نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

آیرودینامیک‌ترین خودروهای سال 2025، از بی‌وای‌دی سیل تا تسلا مدل 3

منبع
پدال
بروزرسانی
آیرودینامیک‌ترین خودروهای سال 2025، از بی‌وای‌دی سیل تا تسلا مدل 3

پدال/ برای کاهش مصرف سوخت یا انرژی در خودروها، علاوه بر پیشرانه‌های پیشرفته، آیرودینامیک بهینه هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

طراحی آیرودینامیکی از اوایل دهه هشتاد میلادی با افزایش هزینه‌های سوخت موردتوجه قرار گرفت زیرا خودروسازان به دنبال راه‌هایی برای کاهش مصرف سوخت بودند. آیرودینامیک خودرو تحت عنوان ضریب درگ Cd نشان داده می‌شود و هرچند این عدد کمتر باشد، خودرو بهتر هوا را می‌شکافد. آئودی به ضریب درگ ۰.۳۰ که در نسل سوم آئودی ۱۰۰ سدان در سال ۱۹۸۲ حاصل شد چنان افتخار می‌کرد که آن را روی شیشه‌های جانبی عقب حک کرد. انقلاب اخیر خودروهای الکتریکی نیز توجه بیشتری را به آیرودینامیک معطوف کرده است زیرا شرکت‌های خودروسازی هر ترفندی را به کار می‌برند تا بیشترین برد ممکن را ارائه کنند. به همین دلیل، عدد Cd طی چند سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است. در ادامه به آیرودینامیک‌ترین خودروهای بازار خواهیم پرداخت.

۱-مرسدس بنز EQS
ضریب درگ: ۰.۲۰ Cd

مرسدس EQS به‌عنوان پرچم‌دار خودروهای لوکس الکتریکی این برند، با ضریب درگ ۰.۲۰، بهترین آیرودینامیک را در میان خودروهای تولیدی کنونی دارد. این خودرو باتری ۱۱۸ کیلووات ساعتی خود می‌تواند تا ۸۲۲ کیلومتر مسافت را بپیماید. همچنین، EQS350 که باتری کوچک‌تر ۹۶ کیلووات ساعتی عرضه می‌شود، قادر به پیمودن بیش از حدود ۶۴۰ کیلومتر است. صرف‌نظر از نوع موتور و باتری، مرسدس EQS تجربه رانندگی آرام و راحتی را ارائه می‌دهد که از یک خودروی لوکس بالا رده انتظار می‌رود.

۲-آئودی A6 e-Tron
ضریب درگ: ۰.۲۱ Cd

آئودی با بیش از ۴۰ سال تجربه در این حوزه، هنوز هم پیشتاز طراحی آیرودینامیک است. مدل جدید A6 e-tron که با ضریب درگ ۰.۲۱ Cd معرفی شده، با پلت‌فرم پیشرفته PPE خود و انتخاب باتری‌های ۸۳ و ۱۰۰ کیلووات ساعتی، بردی تا سقف حدود ۷۴۵ کیلومتر را ارائه می‌دهد. ویژگی‌های آیرودینامیک این خودرو شامل آینه‌های دیجیتال باریک و خط سقف بهینه می‌شود. بااین‌حال، سقف پایین‌تر به این معناست که سرنشینان بلندقد در صندلی‌های عقب A6 ممکن است با فضای سر محدودی مواجه شوند.

۳-هیوندای آیونیک ۶
ضریب درگ: ۰.۲۱ Cd

آیونیک ۶ خیلی خوب توانست ظرف مدت کوتاهی هیوندای از برندی اقتصادی و ارزان‌قیمت به برندی تبدیل کند که در بین خودروهای لوکس حرف‌هایی برای گفتن دارد. این سدان الکتریکی چهاردر، با ظاهر قطره‌ای شکل خود، ضریب درگ ۰.۲۱ را به ارمغان آورده است. پلت‌فرم E-GMP این خودرو به سرعت شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد در ۱۸ دقیقه با شارژر سریع ۳۵۰ کیلوواتی و قابلیت شارژ دیگر وسایل برقی را امکان‌پذیر می‌کند. بااین‌حال، با وجود طراحی آیرودینامیک و باتری نسبتاً بزرگ، برد حدود ۵۴۵ کیلومتری آیونیک ۶ چندان چشمگیر نیست.

۴-لوتوس امیا
ضریب درگ: ۰.۲۱ Cd

لوتوس امیا، با طراحی کوپه‌ای کم‌ارتفاع و ضریب درگ ۰.۲۱، ویژگی‌های لوکس و احساسی را باهم ترکیب کرده است. این خودرو با قدرت ۹۰۵ اسب بخار در نسخهٔ پرچم‌دار، شتاب صفرتاصد ۲.۸ ثانیه ارائه می‌دهد اما برای اکثر خریداران، نسخهٔ استاندارد با قدرت ۶۰۰ اسب بخاری کافی خواهد بود. امیا با سواری راحت و کابین لوکس، حس رانندگی شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند.

۵-تسلا مدل ۳
ضریب درگ: ۰.۲۱۹ Cd

تسلا مدل ۳ به‌عنوان نخستین خودروی الکتریکی که بیش از یک میلیون دستگاه فروخته است، در نسخهٔ فیس‌لیفت جدید با نام هایلند، ضریب درگ ۰.۲۱۹ دارد. این خودرو در نسخهٔ پایه باتری ۶۰ کیلووات ساعتی می‌تواند بیش از ۴۸۰ کیلومتر را طی کند درحالی‌که در نسخهٔ دوربرد باطری ۷۹ کیلووات ساعتی این رقم به ۷۰۰ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند. همچنین به‌روزرسانی اخیر مدل ۳ کابین لوکس‌تر و تغییراتی در سیستم تعلیق را به همراه داشته که سواری و هندلینگ بهتری را ارائه می‌کند.

۶-بی‌وای‌دی سیل
ضریب درگ: ۰.۲۱۹ Cd

برند چینی بی‌وای‌دی سدان سیل که نام غیرمعمولی دارد، به رقابت با خودروهایی چون تسلا مدل ۳ و ب‌ام‌و i4 پرداخته است. این خودرو با طراحی آیرودینامیک و ضریب درگ ۰.۲۱۹، در نسخه‌های تک موتوره با ۳۰۸ اسب بخار قدرت و دو موتور با ۵۲۳ اسب بخار قدرت تولید می‌شود که هردو از یک باطری ۸۲.۵ کیلووات ساعتی استفاده می‌کنند شعاع حرکتی نسخهٔ تک موتوره به ۵۷۰ کیلومتر می‌رسد که هرچند در حد تسلا مدل ۳ نیست ولی سیل از کابین جاداری برخوردار است که از لحاظ کیفیت ساخت و متریال در حد خودروهای گران‌تر است.

۷-مرسدس بنز A کلاس
ضریب درگ: ۰.۲۲ Cd

مرسدس A کلاس در این لیست حضور پیدا کرده تا فکر نکنید تمام خودروهای آیرودینامیک جهان الکتریکی هستند. این ماشین زمانی که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، آیرودینامیک‌ترین خودروی جهان بود و هرچند امروز چند خودرو ضریب درگ ۰.۲۲ Cd آن را پشت سر گذاشته‌اند ولی A کلاس هنوز هم خودروی بسیار آیرودینامیکی محسوب می‌شود. A کلاس همچنین یکی از شیک‌ترین و لوکس‌ترین کابین‌ها را در کلاس خود ارائه می‌کند.

۸-پورشه تایکان
ضریب درگ: ۰.۲۲ Cd

پورشه تایکان نشان داد که خودروهای الکتریکی هم می‌توانند هیجان‌انگیز باشند. این خودرو که در سال ۲۰۲۴ فیس‌لیفت شد، با تغییراتی در طراحی بیرونی، در آیرودینامیک پیشرفت کرد و با ضریب درگ ۰.۲۲ Cd، آیروینامیک‌ترین خودروی تاریخ پورشه محسوب می‌شود. تایکان باطری‌های ۸۹ یا ۱۰۵ کیلووات ساعتی قابل خریداری است و به لطف برخورداری از معماری الکتریکی ۸۰۰ ولتی، به استفاده از شارژرهای سریع می‌توان از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌های آن را ظرف تنها ۱۸ دقیقه شارژ کرد.

۹-تسلا مدل Y
ضریب درگ: ۰.۲۲ Cd

مدل Y تسلا که ترکیبی از فضای خانوادگی و فناوری هوشمند الکتریکی است، با طراحی جدید در نسخهٔ فیس‌لیفت جونیپر به ضریب درگ ۰.۲۲ Cd دست پیدا کرده و درنتیجه حالا شعاع حرکتی در نسخهٔ دوربرد به ۶۲۳ کیلومتر رسیده که حدود ۲۲ کیلومتر از قبل بیشتر است. تغییراتی که در شاسی مدل Y صورت گرفته است نیز هندلینگ چابک‌تر و سوری آرام‌تری را به دنبال داشته درحالی‌که میزان سروصدا هم به لطف بهبود عایق‌ها و شیشه‌های آکوستیک، کاهش پیدا کرده است.

۱۰-ب‌ام‌و i5
ضریب درگ: ۰.۲۳ Cd

ب‌ام‌و i5 که نسخه الکتریکی سری ۵ محسوب می‌شود، هرچند با ضریب درگ ۰.۲۳ Cd در انتهای لیست ما قرار دارد ولی به یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهای تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود. به گفتهٔ این شرکت، توجه به ویژگی‌هایی مثل کف صاف خودرو، طراحی خاص چراغ‌ها و دریچهٔ برقی جلوپنجره که صرفاً در زمان‌های موردنیاز باز می‌شود، باعث افزایش ۴۶ کیلومتری برد خودرو شده است شعاع حرکتی کلی i5 را در نسخهٔ پایهٔ eDrive40 باطری ۸۱.۲ کیلووات ساعتی به ۵۷۵ کیلومتر می‌رساند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir