
مقایسه هیوندای سوناتا هرمس با نیسان سیلفی آمیتیس

آخرین خودرو/ هیوندای سوناتا و نیسان سیلفی دو سدان جذاب غیر چینی وارداتی هستند که می توانند در بازار ایران به عنوان رقیب یکدیگر به حساب آیند.
نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ در حالی به پایان رسید که جدیدترین نسل هیوندای سوناتا پس از حدود ۶ تا ۷ سال غیبت، توسط شرکت خودرو در ایران به طور رسمی رونمایی شد تا حسرت حضور این سدان خانوادگی برای بازار کشورمان به پایان برسد. این خودرو نسبت به نسلهای پیشین خود که در ایران موجود بودند، بسیار تغییر کرده و حالا با شمایلی اسپرت و آینده نگرانهتر به مشتریان ایرانی تعظیم عرض کرده است. اصلیترین رقیب این خودرو در حال حاضر کیا K5 توربو و اشکودا سوپرب یا نهایتاً اکتاویا هستند، اما شاید بتوان نیمنگاهی هم به نیسان سیلفی هیبرید به عنوان یک سدان خانوادگی ایرانیپسند در رقابت با هیوندای سوناتا ۱.۵ لیتری توربوشارژ هرمس خودرو داشت.
بنابراین، با وجود آنکه شاید در نگاه اول این دو خودرو خیلی رقیب مناسبی برای هم نباشند، اما ما ترجیح دادیم به مقایسه هیوندای سوناتا هرمس و نیسان سیلفی آمیتیس بپردازیم تا ببینیم آیا سدان پرفروش ژاپنی حرفی برای گفتن در مقابل سدان با اصالت و خوش آوازه کرهای دارد یا نه.
درباره هیوندای سوناتا هرمس خودرو و نیسان سیلفی
هیوندای سوناتا یکی از محصولات با اصالت و نسبتاً قدیمی بزرگترین خودروساز کره جنوبی به حساب میآید. نسل اول این خودرو از سال ۱۹۸۵ به بازار راه پیدا کرد و در سال ۲۰۱۹ نیز جدیدترین نسل آن با کد اتاق DN8 راهی میدان شد. طراحی اولیه این خودرو کمی مورد انتقاد قرار گرفت، اما کمپانی هیوندای تا سال ۲۰۲۳ به تولید آن ادامه داد و در نهایت یک طرح فیسلیفت جدید با گرایش به زبان طراحی مدرن کمپانی هیوندای که در محصولاتی همچون نسل جدید آزرا و هیوندای کونا دیده میشود، روی چهره این خودرو پیاده شد. همین نسخه فیسلیفت به همت شرکت هرمس خودرو نخستین بار در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ رونمایی شد تا مشتری ایرانی هم بتواند حسرت این خودرو را بالاخره از دل دور کند و حق خرید آن را برای خود محفوظ نگه دارد.
اما نیسان سیلفی یا سنترا نامی نسبتاً جدید برای بازار ایران است که در همین دور جدید واردات، پای آن به کشورمان باز و چشم مشتریان ایرانی به جمالش روشن شد. نسل اول نیسان سیلفی متولد سال ۲۰۰۰ است. آخرین و جدیدترین نسل این خودرو هم از سال ۲۰۱۹ در میدان حاضر بوده که شرکت آمیتیس نسخه فیسلیفت ۲۰۲۳ آن را در ایران ارائه کرده است. البته نسخه فیس قدیمی یا سنترایی این خودرو نیز به صورت محدودتر به ایران وارد شده است.
ویدیوی معرفی هیوندای سوناتا هرمس خودرو
ویدیوی معرفی نیسان سیلفی آمیتیس خودرو
مقایسه طراحی بدنه
همانطور که اشاره کردیم، سال طراحی این دو به حوالی ۲۰۱۹ و قبل از آن برمیگردد و حدود سه تا چهار سال بعد هر دو خودرو دستخوش فرآیند فیسلیفت قرار گرفتند. فیسلیفت صورت گرفته روی نیسان سیلفی، چهره این خودرو را به یک جلوپنجره بزرگ با تزیینات کرومی مزین کرده و به نظر میرسد تا حد زیادی سلیقه مشتریان چینی در اینجا مدنظر قرار گرفته شده است. این سبک طراحی چهره اگرچه زیبا و مجلل به نظر میرسد، اما نوآوریهای فیسلیفت هیوندای سوناتا را ارائه نمیدهد.
شرکت هیوندای با عاریت گرفتن و الگو قرار دادن چهره برخی دیگر از محصولات جدید خود، سوناتا نسل هشتم را به نحوی پیرایش کرده که حالا چهره اصطلاحاً رباتیک و کاملاً نوین برای این سدان سگمنت D ایجاد شده است. نوار دیلایت سراسری که قسمت پیشانی خودرو را تسخیر کرده، شاخصه کار طراحان هیوندای سوناتا محسوب میشود و انواع فرمهای هندسی تهاجمی به کار رفته در سپر جلو نیز وجهه خشن و اسپرتتر به چهره هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ بخشیده است.
نمای جانبی هیوندای سوناتا، با انحناهای فریبکارانه بیشتری همراه شده و فرم تقریباً خانوادگیتری ارائه میدهد. در بخش عقب نیز درب صندوق این خودرو کمی قوس برداشته تا تاثیری روی خواص آیرودینامیک و پایداری خودرو به عنوان یک اسپویلر مخفی بگذارد و هم فرم فستبک به آن ببخشد. شمایل سراسری چراغ عقب هماهنگی دو قسمت جلو و پشت این خودرو را افزایش داده و تزییناتی مثل دیفیوزر زیر سپر به همراه گرافیک جذاب چراغهای اصلی نیز بر قاطعیت طراحی نمای پشت هیوندای سوناتا تاکید بیشتری دارد.
با این تفاسیر، با وجود آنکه نیسان سیلفی به عنوان یک سدان خانوادگی جدید، ظاهری متعارف، متین و تقریباً نوآورانه برای مشتریان ایرانی دارد، اما از بابت ابهت و خوشتراش بودن پیکره، حجمپردازی بدنه و نوآوریهای طراحی چهره، نمیتواند با هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ به صورت پایاپای رقابت کند و احتمالاً اکثر مشتریان، گیرایی بیشتری برای ظاهر سدان کرهای قائل خواهند بود.
مقایسه مشخصات فنی هیوندای سوناتا و نیسان سیلفی
شاید اصلیترین جنبه تفاوت این دو خودرو در بخش فنی آنها نهفته باشد؛ چرا که هیوندای سوناتا با یک موتور احتراقی تزریق مستقیم وارد بازار ایران شده، اما نیسان سیلفی هیبرید ماهیت تقریبا الکتریکی دارد. هرچند که یک موتور احتراقی بنزینی سه سیلندر تنفس طبیعی نیز روی نیسان سیلفی نصب شده، اما این پیشرانه بیشتر نقش ژنراتور جهت شارژ باتری سیستم برقی را ایفا میکند.
موتور ۱.۵ لیتری بنزینی هیوندای سوناتا توربو در حالت ایدهآل ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۳ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچی خشک تحویل میدهد. این سیستم فنی برای یک خودرو ۱۴۷۲ کیلوگرمی در مصارف روزمره کافی است و میتواند شتاب صفر تا صد حدود ۹.۲ ثانیه را برای هیوندای سوناتا ۱.۵ لیتری رقم بزند. شاید تنها ایرادی که به مجموعه فنی هیوندای سوناتا وارد است، استفاده از گیربکس دوکلاچ خشک باشد که معمولاً سیستم دابل کلاچ آنها در ترافیک یا سربالایی زودتر داغ میکند و در مجموع استهلاک بیشتری به جیب مالک تحمیل خواهد کرد. البته یادگیری نحوه استفاده از گیربکسهای دابل کلاچ در کاهش استهلاک اینگونه سیستمهای انتقال قدرت میتواند موثر واقع شود و نیاز به تعویض سیستم کلاچ را تا حد زیادی کاهش دهد.
زیر کاپوت نیسان سیلفی خبری از گیربکس به آن مفهوم آشنا نیست و صرفاً یک سیستم تکسرعته اتوماتیک ضریب ثابت جهت انتقال نیروی موتور برقی به محور چرخها و دیفرانسیل مورد استفاده قرار گرفته است. این سیستم هیبریدی که به یک باتری لیتیومی نیز مجهز است، از موتور احتراقی برای شارژ این باتری استفاده میکند. در مجموع قادر است حدود ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو انتقال دهد.
این نکته را باید بدانید که انتقال این میزان گشتاور به صورت لحظهای صورت میگیرد و بنابراین شتاب اولیه نیسان سیلفی هیبرید در مقایسه با حریف کرهای جذابتر است و میزان بیشتری پشت راننده را به صندلی میفشارد. به طور کلی شتاب صفر تا صد نیسان سیلفی نیز تقریباً معادل ۹.۵ ثانیه ارزیابی میشود که کمی نسبت به هیوندای سوناتا ضعیفتر است، اما به طور کلی برای خودرویی به وزن ۱۴۸۴ کیلوگرم و با هدف انجام امور روزمره خانوادگی، کاملاً بدون انتقاد برآورد میشود.
همانطور که انتظار داشتیم، نیسان سیلفی هیبرید با توجه به استفاده از موتور کمحجم تنفس طبیعی بنزینی، میتواند مصرف سوخت پایینتری داشته باشد و حدود ۴.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی بنزین بسوزاند، اما این رقم برای هیوندای سوناتا به ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش پیدا میکند که اگرچه نسبت به سیلفی پرمصرفتر ظاهر شده، اما برای یک خودرو خانوادگی سگمنت D در این ابعاد کاملاً مقرون به صرفه و نسبتاً کممصرف است.
در بخش سیستم تعلیق نیز نیسان سیلفی کمی خساست به خرج داده و سیستم نیمهمستقل محور پیچشی را به کار گرفته که در مقایسه با سامانه تعلیق مستقل مالتی لینک در بخش عقب هیوندای سوناتا، نمیتواند در ارتقای پایداری و کنترل بدنه خودرو موثر ظاهر شود. بنابراین از لحاظ تجربه رانندگی باید بدانید که هیوندای سوناتا سواری نسبتاً نرمتر، پایداری بیشتر در سر پیچها، شتابگیری کلی کمی بهتر و البته مصرف سوخت مقداری بالاتر نسبت به حریف ژاپنی خواهد داشت.
خودرو | نیسان سیلفی هیبرید | هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ |
موتور | ۳سیلندر- ۱۲سوپاپ – اتمسفریک + موتور برقی | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi |
حجم موتور | ۱.۲ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۳۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر | ۱۶۸ اسب بخار – ۲۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۹.۲ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۴.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۷۵ کیلومتربرساعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۸۰ کیلوگرم | ۱۴۷۲ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۱ لیتر | ۶۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۴۵-۱۸۱۵-۴۶۴۹ میلیمتر | ۱۴۴۵-۱۸۶۰-۴۹۸۰ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۱۲ میلیمتر | ۲۹۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۴۶ لیتر | ۴۵۳ لیتر |
مقایسه طراحی داخلی
تضاد مفهومی بین نوع طراحی این دو خودرو به داخل کابین هم کشیده شده است. اگرچه نمای داخلی هیوندای سوناتا از رادیکالیسم و سفسطهگرایی به دور مانده، اما به نحوی واضح و گیرا در مسیر نوگرایی همراه با تجلل گام برداشته و به نوعی سعی دارد کابینی رولزرویسگونه، اما با حداقل هزینه و در یک رنج قیمتی متعادل برای عموم مشتریان، به مالکان خود ارائه دهد.
بهکارگیری مواد نرم و روکشهای چرمی در بخشی از سطوح داشبورد، به همراه مانیتورهای بههمچسبیده شناور که کمی قوس پیدا کرده و حالت رانندهمحور دارند، از ویژگیهای اصلی طراحی داخلی سوناتا ۲۰۲۵ محسوب میشوند. انتقال شیفتر دنده به بخش تلسکوپی فرمان نیز ترفندی است که این روزها در بسیاری از محصولات جدید مشابه آن دیده میشود، اما فرم شیفتر دنده به همراه غربیلک فرمان سهشاخه با نشانهای مورس حرف H، کاملاً متمایز و خاص هیوندای سوناتا طراحی شده است. بسیاری از بخشهای پنل درها و بخشی از سطوح مختلف داشبورد نیز با مواد نرم و روکشهای چرمی پوشیده شدهاند تا بهطور ویژه بر خاصبودن این کابین و سطح کیفی بالای آن تأکید شود.
در سمت دیگر، داشبورد نیسان سیلفی فرمی عامیانهتر و اصطلاحاً کوچهبازاریتر به خود گرفته و در آن اثری از نمایشگرهای بههمچسبیده یا دریچههای تهویه سراسری دیده نمیشود. استفاده از دریچههای گرد، نمایشگر شناور بالای داشبورد، دستهدنده هواپیمایی و غربیلک فرمان سهشاخه خوشدست و اسپرت باعث شده تا کابین نیسان سیلفی جای مناسبی برای علاقهمندان به خودرو باشد. در داشبورد و بخشی از قسمتهای پرلمس نیسان سیلفی هیبرید از روکشهای چرمی و مواد نرم استفاده شده، اما در مجموع نمیتواند از لحاظ کیفی با فضای داخلی هیوندای سوناتا رقابت کند.
اگر نمیدانید، باید اشاره کنیم که نیسان سیلفی از لحاظ ابعاد بدنه در کلاسی کوچکتر از هیوندای سوناتا قرار میگیرد. در نتیجه، ابعاد مؤثر آن بر میزان فضای داخلی، یعنی فاصله محوری و عرض اتاق، نسبت به هیوندای سوناتا کمتر است و همین کافی خواهد بود تا محصول کرهای با آغوش بازتر و فضای گستردهتر به استقبال سرنشینان خود برود. بهویژه زمانی که بحث فضای پا و شانهها در ردیف عقب مطرح باشد، هیوندای سوناتا با حدود ۱۶ سانتیمتر فاصله محوری و چندین سانتیمتر عرض بیشتر، میتواند رضایت بیشتری در افراد درشتجثه و بلندقد ایجاد کند.
نیسان سیلفی آمیتیس خودرو
اما وقتی صحبت از مسافرت میشود، بحث حجم صندوق خودروها نیز اهمیت پیدا میکند. در این زمینه، کاربران نیسان سیلفی با لبخند رضایت روی لب میتوانند ۵۴۶ لیتر لوازم و چمدان را در صندوق عقب جا بدهند اما هیوندای سوناتا حدود ۴۵۳ لیتر در این بخش به لوازم کاربران خود اختصاص داده است.
مقایسه آپشنها و امکانات هیوندای سوناتا و نیسان سیلفی
اگر خودرویی پرآپشن و دارای تجهیزات نوین راداری و رانندگی نیمهخودکار میخواهید، هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ گزینه بهتری برای شما خواهد بود. چراکه اصولاً نیسان سیلفی آمیتیس فاقد این دسته از تجهیزات نوین، سیستم جلوگیری از برخورد جلو (FCA)، هشدار برخورد رو به جلو (FCW)، هشدار خروج از خط (LDW)، کمک خروج از خط (LKA) و… است و از این جهات نمیتواند توقعات شما را برآورده کند. در ادامه، لیست امکانات دقیق این دو خودرو آورده شده تا بهطور کاملتر متوجه سطح بالاتر امکانات و آپشنهای هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ نسبت به نیسان سیلفی آمیتیس شوید.
امکانات نیسان سیلفی آمیتیس:
شش کیسه هوا، کنترل پایداری الکترونیکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم، نور پردازی کابین، استارت دکمه ای، سانروف برقی، فرمان برقی EPS، کیلومترشمار دیجیتال و آنالوگ، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، تهویه اتوماتیک دوکاناله، صندلی برقی راننده، ترمز پارک برقی با اتوهلد، فناوری LED چراغ ها، دوربین ثبت وقایع، دوربین دنده عقب، شارژر بیسیم تلفن همراه و…. .
امکانات هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ هرمس خودرو:
رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی، نمایش فشار تایر با نمایشگر دیجیتال، سیستم جلوگیری از برخورد جلو (FCA)، هشدار برخورد رو به جلو (FCW)، هشدار خروج از خط (LDW)، کمک خروج از خط (LKA)، هشدار محدودیت سرعت هوشمند (ISLW)، دستیار محدود سرعت هوشمند (ISLA)، هشدار کاهش توجه راننده (DAW)، رادار پارک عقب (PDW-R)، تصویر معکوس (RVM)، دو کیسه هوای جلو، ایربگ جانبی جلو، ایربگهای پردهای جانبی، سیستم پایداری الکترونیکی بدنه (ESC)، سیستم کمک حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کمک حرکت در سرازیری (DBC)، آسایش و راحتی، ، فرمان چندمنظوره چرم سورس (با دکمه روی فرمان) و تنظیم ۴ جهته، صندلیهای چرمی، جلوپنجره در لبه کاپوت کاهشدهنده صدا، شیشههای جلو و عقب با کاهشدهنده صدا، کنترل خودکار چراغهای جلو، آینههای بیرونی قابل تنظیم برقی، آینههای بیرونی تاشو برقی، آینههای بیرونی با گرمکن برقی، دریچه سایبان آفتاب، نور محیطی ۶۴ رنگ، کلید هوشمند + استارت دکمهای، ترمز پارک الکترونیکی (با قابلیت اتوهلد)، کروز کنترل و… .
نتیجهگیری
مقایسه هیوندای سوناتا ۲۰۲۵ با نیسان سیلفی آمیتیس شاید در نگاه اول خیلی مقایسه درستی به نظر نرسد، اما بههرحال این امکان وجود دارد که برخی از مشتریان هنگام خرید، این دو محصول را در یک قاب قرار داده و قصد خرید یکی از آنها را داشته باشند. بهویژه که قیمت رسمی این دو نیز در سامانه یکپارچه تفاوت چشمگیری با بازار آزاد ندارد و همین موضوع میتواند تردید مشتریان را بیشتر کند.
بهطور کلی، اگر جزو مشتریان کمتر ریسکپذیر هستید و نمیخواهید با تکنولوژیهای نوین بخش فنی و موتور سر و کار داشته باشید، هیوندای سوناتا با موتور بنزینی توربوشارژ باید انتخاب اول شما باشد. همچنین این خودروی کرهای ظاهری لوکستر و جذابتر ارائه میدهد، کابین آن کاملاً باکیفیتتر و مجللتر احساس میشود، فضای داخلی بیشتری در اختیار شما قرار میدهد، کیفیت سواری نرمتر و هندلینگ اطمینانبخشتری دارد و از لحاظ تجهیزات و امکانات نیز بهتر میتواند رفاه و امنیت شما و سرنشینان خودرو را تأمین کند.
در طرف دیگر، نیسان سیلفی کیفیت ساخت بالایی دارد و بهعنوان یک خودروی نیمهبرقی، میتواند استهلاک فنی تقریباً پایینتری—حداقل در بخش پیشرانه—برای شما به همراه داشته باشد. ضمن اینکه موتور ۱.۲ لیتری بنزینی آن قطعاً استهلاک کمتری نسبت به پیشرانه توربوشارژ دارد، مصرف سوخت پایین در طول سفرهای مختلف خواهد داشت و برند ژاپنی کاملاً معتبری پشت آن قرار دارد که همین موضوع میتواند طرفداران خودروهای ژاپنی را به سمت خرید نیسان سیلفی سوق دهد.