نیسان تأیید کرد؛ GT-R بدون شک باز خواهد گشت، اما با پیشرانه برقی شده

آخرین خودرو/ در سال ۲۰۰۸، وقتی نیسان اعلام کرد که مدل تازه وارد GT-R R35 توانسته در پیست معروف نوربرگ رینگ زمانی کمتر از ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه ثبت کند، دنیای خودرو با شوک مواجه شد. با این رکورد، نماینده نیسان پورشه ۹۱۱ را در خانه خودش شکست داد و کمپانی آلمانی را به نوعی در بحران فرو برد! با وجود افتخارآفرینیهای زیاد، این نسل از GT-R بالاخره پس از نزدیک به دو دهه سرانجام بازنشست شد و دیگر خبری از مدل جدید آن در بازار نخواهد بود. پس از گمانهزنیهای فراوان در رابطه با نسل بعدی، نیسان حالا رسماً تأیید کرده کوپه ملقب به گودزیلا حتماً در آینده بازخواهد گشت.
در نمایشگاه خودروی نیویورک، پونز پاندیکوتیرا مدیر برنامهریزی محصول نیسان در آمریکا، در گفتگو با وبسایت Motor1 از تولید نسل جدید GT-R خبر داده است. با توجه به پیشینه پرافتخار این خودرو، آقای پاندیکوتیرا انتظارات بالایی از گودزیلای بعدی دارد. وی در این رابطه گفته:
«اول از همه، این خودرو باید اصیل باشد. تصور کنید یک خودروی برقی دیفرانسیل جلو بسازید و به آن بگویید GT-R؛ موفق باشید! این خودرو باید ریشههای خود را حفظ کند و حتما باید یک رکورد خوب در پیست نوربرگ رینگ داشته باشد. همین رکورد بود که اعتبار GT-R را ساخت؛ اینکه توانست پورشه ۹۱۱ را در خاک خودش شکست دهد. این موضوع باید همچنان حفظ شود.»
رقابت با پورشههای مدرن برای نیسان GT-R آسان نخواهد بود
شکست پورشه ۹۱۱، این بار بسیار دشوارتر از قبل خواهد بود، چرا که این خودرو با هر نسل جدید، سریعتر از قبل میشود. در حال حاضر، سریعترین نسخه استاندارد این خودرو یعنی ۹۱۱ GT3 RS مدل ۲۰۲۳ توانسته زمان ۶ دقیقه و ۴۹.۳۲۸ ثانیه را در نوربرگ رینگ ثبت کند. این رکورد با رعایت قوانین جدید پیست ثبت شده که از سال ۲۰۱۹، طول کامل مسیر ۱۲.۹۴ مایل را شامل میشود. در صورت مقایسه منصفانه با زمان GT-R در سال ۲۰۰۸ – که بر اساس مسیر کوتاهتر ۱۲.۸ مایلی محاسبه شده بود – رکورد GT3 RS به ۶ دقیقه و ۴۴.۸۴۸ ثانیه کاهش مییابد.
این یعنی نسل بعدی نیسان GT-R باید به طرز باورنکردنی سریع باشد تا بتواند چنین رکوردی را بشکند؛ آن هم در شرایطی که ممکن است پورشه بزودی با معرفی نسخه توربوشارژ GT2 RS رکورد بهتری را ثبت کند.
گودزیلای بعدی حتماً هیبریدی یا برقی خواهد بود
پاندیکوتیرا در گفتگوی خود تأکید کرده که نسل جدید GT-R حتماً باید نوعی از برقی شدن (هیبریدی یا تمام الکتریکی) را داشته باشد. او در این باره گفته:
«خودروهای با قدرت بالا دیگر نمیتوانند استانداردهای آلایندگی را رعایت کنند. بنابراین، مسأله اصلی این است که که فناوریهای لازم در رابطه با موتور و باتری چه زمانی با انتظارات ما هماهنگ خواهند شد. ممکن است چند سال طول بکشد، ولی در هر حال بدون تردید GT-R بازخواهد گشت.»
در حال حاضر، نیسان پروژه رسمی برای توسعه نسل بعدی GT-R در دست اجرا ندارد. به گفته کارشناسان، از لحظه تصمیمگیری تا تولید یک خودروی جدید، حداقل چهار سال زمان لازم است. با این حال، مدیرعامل جدید نیسان یعنی آقای ایوان اسپینوزا که خود را «یک عاشق خودرو» میداند، علاقهمند به بازگرداندن GT-R است. با این حساب، بازگشت افسانه ژاپنی، قطعاً اتفاقی است که قطعاً رخ خواهد داد.