مقایسه فولکس واگن ID.4 و امجی ۴؛ تقابل کراس اوور های برقی آلمانی و چینی

آخرین خودرو/ فولکس واگن ID.4 و امجی ۴ دو کراس اوور برقی جدید بازار ایران هستند که به ترتیب توسط شرکت ماموت و فردا موتورز در ایران عرضه می شوند.
کراساوورهای برقی در سبد خودروی امروز مشتریان جهانی جایگاه ویژهای دارند و هم از لحاظ توانمندی فنی و هم از لحاظ کاربردپذیری جزو گزینههای مطلوب بسیاری از خانوادهها به شمار میروند. به همین دلیل در دور جدید واردات، محصولات کراساوور برقی با استقبال مناسبی روبهرو شدهاند و محصولاتی همچون فولکس واگن ID.4 به همراه ام جی ۴ در این بین میتوانند نقش پررنگی را در بازار کراساوورهای برقی ایران ایفا کنند. در ادامه به مقایسه فولکس واگن ID4 با ام جی ۴ میپردازیم تا بدانید که خرید کدامیک میتواند مزایای بیشتری برای شما داشته باشد.
درباره فولکس واگن ID.4 و ام جی ۴
فولکس واگن ID.4 یک کراساوور نسبتاً جمعوجور است که در سال ۲۰۲۰ توسط کمپانی فولکس واگن وارد بازار شد. نسخهای از این خودرو در بازار چین با نام ID.4 Crozz تولید میشود که محصول کمپانی فاو فولکس واگن بوده و حالا توسط شرکت ماموت خودرو به ایران راه پیدا کرده است. این خودرو روی پلتفرم MEB فولکس واگن توسعه یافته و با محصولاتی همچون فولکس واگن ID.UNYX از این جهت اشتراک کامل دارد.
اما شرکت فردا موتور به سراغ یک کراساوور جمعوجور چینی-بریتانیایی به نام ام جی ۴ رفته که فروش نسبتاً بالایی را در بازارهای اروپا تجربه کرده است. ام جی ۴ در اصل روی پلتفرم ماژولار Nebula سایک موتورز، مالک برند امجی، توسعه پیدا کرده و در بازار چین با نام ام جی مولان نیز شناخته میشود. شرکت فردا موتور در سال ۱۴۰۲ از این خودرو رونمایی کرد و حالا مشتریان ایرانی هم میتوانند یکی از پرفروشترین خودروهای برقی بازار اروپا را در کشورمان تهیه کنند.
ویدیوی معرفی فولکس واگن ID.4
ویدیوی معرفی MG 4
مقایسه طراحی بدنه
از لحاظ طراحی بدنه میتوان گفت که فولکس واگن ID.4 چهرهای مهربانتر به همراه استایل خانوادگیتری را ارائه میدهد. این خودرو با استفاده از خطوط منحنی و زوایای نرم طراحی شده و به نظر میرسد که طراحان سعی داشتهاند تا چهرهای ظریف و نهچندان اسپرت را برای این خودرو بر اساس زبان طراحی اصیل شرکت فولکس واگن ترسیم کنند.
اما سایک موتور روی امجی ۴ طراحی کاملاً متفاوتی ارائه داده و با استفاده از تلفیق خطوط منحنی به همراه زوایای تندوتیز، بهویژه در بخش جلو، سعی داشته ظاهری نسبتاً اسپرت و گیرا برای محصول برقی جدید خود ایجاد کند. این طراحی ظاهری، بهویژه در ابتدای عرضه، بسیار خلاقانه به نظر میرسید و همین موضوع سبب شد تا استقبال مناسبی از آن به عمل بیاید. بنابراین، بهطور کلی میتوان گفت که چهره و طراحی امجی ۴ تا حدودی خشنتر و اسپرتتر است و المانهای خلاقانه بیشتری در آن دیده میشود، اما طراحی بدنه فولکس واگن ID.4 هنرمندانهتر و ظریفتر ترسیم شده و همین مورد باعث میشود تا ویژگیهای خانوادگی بیشتری در آن احساس شود.
مقایسه مشخصات فنی فولکس واگن ID.4 و امجی ۴
در اینجا با دو کراساوور محور محرک عقب روبهرو هستیم که از یک موتور الکتریکی و یک گیربکس تکسرعته استفاده میکنند. امجی ۴ با اینکه موتور پرقدرتتری ارائه میدهد، اما گشتاور تولیدی پیشرانه آن پایینتر است. حداکثر قدرت موتور این خودرو به ۲۰۴ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد، درحالیکه موتور فولکس واگن ID.4 برابر با ۱۶۸ اسب بخار و ۳۱۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. بنابراین، احتمالاً در شروع حرکت فولکس واگن ID.4 شتابگیری بهتری ارائه دهد، اما در سرعتهای بالاتر نسبت به حریف کم میآورد و شتاب صفر تا صد آن به ۹.۱ ثانیه میرسد. این در حالی است که شتاب ام جی ۴ در فرایند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۸.۵ ثانیه است.
با وجود آنکه امجی ۴ حدود ۲۸۰ کیلوگرم از حریف آلمانی سبکتر است و باتری پرظرفیتتری دارد، اما مسافت پیمایش آن مقداری کمتر از ID.4 است. طبق اطلاعات منتشرشده، ظرفیت باتری امجی ۴ برابر با ۶۴ کیلوواتساعت و بُرد پیمایشی آن با یکبار شارژ در حالت استاندارد برابر با ۴۳۵ کیلومتر است. اما این ارقام برای فولکس واگن ID.4 برابر با ۵۵.۷ کیلوواتساعت و ۴۴۲ کیلومتر است که با توجه به اختلاف وزن آنها، محصول آلمانی عملکرد بسیار مناسبی ارائه میدهد.
خودرو | فولکس واگن ID.4 | ام جی ۴ |
موتور | برقی – سنکرون مغناطیس دائم | برقی – سنکرون مغناطیس دائم |
توان خروجی | ۱۶۸ اسب بخار – ۳۱۰ نیوتن متر | ۲۰۴ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک | تک سرعته اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور عقب | محور عقب |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۱ ثانیه | ۸.۵ ثانیه |
مصرف انرژی | ۱۴.۳ کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر | ۱۱.۵ کیلووات ساعت در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۶۰ کیلومتربرساعت | ۱۶۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۹۴۵ کیلوگرم | ۱۶۶۵ کیلوگرم |
ظرفیت باتری | ۵۵.۷ کیلووات ساعت | ۶۴ کیلووات ساعت |
ابعاد بدنه | ۱۶۲۹-۱۸۵۲-۴۵۹۲ میلیمتر | ۱۵۱۶-۱۸۳۶-۴۲۷۸ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۶۵ میلیمتر | ۲۷۰۵ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۴۳ لیتر | ۳۵۰ لیتر |
بیشترین سرعت این دو خودرو برابر با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و مستقل چنداتصالی (مالتیلینک) در عقب، از ویژگیهای مشترک فنی میان این دو خودرو محسوب میشود.
مدتزمان لازم برای شارژ باتریهای این دو خودرو، از ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز بیش از نیم ساعت با فست شارژر خواهد بود. اما در صورت استفاده از شارژر خانگی، این مدتزمان به حوالی ۹ ساعت یا بیشتر افزایش خواهد یافت که از این جهت، تقریباً هر دو خودرو عملکرد مشابهی ارائه میدهند و اختلاف زیادی بین آنها مشاهده نمیشود.
مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
درست است که فضای داخلی، بهویژه بخش داشبورد فولکس واگن ID.4 طراحی نسبتاً ساده و تا حدودی قدیمیتری ارائه میدهد، اما باز هم نسبت به طرح مینیمالیستی اما مدرن نمای داخلی MG 4 بیشتر به دل مینشیند و احتمالاً جذابیت بیشتری برای مشتریان خواهد داشت. البته اگر به طرحهای آیندهنگرانه مینیمالیستی گرایش دارید، قطعاً طراحی داخلی ام جی ۴ شما را جذب میکند، بهویژه غربیلک فرمان دو سر تخت، شیفتر وضعیت دنده گرد، فرم ساده پوشش داشبورد و حالت مستطیلی نمایشگرهای بالای داشبورد که میتواند گیرایی بیشتری داشته باشد.
اما نوع طراحی داخلی فولکس واگن ID.4 بیشتر به خودروهای بنزینی چند سال اخیر شباهت دارد و در عین سادگی، دلنشین و هنرمندانه احساس میشود. کیفیت متریال استفادهشده در ساخت داشبورد و رودریهای این دو خودرو برای رده قیمتی آنها مناسب و تقریباً باکیفیت ارزیابی میشود، اما به نظر میرسد که فولکس واگن ID.4 از این جهت نسبت به حریف کمی برتر باشد و کابین باکیفیتتری را در اختیار شما بگذارد.
خوشبختانه هم فولکس واگن ID.4 و هم امجی ۴ فضای داخلی جاداری دارند، اما اگر بخواهیم آنها را با هم مقایسه کنیم، متوجه میشویم که فولکس واگن ID.4 به دلیل فاصله محوری بزرگتر میتواند فضای پای کمی بیشتری در اختیار سرنشینان ردیف عقب قرار دهد. در مورد حجم صندوق نیز باید بدانید که فولکس واگن ID.4 دارای گنجایش ۵۴۳ لیتر است، اما صندوق عقب MG 4 نسبتاً کوچک بوده و تنها ۳۵۰ لیتر فضا برای قرار دادن لوازم اختصاص داده است.
مقایسه تجهیزات و امکانات فولکس واگن ID.4 و امجی ۴
تقریباً بسیاری از تجهیزات مدرن امروزی، شامل رادارهای ایمنی فعال نظیر رادار خطخوان، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلوخوان، دستیار رانندگی بین خطوط، بهعلاوه تجهیزات دیگری همچون ۶ کیسه هوا، سیستمهای کنترل پایداری، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده، ترمز پارک برقی و اتوهلد، در لیست تجهیزات فولکس واگن ID.4 و امجی ۴ دیده میشود. اما با کمی کنکاش، متوجه میشوید که ام جی ۴ تجهیزات بیشتری مثل گرمکن فرمان و دوربین ۳۶۰ درجه دارد که باعث میشود نسبت به کراساوور آلمانی از این جهت کمی برتری پیدا کند.
خودرو | ام جی ۴ | فولکس واگن ID.4 |
کروز کنترل | دارد(تطبیقی) | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
سردکن / گرمکن صندلی جلو | ندارد/ دارد | ندارد/دارد |
ماساژور صندلی های جلو | ندارد | دارد |
گرمکن فرمان | دارد | ندارد |
شارژر وایرلس | دارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | ندارد | ندارد |
سقف پانوراما | ندارد | دارد |
نتیجهگیری: فولکس واگن ID.4 ارزندهتر است یا ام جی ۴؟
برای اینکه بدانید خرید کدام کراساوور الکتریکی بیشتر بهصرفه است، باید به نیازها و معیارهای خود نگاه کنید. اگر مواردی مثل طراحی ظاهری اسپرت و متفاوتتر، شتاب بهتر و امکانات بیشتر مورد پسند شماست، بهتر است ام جی ۴ را انتخاب کنید.
اما در طرف دیگر، فولکس واگن ID.4 طراحی ظاهری خانوادگیتری ارائه میدهد، کابین آن کمی بزرگتر است، صندوق عقب بهمراتب جادارتری دارد و احتمالاً به صورت گسترده تر عرضه شده و در بازار خرید و فروش نیز سریعتر به پول نقد تبدیل شود. در نتیجه، از لحاظ تأمین قطعات بدنه و یدکی نیز نسبت به حریف احتمالاً جایگاه بهتری خواهد داشت و مالکیت آن در بازار ایران با دردسر کمتری از جهت خدمات پس از فروش روبهرو خواهد شد.