معرفی مشخصات فنی موتور مگلی ۲۰۰

آخرین خودرو/ موتور مگلی ۲۰۰ یکی از موتور سیکلت های بازار است که توسط کویر موتور عرضه می شود و ما در این مطلب به معرفی کامل آن می پردازیم.
یکی از محصولات کویر موتور که به همکاری لیفان به دنیای موتورسیکلت ایران اضافه شده، مگلی ۲۰۰ است که طرح ریس بوده و از قیمت مناسبی برخوردار است. البته چند سال پیش موتوری به نام مگلی ۲۵۰ وارد ایران شد که به سرطان نیز شناخته میشد و نسبت به زمان خود کیفیت و قدرت مناسبی داشت اما مگلی ۲۰۰ کویر موتور با آن مگلی سرطان کاملا متفاوت است و این دو صرفا یک تشابه اسمی با هم دارند. مگلی ۲۰۰ در بازار دیگر کشورها به نام لیفان KPR 200 عرضه شده اما کویر موتور آن را با نام مگلی روانه بازار ما کرد. این موتورسیکلت طراحی قدیمی دارد البته قدرت آن مناسب استفاده معمولی است. در ادامه به بررسی دقیق و جامعتر مگلی ۲۰۰ و مشخصات ظاهری و فنی آن میپردازیم.
طراحی و ظاهر مگلی ۲۰۰
در اولین نگاه ظاهر موتورسیکلت مگلی ۲۰۰ مورد پسند افراد زیادی قرار میگیرد اما هنگامی که از نزدیکتر و با دقت بیشتری به آن نگاه شود میتوان ضعفهایی را در طراحی آن مشاهده کرد و به کیفیت پایین برخی از قطعات و برچسبهای آن پی برد. همچنین لیفان تلاش زیادی کرده است که طراحی این موتور را در سبک و سیاق موتورسیکلتهای ریس انجام دهد و در این امر نیز تا حدودی موفق بوده است. مگلی ۲۰۰ در رنگبندی متنوعی عرضه شده است و همه افراد میتوانند با توجه به سلیقه خود رنگ موردپسند را خریداری کنند. یکی از فاکتورهای جذاب کننده ظاهر این موتورسیکلت، طراحی چراغهای آن است که چراغ جلو آن متشکل از یک لنز و دو عدد دیلایت Z است و به دلیل LED بودن، روشنایی مناسبی در شرایط نوری مختلف ایجاد میکنند. البته راهنماهای این موتور لامپهای معمولی دارند و راهنمای جلو اندازه بزرگی دارد که چندان متناسب با سایر اجزا نیست.
آینههای این موتورسیکلت پایههای بلندی دارند و حالتی اسپرت را برای ظاهر این موتور به ارمغان آوردهاند و دید مناسبی را نسبت به پشت سر فراهم میکنند. فرمان این موتورسیکلت مگلی نیز سهتیکه و از نوع Clip On است که در طراحی آن چندان به فکر راحتی راکب نبودهاند و راننده بعد از مدتی رانندگی خسته خواهد شد و به همین دلیل این موتورسیکلت برای طی کردن مسافت طولانی چندان مناسب نیست. در سمت راست فرمان مگلی ۲۰۰ کلیدهای کیل سوئیچ، کلید استارت و کلید روشن و خاموش کردن چراغها تعبیه شده است و در سمت چپ فرمان نیز بوق، کلید راهنما و تعویض نور پایین به بالا قرار گرفته است. صفحه کیلومتر این موتورسیکلت ترکیب آنالوگ دیجیتال است و اطلاعات را با وضوحی مناسب نشان میدهد. اطلاعاتی مانند ساعت، سرعت، مسافت طی شده و مقدار بنزین و دنده شمار در سمت راست این صفحه کیلومتر نمایش داده میشود و در سمت چپ و مرکز آن نیز دور موتور و چراغهای هشدار قرار دارند.
ارتفاع زین موتور مگلی ۲۰۰ از سطح زمین ۷۷.۵ سانتیمتر است که این ارتفاع باعث میشود همه افراد با هر قدی بتوانند موتور را کنترل کنند. زین این موتور دو تکه است و شیب زیادی در قسمت ترک نشین ندارد اما فضای آن مناسب و جادار بوده و نرم است و باعث راحتی راکب و ترک نشین میشود. در عقب این مدل از موتور مگلی دو عدد دستگیره تعبیه شده است و ترک نشین عقب میتواند به کمک آنها خود را کنترل کند. باک بنزین این موتور ۱۳ لیتر ظرفیت دارد و اندازه متوسطی دارد و بعد از هر بار سوختگیری میتوان بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر با آن رانندگی کند. وزن این موتورسیکلت در حالت خشک ۱۵۰ کیلوگرم است و با احتساب مایعات وزن آن به ۱۶۵ کیلوگرم خواهد رسید.
ابعاد : طول ۲۰۶ سانتیمتر – عرض ۷۶ سانتیمتر – ارتفاع ۱۱۰ سانتیمتر
مشخصات فنی
در بخش مشخصات فنی و انجین مگلی ۲۰۰ باید توقع خود را پایین آورد و انتظار قدرت خیلی زیادی را از این موتور نداشت. حجم دقیق انجین این موتورسیکلت ۱۹۸ سیسی چهار زمانه تک سیلندر آب خنک دو سوپاپه است و سرسیلندر آن نیز بادمک تک میل است. قدرتی که این موتورسیکلت توانایی تولید آن را دارد ۱۶.۸ اسب بخار در ۸۰۰۰ دور در دقیقه است و گشتاور آن نیز ۱۷ نیوتنمتر در ۶۵۰۰ دور موتور است. سوخت رسانی به انجین موتور مگلی ۲۰۰ توسط سیستم انژکتور برقی انجام میشود و طبق اعلام شرکت لیفان که سازنده این انجین است، نسبت آن ۱۱ به ۱ اعلام شده است و با توجه به این نسبت به سوخت باکیفیتی نیاز دارد.
گیربکسی که برای انتقال قدرت موتور مگلی ۲۰۰ بکار گرفته شده است یک گیربکس ۶ سرعته بوده که نیرو را توسط زنجیر وارد چرخها میکند. سیستم تعلیق موتورسیکلت مگلی ۲۰۰ وضعیت چندان مناسبی ندارد زیرا در قسمت جلو آن از یک جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی استفاده شده است که عملکرد تقریبا خشکی دارد و در قسمت عقب آن نیز یک کمک فنر مونوشاک استفاده شده است. ترمز جلو و عقب این مدل از موتورسیکلت در قسمت عقب و جلو از نوع دیسکی است که اندازه دیسک جلویی آن ۲۷۰ میلیمتر بوده و کالیپر آن ۲ پیستون دارد و دیسک عقب آن نیز ۲۲۰ میلیمتر بوده و یک کالیپر تک پیستونه دارد. مگلی ۲۰۰ در حالت توقف به حدود ۱۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ برساند که این مدت زمان برای یک موتور ۲۰۰ سی سی چندان خوب نیست. همچنین نهایت سرعتی که با این موتور میتوان تجربه کرد ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بوده و از این نظر نیز این موتور نمیتواند چندان چنگی به دل بزند. این موتورسیکلت برای طی کردن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت به ۲.۵ تا ۳ لیتر بنزین نیاز دارد و با توجه به این میزان مصرف انرژی، نمیتوان آن را موتوری کم مصرف تلقی کرد. لاستیکهایی که شرکت کویر موتور برای موتور مگلی ۲۰۰ انتخاب کرده، لاستیکهای ایران یاسا هستند که اندازه آنها در چرخ جلو ۱۰۰.۸۰ و در چرخ عقب ۱۳۰.۷۰ است و هر دو لاستیک چرخهای آن دارای رینگهای ۱۷ اینچی هستند.
تجربه سواری و رانندگی با مگلی ۲۰۰
یکی از ویژگیهای مگلی ۲۰۰ که باعث جذب افراد میشود، صدای نسبتا جذاب اگزوز آن است که در دو حالت تنظیم میشود و به محض روشن کردن موتور و گاز دادن به آن میتوان متوجه جذابیت صدای آن شد. هنگام سواری و رانندگی با این موتورسیکلت نباید انتظار شتاب خیلی سریع و بینقصی از آن داشت که به نسبت قیمتی که این محصول دارد، قدرت و شتاب معمولی آن توجیه کننده است. ارتفاع نسبتا مناسب زین و جاپاییهای نسبتا خوب این موتور باعث میشود که حالت قرارگیری پا و زانو وضعیتی مطلوب داشته باشد وسبب خستگی نشود. علیرغم اینکه فرمان مگلی ۲۰۰ جمعوجور بودهدو ارتفاع نسبتا بلندی دارد اما به دلیل حالت طراحی که دارد باعث میشود بالاتنه کمی به جلو خم شده و منجر به خستگی کمر شود. همچنین فرمان این موتور زاویه چرخش کمی دارد و قدرت مانور آن چندان جالب نیست. اما نکته مثبتی که سواری و رانندگی با این موتورسیکلت دارد، لرزش کم آن است که با وجود فلاپی بودن و ضعفهایی که در طراحی دارد لرزش آن نسبت به بسیاری دیگر از موتورها که وضعیت بهتری دارند کم بوده و میتوان کنترل و پایداری مناسبی روی موتور داشت. این موتورسیکلت از سیستم ترمز خیلی بهروز و پیشرفتهای بهره نمیبرد و سیستم ترمز آن معمولی است، با این وجود ترمز جلو آن عملکرد قابل قبولی دارد اما ترمز عقب آن کمی ضعیفتر است.
رقبای مگلی ۲۰۰
موتورسیکلت مگلی ۲۰۰ از نظر حجم موتور و مشخصات فنی رقبای زیای در بازار ایران دارد که البته از نظر قیمتی و بعضا کلاس موتوری متفاوت هستند. برای مثال موتورسیکلتهایی مانند RS 200 و RC 200 و KPT 200 از نظر حجم و اندازه مشابه این محصول هستند و رقیب محسوب میشوند اما قیمت متفاوتی با هم دارند. از دیگر رقبای این موتور میتوان با آپاچی ۲۰۰، هوندا CG 200 و پالس NS 200 اشاره کرد که رنج قیمتی نزدیکی به یکدیگر دارند.
نقاط ضعف و قوت و جمع بندی
مزایا : رنگبندی متنوع – قیمت مناسب – لرزش کم – استهلاک
معایب : مصرف سوخت نسبتا بالا – طراحی قدیمی و بهروز نبودن آپشنها – لاستیکهای بیکیفیت – ضعیف بودن ترمز عقب – قدرت و شتاب نهچندان زیاد – کمبود برخی از لوازم و قطعات
در پایان باید بگوییم باتوجه به بررسی و انتقادات وارد شده به مگلی ۲۰۰ این موتور برای استفادههای عادی و روزمره مناسب است و نباید به چشم یک موتور خیلی قدرتمند به آن نگاه کرد. همچنین اگر به دنبال موتورسیکلتی طرح ریس و با قیمت مناسب هستید، مگلی ۲۰۰ یکی از گزینههای پیشرو است چرا که قیمت این موتور اقتصادی و رنج قیمتی نزدیک به هوندا ۲۰۰ بویژه در نسخههای کارکرده معامله میشود. بنابراین بهتر است مقایسه مگلی ۲۰۰ در بحث ارزش خرید با موتورهایی نظیر موتور قدیمی هوندا ۲۰۰ مورد مقایسه قرار گیرد.
نظر شما درمورد مگلی ۲۰۰ چیست؟ به نظر شما این موتور با این مشخصات و قیمت ارزش خرید دارد؟