آخرین خودرو/تانک ۵۰۰ هیبرید یکی از محصولات برند تانک زیر مجموعه گریت وال چی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید SUV ها فعالیت می کند.
درباره تانک ۵۰۰
تانک ۵۰۰ یکی از محصولات برند تانک زیر مجموعه گروه خودروسازی گریت وال چینی است که به صورت تخصصی در زمینه تولید SUV ها فعالیت می کند. گریت وال در دهه ۸۰ میلادی تقریبا بعد از انقلاب ایران فعالیت خود را آغاز کرد و درحال حاظر یکی از برند های مطرح چینی در زمینه خودروسازی است. از برند های اصلی زیر مجموعه تانک می توان به هاوال، وی و تانک اشاره کرد که برخی از محصولاتشان در بازار ایران حضور دارد. برند تانک به صورت تخصصی در زمینه تولید خودرو در کلاس SUV فعالیت می کند.
تانک ۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودرو چنگدو از آن رونمایی شد و یک سال بعد از رونمایی در بازار چین عرضه شد. تانک ۵۰۰ بعد از تانک ۳۰۰ دومین سری محصولی از برند تانک چینی است. این خودرو بر پایه پلتفرم مشترک با پیکاپ GWM Poer Sahar توسعه یافته است. تانک ۵۰۰ در کشورهایی همانند روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، مالزی، تایلند و استرالیا فروش مناسبی را ثبت کرده است. نکته قابل توجه درباره این خودرو، دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه ANCAP استرالیایی است. هدف از توسعه این محصولی و افزودن برخی آپشن ها به آن رقابت با خودرو سازان ژاپنی، کره ای و در برخی از بازارها، آمریکایی بوده است. این خودرو با تیپ های فنی مختلفی عرضه شده که شتابران خودرو قصد دارد نسخه هیبرید آن را به سامانه وارداتی جانبازان بیاورد.
طراحی تانک ۵۰۰ هیبرید

در تانک ۵۰۰ نیز رگ و ریشه هایی از طراحی آمریکایی به خوبی ملموس است. در نمای جلویی این خودرو استفاده از ترکیب جلوپنجره کرومی بزرگ و کاپوت کشیده با خطوط برجسته بیننده را به یاد محصولات برند رم آمریکایی بخصوص پیکاپ رام تگزاس می اندازد. البته الگو برداری طراحان این خودرو به درستی رخ داده و باعث نشده است که خودروی با ظاهری نه چندان دلچسب همانند طراحی های قدیمی چینی صورت گیرد. در نمای روبه رو ابعاد بزرگ جلوپنجره و چراغ ها به خوبی خودنمایی می کند. ترکیب نشان T شکل تانک با خطوط برجسته و تیز سپر و کاپوت حس خودروی عضلانی را به خوبی منتقل می کند.

در نمای جانبی تانک ۵۰۰ هیبرید از الگوی طراحی جعبه ای شکل بهره می برد و بیشتر بخش های خودرو را زاویه های تند تشکیل می دهد. استفاده از کروم کاری سرتاسری به دور شیشه ها حس لوکس بودن را القا می کند؛ در کروم کاری بخش لچکی شیشه عقب تانک ۵۰۰ هیبرید شاهد الگویی شبیه به لندکروزر سری ۳۰۰ هستیم. بکارگیری رینگ های ۲۰ اینچی ۶ پیچ و فاق بلند لاستیک در TANK 500 HEV بسیار هماهنگ شده و زیبا است. استفاده از روف رک در این خودرو به حس شاسی بلند بودن این خودرو می افزاید. زاویه ورود و خروج این SUV به ترتیب ۲۹.۶ و ۲۴.۳ درجه است و ارتفاع ۲۲.۴ سانتی متری از زمین دارد که در بیراه نوردی های سبک و متوسط به راحتی از پس عوارض جاده بر می آید.

بازار
در نمای عقب تانک ۵۰۰ هیبرید نکته ای زیبا و ایرانی پسند وجود دارد؛ درب عقب خودرو به سبک بازشو از بغل(Swing-out tailgate) و زاپاس پشت طراحی شده است که حس خودروهای همانند لندکروزر سری ۱۰۰ زاپاس پشت و جیپ رانگلر را القا می کند. در نمای پشتی همانند بخش جلو شاهد کروم کاری های گسترده عرضی هستیم که از دور چراغ های عمودی عقب شروع شده و بخش محل نصب پلاک را نیز پوشش داده است.
در کل با تمام الگوگیری های طراحان تانک ۵۰۰ هیبرید از دیگر خودروها با محصولی غیر جذاب و نا زیبا روبه رو نیستیم. این خودرو می تواند نظر بیشتر افراد را جذب نماید بخصوص افرادی که به دنبال خودروهای بزرگ و عظلانی هستند.
مشخصات فنی تانک ۵۰۰ هیبرید
زیر کاپوت تانک ۵۰۰ هیبرید یک مجموعه هیبرید متشکل از پیشرانه های برقی و بنزینی قرار دارد. انجین ۲ لیتر بنزینی توربوشارژ با فناوری VGT در این خودرو توان تولید نهایت ۲۴۱ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. در کنار موتور بنزینی یک موتور الکتریکی که خروجی های ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۸ نیوتن متر گشتاور را ثبت می کند قرار گرفته است. این دو پیشرانه به صورت ترکیبی در بازه های مشخصی ۳۴۶ اسب بخار و ۶۴۸ نیوتن متر گشتاور را به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک HAT این خودرو انتقال می دهند.

با وجود وزن ۲.۵ تنی تانک ۵۰۰ هیبرید در ۷.۹ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو دابل ویشبون و در عقب از نوع چند اتصالی یا مولتی لینک است. از آنجایی که با یک SUV آفرودی طرف هستیم، در این خودرو تنظیمات مربوط به ضرایب دنده سنگین و سبک قابل انتخاب هستند و قفل دیفرانسیل عقب، مرکزی و جلو هم در این شاسی بلند قابل تنظیم است. موتور این خودرو از یک باک ۸۰ لیتری تغذیه می کند که برای چنین خودروی عدد مناسبی است.
کابین و امکانات TANK 500 HEV

تانک ۵۰۰ خودروی به نسبت گران قیمت در بازارهای جهانی است. به دلیل قیمت بالای این خودرو انتظار متریالی باکیفیت از این خودرو می رود. در بیشتر قسمت های داشبورد و رودری ها که دست با آن ارتباط دارد متریال سافت تاچ باکیفیت نسل جدید که ترکیبی از فوم و رویه چرم است، به کار رفته. صندلی های بکار رفته در تانک ۵۰۰ با چرم منفذ دار باکیفیت و دوخت طرح دار که المانی لوکس است پوشش داده شده اند. فوم با کیفیتی در ساخت صندلی های این خودرو استفاده شده که نرمی مناسبی را ارائه می دهد.

مهندسان گریت وال و تانک سعی کرده اند که از الگو های لوکس، جذاب و عامه پسندانه در طراحی داشبورد تانک ۵۰۰ هیبرید استفاده کنند که نتیجه بخش نیز بوده است. برخلاف ترند روز در این خودرو مالتی مدیا یکپارچه بکار وجود ندارد که می تواند نکته ای متمایز کننده برای این خودرو باشد. از المان های که برای لوکس نشان دادن تانک هیبرید به کار رفته می توان به دکوراتیو بخش میانی داشبورد، ساعت کوچک وسط داشبورد و دوخت بر روی رودری ها اشاره کرد که همه در مجموع کابین تانک ۵۰۰ هیبرید را سطح بالا نشان می دهند. در این خودرو همانند بیشتر SUV ها از دکمه های بزرگ برای کنترل عملگرهای خودرو استفاده شده است. در کل می توان گفت کابین این خودرو به راحتی می تواند نظر بیشتر بینندگان را به خود جذب نماید و از لحاظ زیبایی شناختی به سختی می توان از آن ایرادی جدی گرفت.

این خودرو ابعاد در حدود تویوتا لندکروزر سری ۳۰۰ دارد و سرنشینان می توانند در آن تجربه ای بسیار راحت داشته باشند. صندلی راننده تانک ۵۰۰ در هشت جهت قابلیت تنظیم دارد و در طرف شاگرد به ۶ جهت می توان صندلی را تنظیم کرد. برای راحتی بیشتر سرنشینان در بحث سوار و پیاده شدن در این خودرو از رکاب جانبی اتوماتیک و دستگیره کمکی بر روی ستون ها استفاده شده است. فضای بار عقب در این خودرو ۷۹۵ لیتر بوده که عددی قابل قبول می باشد.

TANK 500 HEV یک SUV فول آپشن است و در آن امکانات رفاهی و ایمنی کاملی می بینیم. از جمله امکانات این خودرو می توان به ترمز پارک برقی، اتوهلد، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، هدآپ دیسپلی، کلاستر دیجیتال، صندلی های برقی جلو، حافظه صندلی راننده، گرم کن و سرد کن صندلی های عقب و جلو، ماساژور صندلی های جلو، کول باکس، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، تابلوخوان، ترمز اضطراری، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کرال کنترل، سانروف پانورامیک، تنظیم برقی فرمان، اتوپارک، پنل تهویه مستقل عقب، سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۲ اسپیکر، مالتی مدیای ۱۴.۶ اینچی، رکاب برقی بازشونده، اتوپارک و… اشاره کرد.
رقبای تانک ۵۰۰ هیبریدبازار خودرو ایران در چند سال گذشته با محدودیت های جدی از جمله ممنوعیت واردات روبه رو بوده که با رفع ممنوعیت واردات برخی از این مشکلات مرتفع شدند. شکاف ایجاد شده بعد از چندین سال ممنوعیت واردات و آزاد شدن واردات با محدودیت ارزی، باعث شده که بازار خودرو ایران با کمبود در برخی از کلاس خودروهای بخصوص SUV روبه رو باشد. تانک ۵۰۰ یک SUV شاسی مستقل هیبرید است که فعلا در ایران در این کلاس خودرو و قیمت که قرار است عرضه شود رقیبی صفر کیلومتر ندارد.