
فولکسواگن به یک “بیتل برقی” نیاز فوری دارد!

پدال/ فولکسواگن در مسیر برقیسازی محصولات خود قدمهای مهمی برداشته، اما این مسیر همیشه هموار نبوده است. فروش پایین، سودآوری ضعیف و تصویر نهچندان درخشان برند باعث شده تحلیلگران از نیاز فوری این شرکت به یک محصول نمادین و جذاب برای احیای جایگاهش در بازار صحبت کنند.
تجربهی ID. Buzz: شروعی خوب اما نه کامل
سال ۲۰۲۴، فولکسواگن حدود ۳۰ هزار دستگاه ون برقی ID. Buzz را در سراسر جهان به فروش رساند. خودرویی جذاب، فان و نوستالژیک که با طراحی خاصش لبخند و بازخورد مثبت زیادی گرفت. خیلیها آن را اولین «مینیون خفن» دوران مدرن نامیدند.
اما Buzz مشکلات خودش را هم داشت:
قیمت بالا
برد نهچندان جذاب
رابط کاربری پیچیده و نامناسب
مشکلاتی در تجهیزات و فضای داخلی
با وجود این ضعفها، حداقل Buzz دیده شد، چیزی که نمیتوان دربارهی ID.4 گفت!
وضعیت نگرانکننده ID.4
فروش مدل ID.4 در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۳۸ هزار دستگاه بود؛ تازه بخشی از آن هم بهدلیل فراخوان گسترده و توقف فروش بود. این خودرو در مقایسه با رقبای مستقیمش حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ نه در امکانات، نه در راندمان، و نه در هیجان و تصویر برند. برخلاف Buzz، ID.4 بیشتر «کسلکننده» است تا «جذاب».
راهحل: ID. Beetle
حالا وقت آن رسیده که فولکسواگن به فکر احیای بیتل در قالب یک خودروی تمامبرقی باشد. ایدهی ID. Beetle (شاید با اسم جذابی مثل Bug Buzz؟) میتواند برگ برندهی جدید این برند باشد.
فقط کافی است:
طراحی بدنهای شبیه بیتل کلاسیک
استفاده از پلتفرم ID.4
باتری ۶۲ کیلوواتساعتی
موتور عقب
طراحی داخلی تماتیک با حس نوستالژی
قیمت کمتر از ۳۵ هزار دلار
با این ترکیب، فولکسواگن میتواند خودرویی خلق کند که در کنار ظاهر نوستالژیک، سبک، ارزان، کارآمد و دوستداشتنی باشد.
چالشها و ملاحظات
طبیعتاً این مسیر ساده نیست:
فرآیند پیچیده تأیید محصول در آلمان
رعایت استانداردهای ایمنی و مصرف انرژی
شک و تردید نسبت به استقبال بازار آمریکا
اما همه اینها قابلحل است، اگر مدیران فولکسواگن به دنبال یک محصول “مردمی” و واقعاً جذاب باشند.
جمعبندی
فولکسواگن نیاز به محصولی دارد که دوباره مردم را به وجد بیاورد؛ چیزی که با ID.4 حاصل نشد. بازگشت بیتل در قالب یک خودروی برقی ساده، سبک، مقرونبهصرفه و پر از شخصیت میتواند همان جرقهای باشد که این برند برای احیای جایگاهش در بازار خودروهای برقی به آن نیاز دارد.