کادیلاک لیریک؛ سلاح مخفی جنرال موتورز برای جذب مشتریان تسلا

پدال/ لیریک، حدود ۱۰ درصد از مشتریان تسلا را جذب کرده و کادیلاک را به رقیبی جدی در بازار خودروهای الکتریکی تبدیل کرده است.
خودروهای الکتریکی دیگر نه یک محصول خاص هستند و نه تازگی دارند. با ورود مدلهای جدید از خودروسازان مختلف، رقابت در این بازار داغتر شده و کادیلاک، برند لوکس جنرال موتورز، قصد دارد سهمی بزرگ از این بازار را تصاحب کند. استراتژی کادیلاک شامل جذب مشتریان از دیگر برندها، بهویژه تسلا است و نتایج اولیه نشاندهنده موفقیت چشمگیر این برند است. بر اساس اظهارات یکی از مدیران جنرال موتورز، حدود ۸۰ درصد خریداران خودروهای الکتریکی کادیلاک از دارندگان خودروهای دیگر برندها هستند. نکته جالبتر اینکه تقریباً یک نفر از هر ۱۰ نفر از این مشتریان جدید پیشتر صاحب خودروی تسلا بودهاند.
ستاره اصلی این موفقیت، کادیلاک لیریک، است. این خودرو با نمایشگر خمیده ۳۳ اینچی OLED، امکانات لوکس متعدد و برد قابلقبول، توانسته نظر مشتریان را جلب کند. دادهها نشان میدهند که حدود ۲۵ درصد از مالکان تسلا که خودروی خود را با کادیلاک تعویض کردهاند، لیریک را انتخاب کردهاند. برد فرانز، مدیر بازاریابی جهانی کادیلاک گفت:
ما فرصتی عالی برای افزایش نرخ جذب مشتریان تسلا میبینیم. تنوع سبد محصولات ما کلید موفقیت است. در گذشته، نرخ جذب مشتریان تسلا برای لیریک بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بود، اما حالا شاهد جهش قابلتوجهی در این زمینه هستیم.
آیا برخی مالکان تسلا از این برند خسته شدهاند؟
جالب است که تحلیلگران معتقدند است این روند بیشتر به تمایل مشتریان برای خروج از اکوسیستم تسلا مربوط است تا جذابیت خاص لیریک. جوزف یون، تحلیلگر بینش مصرفکننده در ادموندز میگوید:
کسانی که اکنون تسلا را ترک میکنند، به نظرم تصمیم آگاهانهای برای خروج از این برند دارند. اگر اولویت شما ترک سریع تسلا باشد، احتمالاً به مقایسه مدلهای دیگر تسلا برای خرید بعدی فکر نمیکنید.
این روند ممکن است در آینده نیز ادامه یابد. تسلا با چالشهای متعددی در سطح برند مواجه است، ازجمله نگرانیهای مربوط به کیفیت و خدمات. در مقابل، کادیلاک با سبد محصولات الکتریکی قویتر از همیشه وارد میدان شده است. فرانز تأکید کرد:
کادیلاک در خط مقدم خودروهای الکتریکی قرار دارد. با تکمیل سبد شاسیبلندهای ما با مدل وستیک، آمادهایم تا به برند لوکس الکتریکی شماره یک تبدیل شویم.
مقایسهٔ خریداران
دادههای ادموندز نشان میدهد که خریداران لیریک به مدلهایی مانند کادیلاک اپتیک، آکورا ZDX، فورد موستانگ Mach-E و بامو iX نیز توجه دارند. پس از اینها، کیا EV9 و خودروهای الکتریکی جنرال موتورز مانند شورلت بلیزر و اکوئناکس EV در رتبههای بعدی قرار دارند. هنوز زود است که بگوییم آیا کادیلاک میتواند جایگاه برتر در بخش لوکس خودروهای الکتریکی را از آن خود کند اما چشمانداز این بازار در حال تغییر است. خریداران در بازار خودروهای الکتریکی بیش از هر زمان دیگری گزینه دارند. سؤال اصلی این است که آیا این شتاب ادامه خواهد یافت یا مقررات جدید، نگرانیهای تعرفهای و مشکلات زیرساختی خودروهای الکتریکی این روند را تغییر خواهند داد؟