

آخرین خودرو/ هرگز واقعاً نفهمیدم که چرا برخی از خودروهای کابریولت (بدون سقف) را “اسپایدر” (Spider) یا “اسپایدر” (Spyder) مینامند، چون عنکبوتها موجوداتی ترسناک و معمولاً ناخواسته هستند، نه ماشینهای کوچک، اسپرت و بدون سقفِ هیجانانگیز! اما چند داستان احتمالی برای این نامگذاری عجیب وجود دارد: یکی ریشه در یک ترجمه اشتباه دارد و دیگری به روزهای کالسکههای اسب کشی برمیگردد. به هر حال، هر دو داستان جذاب هستند و نگاهی تاریخی به پشت پرده صنعت خودرو میاندازند.
داستان خندهدار: اشتباه تلفنی!
به گزارش آخرین خودرو، داستان طنزآمیزی که در افسانهها نقل شده، مربوط به یک روزنامهنگار ایتالیایی است که در یک نمایشگاه خودرو شرکت کرده بود. او در آنجا یک ماشین خیابانی بدون سقف دید، همان ماشینی که جیمز دین (James Dean) به طرز غم انگیزی با آن تصادف کرد: پورشه ۵۵۰ اسپید ستر (Porsche 550 Speedster). این اتفاق در اواخر دهه ۱۹۵۰ رخ داد، زمانی که خبری از توییتر، تیک تاک یا اینستاگرام نبود و روزنامهنگار مجبور شد با تلفن به همکاران ایتالیاییاش خبر این ماشین را بدهد. اما خط تلفن کیفیت خوبی نداشت و همکارانش به درستی متوجه نشدند او چه میگوید، فقط فهمیدند که ماشین بدون سقف است! طبق گفتههای JD Power، مجلهای که این خبر را چاپ کرد، نام مدل ماشین را به اشتباه “اسپایدر” (Spider) نوشت، نه “اسپیدستر” (Speeder)!
ریشه تاریخی: از کالسکهها تا خودروها
اما ریشه محتملتر این نام به تاریخ چهای قدیمیتر برمیگردد، حتی قبل از اختراع خودرو! در اواخر قرن هجدهم، سازندگان کالسکه، مدلی به نام “فایتون اسپایدر” (Spider Phaeton) تولید میکردند که سبکوزن بود و برای سفرهای طولانی طراحی نشده بود. میتوانید آن را به عنوان یک “کالسکه اسپرت” تصور کنید! این کالسکهها سقف و پنجرههای کناری قابل جدا شدن داشتند، دقیقاً مثل یک کابریولت مدرن. گفته میشود چرخهای بزرگ و چوبی این کالسکهها با پرههای نازک، شکلی شبیه به عنکبوت داشتند و به همین دلیل به آنها “اسپایدر” میگفتند.
وقتی خودروها جایگزین اسبها شدند، مفهوم “اسپایدر” هم حفظ شد. این اصطلاح برای اشاره به خودروهای سبک و بدون سقفی استفاده میشد که چرخهای بزرگ و عنکبوتمانند داشتند و برای تفریح طراحی شده بودند، نه سفرهای طولانی. امروزه این اصطلاح بیشتر توسط تولیدکنندگان اروپایی و آسیایی استفاده میشود. برندهایی مانند آلفارومئو، شورولت، فراری، فیات، لامبورگینی، مزراتی، مکلارن، مزدا، پورشه و تویوتا همگی از اصطلاح “اسپایدر” یا “اسپایدر” برای طبقهبندی خودروهای کابریولت خود استفاده کردهاند.
اسپایدر یا اسپایدر؟ فقط یک حرف تفاوت!
چرا برخی خودروسازان این کلمه را با حرف “I” (اسپایدر) و برخی دیگر با حرف “Y” (اسپایدر) مینویسند؟ این فقط یک انتخاب سبکی است! الفبای ایتالیایی حرف “Y” ندارد، بنابراین بیشتر خودروهای ایتالیایی این نام را به شکل “Spider” مینویسند، در حالی که برخی شرکتهای دیگر “Spyder” را ترجیح میدهند. هیچ تفاوتی در مفهوم این دو املاء وجود ندارد، فقط یک حرف است که آنها را از هم جدا میکند.
نتیجهگیری: جادوی خودروهای بدون سقف
به عنوان یک علاقهمند بزرگ به خودرو، تعجب میکنم که چرا تا به حال به ریشه این اصطلاح فکر نکرده بودم! به هر حال، چه آن را “Spider” بنامیم و چه “Spyder”، چیزی جادویی در مورد این خودروهای سبک، اسپرت و بدون سقف وجود دارد که برای صدها سال انسانها را مجذوب خود کرده است. امیدوارم در آینده شاهد مدلهای بیشتری از این “اسپایدر”ها باشیم. هرچند فکر نمیکنم در این روزها کراساوورها چنین مجالی به اسپایدرها بدهند!