نقد و بررسی طراحی نیسان قشقایی آنر ادیشن؛ مدرن تر از گذشته

آخرین خودرو/ قشقایی با نسخه فیس لیفت یکی از جدیدترین وارداتی های بازار است و ما در این مطلب به سراغ بررسی طراحی نیسان قشقایی آنر ادیشن رفته ایم.
نیسان قشقایی آنر ادیشن «Honor Edition» جدیدترین کراس اوور نیسان است که به تازگی در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران، توسط نامی خودرو رونمایی شد و قرار است که به زودی به صورت وارداتی به بازار کشور عرضه شود. اما درحالی که به تازگی نیسان از نسخه فیس لیفت نسل سوم قشقایی رونمایی کرده است، قشقایی آنر ادیشن، دومین فیس لیفتی است که بر روی نسل دوم این کراس اوور اجرا می شود. در واقع بر خلاف فیس لیفت قبلی که در سال ۲۰۱۸ معرفی و در دور قبلی واردات با مدل ۲۰۲۳ به بازار ایران عرضه شد و در مطلبی جداگانه نیز به نقد و بررسی طراحی آن پرداختیم، قشقایی آنر ادیشن تغییرات بیشتری را از نظر طراحی ظاهری و فضای کابین تجربه کرده است و به عنوان یک فیس لیفت عمده «Major Facelift» از نسل دوم قشقایی شناخته می شود که به صورت اختصاصی توسط جوینت ونچر «Joint Venture» نیسان ـ دانگ فنگ برای بازار چین طراحی و توسعه پیدا کرده است. بنابراین بدون توضیح اضافه ای به سراغ نقد و بررسی طراحی قشقایی آنر ادیشن می رویم.
طراحی قشقایی آنر ادیشن در بدنه ؛ تلفیقی از محافظه کاری و جسارت
نسل دوم نیسان قشقایی نخستین بار در سال ۲۰۱۳ و به عنوان مدل ۲۰۱۴ رونمایی شد. محصولی که در استودیوی طراحی نیسان در بریتانیا بر پایه سه اصل الهام بخش «چابکی»، « پرمیوم بودن» و « در کنترل بودن» شکل گرفته بود و سعی داشت با تکیه بر DNA طراحی محصولات نیسان، چهره ای اسپرت و پویا را از این کراس اوور به نمایش بگذارد. اما در نسخه آنر ادیشن، حجم بروزرسانی ها بخصوص در نمای جلو, در مقایسه با اولین فیس لیفت نیسان بر روی نسل دوم قشقایی که تغییراتی محدود را تجربه کرده بود، بسیار گسترده تر می باشد. به گونه ای که چهره آن را با سبک و سیاق جدید طراحی محصولات نیسان و تفسیر دوباره این برند از جلو پنجره V-Motion معروف خود هماهنگ تر کرده که تا حدی نیز یادآور فیس لیفت نسل سوم قشقایی می باشد.
با این حال در طراحی نیسان قشقایی آنر، استفاده از مجموعه چراغ ها و جلو پنجره یکپارچه، که بر گرفته از لباس های زرهی باستانی ژاپنی می باشد، توانسته علاوه بر جسورانه تر کردن چهره خودرو، عرض بصری مناسبی را نیز به دماغه خودرو ببخشد که سبب پویا تر شدن این نما شده است. به علاوه اینکه، چیدمان سیستم نورپردازی چراغ ها که ترکیبی از نوارهای نورانی افقی و عمودی است، در کنار بافت ها و الگوهای بصری جلو پنجره که شامل ده ها عنصر مشکی براق و سه بعدی است، نمای مدرن و اسپرت تر را در مقایسه با قبل به قشقایی داده است.
طراحی سپر و ورودی های هوای شارپ که بسیار به نسخه جهانی قشقایی نزدیک است، در عین برخورداری از پیچیدگی های بصری، مینیمال بوده و هارمونی مناسبی را با ساختار جسورانه دماغه و عناصر جلو پنجره ایجاد کرده است. این هارمونی زمانی زیباتر می شود که خطوط استخوانی اجرا شده بر روی کاپوت، ضمن ایجاد یک بازی جذاب از نور و سایه بر روی کاپوت، حالت سه بعدی و عضلانی نمای جلو را تکمیل می کند. با این حال، امتداد بصری این خطوط بر روی جلو پنجره و هدایت نگاه ها به سمت لوگوی نیسان در مرکز جلو پنجره، همانند نسخه فیس لیفت نسل سوم، عمیق و واضح نیست و بهتر بود که در کنار استفاده از عناصر مشکی براق، برخی عناصر و بافت های اجرا شده بر روی جلو پنجره, همانند فیس لیفت نسل سوم, با قطعات کرومی تزئین می شدند تا این قسمت از نمای جلو نیز شمایلی پخته تر داشته باشد.
تا اینجای کار تغییرات گسترده ای که بر روی نمای جلو نسل دوم قشقایی اجرا شده بود، توانسته بر زیبایی و بهبود ویژگی های بصری این نما کمک شایانی کند. اما با گذر از نمای جلو و رسیدن به نمای کناری، با همان ساختار قبلی نسل دوم قشقایی روبه رو می شویم که بر خلاف نمای جلو تغییرات گسترده ای را تجربه نکرده است.
با این حال چالش اصلی تیم طراحی قشقایی آنر ادیشن در همین نمای جانبی است. جایی که باید ساختار نسبتا شارپ و جدید نمای جلو را با خطوط و سطوح عضلانی قبلی نمای جانبی، به خصوص نحوه اتصال یک سوم ابتدایی بدنه که شامل کاپوت، سپر و گلگیر جلو است را با قسمت های میانی و انتهایی پروفایل بدنه در نمای جانبی هماهنگ کنند و می توان گفت تیم طراحی در این چالش موفق بیرون آمده است. چرا که با وجود اعمال تغییرات گسترده در نمای جلو، اما کاپوت و گلگیر جلو بدون تغییرات باقی مانده است و همین امر در کنار سایر عناصر نمای جانبی مانند خطوط شخصیتی و سطوح قوی این نما، ظاهری هماهنگ را به نمایش گذاشته است. هر چند که با توجه به عدم بروزرسانی کلی در نمای جانبی و حتی نمای عقب، کهنگی ساختار نمای جانبی و قدیمی تر بودن الگوهای طراحی در مقایسه با عناصر بروز نمای جلو به وضوح دیده می شود. با این حال بروزرسانی در طراحی رینگ های ۱۸ اینچی، نگذاشته که شرایط برای این قسمت از نمای بیرونی قشقایی آنر ادیشن بدتر شود.
در نمای عقب نیز، بر خلاف نمای جلو تغییرات حداقلی را شاهد هستیم که تنها به بروزرسانی گرافیک چراغ ها و تغییرات بسیار نامحسوس بر روی سپر خلاصه شده است. با این حال و با وجود این بروزرسانی های محدود، اما ساختار کلی نمای عقب قشقایی انر ادیشن، بی شباهت به نسل جدید این کراس اووور نیست و همچنان می توان رگه های از آن را در این مدل نیز دید.
چراغ های کشیده که از طریق یک خط کمانی و حجم بیرون زده ظریف که حص بصری یک اسپویلر را نیز القا می کند به یک دیگر متصل شده اند و در کنار گرافیک بومرنگ شکل ارتقا یافته که اکنون در هنگام روشن شدن، شکل متمایزی از حرف «Q»که نخستین حرف از نام «Qashqai» است را به نمایش می گذارد، توانسته بر مدرن تر شدن این نما نیز کمک کند. طراحی سپر و عناصر قرارگرفته بر روی آن هم در مقایسه با قبل تغییرات محسوسی را تجربه نکرده است و باید فرد ریزبینی باشید که در نگاه اول به تغییرات ان پی ببرید. با این حال همچنان طراحی سپر در نمای عقب پخته و زیبا است و هارمونی مناسبی با سایر جزئیات بدنه در این نما دارد، هر چند تغییرات گسترده تر می توانست بر جسورانه و پویا تر شدن نمای عقب به مانند نمای جلو کمک شایانی کند.
طراحی نیسان قشقایی آنر در کابین ؛ ترکیبی بروزتر از فناوری و راحتی
با ورود به فضای داخلی قشقایی آنر ادیشن، تغییراتی را مشاهده می کنیم که توانسته بر جذابیت آن بیافزاید و در القای حس اسپرت تر به سرنشینان کمک کند. از جمله تغییرات صورت گرفته می توان به تغییر فرم و محل قرارگیری نمایشگر مرکزی، تغییر کامل فرم دریچه های سیستم تهویه و کنترل های سیستم تهویه اشاره کرد که همین تغییرات به بهبود طراحی نمای داخلی قشقایی کمک کرده است. ضمن اینکه این بروزرسانی ها، نمای کلی داشبورد را بسیار به کابین نیسان سیلفی نزدیک کرده است. با این حال کنسول مرکزی و محل قرارگیری اهرم تعویض دنده بدون تغییر باقی مانده است و همین امر کمی نمای کلی کابین را حداقل در مقایسه با سیلفی قدیمی تر نشان می دهد.
در مقابل اما استفاده از ترکیب تریم رنگی جذاب، توانسته از کسل کننده تر شدن فضای کابین قشقایی که بر پایه سه اصل راحتی، پیوستگی و کنترل شکل گرفته است بکاهد. ضمن اینکه اکنون می توان با اطمینان گفت که جزئیات بصری جدید، هارمونی مناسب تری را با عناصری مانند غربالک فرمان ایجاد کرده اند. اما بطور کلی فضای داخلی نیسان قشقایی، حس و حال یک خودرو میان رده با ویژگی های نسبتا مدرن را منتقل می کند و نباید انتظارات شگفت انگیزی را چه به لحاظ بصری و چه از نظر کیفیت متریال از آن داشت.
ارزیابی نهایی
در یک نگاه کلی، تغییرات و بروزرسانی های ظاهری انجام شده در نمای بیرونی و کابین قشقایی آنر ادیشن، توانسته بر بهبود ویژگی های بصری این کراس اوور سایز متوسط کمک کند و شخصیت و کاراکتری پویا تر و البته مدرن تری در مقایسه با مدل قبلی خود به نمایش بگذارد و آن را از یک کراس اوور با ظاهر محافظه کار که ممکن است تنها خانواده ها و افراد میانسال را به سوی خود جلب کند به محصول اسپرت تری تبدیل کند که مورد پسند جوانان نیز باشد. هر چند که اگر آن را در مقابل نسل سوم خود قرار دهیم، رنگ و بوی کهنگی آن کاملا به چشم می آید، اما در مقابل برخی رقبای هموطن خود مانند تویوتا کرولا کراس، حداقل از نقطه نظر ظاهری چهره ای به مراتب جذاب تر و اسپرت تری را به نمایش می گذارد.