چرا شیائومی در عرصه خودروسازی موفق شد ؛ اما اپل شکست خورد؟

آخرین خودرو/ چند سالی بود که شایعاتی درباره ورود شرکت اپل به صنعت خودرو به گوش میرسید. بر اساس این شایعات غول آمریکایی دنیای فناوری میخواست با همکاری خودروسازانی مانند هیوندای کیا، پورشه، تویوتا و حتی بی وای دی وارد عرصه خودروسازی شود. اما در نهایت این پروژه پر سر و صدا اوایل سال ۲۰۲۴ کلاً لغو شد.
در حالی که رویای «iCar» هرگز به واقعیت تبدیل نشد، یکی از رقبای چینی اپل در دنیای فناوری توانست مسیری مشابه را در زمانی کوتاه و با موفقیت طی کند. این رقیب شرکتی نیست جز شیائومی. غول چینی که بیشتر با تولید گوشیهای هوشمند شناخته میشود، از ماه مارس ۲۰۲۴ تاکنون موفق شده حدود ۱۳۵,۰۰۰ دستگاه از نخستین خودروی اختصاصی خود را در چین به فروش برساند!
اکوسیستمی فراتر از یک خودروساز
شیائومی برخلاف اپل، سامسونگ یا گوگل، تنها بر فروش گوشی و برخی از لوازم دیجیتال تمرکز نکرده است. این شرکت اکوسیستم کاملی از لوازم هوشمند را ایجاد کرده که شامل مواردی مثل لامپهای هوشمند، جاروبرقیهای رباتیک، دستگاههای تصفیه هوا، مخلوطکن و بسیاری از محصولات دیگر میشود.
ورود شیائومی به صنعت خودرو یک تصمیم تصادفی نبود. این شرکت ایده گسترش اکوسیستم خود به دنیای خودروها را در سر داشت. توسعه سدان برقی SU7 ماحصل این سیاست بود. با کمک این محصول یک هسته اصلی برای اکوسیستم شیائومی تعریف شد، این هسته مشتریان بیشتری را جذب کمپانی کرد.
شاید بدانید خودروی SU7 میتواند دادههای جمع آوری شده از سایر دستگاههای هوشمند شیائومی را برای تعیین بهترین زمان شارژ باتری تحلیل کند. این سطح از یکپارچگی، فراتر از قابلیتهایی مانند اپل کارپلی یا اندروید اوتو بوده و شیائومی را در بازار خودروهای برقی یک گام جلوتر میبرد.
جغرافیا، کلید موفقیت شیائومی در خودروسازی
یکی از دلایل اصلی که شیائومی توانست سریعتر از اپل به یک خودروساز تبدیل شود، جغرافیایی است که در آن فعالیت میکند. چین در سالهای اخیر میلیاردها دلار به صنعت خودروسازی الکتریکی اختصاص داده و زنجیره تأمین این کشور تقریباً به طور کامل در داخل مرزهای آن شکل گرفته است.
شیائومی از این مزیت بسیار بزرگ بهرهمند است و با اتصال به زنجیره داخلی بسیار گسترده، از لحاظ تأمین قطعات و اجزای مورد نیاز برای ساخت یک خودروی برقی پیشرفته با هیچ مشکلی مواجه نیست. برای مثال این شرکت باتری را که یکی از اجزای حیاتی خودروهای الکتریکی است، با خیالی راحت از دو کمپانی بزرگ بی وای دی و CATL تأمین میکند.
چالشها و رقابتهای پیش رو برای شیائومی
با وجود درخشش اولیه، ادامه موفقیتهای شیائومی در صنعت خودرو تضمینشده نیست. این شرکت با رقابت شدیدی از سوی برندهای داخلی مانند هواوی – که با خودروسازان مختلف همکاری دارد – روبروست.
شیائومی فعلاً از قدرت رقابتپذیری بالایی برخوردار است، چه با رقبای داخلی، چه با رقبای خارجی. اولین خودروی این شرکت یعنی سدان برقی SU7 با قیمت پایهای معادل تقریباً ۳۰ هزار دلار به فروش میرسد. این خودرو که طراحی آن از پورشه تایکان الگوبرداری شده، فناوریهای پیشرفتهای داشته و به دلیل ارزش در برابر قیمت بسیار بالا، جایگاه مناسبی در بازار پیدا کرده است. جالب اینکه از زمان عرضه SU7، فروش پورشه در چین ۳۰ درصد افت دارد!
ورود شیائومی به بازارهای بینالمللی از سال ۲۰۲۷
همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، شیائومی در نظر دارد تا سال ۲۰۲۷ وارد بازارهای بینالمللی شود. این موضوع اصلاً خبر خوبی برای رقبا نیست، چرا که شیائومی اکنون برندی شناختهشده بوده و به کیفیت قابل قبول در برابر رقم پرداختی شهرت دارد. با توجه به قیمت و مشخصات SU7، ورود این خودرو به بازارهای جهانی حتماً دردسرهای زیادی برای خودروسازان بزرگ ایجاد خواهد کرد.