
مقایسه فولکس واگن تیراک با پژو 408X ؛ رقابت کراس اوور های آلمانی و فرانسوی

آخرین خودرو/ فولکس واگن تیراک و پژو 408X دو کراس اوور جذاب غیر چینی هستند که توسط شرکت ماموت خودرو و ایران خودرو در بازار ایران عرضه می شوند.
در دورانی که خودروهای هاچبک بهتدریج کاربردپذیری خود را برای مصارف خانوادگی از دست دادهاند و جای آنها را کراساوورهای کوچک گرفتهاند، خودروهایی همچون فولکس واگن تیراک و پژو 408X میتوانند گزینههای جذابی بهعنوان محصولات خانوادگی تلقی شوند. در بازار امروز ما، این دو خودرو بهعنوان محصولات وارداتی رونمایی شدهاند که بهدلیل قرابت سطح قیمتی و کلاس بدنه، میتوان آنها را بهعنوان رقبای مطرح یکدیگر در نظر گرفت.
درباره فولکسواگن تیراک و پژو 408X
فولکسواگن تیراک یک کراساوور کوچک است که از سال ۲۰۱۷ به خطوط تولید کمپانی آلمانی راه پیدا کرده است. این خودرو که از لحاظ ابعاد بین محصولاتی همچون تیکراس و تیگوان در سبد تولیدات فولکسواگن قرار میگیرد، روی پلتفرم MQB-A1 توسعه پیدا کرده و از این جهت با محصولاتی همچون سئات لئون اشتراک دارد. در سال ۲۰۱۹ مدل آرلاین این خودرو معرفی شد و شرکت ماموت نیز این خودرو آلمانی را با مدل ۲۰۲۴ به بازار ایران وارد کرد.
در سمت دیگر، یک محصول کاملاً جدید فرانسوی حضور دارد که میتواند نخستین حضور پژو پس از قطع رابطه با ایرانخودرو در کشورمان بهشمار بیاید. البته شرکت پژو همچنان بهدلایل تحریمهای اقتصادی نمیتواند بهطور رسمی در ایران حاضر شود، ولی کمپانی دانگ فنگ، بهعنوان یکی از بزرگترین شرکای پژو، حاضر شده تا مدل 408X را به شریک ایرانی خود، یعنی ایرانخودرو، ارائه دهد.
پژو 408X از سال ۲۰۲۲ در قالب بدنه کراساوور وارد بازار شده، اما شرکت سازنده آن را ترکیبی از سدان، هاچبک و کراساوور میداند. پژو 408X روی پلتفرم EMP2 گروه استلانتیس توسعه یافته و در کشورهایی نظیر فرانسه، مالزی و چین تولید میشود؛ البته بهدلیل حضور مدل سدان پژو ۴۰۸ در بازار چین، این خودرو با پسوند ایکس در بازار چین شناخته میشود.
ویدیوی تست و بررسی فولکس واگن تیراک
ویدیوی معرفی پژو ۴۰۸ ایکس
مقایسه طراحی بدنه
اختلاف سطح طراحی ظاهری این دو خودرو کاملاً مشهود است و نیاز به تأکید ندارد. دلیل این امر هم مشخص است، چرا که پژو ۴۰۸ سعی داشته تا کاملاً از قواعد طراحی کراساوورهای امروزی فاصله بگیرد و نسل جدیدی از محصولات پژو را با طراحی تهاجمی و نسبتاً نامتعارف به نمایش بگذارد. برخلاف حریف آلمانی، بدنه پژو 408X سرشار از المانهای هندسی، زوایای تندوتیز، خطوط صاف و صفحات متعدد شکسته است که نوعی طراحی هجومی و خشن را به نمایش میگذارد.
این سبک طراحی، در عین حال لوکس و مجلل بهنظر میرسد و باعث شده که تا زمان نگارش این مطلب، پژو 408X یکی از جذابترین تولیدات کمپانی پژو از لحاظ طراحی ظاهری بهشمار برود. چراغهای دیلایت دندانشمشیری و گرافیک پنجهشیر در چراغهای عقب، از ویژگیهای شاخص محصولات پژو هستند که در اینجا نیز رعایت شدهاند و در مجموع، ظاهری گیرا، متمایز و در عین حال آشنا برای این خودرو فرانسوی بهوجود آوردهاند.
اما فولکسواگن تیراک برخلاف حریف فرانسوی، سعی کرده از خطوط نرم و المانهای متعارف در نمای ظاهری خود بهره بگیرد و شمایلی متعادلتر و سادهتر را به نمایش بگذارد. با وجود این، زبان طراحی محصولات فولکسواگن در این خودرو بهخوبی دیده میشود و اصطلاحاً DNA ظاهری محصولات بزرگترین خودروساز آلمان در تیراک بهراحتی قابل تشخیص است. این محصول آلمانی، بهویژه برای افرادی که به طرحهای فانتزی و متمایز علاقه ندارند، میتواند خودرویی زیبا و باوقار بهنظر برسد، هرچند که خلاقیت و نوآوریهای فرم بدنه پژو 408X در آن دیده نمیشود.
مقایسه کابین و فضای داخلی
طراحی داخلی و بهویژه سبک داشبورد فولکسواگن تیراک نسبتاً قدیمی است و حتی در قیاس با نمای بیرونی خودرو نیز تا حد زیادی از مد افتاده تلقی میشود. درون کابین این خودرو، یک داشبورد به سبک متعارف حدود ۱۰ سال پیش مشاهده میکنید که با نمایشگر لمسی ایستاده همراه شده و طراحی دریچههای تهویه زیر آن نیز کاملاً متناسب با محصولات چند سال پیش است. غربیلک فرمان، صفحه کیلومتر، دستهدنده، پنل تهویه و… طراحی بهمراتب سادهای دارند. البته فرمان این خودرو خوشدست است و به دست گرفتن آن حس تسلط بیشتری به راننده منتقل میکند.
نوع صندلیهای جلوی فولکس تیراک نیز گرچه تا حدودی ارگونومیک و راحت بهنظر میرسند، ولی دربرگیرندگی آنها بهویژه از ناحیه رانها چندان بالا نیست.
در مقابل، کابین پژو 408X کاملاً با نمای بیرونی آن هماهنگ طراحی شده و سرشار از المانهای هندسی، کلیدهای لمسی و فیزیکی، اهرم دنده فوقمدرن الکترونیکی، غربیلک فرمان سر و ته تخت و دیگر عناصر خاص است که آن را از بسیاری خودروهای امروزی، بهویژه نمای داخلی قدیمی فولکسواگن تیراک، کاملاً متمایز میکند.
کیفیت مواد و متریال استفادهشده در پژو ۴۰۸ نیز تا حدودی نسبت به حریف، برتر احساس میشود، هرچند مواد داخلی کابین فولکسواگن تیراک و پلاستیکهای داشبورد و رودریهای آن نیز نسبتاً باکیفیت بهشمار میروند.
با توجه به اینکه پژو 408X از لحاظ ابعاد بدنه و فاصله محوری در سگمنتی بزرگتر از فولکسواگن تیراک قرار میگیرد، جای تعجب ندارد که فضای داخلی آن، بهویژه در نواحی پاها و شانههای سرنشینان عقب، نسبت به حریف آلمانی بزرگتر و کاملاً جادارتر باشد.
در مورد حجم صندوق عقب این دو خودرو نیز باید بدانید که فولکس واگن تیراک حدود ۴۴۵ لیتر فضا در پشت صندلیهای عقب ارائه میدهد و این رقم در پژو 408X به ۵۳۶ لیتر میرسد که بهمراتب بزرگتر از صندوق تیراک بهشمار میرود؛ بهنحوی که حدود یک یا دو چمدان ریز و درشت بیشتر میتوان در صندوق عقب کراساوور فرانسوی جا داد.
مقایسه مشخصات فنی فولکس واگن تیراک و پژو 408X
فولکس واگن تیراک با ترکیب موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه در بازار ایران حاضر شده تا ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را به محور جلو منتقل کند. اما موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم پژو 408X با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک معمولی جفت شده تا قدرتی نزدیک به ۱۷۵ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور را به چرخهای جلو برساند.
با وجود قدرت موتور بیشتر، شتاب پژو 408X و فولکس واگن تیراک خیلی تفاوت ندارند و حتی کمی کندتر است که دلیل آن را میتوان وزن بیشتر ماشین فرانسوی نسبت به کراساوور آلمانی دانست.
بدین ترتیب، پژو 408X ۱۴۶۵ کیلوگرمی ظرف ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و این رقم برای فولکس واگن تیراک با وزن ۱۲۷۸ کیلوگرم حدود ۹.۴ ثانیه به ثبت رسیده است.
اما مصرف سوخت تیراک کمی بالاتر بوده و برابر ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به مصرف ۶.۳۵ لیتری پژو 408X در ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی، کمی بیشتر به نظر میآید.
از بابت استهلاک و هزینههای نگهداری باید بدانید که فولکس واگن تیراک و پژو 408X دارای موتورهای توربوشارژ تزریق مستقیم هستند و بنابراین پیشرانههای آنها تقریباً دردسرهای نگهداری بیشتری در قیاس با موتورهای تنفس طبیعی نشان میدهند. اما در بخش گیربکس، شرایط پژو ۴۰۸ بهتر است؛ چراکه از جعبهدنده اتوماتیک معمولی استفاده میکند. این مدل جعبهدندهها در قیاس با نمونههای دوکلاچه استهلاک کمتری دارند و در صورت تعویض بهموقع روغن، معمولاً دیرتر دچار خرابی میشوند.
خودرو | پژو ۴۰۸ ایکس ایران خودرو | فولکس تیراک |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربوTGDi | ۴ سیلندر- ۱۶سوپاپ –توربو TGDi |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۱.۵لیتر |
توان خروجی | ۱۷۵ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۵۸اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته AT اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک DCT خشک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۹.۴ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۳۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۲۰ کیلومتربرساعت | ۲۰۵ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۶۵ کیلوگرم | ۱۲۷۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر | ۵۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۰۲-۱۸۵۹-۴۷۰۵ میلیمتر | ۱۵۸۴-۱۸۱۹-۴۲۳۶ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۸۷ میلیمتر | ۲۵۹۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۶۰۸ لیتر | ۴۴۵ لیتر |
بهکارگیری سیستم تعلیق مستقل مولتیلینک برای بخش عقب فولکس واگن تیراک میتواند پایداری آن را در شرایط عبور پرسرعت از مسیرهای ناهموار یا هنگام دور زدن نسبت به پژو 408X مجهز به سیستم تعلیق یکپارچه محور پیچشی، بهبود ببخشد و کیفیت سواری بهتر، بهویژه در ردیف عقب، را نتیجه دهد.
مقایسه آپشنهای فولکس واگن تیراک با پژو 408X
هر دو خودرو تقریباً امکانات کامل رفاهی و ایمنی فعال را به شما ارائه میدهند، ولی تفاوتهایی هم بین نوع آپشنهای آنها دیده میشود. بهعنوان مثال، پژو 408X دارای صندلی برقی سرنشین جلو و سنسور هشدار خستگی راننده است که در حریف دیده نمیشود و در عوض، تیراک به سیستم اتوپارک، تهویه دوکاناله، سقف پانورامای برقی و… تجهیز شده است که در ۴۰۸ فعلاً وجود ندارد.
امکانات فولکس واگن تیراک:
۶ کیسه هوا – کنترل پایداری – کنترل شروع حرکت در سربالایی – هشدار برخورد از جلو – ترمز اضطراری اتوماتیک – رادار خطخوان – رادار نقطه کور – سقف پانورامای برقی – تریم داخلی چرم – صندلی برقی راننده با گرمکن – گرمکن فرمان – تهویه اتوماتیک دوکاناله – پاکسازی هوای کابین – سنسور نور – سنسور باران – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – شیفتر دنده پشت فرمان – کلیدهای لمسی روی فرمان – کیلومترشمار دیجیتال – تنظیم حالات رانندگی – استارتاستاپ اتوماتیک – استارت دکمهای – شارژر بیسیم تلفن همراه – دوربین ثبت وقایع و دوربین ۳۶۰ درجه – سنسور پارک جلو و عقب – سامانه اتوپارک – سنسور حرکتی نمایشگر لمسی خودرو – سیستم صوتی بیتس – درِ صندوق عقب برقی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – فناوری LED چراغها و…
تجهیزات و امکانات پژو 408X:
۶ کیسه هوای دهنقطهای، کنترل پایداری، کنترل کشش، رادار خطخوان، اخطار برخورد از جلو، سنسور هشدار خستگی راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، نوربالای اتوماتیک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم استارت و استاپ موتور، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه پایش فشار باد تایرها، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، تابلوخوان، محدودکننده سرعت، کروز کنترل تطبیقی، هشدار DOW، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی مالتیمدیا، کیلومترشمار دیجیتال، اندروید اتو، اپل کارپلی، پنجرههای آنتیترپ، گرمکن صندلیهای جلو، صندلیهای برقی جلو، فناوری LED چراغها، تودوزی چرم مصنوعی، شارژر بیسیم تلفن همراه، باز شدن درِ صندوق عقب با حرکت پا، سنسور نور و باران و…
نتیجهگیری
به نظر میرسد مهمترین فاکتور انتخاب یکی از این دو خودرو، طراحی آنها باشد؛ چراکه یکی با ظاهر نسبتاً ساده و طراحی داخلی قدیمی اما اصالت آلمانی پا به میدان گذاشته و دیگری با طراحی کاملاً تهاجمی، اسپرت، بهروز و نمای داخلی آیندهنگرانه اما با نشان فرانسوی به بازار ایران رسیده است.
بنابراین اگر به طرحهای فانتزی، متمایز، خشن و درعینحال لوکس و زیبا اهمیت میدهید، پژو ۴۰۸ انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این خودرو فضای داخلی بزرگتری دارد و صندوق عقب وسیعتری هم به شما ارائه میدهد؛ در نتیجه اگر خانواده پرجمعیتی دارید و زیاد به سفر میروید، پژو 408X گزینه بهتری برای شما خواهد بود. ضمن آنکه از لحاظ استهلاک فنی، بهویژه در بخش گیربکس، میتوان انتظار داشت که پژو ۴۰۸ ایکس به دلیل استفاده از جعبهدنده اتوماتیک معمولی نسبت به حریف آلمانی با جعبهدنده دوکلاچه، درصد خرابی پایینتری داشته باشد. از لحاظ امکانات، هر دو خودرو در شرایط مناسبی به سر میبرند و در مجموع پرآپشن محسوب میشوند.
از طرف دیگر، فولکس واگن تیراک مصرف سوخت کمی پایینتر دارد، پایداری و تعادل آن در پیچها بهتر است، احتمال کمفرمانی آن پایینتر به نظر میرسد و در مجموع گزینهای مناسب برای طرفداران خودروهای آلمانی، بهویژه زوجهای جوان محسوب میشود.