اظهار نظر عجیب مدیرعامل جگوار؛ ما دنبال مشتریانی جدید و سطح بالا هستیم!

آخرین خودرو/ جگوار با پوستاندازی و تعریف مفاهیمی نوین، میخواهد ارزشها و اهداف برند خود را کاملاً تغییر دهد. این شرکت سال گذشته با معرفی لوگویی جدید و ایجاد کمپین تبلیغات گسترده بازآفرینی برند را کلید زد. اما این کمپین و البته هویت بصری جدید جگوار آنقدر بحثبرانگیز بود که موجی از انتقادها را در شبکههای اجتماعی در پی داشت. این انتقادات به رسانهها نیز کشیده شد و کار به جایی رسید که مدیر دپارتمان نوآوری جگوار تأکید کرد تیم او تحت تأثیر مواد محرک سفید رنگ این تغییرات را ایجاد نکرده است!
اما چیزی که بیش از همه باعث واکنشهای منفی شد، نه تغییر لوگو، بلکه تبلیغی مبهم و بدون نمایش خودرو بود. این کلیپ تبلیغاتی مدلهایی با لباسهای پرزرق و برق و رنگهای جسورانه را نشان میداد. برخی از منتقدان این تبلیغ را به نوعی گرایش به فرهنگ «بیداری» تفسیر کرده و معتقد بودند که جگوار دیگر اصلاً آن جگوار سابق نیست.
دفاع مدیرعامل جگوار از تغییر هویت برند
پس از فروکش کردن این جنجالها، راودون گلاور مدیرعامل جگوار، اخیراً مصاحبهای با نشریه اتو اکسپرس انگلستان انجام داده است. آقای گلاور در مصاحبه خود صریحاً به دفاع از تغییرات برند پرداخته، اما این را هم پذیرفته که شرکت او در نحوه انتقال پیام اشتباه کرده است. وی همچنان اعتقاد دارد تغییرات اساسی باید در برند جگوار ایجاد شود.
یکی از بزرگترین انتقادهایی که نسبت به بازآفرینی برند جگوار مطرح شده، احتمال از دست رفتن مشتریان قدیمی برند است. بسیاری معتقد هستند که جگوار با تغییر رویه و حرکت به سوی خودروهای برقی و طراحی مدرن، شکاف عمیقی را با گذشته خود ایجاد کرده است. اما آقای گلاور میگوید که برند او هرگز نخواسته مشتریان سنتی را کنار بگذارد یا صرفاً پیامهای فرهنگی ارسال کند. وی در این رابطه گفته:
«ما هرگز قصد نداشتیم بگوییم که هدف ما تنوع فرهنگی است. مدلهای انتخابشده در تبلیغ، مدرن، جسورانه و متناسب با شخصیت خودرو بودند.»
او همچنین اشاره کرد که الگوریتمهای شبکههای اجتماعی، بازخوردهای منفی را تقویت کردهاند و باعث شده تا برخی افراد که اساساً خریداران هدف جگوار نیستند، واکنشهای تندی نشان دهند.
استراتژی جدید جگوار؛ کمتر بفروشیم اما گرانتر!
جگوار طی سالهای گذشته با کاهش شدید فروش جهانی مواجه شده؛ این برند که در سال ۲۰۱۸ توانسته بود ۱۸۱ هزار دستگاه خودرو بفروشد، سال گذشته تنها ۳۳ هزار خودرو به مشتریان تحویل داده است! با این حال، مدیرعامل جگوار تأکید دارد که کاهش فروش بخشی از استراتژی جدید برند است و آنها میخواهند مشتریانی جدید و سطح بالا جذب کنند! طبق پیشبینیهای کمپانی، ۸۵ درصد از مشتریان فعلی این برند توان خرید مدلهای جدید را نخواهند داشت و فقط ۱۵ درصد از آنها به خودروهای آینده جگوار روی خواهند آورد! آقای گلاور در اظهار نظری تأمل برانگیز گفته:
«ما به مشتریان جدید نیاز داریم. تغییر مفهوم برند زمانبر است و باید بر اساس یک محصول بسیار جذاب باشد، زیرا تبلیغات بهتنهایی کافی نیست.»
جگوار به خودروهای برقی متعد باقی می ماند
در حالی که بسیاری از خودروسازان از جمله پورشه، ولوو و لوتوس در حال بازنگری در استراتژی برقی شدن خود هستند، جگوار اعلام کرده که کاملاً به تولید خودروهای تمام برقی متعهد است. اولین محصول جگوار بعد از تحول برند، از لحاظ طراحی مشابه کانسپت تایپ ۰۰ خواهد بود. این مدل به باتریهای نیکل-منگنز-کبالت جدید مجهز بوده و به گفته کمپانی بر اساس استاندارد واقعگرایانهتر EPA بردی برابر با ۶۹۲ کیلومتر (۴۳۰ مایل) خواهد داشت.
تجربه خرید لوکستر با نمایندگیهای کمتر
جگوار فقط محصولات خود را لوکستر و گرانتر نمیکند، بلکه تجربه خرید خودرو را نیز تغییر میدهد. نمایشگاههای این برند دارای سالنهای مخصوص استراحت خواهند بود و غذاهای ارائهشده در این مراکز توسط سرآشپزهای ستارهدار میشلن تهیه خواهند شد. در کنار این تغییرات، شبکه نمایندگیهای جگوار به میزان ۷۵ درصد کاهش خواهد یافت و فقط تعداد محدودی از نمایشگاهها باقی خواهند ماند.