دفاع مرسدس از طراحی پر انتقاد EQS؛ این خودرو ۱۰ سال جلوتر از زمان است

آخرین خودرو/ مرسدس بنز به خوبی میداند که طرفداران این برند از طراحی مدلهای الکتریکی سری EQ اصلاً رضایت ندارند. به همین دلیل، این خودروساز آلمانی تصمیم گرفته در آینده خودروهای برقی خود را شبیه مدلهای بنزینی طراحی کند. اما با وجود انتقادات، این شرکت همچنان از طراحی فعلی مدلهایی مانند EQS دفاع میکند و آن را یک رویکرد آیندهنگرانه میداند.
طراحی EQS؛ یک زبان بصری متفاوت برای مشتریان خاص
گوردن واگنر مدیر دپارتمان طراحی مرسدس بنز، در مصاحبه اخیر خود با ABC News گفته EQS برای مشتریان معمولی S کلاس طراحی نشده، بلکه این خودرو مناسب افرادی است که میخواهند یک سبک متفاوت را تجربه کنند. آقای واگنر افزوده این سدان لوکس الکتریکی با ضریب درگ تنها ۰.۲۰، ظاهری دارد که «۱۰ سال جلوتر از زمان خود است.» او همچنین پذیرفته که مشتریان سنتی S کلاس، طراحی تخم مرغی این مدل را دوست ندارند، اما معتقد است که مشکل اصلی از جای دیگری نشأت میگیرد.
آقای واگنر در این باره گفته:
«یکی از مشکلات خودروهای الکتریکی، نحوه درک مشتریان از آنهاست. مشتریان، این مدلها را مانند یک دستگاه الکترونیکی میبینند، در حالی که خودروهای بنزینی هنوز مانند یک ساعت مکانیکی تلقی میشوند؛ یعنی محصولاتی بادوام و با ماندگاری بالا.»
مرسدس در برابر ب ام و؛ رقابت در بازار خودروهای برقی
با اینکه مرسدس با چالش در پذیرش طراحی مدلهای برقی خود مواجه است، اما رقیب اصلی آن ب ام و چنین مشکلی ندارد. طبق آمار، در سال ۲۰۲۴ ب ام و ۳۶۸,۵۲۳ دستگاه خودروی برقی فروخته که ۱۱.۶ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۳ را نشان میدهد. در مقابل، فروش خودروهای الکتریکی مرسدس ۲۳ درصد کاهش یافته و به ۱۸۵,۱۰۰ دستگاه افت کرده است. دیگر رقیب مستقیم مرسدس بنز یعنی آئودی، با افت ۸ درصدی ۱۶۴,۰۰۰ دستگاه خودروی برقی فروخته است.
یکی از دلایل موفقیت ب ام و، رویکرد طراحی یکپارچه برای خودروهای برقی و بنزینی است که این شرکت از ابتدا در پیش گرفته؛ این استراتژی در مدلهای آتی مبتنی بر پلتفرم موسوم به نئو کلاس نیز ادامه خواهد داشت. مرسدس برای بهبود فروش خود، قصد دارد از روش مشابهی استفاده نموده و مدلهای برقی را با مدلهای درونسوز همسو کند.
تغییر استراتژی؛ ادغام مدلهای برقی و بنزینی مرسدس بنز
مرسدس بنز میخواهد برند EQ را به عنوان یک نام مجزا حذف کند و مدلهای برقی را در کنار نسخههای بنزینی، دیزلی و هیبریدی شارژی به فروش برساند. به بیان دقیقتر، از این به بعد پسوند EQ Technology برای مدلهای تمام برقی و پسوند EQ Hybrid Technology برای مدلهای هیبریدی شارژی استفاده خواهد شد. این تغییر از نسل سوم مرسدس CLA که ماه آینده معرفی میشود، آغاز خواهد شد.
آیندهای الکتریکی برای مرسدس؛ ۱۷ مدل جدید تا سال ۲۰۲۷
برای جبران افت فروش، مرسدس تا پایان سال ۲۰۲۷ هفده مدل الکتریکی جدید عرضه خواهد کرد که برخی از آنها عضو سری AMG خواهند بود. یک مدل کوچکتر از G کلاس نیز در راه است که احتمالاً نسخهای برقی خواهد داشت.
نکته مهم دیگر اینکه مرسدس هدف قبلی خود برای تبدیل شدن به یک برند کاملاً الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ را کنار گذاشته است. در عوض، این شرکت قصد دارد تا پایان دهه کنونی، ترکیب فروش مدلهای هیبریدی شارژی و برقی را به ۵۰ درصد برساند.