نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

رانندگی با نیسان ایکس‌تریل راک کریک 2025، شاسی‌بلند خانوادگی با روح آفرود

منبع
پدال
بروزرسانی
رانندگی با نیسان ایکس‌تریل راک کریک 2025، شاسی‌بلند خانوادگی با روح آفرود

پدال/ نیسان در نسخه راک کریک برای ایکس‌تریل با سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، لاستیک‌های آل‌ترین و دوربین آفرود، به دنبال افزایش توانایی‌های بی‌راهه نوردی بوده اما آیا این مدل می‌تواند انتظارات را برآورده کند؟

نام راک کریک را در محصولات نیسان اولین بار سال ۲۰۱۹ در پث‌فایندر دیدیم و موفقیت این مدل، نیسان را بر آن داشت تا نسخه راک کریک را برای کراس‌اوور کوچک‌تر روگ یا همان ایکس‌تریل هم معرفی کند. نتیجه، کراس‌اووری است که نه‌تنها ظاهری جذاب‌تر دارد، بلکه از توانایی‌های بیشتری برای مسیرهای غیرآسفالت برخوردار است این مدل بر پایه تیپ SV ساخته شده و با قیمت پایه ۳۵,۴۲۰ دلار، گزینه‌ای رقابتی در برابر رقبایی مانند شورلت اکوئناکس اکتیو محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری، خشن و ماجراجو
روگ استاندارد به‌هیچ‌وجه خودروی خشنی نیست اما نسخه راک کریک با الهام از پث‌فایندر راک کریک، چهره‌ای عضلانی‌تر پیدا کرده است. جلوپنجره براق مشکی با سه نوار نقره‌ای، سپر و آینه‌های مشکی و تزئینات قرمز گدازه‌ای به این نسخه ظاهری جسور بخشیده‌اند. ریل سقفی لوله‌ای با ظرفیت ۱۰۰ کیلوگرم و رینگ‌های ۱۷ اینچی مشکی مات با لاستیک‌های آل‌ترین هم تکمیل‌کننده این ظاهر ماجراجویانه هستند. این لاستیک‌ها، علاوه بر زیبایی، چسبندگی بهتری را در مسیرهای ناهموار ارائه می‌دهند.

کابین، راحت و کاربردی
راک کریک که برای ماجراجویی طراحی شده، در داخل به لطف صندلی‌های چرمی مصنوعی و مواد ضدآب، کابینی دارد که هم شیک است و هم مقاوم. این صندلی‌ها با دوخت نارنجی و لوگوی راک کریک، حس و حال اسپرت دارند و برای مسیرهای ناهموار، حمایت و راحتی خوبی فراهم می‌کنند. صندلی‌های جلو به گرم‌کن مجهز هستند و پکیج پریمیوم ۸۰۰ دلاری امکاناتی مانند گرم‌کن فرمان، شارژر بی‌سیم، تنظیم برقی چهار جهتهٔ صندلی‌های جلو، نورپردازی LED داخلی، آینه عقب الکتروکرومیک و درب صندوق برقی با سنسور پایی را اضافه می‌کند. در کابین همچنین شاهد سیستم صوتی با شش بلندگو، نمایشگر لمسی ۸ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، تریم مشکی پیانو و خروجی برق ۱۲ ولتی در صندوق بار هستیم. بااین‌حال، برخلاف تیپ‌های SL و پلاتینوم که به نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مجهز هستند، راک کریک با صفحه‌نمایش کوچک‌تر ارائه می‌شود که کمی ناامیدکننده است. فضای داخلی برای پنج سرنشین جادار است و صندوق بار ۱۰۳۳ لیتر ظرفیت دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۲۱۰۰ لیتر می‌رسد.

توانایی‌های آفرود، بیش از آنچه انتظار دارید
راک کریک برخلاف آفرودرهای حرفه‌ای مانند جیپ رانگلر، ارتقاهای فنی محدودی دارد. فاصله از زمین ۲۰ سانتی‌متری و زوایای حمله، خروج و شکست مشابه روگ استاندارد است و خبری از صفحات محافظ زیر بدنه نیست. بااین‌حال، لاستیک‌های آل‌ترین، سیستم تعلیق با تنظیم آفرود و سیستم اختصاصی کنترل حرکت در سراشیبی، تفاوت‌های کلیدی هستند. این سیستم با فعال‌سازی از طریق دکمه‌ای روی انتخاب‌گر حالت رانندگی، سرعت را در شیب‌های تند به‌صورت خودکار کنترل می‌کند و عملکرد قابل‌اعتمادی در تست‌های محدود ما نشان داد.

دوربین ۳۶۰ درجه با حالت آفرود نیز که تا سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت فعال می‌ماند، دید عالی از جلوی و اطراف خودرو ارائه می‌دهد و ویژگی کاپوت نامرئی هم به راننده کمک می‌کند موانع زیر خودرو را ببیند اگرچه کیفیت تصویر می‌توانست بهتر باشد. حالت آفرود، گیربکس، سیستم چهارچرخ محرک و کنترل کشش را برای مسیرهای ناهموار بهینه می‌کند. در آزمایش‌هایی که در مسیرهای گلی و ناهموار ایندیانا انجام شد، روگ راک کریک موانعی مانند تپه‌های شیب‌دار، گودال‌های آب کم‌عمق و مسیرهای خاکی را به‌راحتی پشت سر گذاشت. این موانع شاید مانند مسیرهای موآب چالش‌برانگیز نباشند اما برای اکثر مالکان، بیش‌ازحد نیاز هستند.

عملکرد و رانندگی، متعادل اما نه هیجان‌انگیز
زیر کاپوت روگ راک کریک همان پیشرانهٔ موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ تراکم متغیر نسخهٔ معمولی قرار دارد که ۲۰۱ اسب بخار و ۳۰۵ نیوتن‌ متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور در کلاس خود قوی‌ترین است و با گیربکس CVT و سیستم چهارچرخ محرک استاندارد، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در حدود ۸ ثانیه ثبت می‌کند. مصرف سوخت با ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی، برای یک کراس‌اوور چهارچرخ محرک با لاستیک‌های آفرود، قابل‌توجه است و از رقبایی مانند تویوتا راوفور TRD کمی بهتر عمل می‌کند.

در جاده، سواری روگ نرم و راحت است و لاستیک‌های آل‌ترین، برخلاف انتظار سروصدای اضافی به دنبال ندارند. فرمان سبک و پاسخگو است هرچند در سرعت‌های بالا کمی گنگ به نظر می‌رسد. در پیچ‌ها، چسبندگی لاستیک‌ها کمتر از مدل‌های استاندارد است و در صورت فشار بیش‌ازحد، کم‌فرمانی ملایمی بروز می‌کند. پدال ترمز حس اسفنجی دارد اما قابل‌اعتماد است. موتور سه سیلندر، برای شتاب‌گیری و رسیدن به سرعت‌های بزرگراهی کافی است اما در حالت اسپرت، صدای موتور کمی بلند می‌شود.

مقایسه با رقبا
راک کریک در برابر رقبایی مانند سوبارو کراس‌ترک ویلدرنس، فورد برانکو اسپرت و تویوتا راوفور TRD آفرود قرار می‌گیرد. کراس‌ترک ویلدرنس با فاصله از زمین ۲۳۶ میلی‌متر، صفحات محافظ زیر بدنه و حالت‌های رانندگی تخصصی، توانایی آفرود بیشتری دارد و با قیمت ۳۴,۹۲۰ دلار، کمی ارزان‌تر است. برانکو اسپرت نیز با سیستم تعلیق مرتفع و حالت‌های رانندگی پیشرفته، آفرودر قوی‌تری است. راک کریک اما با دوربین ۳۶۰ درجه استاندارد (ویژگی‌ای که رقبا به‌صورت آپشن ارائه می‌دهند) و مصرف سوخت بهتر، در کاربری روزمره برتری دارد.

نقاط قوت
ظاهر خشن و جذاب با ریل‌های سقفی کاربردی
لاستیک‌های آل‌ترین با چسبندگی خوب
کابین جادار با مواد ضدآب
دوربین ۳۶۰ درجه با حالت آفرود
مصرف سوخت رقابتی

نقاط ضعف
فقدان صفحات محافظ زیر بدنه
فاصله از زمین مشابه مدل استاندارد
نمایشگر کوچک ۸ اینچی
صدای زیاد موتور هنگام شتاب گیری

مشخصات فنی

Nissan Rogue Rock Creek 2025
پیشرانه۱.۵ لیتری ۳ سیلندر توربو
قدرت۲۰۱ اسب بخار
گشتاور۳۰۵ نیوتن متر
گیربکسCVT
محور محرکچهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶۷.۸ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۸.۱ لیتر ترکیبی
طول۴,۶۵۶ میلی‌متر
عرض÷۱,۸۳۸ میلی‌متر
ارتفاع۱,۶۸۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری۲,۷۰۵ میلی‌متر
قیمت پایه۳۵,۴۲۰ دلار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره