نسل جدید سیستم هیبریدی هیوندای مصرف سوخت را تا ۴۵ درصد کاهش میدهد

آخرین خودرو/ گروه خودروسازی هیوندای از نسل جدید قوای محرکه هیبریدی خود رونمایی کرد. این نسل سیستم هیبریدی هیوندای که برای اولین بار در نسخه بازطراحیشده شاسیبلند محبوب پالیسید به کار گرفته میشود، از نظر عملکرد، میزان مصرف سوخت و تجربه رانندگی به میزان چشمگیری ارتقا پیدا کرده است.
دو موتور برقی برای عملکرد بهتر و مصرف کمتر
در سیستم هیبریدی جدید هیوندای، از یک جعبه دنده متفاوت استفاده شده است. این جعبه دنده دو موتور الکتریکی یکپارچه دارد. یکی از این موتورها وظیفه استارت، تولید انرژی و کمک به حرکت را بر عهده گرفته و موتور دوم مسئول حرکت و ترمزگیری احیایی است. هیوندای میگوید استفاده از دو موتور به جای یک موتور باعث بهبود توان، عملکرد و بهرهوری سوخت شده و در عین حال، تعویض دندههای روانتر، کمصداتر و با لرزش کمتر را در پی دارد. از این رو مدلهای مجهز به این پیشرانه تجربه رانندگی بهتری را برای مالکان رقم خواهند زد.
یکی دیگر از مزایای سیستم هیبریدی جدید هیوندای، انتقال وظایف مربوط به استارت و تولید برق به داخل جعبه دنده است که موجب کاهش اتلاف انرژی میشود. با این حساب باید انتظار راندمان بیشتر و کاهش مصرف سوخت را داشته باشیم.
بهرهگیری از موتورهای توربو در سیستم هیبریدی جدید هیوندای
قوای محرکه جدید در ابتدا با یک موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ ترکیب میشود. در آینده نزدیک نسخه دیگری با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ تولید خواهد شد. اگرچه هیوندای جزئیات زیادی از موتور ۱.۶ لیتری منتشر نکرده، اما تأکید دارد که این موتور بازده سوخت را بیش از ۴ درصد و گشتاور را ۱۳ نیوتن متر افزایش داده است؛ موردی که تأثیر محسوسی در شتابگیری خواهد داشت.
همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، پیشرانه مجهز به موتور ۲.۵ لیتری در هیوندای پالیسید جدید، ۳۲۹ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این ارقام نشاندهنده افزایش ۱۹ درصدی در قدرت و ۹ درصدی در گشتاور هستند. مهمتر از آن، این سیستم هیبریدی جدید باعث بهبود حدود ۴۵ درصدی مصرف سوخت در مقایسه با مدل قبلی میشود که رقم چشمگیری است.
هیوندای همچنین گفته میزان خروجی سیستم جدید، بسته به نوع موتور و مدل خودرو، در محدودهای بین ۹۹ اسب بخار تا ۲۹۶ اسب بخار قرار دارد. این یعنی پیشرانه هیبریدی جدید هیوندای از خودروهای اقتصادی گرفته تا خودروهای لوکس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
رونمایی از چند قابلیت دیگر
هیوندای تنها به قوای محرکه هیبریدی اکتفا نکرده و همزمان از سیستم چهارچرخ متحرک الکتریکی (e-AWD) نیز رونمایی کرده است. در این سیستم، یک موتور الکتریکی به محور عقب اضافه شده که عملکرد و کشش خودرو در شرایط مختلف آب و هوایی را بهبود میدهد.
در کنار این، هیوندای مجموعهای از فناوریهای نوین را معرفی کرده که حالت Stay Mode یکی از آنهاست. این حالت به مالک اجازه میدهد بدون روشن کردن خودرو از امکاناتی مانند تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی استفاده کند که هنگام کمپینگ یا حضور در محل کار بسیار کاربردی است. همچنین امکان شارژ وسایل برقی نیز فراهم شده که میتواند مدلهای هیبریدی را برای استفاده در فضای باز یا پروژههای کاری بسیار کاربردی نماید.
برنامه هیوندای برای مدلهای لوکس
گروه هیوندای موتور اعلام کرده که این فناوریهای جدید نهتنها در مدلهای هیوندای و کیا، بلکه در محصولات برند لوکس جنسیس نیز عرضه خواهند شد. به گفته این شرکت، در سال ۲۰۲۶ سیستم هیبریدی با موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ در مدلهای دیفرانسیل عقب جنسیس به بازار میآید و سپس به سایر محصولات این برند نیز گسترش خواهد یافت.