معرفی مشخصات فنی کویر T2 250

آخرین خودرو/ کویر T2 250 یکی از موتورسیکلت های حاضر در بازار در کلاس تریل به حساب می آید و ما در این مطلب به بررسی این محصول پرداخته ایم.
کویر موتور تا کنون محصولات مختلفی از خانواده تریل (کلاس آفرود) را در اختیار موتوردوستان قرار داده است که یکی از این محصولات نیز کویر T2 250 است. این موتور بعد از تریلهای موفقی مانند STAR 200 و Radisoun 250 به بازار عرضه شد هر چند که به دلیل ضعف در کیفیت برخی از بخشها، موفقیت تریل T2 به اندازه این دو محصول نبوده است. با این حال تریل t2 کویر موتور نیز مانند هر محصول دیگری نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد و با توجه به قیمت و مشخصاتی که دارد میتوان با آن به دل جادههای شهر و مسیرهای خاکی و بیابانی زد. در ادامه موتور تریل کویر T2 مدل ۲۵۰ را از نظر ظاهری و فنی بررسی خواهیم کرد.
طراحی و ظاهر کویر T2 250
موتورسیکلت کویر T2 250 از نظر طراحی وضعیت نسبتا مناسبی دارد و ظاهر اسپرت آن مورد قبول استفـاده کنندگان بوده است که البته کیفیت پایین برخی از اجزا، از جذابیت ظاهری آن کاسته است. این محصول در رنگهای مختلفی ازجمله مشکی، قرمز، سفید و آبی عرضه شده است. تریل t2 کویر از نظر ظاهری تقریبا یک کپی از هوندای XR125 بوده و چراغ جلو آن شبیه به کی تی ام است. چراغ جلو این موتور ذوزنقهای بوده و اندازه کوچکی دارد اما نور آن تقریبا مناسب بوده و پوشش مطلوبی را ارائه میدهد. چراغ خطر عقب این موتورسیکلت نیز کاسههای تقریبا بزرگی دارد و به صورت شفاف است و نور خوبی را بازتاب میدهد و در هنگام ترمزگیری و توقف موتور نیز نور استاپ ترمز با وضوح مناسبی نمایان میشود. چراغ راهنماهای کویر t2 نیز اندازهای نسبتا بزرگ دارند و دیودهای ال ای دی در آنها استفاده شده است و روشنایی و نور مناسبی را ساطع میکنند اما ضعف آنها، داشتن پایه پلاستیکی است که این پایهها کیفیت پایینی دارند و احتمال شکستن آنها وجود دارد. صفحه کیلومتر کویر تیدو نیز از نوع الکترونیکی بوده و به امکانات و اطلاعاتی مانند آمپر بنزین، چراغ وضعیت دنده و نور بالا و پایین مجهز است. البته صفحه نمایش این محصول، دور موتور و سرعت را بهخصوص در نور مستقیم خورشید با کیفیت و وضوح مناسبی نشان نمیدهد. فلاپها و کایتهای بغل این موتور از جنس پلاستیک بوده اما نسبتا نرم و منعطف هستند و به همین دلیل آسیبپذیری آنها نیز کمتر است.
ارتفاع زین این موتور ۸۸ سانتیمتر است و زین نسبتا پهن و نرمی دارد و فضای آن مناسب است اما قسمت جلو آن یا محل نشستن راکب راحتی بیشتری نسبت به قسمت ترک نشین دارد. در قسمت عقب این موتور دو دسته لولهای برای سرنشین عقب وجود دارد که ظاهر چندان جذابی ندارند. برخلاف شاسیهای باکیفیتی که در برخی دیگر از محصولات کویر استفاده شده است، تریل T2 یک شاسی با سطح کیفی پایین دارد که رضایت بخش نیست و در محلهای اتصال جوشکاری شده آن احتمال آسیب زیاد است. وزن این موتور تقریبا ۱۲۰ کیلو است و در رده موتورهای سبک وزن قرار میگیرد و کنترل آن راحتتر است.
ابعاد : طول ۲۱۵۰ میلیمتر – عرض ۸۴۰ میلیمتر – ارتفاع ۱۱۵۰ میلیمتر
مشخصات فنی کویر T2 250
حجم دقیق پیشرانه موتور کویر تی دو، ۲۴۸ سیسی تک سیلندر چهار زمانه تک دو سوپاپه هوا خنک است و ممکن است در تابستان یا ترافیک هواخنک بودن آن کمی اذیت کننده باشد. با همکاری همه این اجزا، این موتورسیکلت تریل قادر به تولید ۱۳.۷۳ اسب بخار قدرت است و حداکثر گشتاوری که تولید میکند ۱۴.۷۵ نیوتنمتر است که این نیرو توسط یک گیربکس ۵ دنده دستی و به کمک زنجیر به چرخ وارد میشود. کویر T2 250 در مدت ۱۳ ثانیه میتواند شتاب خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعتی که میتوان با آن تجربه کرد ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. حجم باک موتورسیکلت t2 250 کویر، ۱۳ لیتر است و مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر است که میتوان به مناسب و معقول بودن مصرف سوخت آن پی برد. همچنین نوع سیستم سوخت رسانی این موتور انژکتور الکترونیک یا EFI است. سیستم تعلیق جلو این موتور از نوع تلسکوپی و سیستم تعلیق عقب آن تک کمک فنر مرکزی است که کیفیت بالایی دارند و به تجربه سواری بهتر کمک میکنند. همچنین سیستم ترمز عقب و جلو این محصول از نوع دیسکی بوده اما کیفیت بالایی در سیستم ترمزگیری آن مشاهده نمیشود. موتورسیکلت تریل t2 تایرهای نسبتا بزرگ و یخشکنی دارد که در مسیرهای ناهموار قدرت مانور مناسبی را به ارمغان میآورد. اندازه چرخ جلو این موتور ۱۱۰.۸۰-۱۷ است و چرخ عقب آن نیز ۱۳۰.۷۰-۱۷ است.
تجربه سواری و رانندگی با تریل T2 250
تجربه سواری و رانندگی با موتور سیکلت کویر T2 250 در شهر و کویر با هم متفاوت است. راهاندازی این موتورسیکلت بهصورت استارتی و هندلی امکانپذیر است و با یک بار استارت زدن و چند بار هندل زدن میتوان آن را روشن کرد. هندلینگ این موتور در جادههای خاکی نسبتا خوب است و کمک عقب نرمی دارد اما در قسمت جلو کمکی آن چندان نرم نیست و ضعیفتر است. البته در جادههای خاکی و با سرعت بالا باید مراقب فرمان این موتور بود و آن را محکم گرفت تا کنترل آن از دسترس خارج نشود. موتور t2 در جادههای شهری نیز سواری بدی ندارد و راضی کننده است اما این موتور برای رانندگی داخل شهر کمی خشک است. همچنین در صورت رانندگی با این موتورسیکلت در جادههای شهری با سرعت بالا، لرزش آن زیاد میشود و بهتر است انتظار سرعت و شتاب بسیار بالا را از آن نداشت. البته یکی از ویژگیهای مثبت این موتورسیکلت وزن سبک آن است که این ویژگی، کنترل آن را راحت میکند. هنگام نشستن روی این موتورسیکلت زاویه کمر و دست و پا در وضعیت مناسبی قرار میگیرند و فرمان آن زاویه مناسبی دارد البته باتوجه به این که ارتفاع موتور کمی بلند است، امکان دارد که افراد کوتاه قد چندان با آن راحت نباشند.
رقبای کویر T2 250
با توجه به مشخصات فنی و قیمتی که تریل T2 دارد، چند رقیب با ویژگیهای تقریبا مشابه در بازار برای آن وجود دارد البته تعداد موتورهایی که با این وضعیت هستند نیز چندان زیاد نیستند. موتورسیکلت جترو ۲۵۰، موتورسیکلت پیشرو ۲۵۰ GOLD و موتور فلات کیتیام از جمله رقیبان کویر t2 هستند که از نظر حجم موتور و مشخصات فنی رقیب یکدیگر محسوب میشوند.
نقاط ضعف و قوت تریل T2 250 و جمع بندی
مزایا : طراحی و ظاهر اسپرت و قابل قبول – مصرف سوخت کم – وزن سبک – قدرت مانور معقول در مسیرهای ناهموار
معایب : کیفیت ساخت ضعیف – شتاب و قدرت نسبتا کم – صدای زیاد موتور – دوام پایین موتور
در نهایت باید بگوییم کویر T2 250، موتوری معمولی است و از شتاب و قدرت خیلی زیاد و امکانات چندان بهروزی برخوردار نیست و نباید انتظارات زیادی از آن داشت. بنابراین این موتورسیکلت توانایی سرعت بالا یا عبور از مسیرهایی که ناهمواری زیادی دارند را ندارد و بهتر است با توجه به مشخصاتی که دارد از آن توقع داشت. t2 250 برای افرادی مناسب است که برای مسیرهای خاکی و بیابانی و جادههای شهری به موتوری با قیمت نسبتا مناسب و کم مصرف نیاز دارند.
نظر شما در مورد موتورسیکلت کویر T2 250 چیست؟ به نظر شما این موتور ارزش خرید دارد؟