مقایسه فولکس واگن ساگیتار با جی ای سی امپو

آخرین خودرو/ فولکس واگن ساگیتار و جی ای سی امپو دو سدان وارداتی بازار ایران هستند که توسط شرکت راسا موتور و آسیا گستر کارن عرضه می شوند.
خودروهای سدان وارداتی طرفداران زیادی در بازار ایران دارند و با وجود آنکه کراساوورها نیز تنوع خود را روزبهروز در کشورمان و سایر بازارها گسترش میدهند، اما همچنان سدانهای خانوادگی کاربردهای مناسب خود را برای مشتریان ارائه میکنند. فولکس واگن ساگیتار در کنار جی ای سی امپو، دو مورد از سدانهای وارداتی نسبتاً جدید در ابعاد تقریباً متوسط هستند که میتوان آنها را به نوعی در بازار امروز ایران رقیب یکدیگر دانست. به همین دلیل به مقایسه فولکس واگن ساگیتار با جی ای سی امپو میپردازیم تا ببینیم این دو خودروی وارداتی چه مزایا و معایبی نسبت به یکدیگر دارند و مشتریان ایرانی در خرید کدامیک نفع بیشتری میبرند.
درباره فولکس واگن ساگیتار و جی ای سی امپو
فولکس واگن ساگیتار یک سدان سایز متوسط محسوب میشود که از سال ۲۰۰۶ توسط کمپانی فاو و با شراکت فولکس واگن آلمان در کشور چین به تولید میرسد. این خودرو در اصل نسخهای با فاصله محوری بیشتر از فولکس واگن جتا محسوب میشود که از سال ۲۰۰۶ با این نام در گروه فاو چین تولید میشود. فولکس واگن جتا از جمله محصولات قدیمی این کمپانی آلمانی بوده و از سال ۱۹۷۹ تاکنون هفت نسل از این خودرو به بازار عرضه شده است. نسل هفتم جتا طی سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و نسخه ویژه بازار چین آن یعنی ساگیتار نیز در حال حاضر توسط شرکت آسیا گستر کارن با مدل ۲۰۲۴ در بازار کشورمان عرضه شده است.
اما جی ای سی امپو یکی از سدانهای جذاب گروه خودروسازی گوانگژو چین است که حالا بهصورت وارداتی توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه در بازار ایران عرضه شده است. این سدان خانوادگی با طراحی اسپرت و قوای فنی نسبتاً مهیج، از سال ۲۰۲۱ روانه بازار شده و جالب است بدانید که در آمریکای لاتین با نشان داج عرضه میشود.
ویدیوی تست و بررسی جی ای سی امپو
ویدیوی معرفی فولکس واگن ساگیتار
مقایسه طراحی ظاهری
با توجه به المانهایی که در طراحی بدنه هر دو خودرو قابل مشاهده است، میتوان گفت طراحی ظاهری فولکس واگن ساگیتار بر پایه زبان طراحی چند سال پیش کمپانی آلمانی صورت گرفته و با وجود آنکه طی این سالها زبان طراحی رقبا بسیار متفاوت و تا حد زیادی آیندهنگر شده است، اما همچنان این سری محصولات فولکس واگن با همان طرحهای نسبتاً قدیمی، ساده اما باوقار و تقریباً پخته به کار خود ادامه میدهند. فرم کلی بدنه فولکس واگن ساگیتار حالت خانوادگیتری دارد و بهواسطه برخی خطوط حجمی، کمی عضلانی و ورزیده به نظر میرسد. جزئیات طراحی چهره به پهنتر جلوهدادن نمای روبروی این خودرو منجر شده و طراحی عقب نیز با همان المانهای متعادل گذشته ادامه یافته که در مجموع، ظاهری متعارف، زیبا و متناسب با سلیقه مشتریان اروپاییپسند به نمایش میگذارد.
اما سبک طراحی ظاهری جی ای سی امپو جدیدتر بوده و بر اساس عناصر خشن و ستیزهجو ترسیم شده است. بدینترتیب، نمای بیرونی جی ای سی امپو، بهویژه در نمای روبرو یا استایل کلی بدنه، حالت اسپرتتری پیدا کرده است تا بتواند نیازهای مشتریان جوان یا زوجهای نهچندان مُسن را بهخوبی برآورده کند.
در مجموع، هر دو خودرو طراحی ظاهری زیبا و متناسب با سلیقه مشتریان داخلی را ارائه میدهند، اما بهطور کلی فولکس واگن ساگیتار حالت خانوادگی و کمتر اسپرت ارائه میدهد. این در حالی است که بدنه جی ای سی امپو بر اساس نیازهای جوانپسند طراحی شده و اساساً یک خودروی خانوادگی اسپرت محسوب میشود که قطعاً میتواند مشتریان جوان و طرفداران طرحهای نوآورانه را بیشتر به خود جلب کند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
در مورد فضای داخلی ساگیتار نیز میتوان گفت همان استایل گذشته با برخی نوآوریها و اضافهشدن مواردی مثل کیلومترشمار دیجیتال، دریچههای تهویه کناری به سبک سراسری، اهرم دنده ساده و مکانیکی و المانهای تقریباً هندسیشکل به فرم نسبتاً ساده و نهچندان مدرن درون کابین این خودرو دیده میشوند.
این سبک طراحی به اندازه محصولات مدرن همچون جی ای سی امپو جذابیت و نوآوری ندارد، اما ارگونومی مناسب بههمراه آرامش نسبی که در طراحی این خودرو نهفته است، میتواند طرفداران خودروهای اروپایی را تا حد زیادی راضی نگه دارد. فرم نسبتاً راحت و حمایت مناسب صندلیها از بدن سرنشین نیز باعث سواری نسبتاً لذتبخش ساگیتار برای سرنشینان خواهد شد.
اما طراحی داخلی جی ای سی امپو حالت متفاوت و متمایزی دارد که پیش از این در سایر خودروها دیده نشده بود. میتوان گفت اگر به دنبال طراحی خاص، تا حدودی فانتزی و البته در عین حال اسپرت و مدرن هستید، میتوانید روی نمای داخلی جی ای سی امپو بیشتر حساب باز کنید. ضمن آنکه طراحی صندلیهای امپو تا حدودی ارگونومیکتر بوده و به نظر میرسد که حمایت بهتری از بدن سرنشین، بهویژه در ردیف جلو، به عمل میآورد.
کیفیت مواد استفادهشده در ساخت کابین هر دو خودرو تقریباً بالا و مرغوب به نظر میرسد، اما در این مورد نیز احتمالاً مالکان امپو رضایت بیشتری نسبت به سطح کیفی مواد کابین خود خواهند داشت.
همچنین میزان فضای صندلیهای جلو و عقب هر دو خودرو، با توجه به فاصله محوری حدوداً ۲۷۳۰ میلیمتری، جادار و راحت برای حضور چهار تا پنج سرنشین بزرگسال خواهد بود. با این حال، به نظر میرسد کابین ساگیتار تا حدودی دلبازتر باشد و از این جهت میتواند کاربردپذیری بیشتری برای خانوادهها داشته باشد؛ بهویژه آنکه شیب سقف در قسمت انتهایی این خودرو نسبت به رقیب چینی کمتر است و تأثیر منفی چندانی بر فضای سر نمیگذارد.
اگر سری هم به صندوق عقب این دو خودرو بزنیم، متوجه میشویم که ساگیتار حدود ۵۳۳ لیتر در محفظه عقب خود به لوازم سرنشینان اختصاص داده و این یعنی حدود پنج تا شش چمدان کوچک و بزرگ در آن جا میشود. این در حالی است که جی ای سی امپو اندکی بهتر ظاهر شده و حدود ۵۴۳ لیتر ظرفیت در صندوق عقب خود ارائه میدهد.
مقایسه مشخصات فنی فولکس واگن ساگیتار و جی ای سی امپو
طبق معمول، اکثر خودروهای ساخت چین یا اصالتاً چینی با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ روانه بازار میشوند تا برخی استانداردهای مورد نظر چین را راحتتر پاس کنند و در عین حال توان قابلقبولی برای مصارف عادی و خانوادگی ارائه دهند.
در اینجا با دو نوع موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم طرف هستیم که در فولکس واگن ساگیتار قدرت کمتری تولید میکند. حداکثر توان موتور این ماشین آلمانی معادل ۱۵۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور است که از طریق یک گیربکس هفتدنده دوکلاچه خشک به چرخهای جلو منتقل میشود.
اما توان موتور جی ای سی امپو حدود ۱۸۸ اسب بخار است و بیشینه گشتاور آن نیز به ۲۷۰ نیوتنمتر میرسد. گیربکس امپو از نوع هفتدنده دوکلاچه روغنی بوده که معمولاً استهلاک کمتری نسبت به مدلهای خشک دارد و در صورت خنککاری مناسب از طریق روغن، میتواند طول عمر بیشتری داشته باشد؛ بهویژه در مسیرهای پرترافیک یا سربالایی بهراحتی داغ نمیکند و استهلاک کمتری در طول زمان از خود بروز میدهد.
با توجه به قدرت موتور بالاتر، آیرودینامیک بهتر و وزن اندکی کمتر، جی ای سی امپو شتاب مهیجتری ارائه میدهد و میتواند ظرف مدت حدود ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالی است که شتاب ساگیتار معادل ۸.۸ ثانیه است. البته ساگیتار هم به نوبه خود یک ماشین خانوادگی سریع و نسبتاً پرشتاب محسوب میشود اما به هر حال در مقایسه با امپو کندتر عمل میکند.
مصرف سوخت این دو خودرو به هم نزدیک و تقریباً مقرونبهصرفه محسوب میشود. بر این اساس ساگیتار حدود ۵.۷ لیتر و امپو نزدیک به ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی، تحت شرایط استاندارد بنزین مصرف میکنند. در عمل این ارقام بالاتر خواهد بود، اما برای خودروهای این کلاس تقریباً کممصرف به شمار میروند.
خودرو | جی ای سی امپو | فولکس واگن ساگیتار |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوTGDi | بنزینی- چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ توربوTGDi |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۵ لیتر |
توان خروجی | ۱۷۷ اسب بخار – ۲۷۰ نیوتن متر | ۱۵۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه خشک |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۶.۹۵ ثانیه | ۸.۸ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۰۰ کیلومتربرساعت | ۲۱۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۰۰ کیلوگرم | ۱۴۱۸ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۷ لیتر | ۵۰ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۴۳۲-۱۸۵۰-۴۷۰۰ میلیمتر | ۱۴۶۵-۱۸۰۱-۴۷۹۱ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۳۶ میلیمتر | ۲۷۳۱ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۴۳ لیتر | ۵۳۳ لیتر |
سیستم تعلیق هر دو خودرو از نوع مستقل در جلو و عقب بوده که پایداری و هندلینگ مناسبی به وجود میآورد. با این حال به دلیل رینگهای ۱۸ اینچی و ماهیت اسپرتتر، میتوان انتظار سواری کمی خشکتر و البته پایداری بهتر را در جی ای سی امپو داشت. با این وجود، به دلیل موتور پرقدرت، احتمال بدفرمانی امپو در سرپیچها کمی بیشتر از حریف آلمانی به نظر میرسد.
مقایسه آپشنهای فولکس واگن ساگیتار با جی ای سی امپو
فولکس واگن ساگیتار امکانات مناسبی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک، ۷ کیسه هوا، صندلی برقی راننده، سقف پانورامای برقی، کروز کنترل تطبیقی، رادار تابلوخوان، سنسور پارک جلو، نور بالای اتوماتیک و… به شما ارائه میدهد. با این حال در مقایسه با امپو فاقد مواردی مثل صندلی برقی سرنشین جلو، سردکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم تلفن همراه، پدل شیفتر پشت فرمان و سیستم رانندگی خودکار بین خطوط است. بنابراین به طور کلی میتوان جی ای سی امپو را از لحاظ امکانات نسبت به فولکس واگن ساگیتار برتر دانست.
خودرو | فولکس واگن ساگیتار | جی ای سی امپو |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد(تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
هشدار نقطه کور | – | – |
رادار خط خوان | دارد | دارد |
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط | – | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | – | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | – | – |
کیسه هوا | دارد (۷ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | – | دارد |
سردکن صندلی جلو | – | دارد |
گرمکن صندلی جلو | – | – |
شارژر وایرلس | – | دارد |
دنده پشت فرمان | – | دارد |
اتوپارک | – | – |
آینههای تاشو برقی | – | – |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | – |
نتیجهگیری
مقایسه فولکس واگن ساگیتار با جی ای سی امپو نشان میدهد که در اینجا با دو سدان نسبتاً چالاک و جادار روبهرو هستیم که بهراحتی میتوانند نیازهای خانوادگی و البته هیجان سواری مناسب را به شما ارائه دهند. با این حال اگر اصالت برند برای شما مهم باشد، قطعاً سراغ محصول فولکس واگن خواهید رفت. ضمن آنکه طراحی ظاهری این ماشین آلمانی پختگی بیشتری دارد و احتمالاً طرفداران محصولات اروپایی با این خودرو بیشتر ارتباط برقرار خواهند کرد. همچنین تجربه نشان داده در بازار ایران، خودروهای تولیدکنندگان معتبر جهانی از لحاظ سرمایهای نیز گزینه بهتری به شمار میروند و در طول زمان ارزش آنها بیشتر حفظ میشود.
کابین بزرگ و جادار، صندوق عقب وسیع، توان فنی مناسب و امکانات متعادل، از جمله ویژگیهای فولکس واگن ساگیتار است که آن را به یکی از گزینههای مطلوب برای خانوادههای ایرانی تبدیل میکند.
اما جی ای سی امپو با قیمت متعادلتری در اختیار مشتریان ایرانی قرار دارد، طراحی ظاهری اسپرتتری را ارائه میدهد و نمای داخلی کابین آن کاملاً جذابتر است. ضمن آنکه کابین جادار و صندوق عقب کاملاً بزرگ در اختیار خانوادهها میگذارد که از این جهت در مقایسه با حریف نقطهضعف چندانی ندارد. شتاب و چابکی بهتر به همراه امکانات متنوعتر امپو نیز سبب میشود تا این خودرو هم محصولی هیجانانگیزتر از لحاظ سواری باشد و هم اینکه رفاه و ایمنی مبتنی بر امکانات آن نیز نسبت به حریف آلمانی کمی برتری پیدا کند.