اولین اطلاعات رسمی از مشخصات مزدا EZ-60 منتشر شد

آخرین خودرو/ مزدا چند روز پیش نخستین تصاویر رسمی از مدل جدید EZ-60 را منتشر کرد. در آن مقطع مزدا به انتشار برخی تصاویر و اطلاعات کلی بسنده کرد، اما با انتشار کاتالوگ اخیر وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، جزئیات بیشتری از مشخصات مزدا EZ-60 فاش شده است. بر اساس دادههای موجود، حالا میدانیم این خودرو در دو نسخه تمام برقی و هیبریدی مجهز به افزایشدهنده برد حرکتی به فروش خواهد رسید.
عرضه در سایر بازارهای جهان با نام CX-6e
مزدا با وجود موفقیت در فروش خودروهای درونسوز در ایالات متحده و ثبت رکورد جدید در سال گذشته، همچنان نسبت به رقبا با تأخیر وارد بازار خودروهای تمام برقی شده است. مدل MX-30 نخستین تلاش مزدا در این مسیر بود که بهدلیل قیمت بالا و برد بسیار محدود، با استقبال سرد مشتریان آمریکایی مواجه شد.
از این رو، EZ-60 بهعنوان تلاش جدید مزدا برای ورود به عرصه خودروهای الکتریکی، نقش مهمی در آینده این برند ایفا خواهد کرد. البته باید توجه داشت که این خودرو در بازار چین با این نام عرضه میشود و در بازارهای دیگر از جمله اروپا، با نام CX-6e فروخته خواهد شد. بر اساس استراتژی فعلی مزدا، این خودرو فعلاً راهی بازار آمریکا نخواهد شد.
طراحی مدرن با الهام از کانسپت آراتا
طراحی بدنه مزدا EZ-60 از کانسپت آراتا الهام گرفته شده، این کانسپت سال گذشته رونمایی شد. با وجود حفظ عناصر طراحی کلاسیک مزدا، این کراس اوور چهرهای تهاجمیتر و مدرنتر دارد. جلوپنجره نمادین مزدا همچنان در این خودرو دیده میشود، اما اکنون با نوار LED تزئین شده تا با سبک روز هماهنگ باشد. در این راستا، لوگوی کمپانی موجود روی جلوپنجره هم نورپردازی شده است.
ابعاد بزرگتر از تسلا مدل Y و وزنی بیشتر از پیکاپ رم ۱۵۰۰
براساس اطلاعات رسمی، مزدا EZ-60 طولی برابر با ۴۸۵۰ میلیمتر، عرضی برابر با ۱۹۳۵ میلیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۶۲۰ میلیمتر دارد. فاصله محوری این خودرو نیز ۲۹۰۲ میلیمتر اعلام شده است. با چنین ارقامی، باید گفت مزدا EZ-60 در مقایسه با تسلا مدل Y جثه بزرگتری دارد. وزن خالص این کراس اوور خوش استیل هم ۲۵۹۰ کیلوگرم عنوان شده که از بسیاری از نسخههای پیکاپ رم ۱۵۰۰ سنگینتر است!
مشخصات فنی مزدا EZ-60 ؛ پلتفرم چینی و نسخه بنزینی-برقی
مزدا این خودرو را بر پایه پلتفرم EPA1 توسعه داده که با کراس اوور دیپال S07 مشترک است. این پلتفرم در اصل به گروه چانگان تعلق دارد. در حال حاضر اطلاعات نسخه مجهز به افزایشدهنده برد حرکتی (EREV) در سایت وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین منتشر شده است.
در این نسخه، یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی صرفاً بهعنوان ژنراتور عمل میکند و برق تولیدی توسط آن به باتری ۳۱.۷ کیلوواتساعتی منتقل میشود. این باتری نیز یک موتور الکتریکی ۲۵۵ اسب بخاری را تغذیه میکند. نیروی این موتور به چرخهای عقب انتقال مییابد.
مزدا هنوز برد حرکتی این نسخه را اعلام نکرده، اما در سدانEZ-6 ، همین ترکیب توانسته برد برقی ۱۶۰ کیلومتری و برد ترکیبی تا ۱۳۰۰ کیلومتر را ارائه دهد. بنابراین میتوان انتظار عملکرد مشابهی را در EZ-60 داشت.
با وجود معرفی رسمی در چین، این خودرو فعلاً برای بازار آمریکا عرضه نخواهد شد و تمرکز مزدا روی چین و اروپا خواهد بود.