چرا برخی موتورسیکلتها از لاستیکهای پهن استفاده میکنند؟

پدال/ موتورسیکلتهای بزرگ و پرقدرت جذابیتهای زیادی دارند و شاید یکی از وجوه تمایز آنها را بتوان لاستیکهای پهن دانست. این لاستیکها حس و حال یک موتورسیکلت عضلانی و خشن را تداعی میکنند. همانطور که میدانید لاستیکهای موتورسیکلتها بیش از لاستیک خودروها در معرض دید هستند مخصوصاً اگر آن موتورسیکلت قدرت بالایی داشته باشد چنین چیزی بیشتر به چشم خواهد آمد. شاید با دیدن چنین موتورسیکلتهایی به فکر افتاده باشید که چرا لاستیکهای پهنی انتخاب شدهاند؟
برخی موتورسیکلتها لاستیکهای پهنتری نسبت به اکثر مدلها دارند. لاستیکهای بزرگتر حس خاصی را منتقل میکنند اما طراحی ظاهری تنها دلیل نصب چنین لاستیکهایی نیست. استفاده از لاستیکهای بزرگتر میتوانند تغییراتی را در یک موتورسیکلت به وجود آورد. موتورسیکلتهایی با استایل های سواری مختلف نیازمند لاستیکهای متفاوت هستند و برخی از آنها برای عملکرد صحیح خود به لاستیکهای پهنتر نیاز خواهند داشت. در ادامه به دلیل نصب لاستیکهای پهن در برخی موتورسیکلتها میپردازیم.
زمانی که در حال راندن یک وسیله نقلیه موتوری از جمله موتورسیکلت هستید، لاستیکها تنها نقطه تماس با زمین هستند. نقطهای از لاستیک که با زمین در تماس است با عنوان سطح تماس شناخته میشود و معمولاً هم نقطه کوچکی به شمار میرود. البته همین نقاط کوچک نقش مهمی در چسبندگی لاستیک به سطح زمین ایفا میکنند. طبیعتاً اگر در حال هدایت یک موتورسیکلت با لاستیکهای بزرگتر و پهنتر باشید سطح تماس ابعاد بزرگتری خواهد داشت. هرچقدر سطح تماس لاستیک و زمین بیشتر باشد موتورسیکلت چسبندگی بیشتری به جاده خواهد داشت. برای درک بهتر این موضوع تصور کنید جسمی را یکبار با یک انگشت و بار بعدی با پنج انگشت بلند میکنید.
نقطه تماس بزرگتر به لاستیکها اجازه میدهد بهتر به زمین بچسبند و درعینحال پایداری موتورسیکلت را حفظ کنند. این یکی از دلایل اصلی استفاده از لاستیکهای بزرگ در موتورسیکلتهایی همچون هارلی دیویدسون فت بوی است. موتورهای سنگینتر نیازمند لاستیکهای بهتر هستند و اگر بخواهید از لاستیکهای کوچکتر استفاده کنید، وزن و فشار بالای موجود باعث استهلاک سریع لاستیکها خواهد شد. البته باید گفت با وجود چسبندگی بیشتر لاستیکهای پهن و جذابیت بصری آنها، نقاط ضعف خاصی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. به خاطر پهنای بیشتر این لاستیکها، موتورسوار در هنگام عبور از پیچها باید تلاش بیشتری کرده و فرمان را بیشتر بچرخاند. اگرچه توضیح علمی برای این امر وجود دارد اما بهطور خلاصه باید گفت هرچقدر لاستیک پهنتر باشد شما نیازمند حرکت بیشتر دسته فرمان برای چرخاندن موتورسیکلت خواهید بود. به این ترتیب موتورسوار باید نیروی بیشتری وارد کرده و بهصورت فیزیکی نیز بدن خود را بیشتر خم کند تا از پیچ عبور نماید. لاستیکهای بزرگتر همچنین وزن بیشتری دارند و اثیر منفی روی قدرت نهایی و مصرف سوخت میگذارند.