بررسی فنی کاوازاکی Versys1100مدل۲۰۲۵

آخرین خودرو/ بیش از پنج سال از آخرین بهروزرسانی بصری کاوازاکی Versys ۱۰۰۰ در مدل ۲۰۱۹ میگذرد و تفاوتهای مدل ۲۰۲۵ در نگاه اول چندان آشکار نیست. اما یک نشان کوچک در کناره این موتورسیکلت که عدد «۱۱۰۰» را نمایش میدهد، نشاندهنده افزایش چشمگیر عملکرد آن است.
با وجود افزایش تنها ۵۶ سیسی نسبت به مدل قبلی (حجم موتور جدید ۱۰۹۹ سیسی و مدل قبلی ۱۰۴۳ سیسی بود)، تغییرات موتور فراتر از افزایش کورس پیستون بوده و باعث افزایش ۱۵ اسب بخار شده است. این یعنی ۱۲.۵ درصد قدرت بیشتر تنها با ۵ درصد افزایش حجم موتور که Versys 1100 را به سطح بالاتری از عملکرد ارتقا داده است.
مزایا و معایب
مزایا
افزایش قابلتوجه قدرت با اختلاف قیمت اندک نسبت به مدل ۲۰۲۴
بهبود عملکرد کوئیک شیفتر در مدلهای S و SE
افزایش گشتاور در محدوده دورهای میانی
معایب
طراحی ظاهری شش ساله که تغییرات فنی را منعکس نمیکند
انجین و عملکرد فنی
چیدمان اصلی موتور چهار سیلندر تغییر نکرده است، اما کورس پیستون از ۵۶ میلیمتر به ۵۹ میلیمتر افزایش یافته و همراه با قطر سیلندر ۷۷ میلیمتری، حجم کلی را از ۱۰۴۳ سیسی به ۱۰۹۹ سیسی رسانده است. این افزایش حجم به تنهایی توضیح دهنده افزایش ۱۵ اسب بخار نیست. بررسی دقیقتر مشخصات فنی نشان میدهد که موتور Versys 1100 شباهت زیادی به Ninja 1000 SX دارد (که خود در سال ۲۰۲۵ جایگزین Ninja 1100 SX خواهد شد). نسبت تراکم از ۱۰.۳:۱ در مدل قبلی به ۱۱.۸:۱ در مدل جدید افزایش یافته که همان مقدار Ninja 1000 SX است. قدرت نهایی اکنون ۱۳۳ اسب بخار است که هنوز به ۱۴۰ اسب بخار Ninja 1000 SX نمیرسد، اما دلیل آن تمرکز بر گشتاور در دورهای میانی است.
برای این منظور، فیلترهای ورودی مرکزی اکنون ۴۵ میلیمتر بلندتر از فیلترهای بیرونی هستند تا گشتاور در بازه ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دور بر دقیقه افزایش یابد. دریچههای گاز و مجاری ورودی هوا نیز نسبت به حجم موتور، باریکتر شدهاند تا سرعت جریان هوا افزایش پیدا کند که باز هم تأثیری مستقیم بر گشتاور دارد.
سایر تغییرات فنی موتور:
بازنگری ECU و پروفیل بادامکهای جدید برای افزایش گشتاور
کاهش لیفت سوپاپها برای تنظیم قدرت در دورهای میانی
فلایویل سنگینتر و یک بالانسر ثانویه برای کاهش لرزشها
منیفولد اگزوز اصلاحشده و یک خنککننده روغن اضافهشده
حداکثر قدرت همچنان در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود، اما گشتاور اکنون ۱۱۲ نیوتنمتر در ۷۶۰۰ دور بر دقیقه است (در مقایسه با ۱۰۲ نیوتنمتر در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه در مدل قبلی).
قدرت موتور از طریق جعبهدنده شش سرعته منتقل میشود که در مدلهای S و SE دارای کوئیک شیفتر دوطرفه (بالا و پایین) است. این کوئیک شیفتر برای مدل ۲۰۲۵ بازنگری شده تا حداقل دور لازم برای تعویض دنده را به ۱۵۰۰ دور بر دقیقه کاهش دهد. ضرایب دنده برای هماهنگی بهتر با قدرت و گشتاور جدید اصلاح شدهاند و یک دندانه از سینی عقب حذف شده است که میتواند به افزایش سرعت نهایی یا کاهش دور موتور در سرعتهای ثابت منجر شود.
هندلینگ و سیستم تعلیق
تغییرات در موتور چشمگیر بودهاند، اما کاوازاکی شاسی را تقریباً بدون تغییر نگه داشته و سیستم تعلیق همان مجموعه مدل قبلی است. این به معنای استفاده از فریم آلومینیومی با دو شاخه معکوس ۴۳ میلیمتری در جلو و کمکفنر گازی تکی در عقب است. در مدلهای پایه و S، امکان تنظیم پیش بارگذاری جلو و تنظیم پیش بارگذاری و بازگشت در عقب وجود دارد، اما مدل SE از تعلیق الکترونیکی KECS ساخت Showa بهره میبرد.
این سیستم از فناوری Skyhook استفاده میکند که موقعیت موتورسیکلت را با یک نقطه فرضی در آسمان مقایسه میکند. اگر حرکت عمودی بیش از حد باشد، سیستم به صورت خودکار میزان دمپینگ را تنظیم میکند تا ضربهها و تغییرات سطح جاده کاهش یابد. در این سیستم، میزان فشردهسازی و بازگشت دمپینگ در جلو و عقب به صورت الکترونیکی تنظیم میشود، درحالیکه پیش بار گذاری جلو دستی و عقب الکترونیکی قابل تنظیم است.
تغییرات دیگر:
افزایش اندازه دیسک ترمز عقب به ۲۶۰ میلیمتر
استفاده از دیسکهای معمولی ۳۱۰ میلیمتری در جلو بهجای دیسکهای پتالی مدل قبلی
وزن هر نسخه :
هر یک از این مدلها نسبت به نسخههای قبلی خود ۲ کیلوگرم سنگینتر شدهاند.
مدل پایه: ۲۵۵ کیلوگرم
مدل اس: ۲۵۷ کیلوگرم
مدل اس ای: ۲۶۳ کیلوگرم
راحتی و مصرف سوخت
از نظر راحتی، با توجه به عدم تغییر در بدنه و موقعیت سواری، نباید انتظار تفاوت چشمگیر در Versys 1100 مدل ۲۰۲۵ نسبت به مدل قبلی داشته باشیم. با این حال، افزایش گشتاور و ضرایب دنده بازنگریشده نوید دور موتور کمتر در سرعتهای کروز را میدهد. همچنین، افزایش جرم فلایویل و استفاده از بالانسر ثانویه باید به کاهش لرزشها و بهبود کیفیت سواری کمک کند. همانند قبل، مدل S نسبت به مدل پایه سطح راحتی بالاتری دارد، زیرا دارای شیشه جلو بزرگتر و قابل تنظیم و محافظهای دست به صورت استاندارد است. مدل SE با تعلیق الکترونیکی، سطح راحتی را باز هم ارتقا میدهد.
مصرف سوخت ادعاشده برای موتور جدید حدود ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (۵۰ مایل بر گالن) است که با مخزن ۲۱ لیتری، برد تئوری آن را به حدود ۳۵۵ کیلومتر میرساند.
تجهیزات کاوازاکی Versys ۱۱۰۰ مدل ۲۰۲۵
در بخش تجهیزات، مدل پایه همچنان از یک صفحهنمایش LCD تکرنگ کوچک در کنار دورشمار آنالوگ استفاده میکند که سن آن را نشان میدهد. اما در مدلهای S و SE، از نمایشگر TFT رنگی بزرگتر استفاده شده که همچنان دارای دورشمار سنتی است، اما اتصال بلوتوث را بهصورت استاندارد ارائه میدهد.
مدلهای بالا رده تر همچنین مجهز به کروز کنترل و سیستمهای کمکی مبتنی بر IMU هستند که شامل حالتهای قدرت، ABS در پیچها و کنترل کشش میشود. چراغهای روشنایی در پیچها نیز در مدلهای S و SE وجود دارند. تنها تغییر جدید در مدل ۲۰۲۵، اضافه شدن درگاه USB-C روی فرمان در تمامی نسخهها است.
جمعبندی
اکثر خریداران Versys 1000 مشکلی با کمبود قدرت نداشتند، اما احتمالاً هیچکس هم از چند اسب بخار اضافی بدش نمیآید. بررسی این موتورسیکلت روی داینومتر برای مشاهده نحوه تولید قدرت و تأثیر افزایش گشتاور در محدوده دورهای میانی، جذاب خواهد بود.
مدل قبلی یک انتخاب ناشناخته اما فوقالعاده برای سفرهای دونفره بود، مخصوصاً برای کسانی که نرمی و تحویل قدرت موتورهای چهارسیلندر را ترجیح میدهند. همچنین، همیشه تخفیفهای خوبی برای مدل پایه آن وجود داشته است. مدل جدید با افزایش چشمگیر عملکرد، بدون افزایش زیاد قیمت، ارزش خرید بالایی دارد
مشخصات فنی کاوازاکی Versys 1100 مدل ۲۰۲۵
قیمت (بریتانیا):
مدل پایه: ۱۱,۸۹۹ پوند
مدل S: ۱۳,۶۴۹ پوند
مدل SE: ۱۵,۶۴۹ پوند
حجم موتور: ۱۰۹۹ سیسی
قطر سیلندر × کورس پیستون: ۷۷ × ۵۹ میلیمتر
چیدمان موتور: چهار سیلندر خطی
مشخصات موتور: DOHC، شانزده سوپاپ، چهارزمانه، خنکشونده با مایع
قدرت: ۱۳۳ اسب بخار (۹۹ کیلووات) در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه
گشتاور: ۱۱۲ نیوتن متر در ۷۶۰۰ دور بر دقیقه
گیربکس: ششسرعته، انتقال نهایی زنجیری، کوئیک شیفتر (مدلهای S و SE)
مصرف سوخت متوسط: ۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (ادعاشده)
حجم باک: ۲۱ لیتر
برد تئوری: ۳۵۵ کیلومتر
سیستمهای کمکی: ABS، کنترل کشش (نسخه پیچها در مدلهای S و SE)
شاسی: آلومینیومی با طراحی دوقوسی
تعلیق جلو: دوشاخه معکوس ۴۳ میلیمتری
تنظیمات تعلیق جلو: پیشبارگذاری (تنظیم الکترونیکی فشردهسازی و بازگشت در مدل SE)
تعلیق عقب: کمکفنر تکی (مونوشاک)
تنظیمات تعلیق عقب: پیشبارگذاری (تنظیم الکترونیکی پیشبارگذاری، فشردهسازی و بازگشت در مدل SE)
ترمز جلو: دو دیسک ۳۱۰ میلیمتری، کالیپر چهار پیستونه رادیال
ترمز عقب: دیسک ۲۶۰ میلیمتری، کالیپر تک پیستونه
چرخ جلو / تایر: ۱۲۰/۷۰ZR۱۷
چرخ عقب / تایر: ۱۸۰/۵۵ZR۱۷
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع): ۲۲۷۰ × ۹۵۰ × ۱۴۹۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۱۵۲۰ میلیمتر
ارتفاع زین: ۸۴۰ میلیمتر
وزن (مدل پایه / S / SE): ۲۵۵ / ۲۵۷ / ۲۵۹ کیلوگرم (با مایعات)
گارانتی: ۴ سال، بدون محدودیت مسافت
فواصل سرویس: ۱۲ ماه یا ۱۲۲۰۰ کیلومتر