بازگشت پاگانی زوندا با نسخه تک ساخت 10 میلیون دلاری!

پدال/ درحالیکه سالها است تولید پاگانی زوندا متوقف شده، این ماشین حالا با یک نمونهٔ تک ساخت ویژه با الهام از کوههای کونلون چین و بدنه فیبر کربنی آبی بازگشته است.
نخستین پاگانی زوندا در سال ۱۹۹۹ از خط تولید خارج شد و حالا پس از ۲۶ سال، کارخانه پاگانی همچنان نسخههای تک ساخت این سوپرکار افسانهای را تولید میکند. این در حالی است که زوندا نه یکبار، بلکه دو بار با مدلهای جدیدتر هوآیرا و یوتوپیا جایگزین شده است. بااینحال، زوندا همچنان زنده است و قلب طرفداران را با نسخههای خاص خود تسخیر میکند.
تولید زوندا سالها است که متوقف شده ولی بخش یونیکو پاگانی با بازسازی و ارتقای زونداهای قدیمی، زندگی تازهای به آنها میبخشد. این زوندا رودستر جدید، نمونهای برجسته از این رویکرد است که به سفارش یک مشتری خاص و با الهام از کوههای کونلون در چین طراحی شده است. بدنه این زوندا رودستر کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و با روکش آبی نمایان فیبر کربن، ظاهری خیرهکننده دارد که آن را از دیگر مدلها متمایز میکند. این خودرو بهعنوان بخشی از سری ۷۶۰ زوندا، دارای دریچههای بزرگ فیبر کربنی روی کاپوت و نوارهای سفید مسابقهای است که امضای طراحی این سری محسوب میشود.
زوندا روی رینگهای مشکی با مرکز آبی سوار است و بخش عقب آن به مجموعهای از بهبودهای آیرودینامیکی شامل بال بزرگ برای افزایش داونفورس، باله کوچکتر برای بهبود جریان هوا، باله کوسهای فیبر کربنی برای پایداری در سرعتهای بالا و دیفیوزر جذاب مجهز شده است. حتی لولههای اگزوز و اطراف آنها با رنگ آبی تزئین شدهاند تا هماهنگی بصری بیشتری ایجاد کنند.
پاگانی جزئیات فنی پیشرانه این نسخه تک ساخت را اعلام نکرده اما با توجه به سری ۷۶۰، میتوان فرض کرد که از همان موتور ۷.۳ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت AMG استفاده میکند. این موتور قدرتی معادل ۷۶۰ اسب بخار تولید میکند و صدایی دارد که کمتر موتوری در دنیای خودروسازی میتواند با آن رقابت کند. اطلاعاتی درباره کابین این سوپرکار منتشر نشده، بنابراین نمیدانیم که مجهز به گیربکس دستی است یا اتوماتیک؛ هر دو گزینهای بودند که در زونداهای سری ۷۶۰ ارائه شدهاند.
هرچند پاگانی مبلغ دقیق هزینه ارتقای این زوندا را اعلام نکرده اما با توجه به فروش نسخههای تک ساخت قبلی، ارزش این سوپرکار احتمالاً بیش از ۱۰ میلیون دلار است. این قیمت نهتنها به دلیل مهندسی بینقص و مواد گرانقیمت مانند فیبر کربن، بلکه به خاطر انحصاری بودن و شخصیسازی برای مشتری خاص است.