نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بررسی موتورسیکلت یاماها ترِیسر ۷ و ترِیسر ۷ جی‌تی مدل۲۰۲۵

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بررسی موتورسیکلت یاماها ترِیسر ۷ و ترِیسر ۷ جی‌تی مدل۲۰۲۵

آخرین خودرو/ شاید برخی وسوسه شوند موتورسیکلتی دو سیلندر با حجم ۶۸۹ سی‌سی و قدرت ۷۲ اسب‌ بخار را برای سفرهای اسپرت-توریستی جدی، ناکافی بدانند، اما اگر تنها فضای کافی یا بودجه لازم برای یک موتورسیکلت در گاراژتان دارید، نادیده گرفتن Tracer 7 یاماها به‌ عنوان گزینه‌ای همه‌ فن‌ حریف اشتباهی بزرگ خواهد بود.
 
ترِیسر در جایگاهی قرار می‌گیرد که پیش‌ تر در اختیار مدل‌هایی چون Fazer و Bandit بود. گرچه تعداد سیلندرهای آن کمتر از نسل‌های گذشته‌ است، اما با این حال، دستگاهی توانمند و موفق به‌ شمار می‌رود که حتی پنج سال پس از آخرین باز طراحی ظاهری در پایان سال ۲۰۱۹ همچنان مدرن به‌ نظر می‌رسید. اکنون نسخه ۲۰۲۵ آن معرفی شده است؛ با طراحی به‌روز، تعلیق بهبودیافته، فناوری‌های بیشتر و بُرد حرکتی طولانی‌تر؛ و بهتر است آن را نادیده نگیرید.

مزایا و معایب
نکات مثبت:
+استفاده از سیستم دریچه گاز برقی (Ride-by-wire) که کروز کنترل را به‌صورت استاندارد به همراه دارد
+اضافه شدن حالت‌های رانندگی بیشتر و قابلیت شخصی‌سازی
+تعلیق و ترمزهای ارتقایافته

نکات منفی:
– به‌روزرسانی‌های ظاهری بسیار جزئی هستند و ممکن است تفاوت مدل جدید با قبلی به‌راحتی دیده نشود
– رنگ‌ها به‌جز یک گزینه قرمز، تا حدی خنثی و کم‌جان هستند

انجین و عملکرد فنی
موتور دوقلوی خطی «CP2» یاماها نیاز به معرفی زیادی ندارد. این پیشرانه از زمان عرضه در مدل MT-07 بیش از یک دهه پیش، جزو ارکان ثابت محصولات یاماها بوده و با همان حجم ۶۸۹ سی‌سی و قدرتی در محدوده پایین ۷۰ اسب‌بخار، در مدل‌هایی چون Tenere 700 و XSR700 نیز حضور داشته است.

تغییرات مدل ۲۰۲۵ شامل دریافت گواهی آلایندگی Euro5+ و مهم‌تر از آن، استفاده از سیستم YCC-T یا همان دریچه گاز الکترونیکی یاماها است؛ سیستمی که نخستین‌ بار در سال ۲۰۰۶ روی مدل R6 معرفی شد.

از نظر عملکرد، تفاوت زیادی با نسل قبلی دیده نمی‌شود: حداکثر قدرت ۷۲.۴ اسب‌ بخار در دور موتور ۸۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۶۸.۱ نیوتن‌ متر در دور موتور ۷۷۵۰. اما با وجود دریچه گاز الکترونیکی، پاسخ‌گویی بهتر موتور، تجهیزات کمکی بیشتر و کروز کنترل استاندارد را به همراه دارد.

هر دو مدل Tracer 7 و Tracer 7 GT دارای دو حالت پیش‌فرض رانندگی هستند: «اسپرت» و «شهری»؛ به‌ همراه حالت «سفارشی» قابل تنظیم. سه نقشه قدرت موتور و دو سطح کنترل کشش ارائه شده است. حالت «اسپرت» بیشترین تهاجم را در تحویل نیرو دارد و حداقل مداخله کنترل کشش را ارائه می‌دهد، در حالی که در حالت «شهری» نقشه قدرت ملایم‌تر شده و مداخله کنترل کشش بیشتر است. سومین نقشه قدرت نیز مخصوص شرایط بارانی طراحی شده که به‌ صورت مستقل یا در حالت «سفارشی» قابل انتخاب است.

با وجود میل‌لنگ ۲۷۰ درجه، این موتور حسی شبیه به موتور V-تویین ایجاد می‌کند. همچنین، کلاچ کمکی و لغزش‌ گیر به‌ صورت استاندارد نصب شده است. اما نکته عجیب این‌ که هنوز نسخه‌ای از Tracer 7 با گیربکس نیمه‌ اتوماتیک Y-AMT عرضه نشده، در حالی که این گیربکس در مدل MT-07 و همچنین مدل‌های بزرگ‌تر Tracer 9 GT و GT+ در دسترس است. احتمال دارد این نسخه به‌ زودی به سبد محصولات اضافه شود.

فرمان‌پذیری و سیستم تعلیق – یاماها ترِیسر ۷ مدل ۲۰۲۵
در حالی‌ که شاسی لوله‌ای فولادی تقریباً مشابه مدل پیشین باقی مانده، سیستم تعلیق در هر دو محور به‌روزرسانی شده و با ترمزهای جدید ترکیب شده است. در جلو، دو شاخ‌ها اکنون از نوع وارونه (Upside-down) با قطر ۴۱ میلی‌متر هستند و امکان تنظیم میرایی بازگشت دارند. این طراحی جدید، سختی پیچشی بیشتر و فرمان‌ پذیری بهتری به‌ همراه دارد. در عقب، بازوی نوسانی تقریباً شبیه قبل به‌ نظر می‌رسد، اما در واقع ۴۰ میلی‌متر بلندتر شده و سختی بیشتری دارد که به پایداری کمک می‌کند.

ترمزها نیز ارتقاء یافته‌اند. کالیپر های شعاعی چهار پیستونی جایگزین نمونه‌های قدیمی محوری شده‌اند. چرخ‌ها نیز با طراحی جدید پره‌ها همراه شده‌اند و از لاستیک‌های Michelin Pilot Road 6 GT بهره می‌برند. احتمالاً به‌ دلیل این تغییرات، وزن مدل ۲۰۲۵ اندکی بیشتر از قبل است. مدل پایه اکنون با وزن تر ۲۰۳ کیلوگرم (در مقایسه با ۱۹۷ کیلوگرم قبلی) عرضه می‌شود و مدل GT با چمدان‌ها و جک وسط، ۲۱۲ کیلوگرم وزن دارد (در مقایسه با ۲۱۰ کیلوگرم پیشین).

راحتی و مصرف سوخت
ترکیب بدنه جدید با تغییراتی در وضعیت نشستن همراه شده است. فرمان اکنون ۳۰ میلی‌متر بالاتر و ۲۵ میلی‌متر عریض‌تر نصب شده تا کنترل بهتر و حالت نشستن عمودی‌ تری ایجاد کند.

صندلی نیز باز طراحی شده و به‌ جای طراحی یک‌ تکه قبلی، اکنون دو تکه است. بخش راننده بدون نیاز به ابزار، در بازه‌ای ۲۰ میلی‌متری قابل تنظیم است و صندلی ترک‌نشین نیز ۴۰ میلی‌متر بلندتر شده تا فضای بیشتری فراهم کند. در مدل GT، صندلی‌ها دارای لایه ضخیم‌تر و سطح متفاوتی برای راحتی بیشتر هستند.

مصرف سوخت هر دو نسخه برابر با ۶۸.۹ مایل بر گالن (تقریباً ۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) اعلام شده که اندکی بهتر از مدل ۲۰۲۴ است. همچنین، با افزایش ظرفیت باک از ۱۷ به ۱۸ لیتر، شعاع حرکتی تئوریک از ۳۹۴ کیلومتر به ۴۳۷ کیلومتر افزایش یافته است.

در مدل GT، یک بادگیر ۹۰ میلی‌متر بلندتر و ۱ میلی‌متر ضخیم‌تر نسبت به قبل نصب شده که ۶۰ میلی‌متر قابلیت تنظیم دارد. مدل پایه Tracer 7 از یک بادگیر کوتاه و دودی‌ رنگ بهره می‌برد. همچنین، در مدل GT، گرم‌کن‌ های دسته با سه سطح دمایی به‌ صورت استاندارد ارائه می‌شود.

تجهیزات و امکانات
گرچه Tracer 7 پیش‌ تر هم دارای نمایشگر ۵ اینچی TFT بود، اما یاماها اعلام کرده که نمایشگر مدل ۲۰۲۵ طراحی جدیدی دارد (با همان ابعاد)، و از قابلیت اتصال به گوشی هوشمند و ناوبری گام‌ به‌ گام از طریق اپلیکیشن Garmin StreetCross پشتیبانی می‌کند.

از دیگر تجهیزات جدید مدل ۲۰۲۵ می‌توان به کنترل‌های باز طراحی‌ شده روی فرمان، درگاه شارژ USB-C و راهنماهای خودکار جدید اشاره کرد که دارای قابلیت توقف سه‌تایی برای تغییر خط مسیر هستند. همچنین، در هنگام ترمز گیری شدید، فلاشرها به‌ صورت خودکار روشن می‌شوند (Emergency Stop Signalling).

با ورود سیستم دریچه گاز برقی، کروز کنترل اکنون در هر دو نسخه استاندارد شده است. این سیستم در سرعت‌های بالاتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت و از دنده سوم به بالا فعال می‌شود و می‌توان سرعت را با افزایش یا کاهش‌های ۱ یا ۱۰ کیلومتر بر ساعت تنظیم کرد. برای غیرفعال کردن کروز کنترل نیز می‌توان از دکمه مربوطه، گرفتن کلاچ، ترمز کردن یا پیچاندن گاز به عقب استفاده کرد.

نتیجه‌گیری
موتور CP2 مدت‌هاست که به‌ عنوان پیشرانه‌ ای انعطاف‌پذیر و همه‌کاره شناخته می‌شود، به‌ ویژه در شاسی مدل Tracer. نسل‌های پیشین Tracer 7 با فروش چشم‌گیر خود، محبوب علاقه‌مندان بودند؛ چه کسانی که از موتورسیکلت‌های کوچک‌تر به سراغ مدل‌های بزرگ‌تر می‌آمدند و چه کسانی که مسیر عکس را طی می‌کردند. Tracer 7 با کاربری آسان، موتورسیکلتی خوش‌ساخت و خوش‌ پیکربندی است. اکنون با افزوده شدن تجهیزات الکترونیکی جدید و بُرد حرکتی بیشتر، حتی مالکان نسخه‌های قبلی نیز ممکن است به خرید نسخه ۲۰۲۵ علاقه‌مند شوند.

مشخصات فنی یاماها ترِیسر ۷ مدل ۲۰۲۵
قیمت پایه در انگلستان: از ۸۸۰۴ پوند (Tracer 7) / از ۱۰۱۰۴ پوند (Tracer 7 GT)
حجم موتور: ۶۸۹ سی‌سی
قطر سیلندر × کورس پیستون: ۸۰.۰ × ۶۸.۶ میلی‌متر
آرایش موتور: دو سیلندر خطی با میل‌لنگ ۲۷۰ درجه
مشخصات موتور: چهار زمانه، دو سیلندر، خنک‌شونده با مایع، DOHC، چهار سوپاپ
قدرت: ۷۲.۴ اسب‌بخار (۵۴ کیلووات) در ۸۷۵۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۶۸ نیوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
جعبه‌دنده: شش سرعته با کلاچ لغزش‌گیر، انتقال قدرت با زنجیر
مصرف سوخت میانگین (ادعاشده): ۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت باک: ۱۸ لیتر
حداکثر بُرد حرکتی: ۴۳۷ کیلومتر
سامانه‌های کمکی راننده: کنترل کشش، سه حالت رانندگی، سه نقشه قدرت موتور، ترمز ضدقفل (ABS)
شاسی: لوله‌ای فولادی
تعلیق جلو: دوشاخ وارونه ۴۱ میلی‌متری
قابلیت تنظیم تعلیق جلو: تنظیم میرایی بازگشت
تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی
قابلیت تنظیم تعلیق عقب: ندارد
ترمز جلو: دیسک ۲۹۸ میلی‌متری، کالیپر شعاعی چهار پیستونی
ترمز عقب: دیسک ۲۴۵ میلی‌متری، کالیپر تک پیستونی
چرخ/لاستیک جلو: ۱۷ اینچ – ۱۲۰/۷۰ ZR17، میشلن پایلوت رود ۶ GT
چرخ/لاستیک عقب: ۱۷ اینچ – ۱۸۰/۵۵ ZR17، میشلن پایلوت رود ۶ GT

ابعاد (طول × عرض × ارتفاع):
نسخه پایه: ۲۱۳۵ × ۸۷۵ × ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۰ میلی‌متر
نسخه GT :  ۲۱۳۵ × ۸۷۵ × ۱۴۲۵ تا ۱۴۸۰ میلی‌متر
فاصله محوری: ۱۴۹۵ میلی‌متر

ارتفاع زین:
نسخه پایه: بین ۸۳۰ تا ۸۵۰ میلی‌متر
نسخه GT: بین ۸۴۵ تا ۸۶۵ میلی‌متر
وزن (با سوخت کامل):
نسخه پایه: ۲۰۳ کیلوگرم
نسخه GT: ۲۱۲ کیلوگرم

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره