آمپر خصوصیسازی روی نقطه جوش ؛ سایپا در مسیر واگذاری

آخرین خودرو/ به نظر می رسد حالا نوبت به واگذاری سایپا به بخش خصوصی رسیده و سرانجام این غول زیان ده دولتی هم به بخش خصوصی می رسد.
پس از سالها اعتراض و انتقاد برای خصوصیشدن خودروسازان دولتی، سرانجام شرکت کروز با یک برنامه طولانیمدت توانست طی سالها سهام ایرانخودرو را به شکل بلوکی خریداری کند و در نهایت پس از جنجالهای بسیار، آنها توانستند بهعنوان اولین مدیران بخش خصوصی بر صندلی مدیریت ایرانخودرو پس از انقلاب تکیه کنند.
آمپر خصوصیسازی نزدیک به خط قرمز
حال پس از آغاز فرایند خصوصیشدن مدیریت آبیپوشان کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص، اینبار نوبت به نارنجیپوشان این جاده رسیده است.
شرکت سایپا امروز به شکل رسمی، طی یک آگهی فراخوان عمومی جهت شناسایی و بررسی صلاحیت متقاضیان خرید بلوک ۴۲ درصدی سهام سایپا اعلام کرد که قصد دارد ۴۲ درصد از سهام خود را در قالب یک بلوک به فروش برساند؛ که این میزان حتی از بلوکی که به شکل مستقیم در ایران خودرو به کروز اختصاص داشت، ۱۱ درصد بیشتر است.
چه سوختی، موتور خصوصی را روشن کرد؟
حال پیش از بررسی موضوع خصوصیسازی سایپا بیایید تا بار دیگر به این بپردازیم که چگونه بعد از سالیان متوالی این اتفاق افتاد؛
اولین دلیل این موضوع را باید در وضعیت اقتصادی بغرنج دولت بررسی کرد که اینبار به معنای واقعی کلمه دست روی گلوی دولت و حتی حاکمیت گذاشته بود، چراکه این شرکتها علاوهبر اشغال حجم کثیری از داراییهای دولت، نهتنها سودی به آن نمیرساندند، بلکه به شکل مداوم در فواصل مشخص و نامشخص گزارش **ضررهای مرکب** خود را اعلام میکردند.
عامل دوم را باید در فشار بخش خصوصی دید؛ واقعیت این است که خودروسازان دولتی طی یکدهه بدقولی و بدهکار ماندن دائمی که دیگر بههیچوجه قابل بخشش و فراموشی نبود، باعث رخدادن دو اتفاق شده بودند:
یکی اینکه اعتبار و قدرت خود را در بین اهالی این صنعت از دست دادند و از سوی دیگر با این عدم پرداختهای خود باعث شدند تا بسیاری از صنعتکاران خرد از بین روند.
در همین شرایط، شرکتهای بزرگی که واقعاً توانا ظاهر شده بودند و دلیل توانایی خود را مدیریت سیستماتیک اعلام کرده بودند و از سوی دیگر به درآمد هنگفتی نیز رسیده بودند، تصمیم گرفتند تا مدیریت کشتی به گلنشسته خودروسازان دولتی را نیز به عهده بگیرند.
سومین عامل نیز ناراحتی همگانی مردم، نهادها، بخش خصوصی و… بود که باعث شد دستآخر دولت به هر شکلی شده این مسیر را تا حدودی برای ورود بخش خصوصی هموار کند.
کروز راه را باز کرد، مشتری زیاد شد
از زمان خصوصیشدن مدیریت ایرانخودرو، همه چشمها در انتظار دیدن وضعیت سایپا بود تا امروز سایپا طی این اطلاعیه اولین قدم رسمی را برداشت.
شاید عجیب باشد، اما احتمال اینکه خرید سایپا اندکی پیچیدهتر باشد، اصلاً بعید نیست؛ چراکه پس از کروز این جاده هموارتر شده است و از سوی دیگر بسیاری از شرکتها سیاستهای مدیریتی خود را تغییر دادهاند و همچنین خواهان استفاده از این ظرفیت کلان و بالقوه هستند.
در نتیجه، رقابت حتی به شکل اسمی یا کاذب نیز بر سر سایپا سنگینتر است. اگر بخواهیم بر اساس گزارههای شنیدهشده در این مدت مشتریان سایپا را نام ببریم، میتوانیم به کرمانموتور، گروه انتخاب، شرکت زر و ماموتخودرو اشاره کرد. با توجه به وجود گزینههای بزرگی مانند کرمانموتور و حتی ماموتخودرو، بعید به نظر میرسد که مالکیت سایپا به شرکتی بهغیر از یک شرکت خودرویی برسد؛ که البته این امر نیز منطقی است.
از سوی دیگر، خوب است به یاد داشته باشیم که کرمانموتور در حال حاضر مالکیت ۹ درصد از سهام شرکت سایپا را بر عهده دارد که در نوع خود برگ برنده بزرگی است.
سبقت چراغخاموش دولتیهای کیلومتر ۱۴
نکتهای که از چشم اکثر افراد نیز پنهان مانده است، افزایش قیمت داراییهای هر دو شرکت است که در اسفندماه سال گذشته اتفاق افتاد و سایپا ۷۶۴ درصد افزایش ارزش را تجربه کرد و ارزش کل شرکت رشدی نجومی را تجربه کرد. البته این به معنای خروج از زیان و نجات کلی نیست، بلکه تنها تنفسی موقت بود تا زیان انباشته این خودروسازان پس از متناسبسازی داراییهای آنها با افزایش تورم، متعادلتر شود و این شرکتها را از ورشکستگی مطلق نجات دهد.
معجزه اصلی، قبلا رخ داده است
در چنین شرایطی طبیعی است که شایعات و گمانهزنیها به اوج خود برسد؛ در نتیجه نمیتوان به تمام اخبار اعتنا کرد. اما از سوی دیگر، برخی دادهها نیز بهواقع جای تامل دارند. فارغ از همهچیز، برای مردم تنها رخدادن یک موضوع خوب قطعی شده است؛ یا بهتر است بگوییم که درصد رخدادنش به بالاترین حد ممکن در چند دهه اخیر رسیده است و آنهم خصوصیشدن مدیریت سایپا و همچنین بخش عمدهای از سهام این خودروساز است. البته خصوصیشدن خودروسازان دولتی به معنای رخدادن سریع یک معجزه نیست؛ بلکه در خوشبینانهترین حالت در یک سال اول به معنای جلوگیری از ادامه روند زیاندهی این شرکتهاست.