چینی ها حالا سخت افزار خودروهای قدیمی را بروزآوری می کنند

آخرین خودرو/ سرعت تحولات در جهان خودرو شتاب گرفته و هر از چند گاهی یک ایده جدید در آن متولد میشود. یکی از تازهترین ایدهها که در چین شکل گرفته، ارتقای سختافزاری و بروزآوری خودرو پس از چند مدت استفاده است. این ایده به مالکان اجازه میدهد سالها پس از خرید، تجهیزات بروز و پیشرفتهتری را به خودروی خود اضافه کنند.
از هوآوی تا اکسپنگ؛ پیشتازان ارتقای سختافزاری خودرو
به گزارش آخرین خودرو، شرکت هوآوی بهتازگی اعلام کرده که نسخههای قدیمیتر از شاسیبلند آیتو M9 میتوانند با دریافت ارتقای سختافزاری کارخانهای، به عملکرد و امکاناتی مشابه با مدل ۲۰۲۵ برسند. این بروزآوری شامل نصب سنسور لایدار، رادار موج میلیمتری و ترمینالهای ارتباط ماهوارهای میشود.
در این بین خودروساز نوپای اکسپنگ (شیائوپنگ) روشی متفاوت را به کار گرفته و از طریق یک کمپین جمعسپاری (Crowdfunding)، ارتقای تراشه خودروهای قدیمیتر خود را اجرا کرده است. در این برنامه، ترشاه کوالکام ۸۲۰ A با تراشه پیشرفتهتر ۸۲۹۵ جایگزین شده و حافظه رم نیز بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد. این تغییر، نهتنها توان پردازشی خودرو را ارتقا میدهد، بلکه عملکرد سامانههای کمکی راننده و سرگرمی را نیز بهبود میبخشد.
ابهام در قوانین و مسئولیت حقوقی
هنوز چارچوبهای قانونی مشخصی برای چنین بروزآوریهایی وجود ندارد. رن چوآنژی، یکی از وکلای متخصص در حوزه خودرو، در این رابطه گفته:
«افزودن سختافزار به خودرو در دستهبندی تغییرات وسیله نقلیه قرار میگیرد، اما بسیاری از جنبههای آن هنوز از نظر قانونی مبهم است.»
طبق قوانین فعلی، جایگزینی برخی اجزای کلیدی مانند پیشرانه یا جعبه دنده نیاز به ثبت تغییر در مدارک خودرو دارد. اما هنوز مشخص نیست که افزودن سنسورها، ماژولهای پردازشی یا رادارها نیز مشمول همین قوانین میشود یا خیر.
این موضوع زمانی حساستر میشود که حادثهای با خودروی ارتقایافته رخ دهد. اگر اعمال تغییرات باعث ایجاد تفاوت در عملکرد خودرو شوند، پرسش اصلی این خواهد بود که مسئولیت حادثه برعهده چه کسی است؟ کارخانه، تکنسین یا مالک خودرو؟
هزینه و چالشهای فنی ارتقا
از منظر اقتصادی، بسیاری از مالکان همچنان با تردید به این موضوع نگاه میکنند. یکی از مالکان خودرو در چین، میگوید: «قیمت فاکتور اصلی در تصمیمگیری مالکان است.» وی اظهار کرده اختلاف قیمت میان نسخه استاندارد و نسخه ارتقایافته، چیزی در حدود ۲۰ هزار یوان (حدود ۲۸۰۰ دلار) میشود. بههمین دلیل، ممکن است برای بسیاری بهصرفهتر باشد که در همان ابتدا نسخه کاملتر را خریداری کنند تا اینکه بعداً هزینه ارتقا را بپردازند.
از سوی دیگر، ارتقای سختافزاری تنها به اضافه کردن یک تراشه یا سنسور ختم نمیشود؛ چرا که این کار نیاز به توسعه، تست و تطبیق گسترده با سایر ماژولهای خودرو دارد.
آینده ارتقای سختافزاری خودروها در چین
اگر صنعت خودرو بخواهد ظرفیت کامل ارتقای سختافزاری از راه دور را شکوفا کند، نیاز به شفافیت قانونی، پروتکلهای مشخص مسئولیت، قیمتگذاری شفاف و طرحهای آماده برای ارتقا در آینده خواهد داشت. کارشناسان معتقدند خودروسازان باید سیستمهای اطلاعرسانی شفافی برای بروزآوریها ایجاد کنند تا مصرفکنندگان تصمیمگیری آگاهانهتری داشته باشند.
با رشد این ایده، صنعت خودرو باید بین نوآوری و حفظ حقوق مصرفکننده تعادل برقرار کند. اگر این روند بهدرستی مدیریت شود، میتوان انتظار داشت که عمر مفید خودروها افزایش یافته و رضایت مشتریان بیش از پیش بهبود پیدا کند.