مقایسه کوروت C4 ZR1 و C8 ZR1، قاتل سوپراسپرتها از دیروز تا امروز

پدال/ برای بیش از سه دهه، نام ZR1 نشاندهندهٔ اوج پرفورمنس کوروت بوده است. هرچند این نام اولین بار در سال ۱۹۷۰ در قالب پکیجی برای کوروت C3 متولد شد ولی اولین ZR1 واقعی در سال ۱۹۹۰ و در قالب سوپراسپرتی فوقالعاده به بازار آمد و حالا در سال ۲۰۲۵ کوروت ZR1 یک بار دیگر بازگشته و این بار پرفورمنس کوروت را به قلمروی هایپرکارها سوق داده است. ۳۵ سال بین این دو خودرو اختلاف سن وجود دارد ولی مأموریت هردو یکسان است: به دنیا نشان دهند که آمریکا چطور میتواند یک سوپراسپرت بسازد. بااینحال، طی سالها، صنعت خودروسازی تغییر کرده و هرچند این کوروتها هردو نشان افسانهای ZR1 را دارند ولی بسیار باهم متفاوت هستند.
ریشههای ZR1
کوروت C4 در سال ۱۹۸۴ بهعنوان پیشرفتهترین و رقابتیترین کوروت تاریخ به بازار آمد. C4 با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8، ترمزهای قدرتمند و سیستم تعلیق جدید، خودروی اسپرت بسیار شایان توجهی بود. بااینحال، در دههٔ ۸۰ همهچیز بهسرعت در حال تغییر بود و برخی مقامات جنرال موتورز نگران بودند که این شرکت از پیشرفتهای رقبا عقب بماند. خوشبختانه اما جنرال موتورز در سال ۱۹۸۶ لوتوس را تصاحب کرد و توانست به تکنولوژی فرمول یک دست پیدا کند. بدین ترتیب، یک گروه اختصاصی سراغ لوتوس رفتند تا کوروت را به یک سوپراسپرت واقعی تبدیل کنند. جنرال موتورز اما نمیخواست سوپراسپرتی بسازد که صرفاً مناسب پیست باشد و رانندگی روزمره هم همچنان موردتوجه بود. هدف ساخت خودرویی بود که در رانندگیهای شهری هم بهاندازهٔ هنگام حرکت با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت راحت باشد.
برای نامگذاری این مدل هم مردان جنرال موتورز سراغ نامی رفتند که حدود بیست سال قبل برای اولین بار برای نسخهٔ پرفورمنس بالای کوروت C3 استفاده شده بود. سرانجام کوروت ZR1 در سال ۱۹۸۹ آماده و راهی یک تور نمایشی جهانی شد. آخرین توقف این تور در ژنو سوئیس یعنی دقیقاً در حیات خلوت خودروسازانی مثل پورشه، مرسدس و فراری بود. جنرال موتورز مطمئن بود که این کوروت موفق عمل خواهد کرد. حال ۳۵ سال بعد، شورلت دوباره با ZR1 جنجال به راه انداخته است. درحالیکه مدل قبلی برای کشتن غولها ساخته شده بود، ZR1 جدید با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت، برای به زیر کشیدن پادشاهان طراحی شده است. این ماشین حاصل بیش از ۱۰۰ سال تجربهٔ جنرال موتورز در خودروسازی است.
قدرت و پرفورمنس
چیزی که C4 ZR1 را به کوروت فوقالعادهای تبدیل کرد پیشرانه بود. این موتوری اختصاصی با نام LT5 بود که پس از مذاکرات «راس جی» مدیر مهندسی پیشرانهٔ جنرال موتورز با «تونی راد» مدیر مهندسی لوتوس در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. در توسعهٔ این موتور، استفاده از توربوشارژر هم مطرح شد ولی به خاطر هزینهٔ بالا تصمیم بر این شد که موتور تنفس طبیعی باشد. این موتور V8 با ساختار آلومینیومی، چهار میل بادامک و ۳۲ سوپاپ، پیشرفتهترین پیشرانهای بود که تا آن زمان روی کوروت نصب شد. قطر سیلندر این موتور ابتدا ۱۱۵ میلیمتر در نظر گرفته شده بود که امکان استفاده از سوپاپهای بزرگتر را میداد و موتور میتوانست حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند ولی قطر سیلندر توسط مهندس ارشد جنرال موتورز به ۱۱۲ میلیمتر کاهش پیدا کرد تا هماندازهٔ موتورهای V8 بلوک کوچک این شرکت باشد و درنتیجه، قدرت کاهش یافت.
درنهایت، این موتور با ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور در سینهٔ کوروت قرار گرفت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۴ ثانیهای را فراهم کرد. این خودرو که به گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدید ZF مجهز شده بود، به دلیل تعادل قدرت و قابلیت استفاده مورد تحسین قرار گرفت. از سوی دیگر، C8 ZR1 خودروی کاملاً متفاوتی است. ترکیب موتور وسط این خودرو از همان ابتدا تعادل بهتری را فراهم میکند و اجازه میدهد تا شورلت روی ارتقاء قدرت تمرکز کند. مردان شورلت کار خود را با موتور ۵.۵ لیتری LT6 تنفس طبیعی Z06 آغاز کردند که ۶۷۰ اسب بخار قدرت دارد. برای تبدیل این موتور به LT7، از سرسیلندرهای جدید، محفظه احتراق بزرگتر، سیستم ورود هوای کاملاً جدید و دو توربوشارژر عظیم تک اسکرول استفاده شده است. با این تغییرات، موتور LT7 حالا ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا قویترین و سریعترین کوروت تاریخ خلق شود که ظرف تنها ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
طراحی و مهندسی
قدرت تنها یک تکه از پازل است و در دیگر قسمتها، این دو ZR1 تفاوتهایی اساسی باهم دارند. C4 ZR1 در قیاس با سوپرکارهای امروزی ظاهری ساده داشت. این خودرو بهجز نمای عقب منحصربهفرد با چراغهای مربعی و ۷۵ میلیمتر عرض بیشتر، تفاوت چندانی با کوروت C4 معمولی نداشت. ZR1 سال ۱۹۹۰ خودرویی کاملاً همهکاره بود و میتوانست در شهر بدون جلبتوجه عابرین تردد کند و درعینحال سوپراسپرتهای را پشت سر بگذارد. ZR1 جدید اما خصوصاً با پکیج Z07 ظاهری کاملاً تهاجمی دارد. ورودیهای هوای عظیم جلو، دریچهٔ بزرگی روی کاپوت جلو، ورودیهای هوای جانبی بزرگتر و بازگشت طراحی نمادین شیشهٔ عقب دوقسمتی که هوای داغ را از محفظهٔ موتور خارج میکند از ویژگیهای ظاهری این کوروت هستند. با سفارش پکیج ZTK نیز بال عقب عظیم، اسپلیتر جلوی بزرگتر و بالههای طرفین دماغه اضافه میشود که در حداکثر سرعت تا ۵۴۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند.
تأثیر و میراث
C4 ZR1 بهعنوان اولین کوروتی که واقعاً سوپراسپرتهای اروپایی را به چالش کشید تاریخساز شد. این خودرو با فراری ۳۴۸ و پورشه ۹۱۱ توربو به رقابت پرداخت و ثابت کرد که یک سوپرکار آمریکایی توان رویارویی با بهترینهای جهان را دارد. بااینحال، C4 ZR1 خیلی زود با رقبای پیشرفتهتری از ژاپن و اروپا مواجه شد. علاوه بر این، کوروت C4 پایه نیز در حال پیشرفت بود و در سال ۱۹۹۲ به موتور ۵.۷ لیتری LT1 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شد که خیلی با ZR1 فاصله نداشت. با توجه به عدم تمایز ظاهری ZR1 و حدود ۲۵ هزار دلار قیمت پایهٔ گرانتر، در بازار فروش کار برای این کوروت پیشرفته سخت شد.
آیا همچنین ماجرا برای C8 ZR1 هم تکرار خواهد شد؟ احتمالاً نه زیرا هرچند قیمت پایهٔ ۱۷۵ هزار دلاری برای یک کوروت رقم گزافی به نظر میرسد ولی این ماشین با ظاهری که با کوروت پایه اشتباه گرفته نمیشود و ۱۰۶۴ اسب بخار قدرتی که آن را وارد قلمروی هایپرکارها میکند، بیش از دو برابر از خودروهایی مثل لامبورگینی روئلتو و فراری SF90 ارزانتر است. بااینحال، آیا ZR1 جدید بهاندازهٔ رقبای اروپایی تکریم و احترام خواهد شد؟ احتمالاً نه ولی این اولین باری نیست که کوروت اروپاییها را به چالش میکشد و آخرین بار هم نخواهد بود و نام C8 ZR1 بهعنوان یکی از بهترین خودروهای آمریکایی در تاریخ ثبت خواهد شد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
کوروت C4 ZR1 | کوروت C8 ZR1 | |
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۳۷۵-۴۰۵ اسب بخار | ۱۰۶۴ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰-۵۲۰ نیوتن متر | ۱۱۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۴ ثانیه | ۲.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت | ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت پایه | ۵۹ هزار دلار (۱۴۰ هزار دلار امروز) | ۱۷۵ هزار دلار |