تولید لندروور فریلندر جدید با پلتفرم چری!

پدال/ لندروور فریلندر ۲۰۲۶ در قالب شاسیبلند الکتریکی و پلاگینهیبرید با استفاده از پلتفرم چری راهی بازار خواهد شد.
فریلندر، برندی که برای خانوادهای جدید از مدلهای ساخت چین احیا شده، قبل از پایان دهه به بریتانیا میرسد. اولین مدل، یک کراساوور جسور اما شیک است که توسط جری مکگاورن، مدیر خلاق JLR و طراح فریلندر اصلی، طراحی شده است. این برند جدید نتیجه همکاری JLR با شریک قدیمیاش، چری، است که خودروها را با پلتفرمهای الکتریکی خود مهندسی میکند. تولید اولین کراساوور از اواخر ۲۰۲۶ در کارخانه چانگشو چری، جایی که هماکنون رنجروور اووک و دیسکاوری اسپرت برای بازار چین تولید میشوند آغاز میشود. این مدل ابتدا در چین عرضه شده و سپس به بازارهای جهانی صادر میشود.
اولین فریلندر ترکیبی از جذابیت کراساوورهایی مثل پورشه ماکان و ویژگیهای طراحی آفرود خواهد داشت. هدف، متمایز شدن در بازار شلوغ شاسیبلندها با ظاهری آفرودر اما شهریتر است. این طراحی خاص، فریلندر را از مدل آینده دیفندر اسپرت که با شکل جعبهای کوچکتر در ۲۰۲۷ عرضه میشود متمایز میکند. فریلندر روی پلتفرم T1X چری ساخته میشود که در برندهای مختلف چری، ازجمله اومودا و جیکو (مثل لوکانو L7)، استفاده شده و فاصله محوری متغیری دارد. این پلتفرم از شاسیبلندهای بزرگ مثل چری تیگو 9L تا کراساوورهای کوچکتر مثل اومودا ۳ (در اندازه نیسان قشقایی) را پشتیبانی میکند.
فریلندر ابتدا با پیشرانه پلاگینهیبریدی عرضه میشود. چری سیستمهای پلاگینهیبریدی متنوعی دارد و فریلندر احتمالاً از سیستم پرقدرت اومودا ۹ استفاده خواهد کرد. این سیستم سوپر هیبرید، یک موتور ۱.۵ لیتری توربو با ۱۴۳ اسب بخار و سه موتور الکتریکی را ترکیب میکند و خروجی ترکیبی ۴۴۳ اسب بخار ارائه میدهد. این ترکیب شتاب صفرتاصد را در ۴.۹ ثانیه ممکن میکند. این سیستم در تیگو 9L امکان چرخش تانک مانند را فراهم کرده است. باتری ۳۴ کیلووات ساعتی این پیشرانه در اومودا ۹ بردی ۱۵۰ کیلومتری فراهم میکند، اما فریلندر با شکل آیرودینامیکتر ممکن است این عدد را افزایش دهد. پس از پلاگینهیبریدی، نسخههای بردافزا و تمام الکتریکی معرفی میشوند. در سیستم بردافزا، موتور بنزینی بهعنوان ژنراتور عمل میکند و باتری را شارژ میکند. محبوبیت این نوع قوای محرکه در چین، یکی از بزرگترین بازارهای JLR، دو برابر شده و احتمالاً دلیل جذابیت فناوری بردافزای چری برای JLR بوده است.
دانش چری از سیستمهای JLR و تجربهاش با برندهای آفرود محور جتور و آیکار تضمین میکند که فریلندر توانایی آفرود مورد انتظار از خودرویی با نام لندروور داشته باشد. JLR هنوز مشخص نکرده چه مدلهایی در خانواده فریلندر خواهند بود، اما تأکید کرده که این خودروها از سبد محصولات چری و برندهای لوکس JLR (دیفندر، دیسکاوری، جگوار و رنجروور) مستقل هستند. تولید انبوه پلتفرم T1X هزینه تولید فریلندر را در کارخانه چری-JLR در چانگشو نزدیک شانگهای پایین نگه میدارد؛ اما با قیمت بالاتر از شاسیبلندهای اومودا و جیکو در بریتانیا، حاشیه سود خوبی برای JLR و چری ایجاد میکند. JLR اعلام کرده فروش ابتدا در چین متمرکز خواهد بود و صادرات بهتدریج آغاز میشود. فریلندر در بریتانیا از طریق نمایندگیهای اختصاصی تحت مدیریت چری فروخته میشود.