مقایسه ونوسیا وی آنلاین DDi با هاوال H6 هیبرید ؛ رقابت دو کراس اوور از سرزمین اژدها

آخرین خودرو/ ونوسیا وی آنلاین DDi و هاوال H6 هیبرید دو کراس اوور با پیشرانه های برقی بنزینی هستند که به تازگی در بازار ایران عرضه شده اند.
قوای محرکه دوگانه برقی–بنزینی موسوم به هیبرید، امروزه بهعنوان دوره گذار از خودروهای تمام بنزینی به سمت خودروهای تمام برقی به شمار میرود.
محصولات هیبرید به دلیل مصرف کم و شتابگیری بهتر نسبت به خودروهای بنزینی مورد استقبال قرار گرفتهاند و در حال حاضر کراساوورهایی نظیر ونوسیا وی آنلاین و هاوال H6 هیبرید در بازار ایران بهصورت نمونههای وارداتی در حال تردد هستند. در این مطلب به مقایسه ونوسیا وی آنلاین DDi با هاوال H6 هیبرید میپردازیم تا ببینیم که هرکدام از این دو شاسیبلند چینی با قوای محرکه دوگانه، چه نقاط ضعف و قوتی نسبت به یکدیگر دارند و خرید کدامیک میتواند به نفع مشتری ایرانی باشد.
درباره ونوسیا وی آنلاین DDi و هاوال H6 هیبرید
هاوال H6 هیبرید یک کراساوور با ابعاد نسبتاً جمعوجور است که تاکنون در قالب سه نسل به بازارهای جهانی عرضه شده و نسل سوم آن نیز از سال ۲۰۲۱ توسط کمپانی گریتوال به بازار آمده است. نسخه هیبریدی این خودرو که اکنون توسط گروه بهمن و شرکت زیرمجموعه آن، بیامکارز، به ایران رسیده، محصول سال ۲۰۲۱ بوده و از سال ۱۴۰۳ به جادههای کشورمان راه پیدا کرده است.
اما در طرف دیگر، یک برند نسبتاً جدید و نامآشنا حضور دارد که در اصل از زیرمجموعههای گروه خودروسازی دانگفنگ چین است. نشان تجاری ونوسیا در سال ۲۰۱۰ توسط گروه دانگفنگ بنیانگذاری شد و از سال ۲۰۱۷ نیز بهعنوان زیرمجموعه گروه دانگفنگ–نیسان کار خود را ادامه داده است. وی آنلاین در سال ۲۰۲۰ در قالب یک کراساوور کامپکت از سوی این شرکت به بازار راه پیدا کرد و نسخه پلاگین هیبرید آن نیز از سال ۲۰۲۱ تاکنون روی خط تولید قرار داشته است. گروه ماموت بهواسطه شرکت تیگارد موتور، عرضه این خودرو را در بازار ایران بر عهده گرفته است.
ویدیوی تست و بررسی هاوال H6 هیبرید
ویدیوی معرفی ونوسیا وی آنلاین DDI
مقایسه طراحی بدنه ونوسیا وی آنلاین DDI با هاوال H6 هیبرید
انصافاً هر دو خودرو حاضر در این رقابت، طراحی ظاهری جذاب و متناسب با سلیقههای روز و مدرن را ارائه میدهند. با این حال، ونوسیا وی آنلاین برای بازار ایران ظاهر جدیدتری دارد و کمتر دیده شده است که کراساوورهای خانوادگی چنین طراحی تندوتیز و متفاوتی ارائه دهند. در نمای روبهرو و بهطور کلی استایل بدنه خودرو، از زوایای شکسته، خطوط مستقیم و المانهای اسپرت استفاده بیشتری شده تا ظاهر آن خشنتر به نظر بیاید و احتمالاً برای مشتریان جوان گیرایی و جذابیت بالاتری ارائه دهد. فرم چراغهای جلو، طرح جلوپنجره بزرگ، حالت سپرها، تناسب زیادی با فرم المانهای اصلی نمای عقب نظیر چراغها و جزئیات سپر دارد که باعث همخوانی و سازگاری طراحیهای هر سه نمای اصلی این خودرو با یکدیگر میشود.
اما در سمت دیگر، هاوال H6 هیبرید حالت ملایم و اصطلاحاً خانوادگیتری در نمای بیرونی خود ارائه میدهد. چهره این ماشین چینی تا حدودی مهربانتر به نظر میرسد و همین نکته میتواند روی وجهه لوکستر و وقار بیشتر نمای بیرونی خودرو تأثیر مثبت بگذارد. استفاده از جلوپنجره یکپارچه که بخش زیادی از چهره را به خود اختصاص داده، بههمراه نوارهای فسفریرنگ، بر جذابیت چهره خودرو افزوده است. نمای عقب آن نیز مطابق با گرایشهای روز، دارای چراغهای بههمپیوسته با فرم متعارف بوده و در مجموع استایل عامهپسندتری را در طراحی ظاهری هاوال H6 هیبرید نسبت به حریف میتوان مشاهده کرد.
مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی
درون کابین این دو خودرو با متریال لوکس و نسبتاً مرغوب روبهرو میشوید که از لحاظ کیفی یک سر و گردن از بسیاری دیگر از محصولات چینی بازار بالاتر به نظر میرسد.
در این بین، طراحی داخلی و بهویژه بخش داشبورد یا رودریهای ونوسیا، طراحی نسبتاً مینیمال و با جزئیات کمتری را شامل شده است که در آن اثر چندانی از کلیدهای فیزیکی مشاهده نمیشود. در عوض، پنل مالتیمدیای بزرگ در بالای داشبورد، اکثر وظایف را جهت تنظیم سیستمهای مختلف بر عهده دارد. طراحی غربیلک فرمان دو سر تخت نیز از محصولات پژو الگوبرداری شده و در نوع خود مدرن و کمی اسپرت احساس میشود. سقف شیشهای فتوکرومیک این خودرو نیز فاقد پوشش کشویی بوده و بهصورت حساس به نور طراحی شده است که در نوع خود جالب به نظر میرسد.
اما در سمت دیگر، طراحان داخلی هاوال H6 هیبرید ذوق هنری بیشتری به خرج داده و خلاقیت آنها در ترسیم داشبورد با جزئیات بیشتر و سایر ادوات، کاملاً ستودنی است. فرم خاص غربیلک فرمان، تزیینات مسی یا نقرهایرنگ، تریم چندرنگ کابین و کلید گردان سیستم جعبهدنده نیز بر نقاط قوت بصری کابین هاوال H6 هیبرید افزوده است.
بهطور کلی به نظر میرسد که نمای داخلی هاوال حس و حال بهتری را به کاربر منتقل میکند و از این جهت تا حدودی نسبت به ونوسیا وی آنلاین برتر ظاهر شده است؛ بهویژه که در اینجا از چندین رنگ مختلف برای قسمتهای گوناگون داشبورد استفاده شده و فرم نمایشگرها نیز بهصورت جدا از هم درآمده است.
فرم صندلیهای جلو در هر دو خودرو بسیار راحت و دربرگیرنده بدن سرنشین به نظر میآید و همین مورد میتواند در مسافرتهای طولانی از خستگی سرنشینان تا حد زیادی جلوگیری کند.
در مورد میزان فضای داخل، بهویژه صندلیهای ردیف دوم، میتوان گفت که دو تا سه نفر سرنشین بزرگسال با قد نسبتاً بلند در ردیف دوم این خودروها تقریباً راحت حضور پیدا خواهند کرد. اما نکته اینجاست که فاصله بین محور چرخهای هاوال حدود ۴ سانتیمتر بیشتر از حریف بوده و همین نکته میتواند باعث افزایش فضای پاهای سرنشینان در ردیف دوم این خودرو نسبت به ونوسیا وی آنلاین شود.
در مورد میزان گنجایش صندوق عقبها هم باید بدانید که ونوسیا وی آنلاین DDi حدود ۶۰۵ لیتر به فضای پشت صندلیهای ردیف دوم خود جهت قرار دادن لوازم اختصاص داده است که در این کلاس، نسبتاً بزرگ و جادار محسوب میشود؛ اما هاوال H6 هیبرید در این زمینه محدودیت بیشتری دارد و تنها ۴۰۷ لیتر فضا در صندوق عقب آن وجود دارد که نهایتاً ۳ تا ۴ چمدان متوسط تا بزرگ درون آن قرار میگیرد.
مقایسه مشخصات فنی ونوسیا وی آنلاین DDI با هاوال H6 هیبرید
هاوال H6 هیبرید بهطور همزمان از موتور بنزینی و برقی برای به حرکت درآوردن محور چرخهای جلوی خود استفاده میکند. قوای محرکه این خودرو شامل یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۴۷.۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر است که در کنار یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر قرار گرفته است. این دو موتور از طریق یک سیستم انتقال قدرت DHT قادر به گرداندن محور جلو هستند. این خودرو به یک باتری کوچک لیتیومی ۱.۶۹ کیلوواتساعتی مجهز شده که عمدتاً به واسطه موتور بنزینی شارژ میشود و قابلیت شارژ از طریق منبع بیرونی را ندارد.
نتیجه بهکارگیری این سیستم در هاوال H6، دستیابی به شتاب صفر تا صد حدود ۸.۵ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ترکیبی ۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که هم شتاب نسبتاً مهیجی محسوب میشود و هم مصرف سوخت پایینی برای یک شاسیبلند شهری ۱۷۲۰ کیلوگرمی دارد.
اما ونوسیا وی آنلاین با سیستم پلاگین هیبرید یا قابل شارژ از طریق شارژر بیرونی عرضه شده است. پیشرانه این خودرو شامل یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت و قدرت ۱۶۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر است که در کنار موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر، وظیفه تأمین قوای محرکه ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید را بر عهده دارند. این سیستم به باتری لیتیومی ۱۸.۴ کیلوواتساعتی مجهز شده و از طریق شارژرهای سریع یا خانگی قابل شارژ است. گیربکس نیز از نوع ECVT بوده و نیروی پیشرانه هیبریدی را به محور جلو منتقل میکند.
ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید در حالت تمام برقی و با باتری پر میتواند حدود ۱۱۰ کیلومتر حرکت کند و با کمک موتور بنزینی نیز حدود ۱۳۰۰ کیلومتر پیمایش خواهد داشت. نتیجه استفاده از این سیستم دستیابی به شتاب صفر تا صد ۷.۹ ثانیه و مصرف سوخت متوسط ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در هر دو مورد نسبت به محصول هاوال عملکرد بهتری ارائه میدهد.
خودرو | هاوال H6 هیبرید | ونوسیا وی آنلاین DDI |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ –هیبرید | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ-پلاگین هیبرید |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۷۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر | ۲۰۰ اسب بخار – ۳۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | DHT اتوماتیک | اتوماتیک ECVT |
انتقال قدرت | جلو | جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۸.۵ ثانیه | ۷.۹ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۴.۴ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت | ۱۷۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۷۲۰ کیلوگرم | ۱۷۰۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۱ | ۴۵ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۷۳۰-۱۸۸۶-۴۶۸۳ میلیمتر | ۱۶۲۴-۱۹۱۷-۴۶۰۷ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۳۸ میلیمتر | ۲۷۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۴۰۷ لیتر | ۶۰۵ لیتر |
کیفیت سواری هر دو خودرو نسبتاً نرم و لذتبخش به نظر میرسد که دلیل عمده آن میتواند به سیستم تعلیق مستقل مالتیلینک در محور عقب آنها بازگردد. این سیستم بهصورت مستقل در هر چرخ عمل کرده و تعادل و پایداری بهتری در سرپیچها بهویژه برای کراساوورهای بلند قامت فراهم میآورد.
مقایسه آپشنها و امکانات
خوشبختانه هر دو کراساوور چینی هیبریدی امکانات نسبتاً متنوعی در زمینه تجهیزات ایمنی و آپشنهای رفاهی ارائه دادهاند که شامل مواردی مثل رادار نقطه کور، سقف پانوراما، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم اتوپارک، ۶ کیسه هوا، کروز کنترل تطبیقی، ترمز پارک برقی و… میشود.
اما در این بین، به نظر میرسد که هاوال H6 هیبرید به دلیل برخورداری از تنظیم برقی صندلی جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خطخوان، سنسور حرکتی درب صندوق عقب، رانندگی خودکار بین خطوط، تهویه دو کاناله، دوربین ثبت وقایع و… نسبت به حریف برتری نسبی داشته باشد.
خودرو | هاوال H6 هیبرید | ونوسیا وی آنلاین DDI |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد (تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان – هشدار نقطه کور | دارد | دارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | دارد |
ترمز خودکار اضطراری | دارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | دارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | دارد | دارد |
گرمکن صندلی جلو | دارد | دارد |
شارژر وایرلس | – | دارد |
دنده پشت فرمان | – | ندارد |
اتوپارک | دارد | دارد |
آینههای تاشو برقی | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | ندارد |
سقف پانوراما | دارد | دارد |
نتیجهگیری
با توجه به نکاتی که در این مطلب پیرامون مقایسه ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید با هاوال H6 هیبرید مطرح شد، میتوان گفت که هر دو خودرو در کلاس محصولات هیبریدی جدید حرفهای زیادی برای گفتن دارند و میتوانند انتخابهای مناسبی محسوب شوند.
در این بین، به نظر میرسد عرضه گستردهتر هاوال باعث شود تا خدمات پس از فروش، تأمین قطعات و خریدوفروش آن در بازار آزاد بهتر صورت گیرد و بهطور کلی دردسرهای نگهداری آن نسبت به حریف احتمالاً تا حدودی کمتر باشد. همچنین، محصول هاوال دارای امکانات متنوعتر و طراحی داخلی زیباتر بوده و از لحاظ میزان فضای پای سرنشینان در کابین اندکی بهتر از ونوسیا عمل میکند.
اما در طرف دیگر، ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید قابلیت شارژ باتری توسط منبع بیرونی را ارائه میدهد و باتری لیتیومی بزرگتری دارد که همین مورد موجب میشود تا پیمایش تمامبرقی آن بسیار بیشتر از حریف باشد. همچنین شتابگیری سریعتر، مصرف سوخت پایینتر و صندوق عقب بهمراتب بزرگتر نیز از نقاط قوت ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید در برابر هاوال H6 هیبرید به شمار میروند.
در صورتی که خدمات پس از فروش و تأمین قطعات ونوسیا بهصورت گستردهتر انجام شود، این خودرو هم میتواند یکی از جذابترین انتخابها در سگمنت کراساوورهای هیبریدی جمعوجور بازار ایران باشد.