بررسی فنی هوندا X-ADV مدل۲۰۲۵

آخرین خودرو/ نزدیک به یک دهه از زمانی که هوندا برای نخستین بار ایده اسکوتر ماجراجویانهای با ظرفیت بالا را در قالب کانسپت «ADV» سال ۲۰۱۵ مطرح کرد، میگذرد. این موتورسیکلت در سال ۲۰۱۷ با نام X-ADV وارد خط تولید شد و خلاف انتظار بسیاری از منتقدان، به موفقیت فروش دست یافت. اکنون، این مدل وارد نسل سوم خود شده و برای سال ۲۰۲۵ با تغییرات ظاهری و فنی جدیدی همراه است.
برای موتورسواران سنتی، موفقیت X-ADV شاید کمی تعجببرانگیز باشد. در نهایت، ترکیب طراحی اسکوتر و موتورسیکلت ماجراجویی همراه با گیربکس اتوماتیک دو کلاچه، مفهومی دور از عرف به نظر میرسد. موتورسیکلتی که ظاهری ماجراجویانه و توانایی نسبی آفرود دارد اما در اصل برای تردد شهری طراحی شده است؟ اسکوتر با قیمت بیش از ۱۱ هزار پوند؟ این مدل به راحتی میتوانست مانند برخی از ایدههای عجیب دیگر هوندا، از جمله DN-01 و Vultus، به سرنوشتی ناموفق دچار شود.
اما برخلاف این پیشبینیها، X-ADV نهتنها ناپدید نشد، بلکه به یک موفقیت بزرگ در فروش تبدیل شد. در سال گذشته، این مدل دومین محصول پرفروش هوندا در کل اروپا بود و از سال ۲۰۱۷ تاکنون، ۷۶ هزار دستگاه از آن در این قاره به فروش رسیده است.
بنابراین، جای تعجب نیست که هوندا پس از آخرین بهروزرسانی در سال ۲۰۲۰، تصمیم گرفته است تا تغییرات دیگری را برای حفظ جذابیت X-ADV در نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ اعمال کند.
نقاط قوت و ضعف
نقاط قوت
شخصیت منحصربهفرد و چندمنظوره X-ADV جذابیت خاصی دارد.
با وجود افزایش تعداد رقبا، گیربکس دوکلاچه هوندا همچنان استانداردی برای سیستمهای نیمهاتوماتیک محسوب میشود.
اضافه شدن فناوریهای جدید مانند کروز کنترل در مدل ۲۰۲۵، به کارایی X-ADV میافزاید.
نقاط ضعف
مدلهای NC750X و Transalp قیمت پایینتری دارند.
همیشه باید برای دیگران توضیح دهید که این موتورسیکلت دقیقا چیست!
پیشرانه و عملکرد هوندا X-ADV مدل ۲۰۲۵
موتور ۷۴۵ سیسی دو سیلندر خطی X-ADV، از سری NC750 گرفته شده و ریشه آن به مدلهای قدیمیتر NC700 بازمیگردد. این پیشرانه از نخستین نمونههایی است که در آن گیربکس دوکلاچه هوندا به کار گرفته شد. برخلاف برخی دیگر از مدلهای مجهز به این موتور، X-ADV فقط با گیربکس دوکلاچه عرضه میشود و فاقد گزینه کلاچ دستی و تعویض دنده پایی است.
این موتور هشت سوپاپ با طراحی تک میل سوپاپ بالا (SOHC) و نسبت کورس به قطر ۷۷ در ۸۰ میلیمتر، همیشه مصرف سوخت و آلایندگی پایین را در اولویت قرار داده است. برای مدل ۲۰۲۵، این پیشرانه تغییری نکرده و همچنان ۵۷.۸ اسب بخار قدرت در ۶۷۵۰ دور در دقیقه و ۶۹ نیوتن متر گشتاور در ۴۷۵۰ دور در دقیقه تولید میکند. موقعیت کج شده سیلندرها به کاهش ارتفاع کلی موتور و ایجاد پروفیل اسکوتر مانند X-ADV کمک میکند، اما ابعاد بزرگ پیشرانه مانع از طراحی پلهای (Step-through) در این مدل شده است.
هوندا اعدادی غیرمعمول برای شتابگیری این مدل ارائه داده است. طبق ادعای شرکت، X-ADV از سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت، مسافت ۲۰ متر را در ۱.۷ ثانیه و ۵۰ متر را در ۳.۲ ثانیه طی میکند. این اعداد تا حدی غیرمعمولاند و مشخص نیست در مقایسه با رقبا چه معنایی دارند. اما عددی که درک آن سادهتر است، حداکثر سرعت این موتورسیکلت است که هوندا آن را ۱۰۴ مایل بر ساعت (حدود ۱۶۷ کیلومتر بر ساعت) اعلام کرده است.
هوندا X-ADV همچنان در نسخه ۳۵ کیلوواتی (۴۷ اسب بخار) برای دارندگان گواهینامه محدود A2 عرضه میشود. این نسخه توسط نمایندگیهای هوندا قابل ارتقا به نسخه فول قدرت است، بنابراین نیازی به تعویض کامل موتورسیکلت نخواهد بود.
مدل ۲۰۲۵، مانند بسیاری از موتورسیکلتهای مدرن، دارای حالتهای رانندگی متنوع است که پاسخ موتور، ترمز موتور، سطح مداخله کنترل کشش و ABS و همچنین نحوه تعویض دنده گیربکس DCT را تغییر میدهد.
این موتورسیکلت چهار حالت پیشفرض Standard، Sport، Rain و Gravel دارد و دو حالت سفارشی User نیز برای تنظیمات شخصیسازی شده ارائه میکند. در این حالتها، سه سطح توان موتور، سه سطح ترمز موتور، سه سطح کنترل کشش و پنج برنامه تعویض دنده DCT قابل انتخاب هستند.
در مورد گیربکس دو کلاچه نیز، با وجود افزایش رقبا در حوزه گیربکسهای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، هوندا همچنان یکهتاز این فناوری است. از سال ۲۰۰۹، هوندا در حال توسعه این سیستم بوده و گیربکس DCT آن همچنان تنها نمونهای است که میتوان آن را «تعویض دنده یکپارچه» نامید. در مدل ۲۰۲۵، برنامهریزی سیستم تعویض دنده و کلاچ بهینه شده تا شروع حرکت نرمتر و کنترل بهتری در سرعتهای پایین، به ویژه زیر ۱۰ کیلومتر بر ساعت، داشته باشد. همچنین، تغییرات جدید در گیربکس باعث شده است که انجام دوربرگردانها آسانتر شود، زیرا نحوه عملکرد کلاچ و هماهنگی آن با دریچه گاز الکترونیکی (Ride-by-Wire) بهبود یافته است.
هندلینگ و سیستم تعلیق
تغییرات هوندا X-ADV مدل ۲۰۲۵ شامل شاسی نمیشود، بنابراین اگر با تنظیمات مدل فعلی آشنا باشید، نباید انتظار تفاوت خاصی در نسخه جدید داشته باشید. همانند قبل، این مدل از شاسی فولادی با طراحی الماسی بهره میبرد و برای دو شاخ ۴۱ میلیمتری USD، زاویه رِیک ۲۷ درجه و کشش ۱۰۴ میلیمتری در نظر گرفته شده است. فاصله محوری نیز ۱۵۹۰ میلیمتر است. دو شاخ های جلو امکان تنظیم پیش بارگذاری و میرایی بازگشتی را دارند، در حالی که کمکفنر تکی عقب فقط از نظر پیش بارگذاری قابل تنظیم است.
چرخ جلو ۱۷ اینچی چندان غیرعادی نیست، اما ترکیب آن با چرخ عقب ۱۵ اینچی به X-ADV ظاهری شبیه اسکوتر میبخشد. مشابه مدل قبلی، چرخها دارای پرههای سیمی هستند اما لاستیکها تیوبلس بوده و طراحی خاصی دارند که در آن سیمها از لبه رینگ عبور میکنند، بیرون از قسمت نشیمن تایر.
به دلیل سبک نیمه آفرودی این موتورسیکلت، میزان حرکت سیستم تعلیق قابلتوجه است: ۱۵۳.۵ میلیمتر در جلو و ۱۵۰ میلیمتر در عقب، همچنین فاصله کف از زمین ۱۶۵ میلیمتر است که به آن امکان عبور از موانع مانند جدولهای خیابان را میدهد.
با وجود اینکه وزن این مدل بهگونهای توزیع شده که اثر آن حداقل باشد، اما همچنان عدد قابل توجهی است. هوندا X-ADV در مدل ۲۰۲۵ وزنی معادل ۲۳۷ کیلوگرم دارد که یک کیلوگرم بیشتر از مدل ۲۰۲۴ است. برای توقف این موتورسیکلت، همان کالیپرهای چهار پیستونی شعاعی مدل قبل روی دیسکهای ۲۹۶ میلیمتری جلو قرار دارند.
راحتی و مصرف سوخت هوندا X-ADV مدل ۲۰۲۵
در این بخش، X-ADV واقعاً فرصت درخشش پیدا میکند، زیرا هم راحتی و هم بهرهوری سوخت از نقاط قوت آن هستند و در مدل ۲۰۲۵ راحتی حتی بیشتر نیز بهبود یافته است. زین موتورسیکلت برای سهولت در قرار دادن پاها روی زمین باز طراحی شده اما در عین حال ۱۰ درصد اورتان بیشتری در قسمت نشیمنگاه دارد. ارتفاع زین بدون تغییر باقی مانده و همچنان ۸۲۰ میلیمتر است.
همانند گذشته، یک شیشه جلو با قابلیت تنظیم وجود دارد، اما در حالی که مدل قبلی نیاز به استفاده از دو دست برای تنظیم داشت، نسخه جدید را میتوان با یک دست تنظیم کرد. این شیشه در بازه ۱۳۹ میلیمتر از نظر ارتفاع و ۱۱ درجه از نظر زاویه قابل تغییر است. علاوه بر این، اکنون شیشه جلو از Durabio ساخته شده که نوعی پلاستیک پایدار با منبع زیستی است.
همچنین، Durabio در پنل های جانبی موتورسیکلت نیز استفاده شده است، در حالی که قطعات دیگر از جمله پایه زین و محفظه بار از سپرهای بازیافتی خودروهای هوندا ساخته شدهاند. علاوه بر این، سایر پلاستیکهای بازیافتی نیز در بخشهای مختلف این مدل استفاده شدهاند، که بخشی از هدف هوندا برای استفاده از مواد کاملاً پایدار تا سال ۲۰۵۰ است.
از آنجایی که موتور دو سیلندر خطی X-ADV از ابتدا با تمرکز بر بهرهوری سوخت طراحی شده، جای تعجب نیست که در این مدل جدید نیز عملکردی عالی دارد. میزان مصرف سوخت ادعایی ۳.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با توجه به ظرفیت باک ۱۳.۲ لیتری، این موتورسیکلت بردی بیش از ۳۶۵ کیلومتر بین هر بار سوختگیری دارد.
رقبای هوندا X-ADV مدل ۲۰۲۵
با اینکه برخی از شرکتهای موتورسیکلتسازی به تدریج وارد دسته اسکوترهای ماجراجویی شدهاند، اما هنوز هیچ مدلی به طور مستقیم رقیب X-ADV محسوب نمیشود. سال گذشته Kymco مدل CV-L6 را معرفی کرد که نزدیکترین گزینه به یک رقیب واقعی بود، اما هنوز وارد خط تولید نشده است. همچنین، مدل XP400 GT از Peugeot با قیمت ۷۸۹۹ پوند، ظاهری مشابه دارد اما از نظر عملکرد و پیشرانه بیشتر به مدل هوندا ADV350 شباهت دارد. در واقع، مشتریان X-ADV به احتمال زیاد بین خرید این مدل، یا یک موتورسیکلت شبیه هوندا NC750X، یا یک اسکوتر لوکس و بزرگ مانند Yamaha T-Max تردید خواهند داشت.
مشخصات فنی هوندا X-ADV مدل ۲۰۲۵
قیمت پایه: از ۱۱,۲۴۹ پوند
حجم موتور: ۷۴۵ سیسی
قطر × کورس: ۷۷ × ۸۰ میلیمتر
آرایش موتور: دو سیلندر خطی، میللنگ ۲۷۰ درجه
مشخصات موتور: ۸ سوپاپ، SOHC، خنک شونده با مایع
قدرت: ۵۷.۸ اسب بخار (۴۳.۱ کیلووات) در ۶۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۶۹ نیوتنمتر در ۴۷۵۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۶ سرعته، دوکلاچه نیمهاتوماتیک، انتقال نیرو با زنجیر
مصرف سوخت متوسط: ۳.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (ادعایی)
ظرفیت باک: ۱۳.۲ لیتر
بیشترین برد تئوری: ۳۶۵ کیلومتر
سیستمهای کمکی: کنترل کشش، ABS، حالتهای رانندگی متعدد
شاسی: طراحی الماسی فولادی
تعلیق جلو: دوشاخ ۴۱ میلیمتری Showa SFF-CA USD
تنظیمات تعلیق جلو: تنظیم پیشبارگذاری و میرایی بازگشتی
تعلیق عقب: تککمکفنر (Monoshock)
تنظیمات تعلیق عقب: تنظیم پیشبارگذاری
ترمز جلو: دو دیسک ۲۹۶ میلیمتری، کالیپرهای چهار پیستونی شعاعی
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلیمتری، کالیپر تکپیستونی
چرخ جلو / تایر: ۱۲۰/۷۰-R17
چرخ عقب / تایر: ۱۶۰/۶۰-R15
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): ۲۲۱۵ × ۹۴۰ × ۱۳۷۰ میلیمتر
فاصله محوری: ۱۵۹۰ میلیمتر
ارتفاع زین: ۸۲۰ میلیمتر
وزن: ۲۳۷ کیلوگرم