
بررسی موتورسیکلت تریومف تایگر اسپرت ۸۰۰ مدل ۲۰۲۵

آخرین خودرو/ در ابتدا ممکن است هنگام درک جایگاه تایگر اسپرت ۸۰۰ در خانواده بزرگ، قدیمی و همواره در حال گسترش تایگرِ تریومف، کمی سردرگم شوید. بنابراین بیایید قضیه را روشن کنیم: این موتورسیکلت با تایگر اسپرت ۶۶۰ نسبت نزدیکی دارد، اما تفاوتهای آن تنها به انجین بزرگتر محدود نمیشود. این یک تایگر با موتور سه سیلندر ۸۰۰ سیسی است، اما کاملاً با تایگر ۸۰۰ قدیمی متفاوت است. همچنین در سبد محصولات تریومف جایگزین تایگر ۸۵۰ اسپرت شده، اما هیچ اشتراکی با آن ندارد.
در ادامه هر آنچه را که لازم است درباره یکی از جذابترین، توانمندترین و کاملترین موتورسیکلت های جدید سال ۲۰۲۵ بدانید، توضیح دادهایم.
نکات مثبت و منفی
مزایا
قدرت و عملکرد بسیار بیشتر نسبت به تایگر اسپرت ۶۶۰
فناوری پیشرفته از جمله کروز کنترل، کوئیک شیفتر و ترمز ABS در پیچها
هزینه نگهداری پایین به لطف مصرف سوخت عالی و فواصل سرویسدهی طولانی
معایب
کروز کنترل پس از تنظیم قابل تغییر نیست
نمایشگر دیجیتال نسبت به قیمت ۱۱ هزار پوندی کمی ساده به نظر میرسد
برخی برندهای دیگر گارانتی طولانیتری ارائه میدهند.
انجین و عملکرد فنی تایگر اسپرت ۸۰۰ مدل ۲۰۲۵
با وجود سهسیلندرهای متعدد در خط تولید تریومف، شاید تصور شود که موتور تایگر اسپرت ۸۰۰ ترکیبی ساده از قطعات موجود باشد، اما بررسی دقیقتر نشان میدهد که ادعای «کاملاً جدید» بودن این موتور تا حد زیادی صحیح است.
این موتور، نسخهای بزرگشده از پیشرانه ۶۶۰ سیسی سه سیلندر تایگر اسپرت ۶۶۰ نیست. قابهای موتور بیشتر به پیشرانه ۷۶۵ سیسی مدل Street Triple شباهت دارند، چراکه قطر سیلندر هر دو برابر با ۷۸ میلیمتر است، اما کورس پیستون ۵۵.۷ میلیمتری تایگر اسپرت ۸۰۰ و حجم ۷۹۸ سیسی فعلاً در هیچ موتور دیگری از تریومف دیده نمیشود.
برخلاف سهسیلندرهای مدلهای بزرگتر تایگر که از میللنگ با الگوی آتش نامنظم (T-Plane) بهره میبرند، این موتور از میللنگ ۱۲۰ درجه معمولی استفاده میکند. همچنین بهجای منیفولد با دریچه گاز یکتایی در تایگر اسپرت ۶۶۰، در اینجا سه دریچه گاز جداگانه دیده میشود. در سمت خروجی، اگزوز جدیدی بهکار رفته که با طراحی کناری، با طراحی زیرین مدل ۶۶۰ تفاوت دارد؛ یکی از نشانههای بصری مهم برای تشخیص مدل ۸۰۰.
نتیجه نهایی، توان خروجی ۱۱۳ اسب بخار است که ۳۳ اسب بخار بیشتر از تایگر اسپرت ۶۶۰ و ۲۹ اسب بخار بیشتر از تایگر ۸۵۰ اسپرت قدیمی است. حتی از تایگر ۹۰۰ بزرگتر با توان ۱۰۶.۵ اسب بخار نیز قدرتمندتر است و تنها اندکی از مدل اسپرتتر Speed Triple 765 با قدرت ۱۱۸.۴ اسب بخار عقب تر است.
اوج قدرت در دور موتور ۱۰۷۵۰ حاصل میشود، اما تمرکز اصلی بر گشتاور بوده است. تایگر اسپرت ۸۰۰ گشتاور ۸۴ نیوتن متر در دور ۸۵۰۰ ارائه میدهد؛ عددی بالاتر از تایگر ۸۵۰ اسپرت با ۸۲ نیوتن متر و Street Triple با ۸۰ نیوتن متر، ضمن آنکه گشتاورش در دور پایینتری به اوج میرسد. تایگر اسپرت ۶۶۰ با ۶۴ نیوتن متر کاملاً از میدان رقابت خارج است.
این پیشرانه از یک جعبهدنده ۶ سرعته استاندارد استفاده میکند، اما بهصورت پیشفرض به سیستم کوئیکشیفتر Shift Assist تریومف مجهز است و همچنین از کلاچ لغزشی و کمکی بهره میبرد تا در تعویض دنده به پایین، فشار و خطر قفلشدن چرخ عقب کاهش یابد. مطابق با انتظارات امروزی، سه حالت رانندگی – اسپرت، جاده و باران – ارائه شده که پاسخدهی گاز، ABS و کنترل کشش حساس به زاویه را تغییر میدهند.
موتور تایگر اسپرت ۸۰۰ بهطرز چشمگیری چندمنظوره است: در یک لحظه هیجانانگیز و پرنشاط و در لحظهای دیگر آرام و مطیع. مانند اکثر پیشرانههای سه سیلندر تریومف، گشتاور نرم و قابلاعتماد آن از همان لحظه رها کردن کلاچ در دسترس است و با تزریق سوخت دقیق، قدرت در نیمه پایینی دور موتور به طور یکنواخت افزایش یافته و از ۶۰۰۰ دور تا ردلاین ۱۱۰۰۰، گشتاوری ثابت و قوی ارائه میشود.
فرمانپذیری و سیستم تعلیق تایگر اسپرت ۸۰۰ مدل ۲۰۲۵
فریم فولادی محیطی تایگر اسپرت ۸۰۰ بهوضوح بر اساس طراحی تایگر اسپرت ۶۶۰ ساخته شده، اما حتی در اینجا نیز اصلاحاتی اعمال شده است. دریچههای گاز سهتایی سیستم ride-by-wire در موتور جدید پهنتر از دریچه تکی مدل ۶۶۰ هستند، که باعث شده بخشهایی از فریم برای جا دادن آن تغییر شکل پیدا کند.
هرچند طراحی شاسی فولادی لولهای تایگر اسپورت ۸۰۰ شباهت زیادی به تایگر اسپورت ۶۶۰ دارد، اما در آن اصلاحاتی اساسی انجام شده است. بدنهی گاز برقی سهگانه موتور جدید، عریضتر از نسخهی تکگانه در تایگر اسپورت ۶۶۰ است و همین موضوع باعث شده بخشی از فریم برای جا دادن آن دوباره طراحی شود.
تغییرات بزرگتر اما در سیستم تعلیق این موتورسیکلت دیده میشود. دوشاخهای جلوی ۴۱ میلیمتری شوآ، مشابه نسخهی ۶۶۰ هستند اما اکنون به امکان تنظیم میرایی فشاری و برگشتی مجهز شدهاند. در قسمت عقب نیز کمکفنر تکی شوآ دارای میرایی برگشتی قابل تنظیم شده و تنظیم پیشبارگذاری هیدرولیکی از راه دور همچنان وجود دارد.
ترمزها نیز یکی از تفاوتهای بصری قابل توجه این مدل جدید هستند. در حالی که تایگر اسپورت ۶۶۰ دارای ترمزهای دو پیستونهی نصبشده به صورت محوری از برند نیسین بود، تایگر ۸۰۰ دارای کالیپرهای شعاعی چهار پیستونه با برند تریومف در جلو است. سیستم ABS مخصوص پیچها با کمک یک واحد اندازهگیری شش محوره (IMU) نیز به صورت استاندارد ارائه میشود.
وزن خیس تایگر اسپورت ۸۰۰ برابر با ۲۱۴ کیلوگرم است که تنها ۸ کیلوگرم از نسخهی سال ۲۰۲۴ تایگر اسپورت ۶۶۰ سنگینتر است.
تنظیم پیشبارگذاری کمکفنر از طریق یک پیچ بزرگ در کنار جاپایی سرنشین عقب سمت چپ انجام میشود. حالت پیشفرض روی کمترین میزان تنظیم شده و ۳۰ کلیک تا حداکثر فاصله دارد. تنظیم آن در حد وسط، به خوبی وزن بارها را جبران میکند و تعادل جلو و عقب را به حالت ایدهآل برمیگرداند.
ترمزها با قدرت و واکنش سریع عمل میکنند و تقریباً هیچ لقی یا تاخیری در سیستم دیده نمیشود. کوچکترین حرکت اهرم ترمز بلافاصله به قدرت ترمزگیری تبدیل میشود. ترمزهای جلوی چهار پیستونه برند J.Juan با نشان تریومف شبیه نمونههای استفادهشده در Daytona 660 هستند و در کنار شیلنگهای ترمز فولادی بافتهشده، در هر شرایطی احساس قدرت، دقت و اعتماد را منتقل میکنند.
راحتی و مصرف سوخت
علاوه بر بهبود راحتی که به لطف ارتقای سیستم تعلیق حاصل شده، تایگر اسپورت ۸۰۰ دارای ارتفاع زین ۸۳۵ میلیمتر است؛ عددی که با مدل ۶۶۰ یکسان است. اما پوشش آیرودینامیکی باز طراحی شدهی آن حفاظت بهتری در برابر باد فراهم میکند.
دفیوزرهای جانبی کوچک به صورت استاندارد نصب شدهاند و شیشه جلو به راحتی با یک دست قابل تنظیم است. با دقت بیشتر میتوان پنل های جانبی جدید بدنه و یک پوشش کوچک زیر موتور را نیز دید که این مدل را از تایگر اسپورت ۶۶۰ متمایز میکند.
مخزن سوخت ۱۸.۶ لیتری آن بزرگتر از چیزی است که ممکن است انتظار داشته باشید، و حتی از مخزن ۱۷.۲ لیتری تایگر اسپورت ۶۶۰ نیز بیشتر ظرفیت دارد. این افزایش ظرفیت باید کاهش احتمالی شعاع حرکتی ناشی از مصرف سوخت بیشتر را جبران کند. مصرف سوخت این مدل برابر با ۶۰.۱ مایل بر گالن است (در مقابل ۶۲.۸ مایل بر گالن در تایگر اسپورت ۶۶۰) که در تئوری میتواند بردی معادل ۳۹۶ کیلومتر را به ارمغان آورد.
تجهیزات و امکانات
چراغهای روشنایی روز جدید در جلوی تایگر اسپورت ۸۰۰ یکی دیگر از تفاوتهای ظاهری آن با نسخهی ۶۶۰ هستند و مانند سایر سیستم روشنایی این موتور، از نوع LED هستند.
علاوه بر سیستم کمکی پیچزنی (cornering assist) و کوئیکشیفتر استاندارد، این موتورسیکلت مجهز به ترکیب نمایشگر LCD و TFT است؛ مشابه تایگر اسپورت ۶۶۰. سیستم اتصال «My Triumph Connectivity» به صورت استاندارد نصب شده که امکان اتصال بلوتوث به تلفنهمراه را برای پخش موسیقی، تماس و ناوبری گامبهگام فراهم میکند.
کروز کنترل نیز بخشی از تجهیزات استاندارد است. همچنین فهرست بلندی از تجهیزات سفارشی از جمله گرمکن دستهها، اگزوز آکراپوویچ، کیفهای جانبی، و باکس پشتی با ظرفیت دو کلاه وجود دارد.
از نظر کارکردی، داشبورد عملکرد خوبی دارد؛ دور سنج خوانا و سرعتسنج واضح هستند، گرچه اندازهی اعداد کمی کوچک است. اما در نور شدید خورشید – به ویژه زمانی که خورشید از پشت سر میتابد – تابش نور ممکن است خوانایی صفحه نمایش را کاهش دهد.
جمعبندی نهایی
بیمقدمه برویم سر اصل مطلب: Triumph Tiger Sport 800 یک موتورسیکلت همهفنحریف فوقالعاده است. تعادل دقیقی بین کلاسهای میانوزن و سنگین برقرار کرده؛ آنقدر محکم، جادار و قابل اعتماد برای سفرهای طولانی و بارکشی است، و در عین حال آنقدر سبک، چابک و انعطافپذیر که لبخند را در مسیرهای پرپیچوخم بههمراه دارد.
پیمایش ۲۷۰۰ کیلومتر در ۱۰ روز پیاپی فقط آزمونی برای موتورسیکلت نیست، بلکه یک تجربهی مشترک و فشرده است که میتواند هر نتیجهای داشته باشد؛ یا از هم دلزده میشوید یا مشتاق برای تکرار ماجرا. در مورد تایگر، بدون شک مورد دوم صادق است. این موتورسیکلت در هیچ شرایطی دچار لغزش نشد؛ از آفتاب سوزان تا باران سرد، از جادههای شلوغ تا مسیرهای خلوت، از پیچوخمهای خطرناک تا دشتهای باز و زیبا. در عین حال این موتورسیکلت میتواند همراه روزمره شما باشد؛ برای رفتوآمد، خرید، و حتی کارهای بیشتر. بدون نیاز به تجربهی زیاد، قد بلند یا مهارتهای خاص.