰۲۴ به فروش رسانده است. البته افت فروش در این کلاس خودرویی لزوماً به معنای شکست نیست، زیرا مدلهای اسپرت دیگری مانند سوبارو BRZ و تویوتا GR86 نیز کاهش فروش داشتهاند.
آینده مزدا میاتا در مسیر جدید برند
برندهای لوکس معمولاً خودروهای اسپرت سبک و اقتصادی تولید نمیکنند. بهعنوان مثال، ب ام و Z4 با قیمت پایه بیش از ۵۵,۰۰۰ دلار عرضه میشود، در حالی که پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن بیش از ۷۶,۰۰۰ دلار قیمت دارند. حتی مدل پایه مرسدس SL بیش از ۱۱۳,۰۰۰ دلار قیمتگذاری شده است.
اما مزدا قصد رقابت مستقیم با برندهای آلمانی را ندارد. از نظر این شرکت، میاتا در حال حاضر یک خودروی پریمیوم محسوب میشود. لورت درباره جایگاه میاتا در استراتژی جدید مزدا میگوید:
«ما همچنان MX-5 را به عنوان مدل پرچمدار مزدا در نظر میگیریم. این موضوع جالب است، چراکه معمولاً خودروی پرچمدار یک برند، گرانترین محصول آن است، اما در مزدا اینگونه نیست. با این حال، ما میاتا را یک محصول پریمیوم میدانیم، زیرا کیفیت ساخت، مهندسی و تجربه رانندگی این خودرو را به محصولی منحصر بفرد تبدیل کرده است.»
یک خودروی اسپرت بالاتر از میاتا؟
مزدا پیشتر اعلام کرده بود که میخواهد یک خودروی اسپرت دیگر در سطحی بالاتر از میاتا تولید کند. آقای لورت در این خصوص گفته:
«این همیشه رویای مزدا بوده که یک خودروی اسپرت دیگر را به خط تولید اضافه کند. در تاریخ مزدا، همیشه چندین مدل اسپرت وجود داشته است. این ریشههای ماست و میخواهیم چنین محصولاتی را حفظ کنیم. اما اینکه چه زمانی این اتفاق میافتد، مشخص نیست. در حال حاضر، تمرکز ما بر گسترش تولید شاسیبلندها است تا بتوانیم بودجه کافی برای ساخت یک خودروی اسپرت جدید را تأمین کنیم.»