مقایسه بایک X7 با اشکودا کاروک؛ کراس اوور پر آپشن چینی در برابر اروپایی

آخرین خودرو/ بایک X7 و اشکودا کاروک دو کراس اوور نسبتا جدید بازار ایران هستند که به ترتیب توسط شرکت های دیار خودرو و پارس ساتر هوشمند عرضه می شوند.
خودروهای کراساوور چینی امروزه تنوع بسیار بالایی پیدا کرده و در طرحها و تیپهای مختلف وارد بازار ایران شدهاند. بایک ایکس ۷ که ابتدا قرار بود با نام مکث تیارا پرایم به بازار ایران عرضه شود، حالا توسط دیار خودرو و با نام اصلی بایک بیجینگ ایکس ۷ وارد بازار کشورمان شده است. از طرف دیگر، محصولات اروپایی نیز بهتدریج در فهرست خودروهای وارداتی جا گرفتهاند که در این میان، اشکودا کاروک توسط شرکت پارس ساتر هوشمند به مشتریان ایرانی معرفی شده است. در ادامه به مقایسه بایک X7 و اشکودا کاروک میپردازیم تا ببینیم شاسیبلند چینی دیار خودرو در برابر یک خودروی وارداتی مطرح، چقدر ارزش خرید دارد و نقاط ضعف و قوت آن چیست.
درباره بایک ایکس ۷ و اشکودا کاروک
بایک X7 یک کراساوور یا همان شاسیبلند شهری است که از لحاظ ابعادی تقریباً در سگمنت سایز متوسط دستهبندی میشود و از سال ۲۰۲۰ به فهرست تولیدات کمپانی بیجینگ اتو پیوسته است. این خودرو در سال ۲۰۲۳ مورد فیسلیفت قرار گرفته و حالا توسط شرکت دیار خودرو به صورت مونتاژی در بازار ایران عرضه میشود. البته ابتدا قرار بود شرکت مکث موتور این شاسیبلند چینی را بهعنوان تیارا پرایم در ایران به فروش برساند که مسئولیت آن به دیار خودرو، زیرمجموعه جدید گروه ماموت، سپرده شد.
در طرف دیگر نیز با یک خودروی نامآشنای اروپایی طرف هستیم که از تکنولوژی و پلتفرم محصولات فولکسواگن استفاده میکند. اشکودا کاروک که از لحاظ زیرساخت فنی با محصولاتی همچون سئات آتکا مشابهت دارد، در سال ۲۰۱۷ به سبد محصولات برند اشکودا جمهوری چک پیوست و در سال ۲۰۲۱ نیز مورد فیسلیفت قرار گرفت.
این برند از دهه ۹۰ میلادی زیرمجموعه گروه فولکسواگن بوده و تقریباً کلیه تولیدات آن بر اساس پلتفرم و ساختار فنی محصولات این کمپانی بزرگ آلمانی تولید میشود. شرکت پارس ساتر هوشمند، زیرمجموعه گروه ایران روور، بهعنوان نماینده واردکننده محصولات اشکودا در ایران شناخته میشود و تولیدات مختلفی از این نشان تجاری اروپایی، از جمله مدل کاروک را از سال ۱۴۰۳ به بازار ایران آورده است.
ویدیوی معرفی اشکودا کاروک
ویدیوی معرفی بایک X7
مقایسه طراحی بدنه بایک X7 با اشکودا کاروک
در مورد طراحی این خودرو، بهجرئت میتوان گفت که محصول چینی یک قدم از رقیب اروپایی خود جلوتر است؛ چراکه هم مبدأ زمانی طراحی آن جدیدتر است و هم در سال ۲۰۲۳ تحت یک فرایند فیسلیفت جذاب قرار گرفته تا چهره این خودرو نسبت به گرایشهای روز مشتریان تا حد زیادی بهروزرسانی شود و بتواند آن چیزی را که در ذهن خریدار وجود دارد، به نحو مطلوبتری ارائه دهد.
چراغهای جلوی بایک ایکس ۷ توسط یک نوار منقطع دیلایت به یکدیگر متصل شده و جذابیت این بخش را افزایش داده است. همچنین بهکارگیری جلوپنجره بزرگ یکپارچه با سپر نیز بر گیرایی نمای جلوی این خودرو افزوده و آن را مطابق با سلیقههای نوین درآورده است؛ ضمن آنکه نیازهای روانی افرادی که به دنبال خودروهایی با چهره لوکستر هستند را نیز به نحو دلچسبتری پاسخ داده است.
اما چنین بهروزرسانیهایی در چهره اشکودا کاروک دیده نمیشود و محصول اروپایی مطابق با همان اصول گذشته خود فعلاً به تولید میرسد. این سبک طراحی چهره برای افرادی که خودروهای اصیل و کمتر فانتزی را میپسندند، مطلوب به حساب میآید؛ اما در مجموع، المانهای آن نمیتواند خیلی برای مشتریان جوانتر هیجانانگیز و جذاب باشد.
در نمای بغل نیز پیچوتابها و انحناهای خطوط اصلی بدنه بایک X7 نسبت به حریف اروپایی بهروزتر به نظر میآید و درجهای از لوکس بودن را تداعی میکند که باز هم در خطوط ساده نمای جانبی اشکودا کاروک کمتر احساس میشود.
در مورد نمای عقب هم همین قاعده برقرار است؛ چراکه اشکودا کاروک، مطابق سایر بخشهای خود، در قسمت پشت نیز از المانهای نسبتاً سادهتری نظیر چراغهای دوتکه با فرم معمولی و یک سپر متعارف استفاده کرده است. اما حریف چینی از چراغهای سراسری بههمپیوسته با گرافیک فوقالعاده جذاب و متفاوت بهره گرفته است. طرح سپر عقب بایک ایکس ۷ به همراه فرم جذاب دیفیوزر، سر اگزوزها و سایر جزئیات این بخش هم بر زیبایی نمای عقب بیجینگ ایکس ۷ دیار خودرو افزوده است.
بنابراین، در مجموع، بایک ایکس ۷ نوعی از طراحی لوکس، زیبا و امروزیتر را نسبت به حریف اروپایی ارائه میدهد؛ اما احتمالاً هنوز هم افرادی وجود دارند که اصالت و پختگی طرحهای ساده اروپایی را به عناصر طراحی مدرن خودروهای چینی ترجیح میدهند و به همین دلیل نیز اشکودا کاروک برای آنها خودروی جذابتری به نظر میرسد.
مقایسه مشخصات فنی بایک X7 با اشکودا کاروک
بایک ایکس ۷ نیز ترکیب فنی اکثر خودروهای چینی امروز بازار را به خود گرفته و ترجیح داده تا یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم به همراه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه روغنی را برای رساندن نیرو به چرخهای جلو انتخاب کند.
این پیشرانه میتواند حدود ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند که نتیجه آن دستیابی به شتاب صفر تا صد ۷.۸ ثانیه در شرایط استاندارد است. این شتاب اگر در عمل قابل دسترسی باشد، نشان میدهد که بایک ایکس ۷ نسبت به بسیاری از خودروهای همرده شتاب بهتری دارد و قطعاً یکی از شاسیبلندهای مورد توجه جوانان خواهد بود.
همچنین میزان مصرف سوخت بایک X7 دیار خودرو به طور ترکیبی معادل ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده که برای خودرویی شاسیبلند به وزن ۱۶۵۰ کیلوگرم، بسیار دلگرمکننده به شمار میرود و میتواند با یک باک سوخت ۶۰ لیتری، مسافت نسبتاً بالایی را بدون نیاز به سوختگیری مجدد بپیماید.
اما طرف دیگر ماجرا یعنی اشکودا کاروک، ترجیح داده تا موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم ساخت فولکسواگن را به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه متصل کند تا در همکاری این دو با یکدیگر، قدرتی نزدیک به ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید شود و به چرخهای جلو برسد.
اشکودا کاروک تقریباً حدود ۲۸۵ کیلوگرم سبکتر از حریف است، ولی با این حال شتاب آن حدود ۲ ثانیه افت کرده و در شرایط استاندارد به ۹.۸ ثانیه رسیده است. بنابراین، با وجود آنکه محصول اروپایی وزن کمتری دارد، اما نمیتواند به اندازه بایک X7 دیار خودرو چابک و هیجانانگیز عمل کند؛ هرچند که میزان شتاب آن برای کاربردهای روزمره نسبتاً مناسب و تا حدی مهیج خواهد بود.
میزان مصرف سوخت این کراساوور اروپایی نیز حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است که به صورت ناچیز نسبت به حریف چینی کممصرفتر ارزیابی میشود.
خودرو | بایک X7 | اشکودا کاروک |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۳۹۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۸۸ اسب بخار – ۳۰۵ نیوتن متر | ۱۴۸اسب بخار –۲۵۰نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک |
انتقال قدرت | جلو | جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۷.۸ ثانیه | ۹.۸ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۴۹لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت | ۱۹۸ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۶۵۰ کیلوگرم | ۱۳۶۵کیلوگرم |
حجم باک | ۶۰ لیتر | ۵۱ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۷۱۵-۱۸۹۲-۴۷۴۵ میلیمتر | ۱۶۱۴-۱۸۴۱-۴۴۳۲ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۸۰۰ میلیمتر | ۲۶۸۸میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۱۰ لیتر | ۵۲۱ |
نقطهضعف دیگری که در اشکودا کاروک به نظر میرسد، استفاده از سیستم تعلیق یکپارچه نیمهمستقل محور پیچشی عقب است که نمیتواند به اندازه تعلیق مستقل مالتیلینک در بایک X7 روی بهبود هندلینگ و کیفیت سواری تأثیرگذار باشد. با این حال شاید ابعاد جمعوجورتر اشکودا موجب کاهش تکانهای عرضی این خودرو نسبت به بیجینگ X7 با ابعاد بزرگتر شود و بتواند تا حدودی این مسئله را پوشش دهد تا از اثرات منفی آن بکاهد.
مقایسه کابین و فضای داخلی
همانطور که فضای بیرونی و نوع طراحی بدنه این دو خودرو با یکدیگر اختلاف دارد، طراحی داخلی آنها نیز تفاوتهای فاحشی نشان میدهد که برگرفته از نوع نگرش طراحان و سازندگان این خودروها در بازارهای هدف است. مطابق انتظار، فضای داخلی اشکودا کاروک با یک طراحی نسبتاً قدیمی، ساده و تقریباً عاری از عناصر پیچیده همراه شده که قاعدتاً نمیتواند در مقایسه با محصولات نوین چینی حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.
چینش المانهای داشبورد کاروک به سبک محصولات ۱۰ تا ۱۵ سال پیش انجام شده و تقریباً هیچگونه خلاقیتی در طراحی این بخش به چشم نمیخورد.
قرارگیری نمایشگر مالتیمدیا در دو طرف دریچههای تهویه عمودی و بهرهگیری از یک پوسته ساده برای داشبورد، به همراه دستهدنده کلاسیک و پنل تهویه با طراحی کمی قدیمی، باعث شده تا داخل این خودرو خیلی نتواند با سلیقههای مدرن جور دربیاید. با این حال مواردی مثل کیلومترشمار مدرن دیجیتال، تزیینات مشکی براق روی غربیلک فرمان و بخشهایی از داشبورد و رودریها باعث شده تا این طراحی قدیمی کمی جذابتر به نظر بیاید که البته تأثیر چندانی در امتیاز کلی کابین این خودرو ندارد.
اما فضای داخل کابین بایک ایکس ۷، دنیای تقریباً متفاوتتری را مطابق با نیازهای بصری روز به نمایش میگذارد. نمایشگر مالتیمدیای بههمپیوسته در قسمت بالایی داشبورد، تزیینات چرمی در نواحی مختلف رودریها به همراه قاب کرومیک که دریچههای تهویه را به حالت سراسری درآورده و دور تا دور نمای روبروی داشبورد را پیموده است.
این طراحی، جذابیت کابین را در قالب یک طرح تقریباً مینیمالیستی، بسیار مدرن و امروزیتر کرده است. نمایشگر لمسی پنل تهویه به همراه فرم حجیم اهرم تعویض دنده نیز در ارتقای فانتزیگرایی نمای داخلی این کابین کاملاً تأثیرگذار به چشم میآید.
صندلیهای بایک X7 از لحاظ فرم و نوع روکش نیز نسبت به حریف برتری نشان میدهد و تقریباً میتوان گفت که صندلیهای راحتتری را در اختیار شما قرار میدهد که در طول سفرهای طولانی، خستگی کمتری به بدن منتقل میکند.
کیفیت متریال و مواد استفادهشده در ساخت ادوات مختلف کابین بایک ایکس ۷ نیز نسبت به حریف اروپایی کمی بالاتر ارزیابی میشود و از این جهت هم میتوان گفت که رضایت بیشتری در کاربران این محصول چینی به وجود خواهد آمد.
ضمناً اگر به دنبال یک کابین جادار، بهویژه در صندلیهای ردیف دوم هستید، باز هم بایک X7 به واسطه حدود ۱۱ سانتیمتر فاصله محوری بیشتر، میتواند فضای بیشتری را به کاربران ردیف دوم خود اختصاص دهد و در مجموع، کابین جادارتری داشته باشد.
اما در مورد گنجایش صندوق عقب، قاعده برعکس میشود و اشکودا کاروک با ۵۲۱ لیتر ظرفیت، فضای بهمراتب بیشتری نسبت به صندوق عقب ۴۱۰ لیتری بایک ایکس ۷ به لوازم شما اختصاص داده است.
مقایسه آپشنهای بایک X7 و اشکودا کاروک
اشکودا کاروک امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی ارائه میدهد و از مواردی مثل شش کیسه هوا، رادار نقطهکور، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم پارک خودکار، سقف پانورامای برقی، حسگر پارک جلو و عقب و… سود میبرد. با این وجود، حریف چینی در مواردی مثل سردکن صندلیهای جلو، رادار خطخوان، ترمز اضطراری اتوماتیک، ماساژور صندلیهای جلو، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع و… نسبت به اشکودا کاروک برتری دارد و در مجموع خودروی پرآپشنتری به حساب میآید.
خودرو | بایک X7 | اشکودا کاروک |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان – هشدار نقطه کور | دارد | ندارد-دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | – |
ترمز خودکار اضطراری | دارد | – |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | – |
سنسور باد تایرها | دارد | – |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | – |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | – |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | – |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | – |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | دارد | – |
سردکن صندلی جلو | دارد | – |
گرمکن صندلی جلو | دارد | دارد |
شارژر وایرلس | دارد | – |
دنده پشت فرمان | ندارد | – |
اتوپارک | – | دارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | – |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | دارد |
نتیجه گیری
با برآیندگیری از تمام نکاتی که در این مطلب بیان کردیم، میتوان گفت که در مجموع، از جنبههایی مثل زیبا و مدرن بودن طراحی ظاهری، سطح کیفی و نوع طراحی کابین، میزان شتاب و توان موتور و تنوع امکانات رفاهی و ایمنی مدرن، بایک بیجینگ X7 برتری نسبتاً محسوسی در مقایسه با اشکودا کاروک دارد. همچنین قیمت این خودرو نیز نسبت به حریف اروپایی پایینتر بوده و خرید آن را برای مشتریان مقرونبهصرفهتر میکند.
اما اشکودا کاروک، اگرچه در بسیاری از جنبهها نسبت به حریف چینی پایینتر ظاهر شده، اما بهعنوان یک خودروی خانوادگی اروپایی کارایی مناسبی دارد و چه از جنبه توان فنی و چه میزان فضای کابین یا صندوق عقب، میتواند نیازهای شما را بهخوبی برآورده کند. همچنین به دلیل اشتراک فنی کامل با محصولات پرفروش فولکسواگن و دیگر برندهای این شرکت آلمانی، احتمالاً در صورت خرابی و نیاز به قطعه، مالک کاروک میتواند لوازم نو یا دست دوم ماشین خود را راحتتر از بازار تهیه کند و دغدغه کمتری نسبت به فرایند تعمیر و نگهداری این ماشین با اصالت اروپایی داشته باشد.