نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه نیسان سیلفی آمیتیس با بی ‌وای‌ دی چین L

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه نیسان سیلفی آمیتیس با بی ‌وای‌ دی چین L

آخرین خودرو/ نیسان سیلفی و بی ‌وای‌ دی چین L دو سدان هیبریدی جدید بازار ایران هستند که شرکت های آمیتیس خودرو و تیگارد موتور واردات آنها را عرضه می کنند.

شرکت BYD در عرصه خودروهای برقی و پلاگین هیبرید یکی از بهترین خودروسازان چین است و حرف‌های زیادی برای گفتن در مقایسه با خودروسازان مطرح جهانی دارد. این شرکت همین اخیراً نسل سوم یکی از مهم‌ترین سدان‌های خود به نام چین L را به بازار فرستاد که حالا در ایران نیز رونمایی شده و می‌تواند رقیب توانمندی برای سدان‌های هیبریدی مطرح نظیر نیسان سیلفی آمیتیس باشد. از همین رو بهتر است به مقایسه نیسان سیلفی آمیتیس با بی ‌وای ‌دی چین L بپردازیم تا نقاط قوت و ضعف این دو برای مشتریان ایرانی بیشتر مشخص شود و افرادی که قصد خرید یک سدان هیبریدی دارند، بهتر بتوانند یک انتخاب آگاهانه انجام دهند. 
 
درباره نیسان سیلفی آمیتیس و بی‌وای‌دی چین L
نیسان سیلفی آمیتیس در اصل یکی از سدان‌های بسیار معتبر ژاپنی است که سال‌ها پیش، یعنی در سال ۲۰۰۰، نسل اول آن با نام سنترا و سیلفی وارد بازار شد. در حال حاضر این خودرو در قالب چهارمین نسل خود به حیاتش ادامه می‌دهد که باید بدانید از سال ۲۰۱۹ با همین تیپ و استایل روی خط تولید قرار دارد و در سال ۲۰۲۳ نسخه فیس‌لیفت آن نیز به فهرست محصولات این کمپانی ژاپنی اضافه شد. شرکت آمیتیس یکی از شرکت‌های واردکننده سیلفی هیبرید به بازار ایران است که آن را با نسخه پایه و کم‌امکانات در کشورمان عرضه می‌کند. قاعدتاً قیمت این مدل نیز نسبت به نسخه فول‌آپشن مکس ادیشن پایین‌تر است. 

اما بی‌وای‌دی چین نیز در خط تولید محصولات بسیار نام‌آشناست و در واقع مشهورترین سدان تولیدی این کمپانی به حساب می‌آید. چین L در واقع نسل سوم این خانواده سدان‌های بی‌وای‌دی بوده و از سال ۲۰۲۴ روانه میدان شده است. این سدان سایز متوسط توسط شرکت تیگارد موتور در ایران رونمایی شده، ولی نسل دوم همین خودرو با نام چین پلاس از سوی شرکت نبکا در کشورمان عرضه می‌شود. 

ویدیوی معرفی نیسان سیلفی آمیتیس خودرو

ویدیوی معرفی بی وای دی QIN L

مقایسه طراحی بدنه
سبک طراحی نیسان سیلفی و بی ‌وای‌ دی چین L تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت دارد. به نظر می‌رسد نیسان سیلفی کمی بیشتر به جزئیات پرداخته و فرم عضلانی‌تر به همراه استایل قاطع و البته جوان پسندتری را به نمایش می‌گذارد. اما از طرف دیگر، طراحان چین L هدف‌گذاری دیگری را برای این محصول در ذهن داشتند؛ چرا که به نظر می‌رسد این خودرو سعی دارد ظاهری از خود به نمایش بگذارد که در ذهن خانواده‌ها لوکس و مجلل به نظر برسد و انحناهای آن به نحوی مشتری را فریب دهد که احساس کند در یک خودروی لاکچری تشریفاتی حضور دارد. منتها قیمت این خودرو بسیار پایین‌تر است و مشتریان هدفش افراد متوسط با توان مالی متوسط رو به پایین هستند. 

بی‌وای‌دی چین L در این حوزه بسیار مناسب و کارآمد ظاهر شده و طراحی چهره آن به واسطه اَگ‌های خوش‌فرم، جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های عقب با گرافیک متمایز و استایل کشیده باعث شده تا این خودرو زیبایی خاصی به عنوان یک ماشین کارآمد خانوادگی ارائه دهد. بنابراین هر دو محصول به نوبه خود طراحی به‌روز و متناسب با سلیقه‌های طیف وسیعی از مشتریان ارائه می‌دهند و این به شما برمی‌گردد که یک سبک دیزاین مجلل با انحناهای بیشتر را بپسندید یا استایل ورزشی، پیکره خوش‌تراش و ظاهر با اصالت‌تر نیسان سیلفی بیشتر بتواند با نیازهای بصری شما هماهنگ شود. 

مقایسه مشخصات فنی نیسان سیلفی و بی ‌وای‌ دی چین L
در اینجا با دو خودرو هیبریدی طرف هستیم که یکی از انرژی الکتریکی به عنوان نیروی اصلی و دیگری به صورت توأمان از برق و بنزین استفاده می‌کند. نیسان سیلفی هیبرید دارای یک موتور بنزینی تنفس طبیعی سه سیلندر با حجم ۱.۲ لیتر است که تقریباً دخالتی در تأمین قوای محرکه چرخ‌ها به طور مستقیم ندارد و صرفاً وظیفه تأمین شارژ باتری نسبتاً کوچک لیتیومی برای تأمین انرژی موتور الکتریکی اصلی را بر عهده دارد. بنابراین نیروی محرکه اصلی توسط یک موتور برقی به قدرت ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر تأمین می‌شود. مطابق روال اکثر خودروهای برقی، یک ضریب دنده ثابت برای انتقال نیروی موتور الکتریکی به دیفرانسیل و نهایتاً محورهای محرک جلو در اینجا مورد استفاده قرار گرفته است. 

بی ‌وای‌ دی چین L نیز یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۰ اسب بخار و ۱۲۶ نیوتن‌متر گشتاور در کنار یک موتور برقی پرقدرت با توان ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر به خدمت گرفته است. در این سیستم، برخلاف نیسان سیلفی، هر دو موتور بنزینی و برقی قادرند نیروی خود را به محورهای محرک جلو برسانند. اما مطابق انتظار، موتور برقی بیشتر این کار را انجام می‌دهد و موتور بنزینی عمدتاً برای تأمین شارژ باتری و افزایش برد حرکتی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به آنکه هر دو موتور قابلیت انتقال نیرو به محورهای جلو را دارند، در نتیجه از یک گیربکس اختصاصی خودروهای هیبریدی با نام اختصاری DHT یا همان e-CVT در اینجا استفاده شده است. باید بدانید این گیربکس با مدل‌های CVT از لحاظ اجزای درونی تفاوت دارد و می‌تواند نیروی شفت ورودی خود را از دو یا سه منبع دریافت کند. 

با وجود آنکه حدود ۳۰۰ کیلوگرم وزن چین L نسبت به نیسان سیلفی بیشتر است، اما توان موتور بالاتر موجب شده تا شتاب صفر تا صد آن حدود ۲ ثانیه سریع‌تر از سیلفی هیبرید باشد. بدین ترتیب، بی‌وای‌دی چین L ظرف ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، ولی نیسان سیلفی ۹.۵ ثانیه برای این کار زمان نیاز دارد.  همچنین چین L می‌تواند توسط منبع خارجی شارژ شود و تا حدود ۱۲۰ کیلومتر را با انرژی الکتریکی بپیماید، اما نیسان سیلفی این قابلیت شارژ توسط شارژر مجزا را ندارد و پیمایش صرفاً برقی آن نیز پایین‌تر است. 

اما وقتی خودروی پلاگین هیبرید به همراه پیچیدگی‌ها و دردسرهای فنی آن را به جان می‌خرید، قاعدتاً نیاز دارید که در یک مورد نسبت به دیگر خودروها برتر باشید و آن هم مصرف سوخت است. چین L ادعا می‌کند که حدود ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند که شاید برای خودروی ۱۷۷۵ کیلوگرمی چندان قابل باور نباشد، اما به هر حال این ادعا برای این خودرو ثبت شده است. در طرف دیگر، نیسان سیلفی ادعای مصرف ۴.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی را دارد و نسبت به حریفش کمی پرمصرف‌تر است. 

خودرونیسان سیلفی هیبریدبی وای دی چین L
موتور۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقیچهارسیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی + موتور برقی
حجم موتور۱.۲ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر۲۱۵ اسب بخار – ۲۶۰ نیوتن متر
گیربکستک سرعته اتوماتیکE-CVT
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰۹.۵ ثانیه۷.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۳.۰۸  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۷۵ کیلومتربرساعت۱۸۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۴۸۰ کیلوگرم۱۷۷۵ کیلوگرم
حجم باک۴۱ لیتر۶۵ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر۱۴۹۵-۱۹۰۰-۴۸۳۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۷۱۲ میلیمتر۲۷۹۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۴۶ لیتر– لیتر

سیستم تعلیق جلو نیسان سیلفی و بی ‌وای‌ دی چین L مطابق انتظار از نوع مک‌فرسون مستقل است، اما چیزی که انتظارش را نداریم، به‌کارگیری تعلیق نیمه‌مستقل محور پیچشی با اکسل یکپارچه است که تقریباً می‌تواند یک شوک منفی به ذهن مشتری (البته افرادی که سررشته فنی از این لحاظ دارند) وارد کند. 

ولی با این حال، سازندگان نیسان سیلفی و بی ‌وای‌ دی چین L قول داده‌اند که به کمک سامانه‌های الکترونیکی، پایداری خودرو را در حد مطلوب نگه دارند و از انحراف‌های بی‌مورد هنگام مانور دادن و دور زدن جلوگیری به عمل آورند. اینجاست که باید گفت هرچقدر هم این کار را خوب انجام داده باشند، باز هم به صورت ذاتی بهتر بود که یک تعلیق مستقل چند اتصالی برای چرخ‌های عقب در نظر گرفته شود. به طور کلی، می‌توان گفت که کیفیت سواری و نرمی سیستم تعلیق در بی‌وای‌دی چین L نسبت به سیلفی کمی بالاتر است و سرنشینان آن لذت بیشتری در طول سواری با این خودرو خواهند برد. 

مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین
شرکت بی‌وای‌دی امروز یکی از معتبرترین خودروسازان جهانی به ویژه در تولید محصولات برقی و هیبریدی به شمار می‌رود. در نتیجه، جای تعجب ندارد که نوع طراحی نمای داخلی محصولات این شرکت نیز حالتی پیشرو داشته باشد و طراحی متفاوت، در عین حال لوکس و کاربردی با بهترین ارگونومی را ارائه دهد. در چین L نیز تمام این نکات رعایت شده است. به ویژه که در بسیاری از بخش‌های داشبورد، رودری‌ها و سایر اجزای کابین از مواد نرم به همراه روکش‌های چرمی استفاده شده تا زمانی که کاربر آنها را لمس می‌کند، متوجه شود که داخل یک خودرو کاملاً مرغوب و مجلل حضور دارد. نمایشگر بزرگ چرخان در وسط داشبورد، فرم مینیمالیستی نمای میانی پوسته داشبورد، غربیلک فرمان مسلط و خوش‌دست به همراه طرح جذاب پنل تنظیم دنده و به ویژه شیفتر الماسی‌شکل، از ویژگی‌های مثبت کابین بی‌وای‌دی چین L به شمار می‌رود. 

در سمت دیگر، طراحی داخلی نیسان سیلفی کمی سنتی‌تر به نظر می‌آید و به واسطه دریچه‌های تهویه گرد به همراه نمایشگر شناور در بالای داشبورد و غربیلک فرمان اسپرت، طرحی مهیج‌تر را برای کاربران خودرو تدارک دیده است. این سبک طراحی شور و شوق هیجان بیشتری به ویژه در افراد جوان‌تر ایجاد می‌کند، اما به اندازه خودروی چینی لوکس و آینده‌نگرانه احساس نمی‌شود. بنابراین بسته به سلیقه شماست که کدام نمای داخلی بهتر با سطح توقعات شما هماهنگ باشد. 

داخل کابین نیسان سیلفی به ویژه بخش رویه داشبورد و قسمت‌هایی از پنل درها با مواد نرم و روکش‌های چرمی پوشش داده شده است که گرچه سطح کیفی کابین را بالا می‌برد، اما به اندازه چین L مجلل به نظر نمی‌رسد.  از بابت میزان فضای کابین نیز اگرچه نیسان سیلفی رتبه قابل قبول و مناسب به دست می‌آورد، اما چین L به ویژه در ردیف دوم فضای بیشتری را به سرنشینان خود اختصاص داده است. به خصوص فضای پا برای افراد قدبلند در صندلی‌های ردیف دوم بی‌وای‌دی چین L بسیار گسترده بوده و از این جهت محدودیت خاصی بر افراد حاضر تحمیل نمی‌کند. همچنین دهانه درهای این خودرو بزرگ‌تر بوده و ورود و خروج به آن راحت‌تر صورت می‌پذیرد. 

مقایسه آپشن‌های نیسان سیلفی آمیتیس و بی وای دی چین L
با توجه به اینکه نیسان سلفی هیبرید وارداتی شرکت آمیتیس خودرو سطح تجهیزات پایه برخوردار است و آپشن‌های مدرن شامل سیستم‌های کمک رانندگی و هشداردهنده راداری را ارائه نمی‌دهد، بنابراین این این ماشین ژاپنی نسبت به بی وای دی چین ال تجهیزات به مراتب کمتری دارد و نمی‌تواند به طور کامل رضایت مشتریان را برآورده سازد.
لیست نسبتاً دقیق تجهیزات این دو خودرو در ادامه آورده شده است که می‌توانیم با مقایسه آنها به اختلاف آپشن‌های نیسان سیلفی هیبرید آمیتیس و بی‌ وای دی چین ال پی ببرید.

تجهیزات رفاهی و ایمنی نیسان سیلفی آمیتیس:
شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تودوزی داخلی چرمی – نور پردازی کابین – استارت دکمه ای – سانروف برقی – فرمان کمکی برقی – کیلومترشمار ترکیبی دیجیتال و آنالوگ – نمایشگر لمسی – تهویه اتوماتیک دو کاناله- صندلی برقی راننده – ترمز پارک برقی – اتوهلد – تکنولوژی LED چراغ ها – دوربین ثبت وقایع – دوربین دنده عقب و شارژر بیسیم تلفن همراه

آپشن‌های بی وای دی چین ال:
شش  کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای – کنترل پایداری – کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار نقطه کور – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک – سیستم هشدار برخورد از جلو- کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – رادار تابلو خوان – دستیار محدود کننده سرعت – نوربالای اتوماتیک – هشدار خروج از پارک – اتوپارک – ترمز پارک برقی – فرمان کمکی برقی – سامانه پایش فشار باد تایر ها – سنسور پارک جلو و عقب – آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن – نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا – دوربین ثبت وقایع – دستیار صوتی هوشمند – تهویه اتوماتیک – استارت دکمه ای – صندلی های برقی جلو – شیشه‌های آنتی ترپ – در صندوق عقب برقی – حالت های مختلف رانندگی – بازیابی انرژی – سنسور نور و باران – تکنولوژی LED چراغ ها – کیلومترشمار دیجیتال – دوربین ۳۶۰ درجه – سقف پانوراما و… .

نتیجه‌گیری: نیسان سیلفی آمیتیس ارزنده‌تر است یا بی‌ وای دی چین ال ؟

بی وای دی چین ال از بسیار جهات نسبت به نیسان سیلفی برتری دارد این خودرو کابین بزرگتر و با کیفیت‌تری در اختیار شما می‌گذارد، سواری آن نرم و لذت بخش‌تر است، آدرنالین خون شما را هنگام شتابگیری بیشتر افزایش می‌دهد و شور و هیجان بالاتری دارد و به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی و ایمنی متنوع‌تر، می‌تواند سطح امنیت و آسایش شما را به حد مطلوب‌تری برساند. ضمن آنکه قادر است نیروی موتور بنزینی یا برقی را به صورت مجزا هم مورد استفاده قرار دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir