نسل جدید هیوندای نکسو معرفی شد؛ کراساوور هیدروژنی با قدرت بیشتر و طراحی مدرن

آخرین خودرو/ نسل جدید هیوندای نکسو در نمایشگاه خودروی سئول رونمایی شد. این مدل که بر پایه کانسپت اینیتیوم (Initium) خلق شده، نهتنها از نظر ظاهری تغییرات قابل توجهی داشته، بلکه از لحاظ فنی نیز پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. در طراحی این نسل از فلسفه موسوم به «هنر فولاد» الهام گرفته شده، به همین خاطر نکسوی جدید ظاهری مدرنتر و کابینی پیشرفتهتر دارد.
طراحی ظاهری جذاب و متمایز
هیوندای نکسوی جدید در مقایسه با نسل قبلی، ظاهری جسورتر و خشنتر دارد. طراحی عقب خودرو کمی یادآور پونتیاک ازتک است، اما در عین حال، چراغهای چهارگانه در جلو و عقب، حالتی مدرن به خودرو بخشیدهاند. در نسخهای که در کره جنوبی معرفی شده، دوربینهای جانبی جایگزین آینههای سنتی شدهاند، زیرا این فناوری در بازار کره مجاز است. همچنین، روی هر دو گلگیر عقب دریچههای سوختگیری وجود دارد که نشان میدهد میتوان از دو طرف خودرو مخزن هیدروژن را پر کرد.
ابعاد این نسل از هیوندای تغییرات جزئی داشته است. طول بدنه در این نسل ۴۷۵۰ میلیمتر شده که ۷۸ میلیمتر بلندتر از نسل قبلی محسوب میشود. عرض بدنه هم ۱۸۶۵ میلیمتر است که ۵ میلیمتر رشد را نشان میدهد؛ فاصله محوری همچنان در ۲۷۹۰ میلیمتر ثابت باقی مانده است. بسته به تیپ، مشتریان میتوانند نکسو را با رینگهای ۱۸ یا ۱۹ اینچی انتخاب کنند.
کابین مدرن با امکانات پیشرفته
فضای داخلی نکسو جدید کاملاً متفاوت از نسل قبلی است. مهمترین تغییرات را باید نصب نمایشگرهای دوقلوی ۱۲.۳ اینچی و کاهش تعداد دکمههای فیزیکی دانست. خوشبختانه کنترلهای مجزای سیستم تهویه همچنان حفظ شدهاند. کنسول میانی دیگر به داشبورد متصل نیست، اما دو پد شارژ بیسیم سیلیکونی با سیستم خنککننده برای گوشیهای هوشمند در آن تعبیه شده است.
هیوندای در نسل جدید نکسو دسته دنده سنتی را حذف نموده و بجای آن، یک اهرم روی ستون فرمان نصب کرده است. از امکانات قابل توجه این مدل میتوان به سیستم صوتی بنگ و اولافسن با ۱۴ بلندگو، سیستم هداپ دیسپلی ۱۲ اینچی و صندلیهای جلوی مجهز به استراحتگاه پا اشاره کرد. سرنشینان عقب نیز از صندلیهای تهویه شونده با زاویه خواب بیشتر، فضای سر و شانه گستردهتر و دربهایی با بازشوندگی وسیعتر بهرهمند هستند.
افزایش قدرت و برد؛ عملکرد بهتر هیوندای نکسو ۲۰۲۶ نسبت به نسل قبل
پیشرانه هیدروژنی نسل جدید نکسو ۲۵۵ اسب بخار قدرت دارد که نسبت به مدل قبلی ۷۴ اسب بخار بیشتر است. به لطف این افزایش خروجی، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از ۹.۲ ثانیه به ۷.۸ ثانیه کاهش یافته؛ حداکثر سرعت نیز به ۱۷۹ کیلومتر بر ساعت رسیده است.
هیوندای در نکسوی جدید ظرفیت مخزن هیدروژن را افزایش داده است. در حالی که مدل قبلی ۶.۳۳ کیلوگرم هیدروژن ذخیره میکرد، نکسو ۲۰۲۵ میتواند ۶.۶۹ کیلوگرم سوخت را در مخزن خود جای دهد. پر کردن مخزن تنها پنج دقیقه طول میکشد و برد خودرو در سیکل آزمایشی کره جنوبی به بیش از ۷۰۰ کیلومتر میرسد.
احتمال عرضه محدود در بازارهای جهانی
هیوندای اعلام کرده که نکسو جدید یک مدل جهانی است، اما همچنان احتمال دارد که مانند نسل قبل، عرضه آن محدود به بازارهایی مانند کره جنوبی و برخی مناطق خاص از جمله کالیفرنیا باشد. حتماً میدانید که با وجود فناوری پیشرفته و عملکرد بهبودیافته، محدودیتهای زیرساختی ایستگاههای هیدروژن همچنان چالشی جدی برای فراگیر شدن این نوع خودروها محسوب میشود.