نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

تاریخچه مرسدس بنز آکتروس

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
تاریخچه مرسدس بنز آکتروس

آخرین خودرو/ در این مطلب به بررسی نسل های مختلف آکتروس، نسخه الکتریکی، تفاوت های فنی، حضور در بازار ایران و آینده این کامیون خواهیم پرداخت.
 
در دنیایی که کامیون‌ها تنها ابزار حمل‌ونقل نیستند، بلکه شریکان راهبردی در زنجیره تأمین جهانی به شمار می‌آیند، انتخاب وسیله‌ای مطمئن، قدرتمند و هوشمند، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. در این میان، «مرسدس‌بنز آکتروس» نه‌تنها به‌عنوان یک کامیون، بلکه به‌ نمادی از مهندسی دقیق آلمانی، نوآوری فناورانه و تعهد به ایمنی و پایداری شناخته می‌شود. آکتروس از بدو ورود به صحنه صنعت، همواره جلوتر از زمان حرکت کرده و معیارهای جدیدی در حوزه کامیون‌های سنگین‌وزن تعیین نموده است.

معرفی کلی بنز آکتروس

مرسدس بنز آکتروس یکی از برجسته ترین کامیون های سنگین دنیا است که از زمان معرفی نخستین نسل خود در سال ۱۹۹۶، استانداردهای جدیدی در صنعت حمل و نقل جاده ای تعریف کرده است. این کامیون با تمرکز بر ایمنی، راندمان سوخت، راحتی راننده و فناوری های پیشرفته، تحولی بنیادین در کلاس خود ایجاد کرد. در این مطلب به صورت جامع به بررسی نسل های مختلف آکتروس، نسخه الکتریکی، تفاوت های فنی، حضور در بازار ایران و آینده این کامیون خواهیم پرداخت.

تاریخچه و نسل‌های آکتروس؛ تکامل در مسیر قدرت و فناوری

نسل اول (۱۹۹۶–۲۰۰۳): تولید بنز آکتروس نسل یک از همان بدو معرفی در سال ۱۹۹۶ شروع شد و تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت. این خودروی سنگین دارای ویژگی‌های ابتکاری مانند سیستم ترمز هوا با کنترل الکترونیکی، ترمزهای دیسک هوشمند در قسمت جلو و عقب، معرفی فناوری CAN (Controller Area Network) برای شاسی و پیشرانه بود. این همان فناوری است که در مدار الکترو پنوماتیک مدل‌های انتقال قدرت جدید و موتورهای دیزلی OM 500 V6 و V8 جدید با کنترل موتور Telligent به کار می‌رود. بنز آکتروس نسل یک اولین کامیونی بود که با همکاری طراحان و مهندسان آیرودینامیک ظهور کرد. تولیدکننده این خودرو توانست مقاومت در برابر جریان را تا ۱۷٪ کاهش دهد. شاسی آکتروس در دو، سه یا چهار محور با گزینه تعلیق هوا موجود است. در مجموع می‌توان فاصله بین دو محور را ۳۳۰۰ و ۶۳۰۰ میلی‌متری انتخاب کرد.

نسل دوم (۲۰۰۳–۲۰۰۸) MP2:  تمامی ابعاد و اندازه محور‌ها پر این دو نسل از کشنده بنز تقریبا یکی است و در ظاهر هم تغییرات ناچیزی با نسل ۱ دارد.نسل دو آکتروس مجهز به پیشرانه های جدید و سیستم تعلیق بادی است و همچنین ضریب آیرودینامیک و سیستم های الکترونیکی آن بهبود داده شده است.از جمله تغییرات مهم نسل دو، تغییر در ابعاد کابین است که نسبت به نسل قبلی بزرگتر شده است و فضای بیشتری در اختیار راننده قرار می دهد.در نسل ۲ محورهای عقب از فنر شمش به بالن بادی تغییر پیدا کرده است که ظرفیت بارگیری برای کاربری کشنده تا مدل ۴۵۰ اسب بخار را بصورت قابل توجهی افزایش داده است.چراغ های مه شکن در قسمت پایینی سپر جاگذاری شده تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود. همچنین چراغ‌های زنون بصورت آپشنی وجود دارد. در مقایسه با نسل ۱، قدرت اسمی نسل ۲ در حدود ۷ الی ۲۷ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن بر متر، گشتاور افزایش پیدا کرد.

نسل سوم (۲۰۰۸–۲۰۱۱) MP3:  موتور بکار رفته در این کامیون ۱۶ لیتری هشت سیلندری با قدرت ۵۵۱ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰۰ نیوتن متر است و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ اروپا است. موتورهای نسل سوم به سیستم Pld تجهیز شده اند که کارپمپ های پلاگین برای تزریق سوخت به هر سیلندر را جداگانه فراهم می کند. سیستم پیشرفته ای به نام MR به روی موتور این کامیون نصب شده که از طریق سنسورهای موجود در هر نقطه موتور می تواند وضعیت موتور را بررسی کند. گیربکس بکار رفته در این سری از کامیون های بنز ۱۲ دنده در جلو و دو دنده در عقب دارد که از نوع پاور شیفت و تمام اتوماتیک و مجهز به ریتادر است. جالب است بدانید که دنده آن به روی دسته صندلی راننده تعبیه شده که با حرکت اهرم به جلو و عقب حال های مختلف گیربکس را تنظیم می کند.

نسل چهارم (۲۰۱۱-۲۰۱۹): آکتروس نسل چهارم تفاوت های اساسی با نسل های قبلی خود دارد یکی از مزیت های بارز این خودرو نسبت به نسل قبلی داشتن استهلاک پایین این خودرو، مصرف سوخت بهینه، تصفیه گازهای خروجی را می توان نام برد. این خودرو برای مسافت های طولانی بسیار مناسب می باشد. آکتروس دارای کابین بزرگ و طراحی خاص می باشد. اکتروس نسل ۴ از موتوری بهره می برد که ۵۱۰ اسب بخار قدرت موتور در ۱۸۰۰ دور در دقیقه، با گشتاوری ۲۴۰۰ نیوتن متر تولید می کند.

آکتروس MP5 ۲۰۱۹ تاکنون: آکتروس MP5 نماد کامیون آینده نگر است. این نسل با حذف آینه های جانبی سنتی و جایگزینی آن ها با MirrorCam، صفحه نمایش های دیجیتال Multimedia Cockpit، رانندگی نیمه خودران با Active Drive Assist و پیشرفت های گسترده در مصرف سوخت و ایمنی، نشان دهنده ورود مرسدس بنز به عصر کامیون های هوشمند است. فناوری های جدید در MP5 مانند سیستم های کمکی حفظ مسیر، سیستم تشخیص علائم ترافیکی و ارتقاء سیستم های ترمز اضطراری، ایمنی را به سطح بالاتری رسانده اند.

آکتروس eActros؛ ورود به دوران الکتریکی
اگر یک دهه پیش کسی ایده تولید یک کامیون تمام برقی را مطرح می‌کرد، موردتمسخر مردم واقع می‌شد. با این وجود مسیر حرکت صنعت حمل‌ونقل تغییر کرد و به‌بهانه حفظ زمین از گرمایش جهانی، در زمینه‌های گوناگون آن مانند خودروهای سواری و حتی کامیون‌ها انقلابی بزرگ ایجاد کرد. شرکت پیشتاز مرسدس‌بنز هم از قافله عقب نمانده و با معرفی نسخه پرچمدار اکتروس برقی، به بازار آینده‌نگرانه کامیون‌ها برقی پیوسته است

ای اکتروس ۳۰۰

البته پیش از این هم مدل ای اکتروس ۳۰۰ روانه بازار شده بود که به‌عنوان محصولی هدفمند توانست توجه مناسبی را به سوی خود جلب نکند؛ هر چند این مدل هم با وجود توان حمل ۱۶ تن بار و گستره مسافت قابل‌پیمایش فراتر از ۳۰۰ کیلومتر در مسیرهای طولانی کاربردی نیست اما نشان داد که مرسدس‌‎بنز در تولید کامیون برقی، جدی‌تر از این حرف‌ها است. قدرت پیشرانه ۵۳۶ اسب بخاری ای اکتروس ۳۰۰ از یک باتری ۳۳۶ کیلووات ساعتی استخراج می‌شد. عملکرد شهری و جاده‌ای آن پس از درک سیستم بازیابی نیروی ترمز، روان و یکدست بود و آن را به یک کامیون بارسبک و شهری مناسب تبدیل می‌کرد.

مرسدس بنز ای اکتروس ۶۰۰

با این همه، نیاز مرسدس برای تولید یک کامیون پرچمدار برطرف نشد و این شرکت در سال ۲۰۲۳ از ای اکتروس ۶۰۰ (این عدد به محدوده ظرفیت باتری اشاره دارد) رونمایی کرد؛ اشتوتگارتی‌ها در بیانیه رسمی معرفی این محصول اعلام کردند که هجده‌چرخ تازه‌شان، توان پیمایش مسافتی ۵۰۰ کیلومتری را دارد. این توان پیمایشی به لطف بهره‌وری از یک بسته باتری ۶۲۱ کیلووات ساعتی ممکن شده است که خود، متشکل از سه بسته کوچک‌تر ۲۰۷ کیلووات ساعتی می‌شود. این کامیون ۸۱۵ اسب بخاری از دو موتور برقی استفاده می‌کند که با قدرت خود را از طریق یک جعبه‌دنده ۴ سرعتی به چرخ‌ها منتقل خواهد کرد.

ای اکتروس ۶۰۰ از همان فناوری ای-اکسل موجود در ای اکتروس ۳۰۰ بهره می‌برد اما یک برگ برنده هم دارد؛ برگ برنده این خودرو، همان جعبه‌دنده ۴ سرعتی‌اش به شمار می‌رود. مرسدس‌بنز اعلام کرده که در هر شرایطی تلاش می‌کند تا پشتیبانی مادام‌العمری از باتری‌های LFP (لیتیوم-آهن فسفات) داشته باشد تا خیال مالکان را از این بابت راحت کند. این کامیون از شارژ ۴۰۰ کیلوواتی CCS پشتیبانی می‌کند اما به‎‌زودی به فناوری شارژ مگاواتی MCS نیز تجهیز خواهد شد. به این ترتیب، راننده برای شارژ باتری از ۲۰ تا ۸۰ درصد در یک ایستگاه شارژ ۱ مگاواتی تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

یکی از برجسته ترین فناوری های آکتروس MP5، سیستم Active Drive Assist است که امکان رانندگی نیمه خودران در بزرگراه ها را فراهم می کند. این سیستم می تواند به صورت خودکار: سرعت خودرو را حفظ کند، فاصله ایمن با خودرو جلویی را مدیریت کند، مسیر حرکت در بین خطوط جاده را کنترل کند، در صورت نیاز، هشدار خروج از مسیر یا اصلاح خودکار مسیر را اجرا کند، این فناوری، خستگی راننده را در سفرهای طولانی کاهش داده و ایمنی عمومی را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

عملکرد و بهره‌وری
موتورهای قدرتمند شش سیلندر خطی آکتروس با حجمی از ۱۰.۷ تا ۱۵.۶ لیتر و توان‌هایی تا سقف ۶۳۰ اسب‌بخار، نشان از قلبی تپنده در زیر کاپوت این غول جاده‌ها دارد. سیستم گیربکس اتوماتیک PowerShift 3 تعویض دنده‌ها را با دقت و نرمی بالا انجام می‌دهد، در حالی که با کمک فناوری PPC، مصرف سوخت تا ۵ درصد کاهش یافته است. چنین عملکردی، بازده اقتصادی ناوگان‌های حمل‌ونقل را به شکل محسوسی افزایش می‌دهد.

ایمنی و آسایش
در دنیایی که تصادفات جاده‌ای هزینه‌ای جبران‌ناپذیر به همراه دارند، آکتروس با مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ایمنی نظیر ترمز اضطراری فعال (ABA)، هشدار خروج از مسیر، سیستم پایش نقاط کور و کنترل پایداری، محافظی هوشمند در کنار راننده محسوب می‌شود. کابین‌های مجهز به صندلی‌های ارگونومیک، تخت‌خواب‌های باکیفیت، تهویه هوشمند، نورپردازی حرفه‌ای و فضای ذخیره‌سازی گسترده، محیطی آرام، دلپذیر و کاربردی برای رانندگی‌های طولانی فراهم می‌کنند. در این کامیون، راننده فقط یک راننده نیست؛ او فرمانده یک فضای کاری پیشرفته است.

حضور آکتروس در ایران
مرسدس بنز آکتروس از اوایل دهه ۱۳۸۰ به صورت وارداتی وارد بازار ایران شد. نخستین نسخه ها عمدتا شامل MP1 و MP2 بودند که توسط شرکت های خصوصی وارد می شدند. با رشد تقاضا، برخی شرکت ها از جمله ایران خودرو دیزل اقدام به مونتاژ مدل های MP2 و MP3 کردند. کیفیت بالای این کامیون ها، دوام فنی آن ها در شرایط سخت اقلیمی ایران و قابلیت اطمینان بالای آن ها موجب شد آکتروس در میان ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور به محبوبیت زیادی برسد. در بازار ایران، آکتروس از گذشته تاکنون همواره جایگاهی ممتاز داشته است. از مدل‌های قدیمی‌تر تا نسخه‌های وارداتی نسل جدید، این کامیون به دلیل دوام بالا، خدمات پس از فروش مناسب و عملکرد مثال‌زدنی، مورد اعتماد شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان حرفه‌ای بوده است. در سال‌های اخیر، واردات محدود مدل‌های یورو ۵ و ۶ نشان از علاقه‌مندی بازار داخلی به فناوری‌های روز دنیا دارد. مرسدس‌بنز آکتروس، بیش از آن‌که یک کامیون باشد، نماینده‌ای از آینده حمل‌ونقل است؛ آینده‌ای که در آن فناوری، ایمنی، راندمان و آسایش در یک پیکره آهنین و هوشمند تلفیق شده‌اند. انتخاب آکتروس، انتخاب آینده است؛ آینده‌ای که از امروز آغاز شده و جاده‌ها را با قدرت و دقت درنوردیده است.

چالش ها آکتروس در ایران
هزینه بالای خرید و نگهداری، نوسانات ارزی، محدودیت های وارداتی و نبود زیرساخت های لازم برای نسخه های برقی، چالش های اصلی برای توسعه آکتروس در ایران محسوب می شوند.

مرسدس بنز آکتروس طی نزدیک به سه دهه، با معرفی فناوری های نوین، ارتقاء مستمر ایمنی، بهبود بهره وری سوخت و توجه به راحتی راننده، به یکی از ستون های اصلی صنعت حمل و نقل جهانی تبدیل شده است. از نسل های دیزلی کلاسیک تا نسخه های تمام الکتریکی آینده، آکتروس همواره نماینده ترکیبی از کیفیت، نوآوری و اعتمادپذیری بوده است. حضور مستمر و پررنگ این کامیون در بازار ایران نیز نشانگر اهمیت ویژه آن در ناوگان حمل و نقل کشور است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره