پوست اندازی مرسدس بنز ؛ طراحی مدل های بعدی شبیه لوازم خانگی چرخ دار نخواهد بود!

آخرین خودرو/ گوردن واگنر، مدیر ارشد طراحی گروه مرسدس بنز، در حاشیه نمایشگاه شانگهای، طی مصاحبهای با نشریه «اتوکار» در اظهار نظری جالب گفته «ما نمیخواهیم خودروهایی شبیه لوازم خانگی چرخدار تولید کنیم!»
مرسدس بنز در حال پوستاندازی است و به تدریج به سمت زبان طراحی جدیدی حرکت میکند. بر اساس رویه فعلی، مدلهای برقی این شرکت که تحت سری EQ عرضه میشوند، دارای طراحی متفاوتی نسبت به مدلهای درونسوز هستند. با استقبال نه چندان خوبی که از این سری به عمل آمده، اشتوتگارتیها اکنون تصمیم دارند ظاهر محصولات برقی را با مدلهای درونسوز یکپارچه کنند؛ درست مثل روشی که رقیب مستقیم مرسدس، یعنی ب ام و در پیش گرفته است.
طراحی با هویت، نه ترندهای تکراری
واگنر در مصاحبه خود تاکید کرده که در بازار امروزی، بسیاری از خودروهای الکتریکی به دلیل طراحیهای مشابه و بدون شخصیت، در حال تبدیل شدن به یک «دریای یکنواخت» هستند؛ به ویژه در چین. او بدترین قسمت ترندهای طراحی جدید را نداشتن هویت عنوان کرده است.
مرسدس قصد دارد این مسیر را تغییر دهد، مخصوصاً در بخش خودروهای لوکس که طراحی باید حسی فراتر از یک وسیله نقلیه القا کند. واگنر در این رابطه گفته: «وقتی پای لوکس بودن وسط است، شما با خودرو وارد یک رابطه عاطفی میشوید. این فقط رفتن از نقطه A به B نیست، بلکه عشق است!»
احترام، کلید طراحی آینده مرسدس
مرسدس بنز در استراتژی جدید خود میخواهد احساس احترام و اعتبار را با محصولات بعدی خود منتقل کند؛ حسی که مخاطب به موفقیت شخصی خود نیز ارتباط میدهد. واگنر در این رابطه گفته: «وقتی شما در زندگی موفق شدهاید، سزاوار احترام هستید و خودروی شما باید آن را بازتاب دهد.»
یکی از مهمترین نمونههای این زبان طراحی جدید، کانسپت اخیر مرسدس بنز ویژن V است که در نمایشگاه شانگهای معرفی شد. این خودرو نه تنها پیشنمایشی از نسل بعدی ون V کلاس محسوب میشود، بلکه به وضوح بیانگر آینده طراحی مرسدس است. این کانسپت روی پلتفرم کاملاً جدید VAN.EA ساخته شده است.
یک زبان طراحی برای همه مدلها
مرسدس در طراحی خودروهای الکتریکی مانند EQE و EQS به سراغ ظاهری متفاوت و طراحی آیرودینامیک رفت تا ضمن ایجاد هویتی مستقل، از مباحث علمی هم حداکثر بهرهبرداری را داشته باشد. اما با شکست این مدلها در بازار، مسیر باید عوض شود. گوردون واگنر در این مورد گفته:
«در نسل اول، تفاوت طراحی بین مدلهای الکتریکی و درونسوز قابل قبول بود، چون مردم میخواستند فرق را حس کنند. اما اکنون خریداران چنین انتظاری ندارند و ما هم قطعاً از این تفکیک فاصله میگیریم.»
معرفی ۳۶ مدل جدید تا سال ۲۰۲۷
مرسدس بنز تا سال ۲۰۲۷ وعده معرفی ۱۷ خودروی الکتریکی جدید یا فیس لیفت شده و ۱۹ مدل با موتور درونسوز را داده است. این یعنی طراحان مرسدس فرصتهای فراوانی برای نمایش درک خود از مفاهیمی چون احترام، تمایز، و زیبایی خواهند داشت. این رویکرد میتواند به مرسدس کمک کند تا نهتنها در برابر رقبای آلمانی همچون ب ام و و آئودی، بلکه در برابر برندهای نوظهور چینی نیز هویت منحصربفرد خود را حفظ نماید.
ناگفته نماند اظهارات گوردون واگنر و تأکید وی بر اصالت، در شرایطی مطرح شده که از زمان سپردن سکان دپارتمان طراحی به وی، انتقادات از ظاهر محصولات مرسدس بنز افزایش یافته است. بسیاری از علاقهمندان و کارشناسان اکنون بر این باور هستند که محصولات کمپانی آلمانی دیگر آن زیبایی و اصالت گذشته را ندارند.