نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

همه چیز در مورد هیوندای سوناتا

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
همه چیز در مورد هیوندای سوناتا

آخرین خودرو/سوناتا سدان محبوب و خوش نام هیوندای که قرار است در نسخه جدید و با ظاهری متفاوت توسط هرمس خودرو به بازار ایران عرضه شود.

درباره هیوندای سوناتا
در کلاس خودرو های سدان یکی از محبوب ترین خودروها در بازار ایران سوناتا محصول کمپانی هیوندای کره ای است. هیوندای برای تامین نیاز سدان های چهار درب در سال ۱۹۸۵ محصول جدیدی را به خطوط تولید خود اضافه کرد. اولین نسل سوناتا در اصل فیس لیفتی از هیوندا استلار  بود، اما نسل دوم آن که سه سال بعد تر معرفی شد بر اساس میتسوبیشی گالانت توسعه یافت. نسل سوم سوناتا در سال ۱۹۹۳ رونمایی شد، که بر اساس پلتفرم  Y3 کیا-هیوندای ساخته شده بود و در ایران نیز حضور نه چندان گسترده ای داشت.

نسل چهارم نیز سه سال بعد معرفی شد ولی اصل کاری سوناتا، نسل پنجم بود که با رونمایی از آن در سال ۲۰۰۴ توانست بیسیار موفق ظاهر شود و در بازار های امریکا، خاورمیانه و خود کره  جنوبی فروش خوبی تجربه کند، سوناتا نسل پنجم در ایران جزء محبوب ترین ها در کلاس سدان است. نسل ششم به محض معرفی در سال ۲۰۰۹ توانست فروش خوبی را تجربه کند اما به دلیل ممنوعیت واردات در ایران حضور پرنگی پیدا نکرد، اما الان با باز شدن درب های واردات هرمس خودرو قرار است سوناتا نسل هفتم که در سال ۲۰۲۳ فیس لیفت شده را به بازار ایران وارد کند. در ادامه به برسی این خودرو می پردازیم.
طراحی بدنه سوناتا
با شروع سال ۲۰۲۰ در طراحی محصولات هیوندای انقلابی رخ داد، الگو های طراحی این خودرو ساز با سابقه کره ای به تمامی تغییر کرد و حتی می توان گفت یکی از دلایل همه گیر شدن طراحی چراغ های دو قسمتی و اینکه  چراغ اصلی در سپر باشد این شرکت بود. سوناتا نسل هشتم که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد آنچنان این الگو ها را دنبال نمی کرد اما در فیس لیفت ۲۰۲۳، طراحی بخش جلو و عقب آن به کلی تغییر کرد. در بخش جلو اولین چیزی که بسیار به چشم می آید کاپوت کشیده و دی لایت با راهنمای آبشاری (Running Light) تمام عرض سپر است و سبک طراحی دی لایت باعث پهن تر دیده شدن سوناتا می شود. چراغ های اصلی در داخل سپر کار شده است که ترند روز می باشد، جلو پنجره بزرگ که بر روی آن خطوط مورب به خارج سپر کشیده شده اند این نما را آنچنان جذاب تر می کند.
در نمای جانبی خط شانه ای بر روی بدنه خود نمایی می کند که از وسط گلگیر جلو و با هماهنگی با خط کاپوت شروع شده و تا گلگیر عقب ادامه یافته و خط تیزیی نیز در قسمت پایینی درب ها بکار رفته است که نمای قشنگی را به نمایش می گذارد. به دور قوس شیشه ها کروم کاری انجام شده که حس لوکس بودن را تا حدی منتقل می کند. رینگ سوناتا جدید ۱۸ اینچی دو رنگ است که خیلی آن را جذاب کرده و رینگ ها نیز طراحی بسیار شیک و اسپورتی دارد. یکی از نقد های که به سوناتا هست استفاده نکردن از دستگیره های درب مخفی شونده است، برای همچین خودروی که بسیاری از الگو های مدرن و جدیدیی را دنبال  می کند جود همچین دستگیره هایی لازم بود و بسیار به مدرن بودن، اسپورتی و شیکی آن می افزاید. صندوق و شیشه عقب در سوناتا جدید با زاویه مشابهی طراحی شده اند که حس فست بک بودن را منتقل می کند.
چراغ عقب نیز به سبک طراحی چراغ روز جلو، به هم پیوسته است اگر با دقت آن را ببینم به یاد حرف H می افتیم که تداعی کننده لگوی شرکت هیوندای است. دیفیوزر عقب بخش زیادی از حجم عقب را در بر گرفته که بر روی آن چهار خروجی اگزوز واقعی قابل مشاهده است. در جمع بندی طراحی سوناتا می توان این را گفت که این خودرو پر از الگو های جدید طراحی است، سعی شده در آن مدرن بودن حس شود و در کنار حس اسپورت با چاشنی از لوکس بودن نیز وجود داشته باشد. اما به دلیل فیس لیفت بودن برخی از این المان ها با هم در تضاد هستند که در بخش جانبی بیشترین خود نمایی را دارد.
مشخصات فنی هیوندای سوناتا ۲۰۲۵
سوناتای جدید قرار است با دو تیپ فنی موتور ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری به بازار عرضه شود. موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت است که حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید می کند وحداکثر گشتاور آن نیز ۲۵۳ نیوتن متر است که در محدوده ۲۲۰۰ تا ۴۰۰۰ آر پی ام در دسترس راننده خواهد بود. گیربکس هیوندا سوناتا ۱.۵ لیتری از نوع ۷ سرعته دو کلاچه خشک بوده و نیروی موتور را به چرخ‌ های جلو منتقل می کند البته باید این نکته را هم گفت که این قوای فنی دقیقا با کیا کی ۵ توربو یکسان است. موتور ۲ لیتری این خودرو T-GDI می باشد که می تواند ۲۴۵ اسب بخار و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان از طریق گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال داده می شود این موتور به طور میانگین ۶.۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر می سوزاند.
تعلیق در هر دو نسخه در بخش جلو از نوع مک فرسون و در عقب مولتی لینک می باشد و به همین دلیل در این خودرو راحتی و هندلینگ با هم دیگر مهیا هستند و حتی می توان آن را در کاربری های لوکس که راحتی سرنشینان اولویت است به کار گرفت.
هرمس خودرو برای پوشش سامانه وارداتی عادی و جانبازان قرار است دو نسخه از این خودرو را به بازار خودرویی ایران عرضه کند که نسخه ۱.۵ لیتری برای سامانه وارداتی می باشد و ۲ لیتری برای سامانه جانبازان.
کابین و امکانات SONATA
ترکیب رنگی غالب بکار رفته در کابین ترکیبی از مشکی و کرم بوده که بسیار این خودرو را لوکس و زیبا نشان می دهد. متریال استفاده شده در کابین سوناتا همانطور که انتظار می رود کیفیت بالایی دارد، بر روی داشبورد و رودری ها سافت تاچ بکار رفته و صندلی ها نیز با چرم مصنوعی پوشش داده شده که کیفیت مطلوبی دارد. سوناتا جدید در کلاس سدان های D سگمنت قرار دارد، یعنی سدانی بزرگ و خانوادگی است. ابعاد کابین سوناتا ۱۷۷۰×۱۹۰۰×۴۸۳۰ که با توجه به طول و عرض بالای این خودرو فضای کابین آن به شدت جادار و بزرگ می باشد، صندلی های این خودرو زاویه بسیار مناسبی دارند و سرنشین در آن می تواند تجربه بسیار راحت  داشته باشند.
داشبورد سوناتا از سبک طراحی جدید هیوندای پیروی می کند که ترکیبی از سادگی با مدرن بودن است که با دو رنگ خنثی دیزاین شده است، پنل تهویه به شکل سرتاسری بکار رفته که در داخل آن نور پردازی محیطی انجام شده است. مالتی مدیا و کلاستر به صورت یکپارچه بوده اما با این تفاوت مالتی مدیا چند درجه به سمت راننده متمایل شده است. فرمان سوناتا به شکل ساده ای طراحی شده اما جذابیت خاصی را در خود دارد و در آن دسترسی به کروز کنترل و برخی دیگر از امکانات بر روی فرمان امکان پذیر است. اما مشکلی که شاید برخی با این خودرو داشته باشند پنل تهویه دیجیتال آن است که از لحاظ دسترسی مقداری پیچیده و سخت است.
از جمله امکانات سوناتا جدید می توان به هشدار بازشدن در، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، رانندگی بین خطوط، دسته دنده الکترونیکی، سنسور نور، ترمز پارک برقی، شش کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتو هلد، انتخاب حالت رانندگی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی، بازشدن درب صندوق با حرکت پا، فناوری LED چراغ ها و …اشاره کرد.
رقبا سوناتا
سوناتا یکی از محصولات رده بالای هیوندای است که در بازار ایران نیز یکی از خوش آوازه ترین خودرو های کره در کلاس سدان می باشد. از جمله رقبای سوناتا می توان به هونگجی H5، مزدا ۳ جدید، هوندا سیویک اشاره کرد. اما یکی از ضربه هایی که به این خودرو در بازار ایران وارد می شود جهش قیمت آن در بازار است.



به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره