نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

همه چیز درباره نسل بعدی نیسان ماکسیما ؛ آیا سدان محبوب ژاپنی به بازار باز خواهد گشت؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
همه چیز درباره نسل بعدی نیسان ماکسیما ؛ آیا سدان محبوب ژاپنی  به بازار باز خواهد گشت؟

آخرین خودرو/ نیسان ماکسیما یکی از پرطرفدارترین سدان‌ های ژاپنی به حساب می‌آید. این خودرو که در سال ۱۹۸۱ متولد شده، تاکنون در هشت نسل مختلف به فروش رسیده است. نسل پنجم این سدان سایز متوسط و یا به عبارت دقیق‌تر مدل سِفیرو در کشور ما با نام ماکسیما توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ شد و به واسطه موتور قدرتمند و کیفیت مطلوب، توانست به یکی از ستاره‌های بازار در دهه ۸۰ شمسی تبدیل شود.
 
این سدان محبوب در دهه‌ ۹۰ میلادی به یک اسطوره در بین سدان‌ های نیمه اسپرت در بازارهای جهانی تبدیل شد. برای علاقه‌مندان دنیای خودرو، حضور این سدان ژاپنی در فیلم معروف «سریع و خشن» در سال ۲۰۰۱ هنوز هم یادآور روزهای اوج آن است. اما پس از چهار دهه حضور درخشان در بازارهای بین‌المللی، نیسان ماکسیما رو به افول گذاشت و سرانجام در سال ۲۰۲۴ بی سر و صدا از خطوط تولید خداحافظی کرد.

ماکسیما در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ تحولاتی را تجربه کرد که نمی‌توان آنها را مثبت دانست. این خودرو که زمانی به ‌عنوان یک سدان اسپرت شناخته می‌شد، کم‌کم بزرگ‌تر و سر به زیرتر شد و از جذابیت سابق و فاکتورهایی که به آن شهرت داشت، فاصله گرفت. شاید همین موضوع سبب شد که نیسان در زمان توقف تولید ماکسیما اعلام کرد:

«لطفاً منتظر اخبار آینده در خصوص ماکسیما باشید، زیرا ما مسیرهای پیش رو را با خودروهایی هیجان‌انگیز و نوآوری‌های تکنولوژیک بازتعریف خواهیم کرد.»

این جمله به‌ ویژه با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو، بیشتر از اینکه خبری قطعی باشد، نوعی اعلام امیدواری و باقی گذاشتن درِ باز برای آینده‌ ماکسیما بود. شرکت نیسان در سال ۲۰۲۲ از تولید دو خودروی الکتریکی جدید در کارخانه‌ی می‌سی‌سی‌پی خبر داد که احتمال داده می‌شد یکی از آنها جانشین ماکسیما باشد. اما در سال ۲۰۲۵، شرایط بازار و چالش‌های اقتصادی جهانی باعث شد این پروژه‌ها به حالت تعلیق درآیند یا لغو شوند.

آیا ماکسیما باز هم یک سدان خواهد بود؟
یکی از سوالات مهم این است که اگر ماکسیما بازگردد، آیا باز هم در قالب همان سدان سنتی خواهد بود یا همانند برخی مدل‌های دیگر به یک کراس اوور تبدیل خواهد شد؟ تجارب گذشته نشان می‌دهد بسیاری از خودروسازان تلاش کرده‌اند مدل‌های سدان قدیمی خود را در قالب کراس ‌اوورهای جدید احیا کنند؛ مانند اتفاقی که برای میتسوبیشی اکلیپس رخ داد. با این حال، شواهد فعلی حاکی از آن است که نیسان احتمالاً ماکسیما را همچنان به‌ عنوان یک سدان پرچمدار حفظ خواهد نمود. دلایل این پیش‌بینی، فروش خوب مدل‌هایی مانند هیوندای النترا و تویوتا کمری و همچنین موفقیت نیسان سنترا در بازار هستند. در کنار این، نیسان از تنوع بالای کراس ‌اوورها و شاسی بلندها در سبد محصولات خود برخوردار است و مشتریان می‌توانند از بین روگ (ایکس تریل)، مورانو، آرمادا (پاترول)، کیکس و مدل برقی آریا گزینه دلخواه را انتخاب کنند.

طراحی احتمالی نسل بعدی ماکسیما چگونه خواهد بود؟
رندرهای غیررسمی و تصاویری که بر اساس کانسپت IMs نیسان طراحی شده‌اند، چهره‌ای جدید و مدرن برای ماکسیما ترسیم می‌کنند. این کانسپت که در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه دیترویت معرفی شد، ظاهری آینده‌نگر و کمی مرتفع از سطح زمین دارد. طراحان در این رندرها، از جلو پنجره‌ پهن با خطوط افقی الهام‌ گرفته از نیسان مورانو استفاده کرده‌اند. چراغ‌های باریک جلو به ‌صورت یکپارچه با جلو پنجره طراحی شده‌اند، در حالی که در طرفین از چراغ‌های روشنایی در روز برگرفته از سدان برقی جدید نیسان N7 اقتباس شده است.

در نمای عقب، چراغ‌های گرد مدل‌های افسانه‌ای سری اسکای‌لاین را در  ذهن تداعی می‌کنند. سقف خمیده با شیب ملایم نیز ظاهری فست‌بک‌ به خودرو بخشیده که امروزه در بین سدان‌ها بسیار محبوب شده است.

نسل جدید نیسان ماکسیما از نظر فنی چه مشخصاتی خواهد داشت؟
پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است؛ زیرا آینده‌ قوای محرکه‌ ماکسیما تحت ‌تأثیر برنامه موسوم به Ambition 2030  نیسان قرار دارد. این برنامه بر تولید خودروهای برقی متمرکز است. پیش‌بینی می‌شد نسل بعدی ماکسیما به ‌صورت تمام الکتریکی عرضه شود و از پلتفرم آریا استفاده کند. در این صورت مدل پایه می‌توانست از یک موتور الکتریکی با قدرت تقریبی ۲۴۰ اسب بخار بهره ببرد؛ نسخه‌های دو موتوره هم می‌توانستند تا بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشند و بردی در حدود ۴۸۰ کیلومتر ارائه دهند.

اما با توجه به کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای برقی و فشارهای اقتصادی اخیر، نیسان تصمیم به لغو برخی پروژه‌ها گرفته است. در عین حال، برخی کارشناسان معتقدند که نیسان احتمالاً به ‌جای عرضه‌ نسخه‌ی کاملاً برقی، یک مدل هیبریدی از ماکسیما ارائه خواهد داد. چراکه بازار خودروهای هیبریدی در حال حاضر با رشد خوبی مواجه است و مشتریان زیادی خواهان تجربه‌ رانندگی کم‌مصرف بدون نگرانی‌های مرتبط با خودروهای کاملاً برقی هستند.

از سوی دیگر، خود نیسان نیز اخیراً اعتراف کرده که حذف محصولات هیبریدی از خط تولید به خاطر تمرکز بیشتر بر خودروهای برقی، اشتباهی استراتژیک بوده است. در نتیجه، معرفی یک ماکسیمای هیبریدی با طراحی سنتی و پیشرانه‌ای مدرن می‌تواند نه‌تنها جایگاه از دست‌رفته‌ این نام را احیا کند، بلکه نیسان را نیز به مسیر سودآوری بازگرداند.

آیا پروژه‌ ماکسیما برای همیشه لغو شده است؟
برخی خبرها حاکی از آن هستند که پروژه‌های LZ1E و LZ1F که قرار بود در کارخانه‌ می‌سی‌سی‌پی ساخته شوند، لغو شده‌اند. اما این کدها هرگز به ‌طور رسمی با نام ماکسیما یا مدل خاصی گره نخورده بودند. نیسان نیز هرگز مشخص نکرده که این پروژه‌ها دقیقاً چه ابعاد یا ویژگی‌هایی دارند. بنابراین، درهای بازگشت ماکسیما به بازار هنوز هم باز هستند.

چه زمانی ممکن است نیسان ماکسیما جدید وارد بازار شود؟
پیش‌تر انتظار می‌رفت دو سدان برقی جدید نیسان در سال ۲۰۲۶ عرضه شوند، اما این زمان به ۲۰۲۷ موکول شد و حالا به‌ نظر می‌رسد که اگر قرار باشد نسل جدید ماکسیما دوباره متولد شود، این اتفاق تا پایان دهه جاری میلادی (احتمالاً سال‌های ۲۰۲۸ یا ۲۰۲۹) رخ خواهد داد. البته همه ‌چیز به پایداری مالی شرکت و واکنش بازار به تحولات آینده در حوزه خودرو بستگی دارد.

در نهایت باید گفت که هرچند ماکسیما فعلاً با بازار خداحافظی کرده، اما هنوز هم در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان، جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر نیسان بتواند با شناخت درست بازار، ترکیبی از طراحی مدرن، قوای محرکه‌ پاک و تجربه رانندگی جذاب را ارائه دهد، بازگشت ماکسیما می‌تواند به یکی از اتفاقات بزرگ صنعت خودرو در سال‌های آینده تبدیل شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره