تاریخچه موتورسیکلت ساز هندی باجاج

آخرین خودرو/ یکی از کمپانیهای موتورسیکلت ساز که قدمت زیادی دارد و محصولات تولیدی آن به کشورهای زیادی ازجمله ایران عرضه شده، شرکت هندی باجاج است.
یکی از کمپانیهای موتورسیکلت ساز که قدمت زیادی دارد و محصولات تولیدی آن به کشورهای زیادی ازجمله ایران عرضه شده است، شرکت هندی باجاج است که در سال ۱۹۴۵ میلادی تاسیس شد. این کمپانی هندی از زمان تاسیس تا کنون فراز و نشیبهای زیادی داشته است و توانسته به واسطه نوآوری و حفظ کیفیت محصولات به جایگاهی مناسب در بازار جهانی دست یابد. در ادامه به تاریخچه شرکت باجاج، دستاوردهای آن و موتورهای موجود این برند در ایران میپردازیم.
داستان تأسیس شرکت باجاج
شرکت موتورسیکلت سازی باجاج در ۲۹ نوامبر سال ۱۹۴۵ میلادی توسط شخصی به نام جمنا لعل باجاج در شهر پونا هند تأسیس شد که ابتدا نام اصلی این شرکت Trading Corporation Private Limited بود. در زمان تأسیس این شرکت فعالیت اولیه، واردات ماشینآلات موتوری بود و به دلیل پایین بودن سطح درآمد مردم هند این شرکت تصمیم گرفت وسایل نقلیه سبک که قیمت پایینتری دارند را وارد کرده و در بازار هند عرضه کند. دو سال بعد از استقلال هند و خارج شدن آن از استعمار انگلیس یعنی در سال ۱۹۴۸ میلادی Bajaj نمایندگی فروش موتورهای سه چرخ و اسکوترهای برند وسپا در هند را بر عهده گرفت و فعالیت خود در این زمینه را به مدت ۱۰ سال ادامه داد. سرانجام جمعنا لعل باجاج در سال ۱۹۵۸ به ساخت موتورسیکلت علاقهمند شد و برای دریافت مجوز ساخت موتور سه چرخ یا ریشکا و موتورسیکلت درخواست خود را به دولت هند اعلام کرد و دولت هند نیز در سال ۱۹۵۹ با این درخواست موافقت کرد و با توجه به تغییر زمینه فعالیت شرکت نام آن را نیز به Bajaj Auto تغییر داد.
سالهای ابتدایی تأسیس شرکت Bajaj
بعد از تأسیس شرکت باجاج، بنیانگذار این شرکت تصمیم گرفت به واسطه تجربه همکاری چند ساله با شرکت پیاجو ایتالیا و با هدف داخلی سازی تولید، اقدام به ساخت اسکوترهای مشهور و کارآمد وسپا ۱۵۰ کند و تا سال ۱۹۶۹ موفق به تولید یک میلیون اسکوتر وسپا ۱۵۰ و عرضه آنها به بازار شد که موفقیتی ارزنده برای این شرکت محسوب میشد. شرکت باجاج در سال ۱۹۷۰ تصمیم گرفت سه چرخ مختص کمپانی خود را طراحی کند و در سال بعد آن را به تولید انبوه رساند و سپس محصولات تولیدی آن با نام تجاری باجاج به بازار عرضه شدند. همچنین این شرکت در سال 1972 اسکوتر Bajaj Chetak که یک کپی از اسکوتر وسپا بود را به بازار هند عرضه نمود. این محصول به پایه ثابت خط تولید شرکت باجاج تبدیل شده بود و این شرکت در هر نسخه تغییراتی جدید را بر روی این موتور اعمال میکرد و به دلیل دو زمانه بودن پیشرانه آن و به دلیل تغییر قوانین زیست محیطی در سال ۲۰۰۲ میلادی ناچار به نصب پیشرانه ۴ زمانه بر روی آن شد. این شرکت در سال ۱۹۷۰ تصمیم گرفت سه چرخ مختص کمپانی خود را طراحی کند و در سال بعد آن را به تولید انبوه رساند و سپس محصولات تولیدی آن با نام تجاری باجاج به بازار عرضه شدند. همچنین این شرکت در سال 1972 اسکوتر Bajaj Chetak که یک کپی از اسکوتر وسپا بود را به بازار هند عرضه نمود. این محصول به پایه ثابت خط تولید شرکت باجاج تبدیل شده بود و این شرکت در هر نسخه تغییراتی جدید را بر روی این موتور اعمال میکرد و به دلیل دو زمانه بودن پیشرانه آن و به دلیل تغییر قوانین زیست محیطی در سال ۲۰۰۲ میلادی ناچار به نصب پیشرانه ۴ زمانه بر روی آن شد.
شروع صادرات محصولات باجاج
شرکت Bajaj هند در سال ۱۹۷۳ با توسعه محصولات و افزایش حجم تولید خود صادرات اسکوتر و موتور سه چرخ را به کشورهای دیگر آغاز کرد و استارت این کار را از کشورهای ضعیف مانند سودان، بنگلادش، نیجریه و یمن که مردم آن قادر به پرداخت هزینههای بالا برای خرید محصولات باکیفیت نبودند، آغاز کرد. همچنین این شرکت در سال ۱۹۷۷ یک سه چرخ با دنده عقب را تولید و آن را علاوهبر هند به بازار کشورهای کم درآمد دیگر به عنوان تاکسی و برای حمل و نقل افراد و بار عرضه کرد. در حال حاضر نیز در شبه قاره هند، آفریقا و قسمتهایی از آمریکا جنوبی نیز از این موتورهای سه چرخ استفاده میشود. شرکت باجاج توانست در سال ۱۹۷۷ به تولید سالانه ۱۰۰۰۰۰ دستگاه در سال برسد و به دلیل افزایش ۵ برابری تولید در کمتر از یک دهه، در سال ۱۹۸۶ موفق صد رکورد تولید ۵۰۰۰۰۰ دستگاه موتورسیکلت را به نام خود ثبت کند.
شرکت باجاج در سالهای ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰
با وجود حجم بالای تولیدات شرکت باجاج، محصولات آن از کیفیت لازم برخوردار نبوده و توان رقابت با محصولات برندهای معروف را نداشتند. پیشرانههای استفاده شده در موتورهای این شرکت از فناوری قدیمی بهره میبردند که علاوهبر بازه کمتر، آلودگی بیشتری نیز تولید میکردند و موسس این شرکت آقای باجاج به این موضوع واقف بود و به دنبال راهکاری برای حل این موضوع بود. در راستای بهبود کیفیت موتورها، پسر آقای باجاج به نام راجیو بعد از پایان تحصیلات خود در رشته مهندسی در انگلیس و بازگشت به هند ایده تبدیل یک موتور کاوازاکی به یک موتورسیکلت مخصوص مسابقات موتورکراس را اجرا کرد که این پروژه با شکست مواجه شد و محصول خروجی حتی برای استفاده شهری نیز مناسب نبود. سرانجام در سال ۱۹۸۶ راجیو موفق شد جهت ارتقا و بهبود کیفیت محصولات باجاج با شرکت کاوازکی به توافق برسد. محصولاتی مانند Kawasaaki Bajaj KB100 و Kawasaaki Bajaj KB125 محصولاتی هستند که با همکاری دو شرکت موتورسیکلت سازی باجاج و کاوازکی تولید شدند و علاوهبر بازار هند در بازار برخی از کشورهای آسیایی دیگر نیز به فروش رسیدند. همچنین در سال ۱۹۸۹ نیز دو مدل اسکوتر به نام Bajaj Sunny و Bajaj Legend به بازار عرضه شدند. همکاری بین کاوازکی و باجاج همچنان ادامه داشت و در سال ۱۹۹۱ در نتیجه همکاری این دو شرکت موتورسیکلت دیگری به نام Kawasaaki Bajaj 4S Champion تولید شد و در همین سال این شرکت موفق به توافقنامهای با شرکت Kubota ژاپن برای ساخت پیشرانه دیزلی و استفاده از آن در سه چرخهای تولیدی خود شد. در نتیجه این توافق موتورسیکلت سه چرخ دیزلی Bajaj RE در سال ۱۹۹۷ تولید شد. با توجه به پیشرفتهای چشمگیر Bajaj، کارخانه سوم این شرکت نیز در سال ۱۹۹۸ در منطقه چاکان تأسیس شد. همچنین این شرکت موفق شد اولین اسکوتر چهار زمانه خود به نام Bajaj Legend را تولید و عرضه کند و مدلهای قویتری مانند Kawasaaki Bajaj Eliminator و KLE250 Anhelo را به ترتیب با پیشرانههای ۱۷۳ و ۲۵۰ سیسی تولید و به بازار وارد کند.
وضعیت شرکت باجاج از سالهای ۲۰۰۰ تا کنون
شرکت هندی باجاج در طی سالهای ۲۰۰۳ به بعد ایده نوآورانه استفاده از سیستم Digital Twin Spark Ign را عملی کرد که به واسطه آن جرقه زنی با استفاده از دو شمع در سیلندر و سیستم کنترل الکترونیکی صورت میگرفت. همچنین در این سالها راجیو گروهی از مهندسان، متخصصان و طراحان را گرد هم آورد و با همکاری آنها مدلهایی مانند Bajaj Discover و Bajaj Boxer را تولید و وارد بازار کرد. در این زمان محصولات باجاج به کیفیت مطلوب رسیده و توانایی رقابت با برندهای معروفی مانند هوندا را داشتند به همین دلیل موتورسیکلتی به نام CT 100 توسط این شرکت و در رقابت با موتورسیکلت Hero Honda Splendor تولید شد.
این شرکت در سال ۲۰۰۷ با شرکت موتورسیکلت ساز معروف اتریشی KTM همکاری کرد و ۴۹ درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفت. در نتیجه این همکاری موتورهایی پیشرفته و کاربردی ازجمله KTM Duke 125 تولید شد و شرکت KTM نیز توانست محصولات خود را با قیمتی مناسبتر در هند تولید و به بازارهای بینالمللی عرضه کند. همچنین در سال ۲۰۰۷ موتورسیکلت پولستر ۲۲۰ ساخت شرکت باجاج تولید شد که از طراحی مدرن و قابلیتهای پیشرفته برخوردار بود و بازخوردهای مثبتی را به همراه داشت. یکی از مدلهای پرچمدار این شرکت موتورسیکلت Bajaj Dimor 400 است که در سال ۲۰۱۷ تولید شد که از طراحی جذاب برخوردار بوده و پیشرانه قدرتمند آن قادر به تولید ۳۵ اسب بخار قدرت است. شرکت باجاج هند در سال ۲۰۲۰ با تمرکز به توسعه پایدار و بهرهمندی از فناوریهای سبز مدلهای الکتریکی را به خط تولید خود اضافه کرد و در سالهای اخیر همچنان به گسترش حضور جهانی خود ادامه داده است و محصولات بهروز و جدیدی را به بازار وارد میکند. این شرکت در حاضر به عنوان یکی از ده شرکت برتر هند شناخته میشود و جایگاه اول تولید موتور سه چرخ را به خود اختصاص داده است.
معرفی مدلهای معروف باجاج و موتورهای این برند در ایران
شرکت موتورسیکلت سازی Bajaj تولید محصولات متنوع و مختلفی را در کارنامه خود دارد که برخی از این مدلها به واسطه طراحی و ظاهر زیبا یا قدرت و شتاب بالا در کشورهای مختلف مورد استقبال زیادی قرار گرفتند. ازجمله محصولات محبوب و پرطرفدار باجاج میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
موتورسیکلتهای باجاج پولسر ۱۵۰، 220F و NS200، موتورسیکلت باجاج آونجر، موتورسیکلت باجاج دومینار، موتورسیکلت باجاج دیسکاور، موتورسیکلت باجاج سی تی، موتورسیکلت باجاج پلاتینا.
همچنین موتورهای مختلفی از برند باجاج تا کنون به کشور ما وارد شدهاند که ازجمله میتوان به باجاج پولسر ان اس ۲۰۰، موتورسیکلت باجاج پالس ۱۸۰، موتورسیکلت باجاج پالس 200RS، موتورسیکلت باجاج دومینار ۲۵۰، موتورسیکلت باجاج آونجر ۲۲۰، موتورسیکلت باجاج بوکسر و موتورسیکلت باجاج دیسکاور اشاره کرد.
یکی از کمپانیهای با تجربه و قدیمی حوزه موتورسیکلت سازی، شرکت باجاج هند است که در سال ۱۹۴۵ توسط جمعنا لعل باجاج در شهر پونا تأسیس شد. این شرکت مجوز تولید موتورسیکلت را از سال ۱۹۵۹ از دولت هند دریافت کرد و در این زمینه به موفقیتهای زیادی دست پیدا کرد. شرکت باجاج سابقه همکاری با کمپانیهای معروفی مانند کاوازکی و KTM را دارد و محصولات کاربردی و محبوبی را با همکاری آنها تولید کرد. این شرکت همچنان در تلاش برای حضور گسترده در بازار جهانی است و در حال تولید و عرضه محصولات جذاب و باکیفیتتر است. تا کنون نیز مدلهای مختلفی از موتورسیکلتهای پولسر، پالس، دومینار، آونجر و بوکسر برند باجاج وارد ایران شده و با استقبال گرمی همراه بودهاند.